Når blogging blir en jobb… hvordan tjene penger på blogg ?

Hei på dere 

De fleste blogglesere som er bloggere selv, elsker nok bloggtips og sånt, så jeg tenkte jeg kunne skrive et lite innlegg om det å tjene penger på bloggen sin. 

I mai dette året fyller bloggen min hele to år ! Nesten hver dag i to år har jeg servert flere tusen lesere min hverdag, så dette begynner å bli en temmelig grei vanesak for meg. Da jeg begynte å blogge var det ikke for å bli en Norgeskjent blogger, eller for å havne på topplista… nei, det var for å skrive om graviditeten min med Nathaniel. Ganske kjapt etter bloggen ble opprettet økte lesertallene mine drastisk, og bloggen min havna på topp 100 på blogg.no. Dette syntes jo jeg var utrolig gøy, og satte meg et mål…  jeg  VILLE at bloggen min skulle få så mange lesere som mulig. 

Og hvor er jeg i dag ? Bloggen min ligger stabilt blant de 20 mest leste blogene på blogg.no med opptil 10 000 lesere daglig, noe jeg er utrolig stolt over ! Bloggen min betyr mye for meg, og dere lesere enda mere ! Derfor tenkte jeg å dele litt av mine tips, som har gjort at jeg har kommet så langt 🙂 

For hvordan kan man egentlig begynne å tjene penger på det å blogge ? 

Bloggen min er ikke lenger bare fritid for meg, det er faktisk en slags jobb fordi jeg tjener en god del på det. Når man har så mange lesere, så kan man ikke ta det useriøst. Man må gjøre en liten innsats ! Og jeg prøver hele tiden å forbedre meg. (hvis dere har noe dere vil jeg skal skrive om, rop for all del ut!)  

Gjennom TRADEDOUBLER kan du tjene godt. Jeg har i skrivende stund flere tusen inne på min affiliatekonto der, men det er likevel ikke der man kan tjene mest. De beste pengene tjener man på enkeltinnlegg, som bedrifter betaler deg ganske mye penger for å skrive. Men for dette må man ha ca like mange lesere som jeg har, altså ganske mange, så tror ikke vi trenger å gå nærmere innpå det egentlig.

Kan skrive litt om tradedoubler i første omgang. Det går rett og slett ut på at du søker om å være affiliate for forskjellige firmaer og bedrifter, enten godtar de deg eller ikke. Jeg har aldri opplevd å blitt “avvist” ( men så har jo jeg ganske mange lesere og ) der gjelds det å finne de beste avtalene, for å tjene best mulig egentlig 🙂 

 Og hva skal man gjøre for å øke lesertallene på bloggen ? 

PROVOSER ! Dette er mitt favoritt”knep” og noe jeg bruker ganske mye. Avogtil skriver jeg så teite innlegg at tilogmed jeg selv blir provosert over meg selv, hahaha..  om dere skjønner ? Dette er en sikker vinner, og det skaffer deg hundreprosent sikkert flere lesere. Men ikke la det bli for mye heller, ikke så mye at det er åpenbart at du gjør det for å få flere lesere.

Joda, du får også flere lesere av å legge ut bilder av deg selv i forskjellige sex posisjoner mens man later som man er glamour modell, men det er vel ikke verdt det ? Jeg mener, man vil jo være kjent blogger for at man er en flink blogger, og ikke fordi man har provosert seg til topps. 

Med andre ord, det nytter ikke KUN å provosere. Da vil du komme fort til topps, men like fort ned igjen..  såklart om du ikke skriver 40 innlegg om dagen da liksom. Det jeg mener er at du må skrive gode innlegg som fenger målgruppen(e) , men med en liten dæsj provokasjon 😉 

I tilegg til dette er det viktig med gode og mange bilder ! Og der er jeg litt dårlig, selv om jeg vet det er døden for bloggen med iphone bider, som jeg omtreng daglig putter inn her. Vet ikke hva det er, men har blitt så sykt sløv med å ta med meg digitalkameraet når jeg går ut døra. Noe som er kjipt, bloggen hadde vært bedre med litt ordentlige bilder ! Eller hva sier dere ? 

Trenger jeg  egentlig nevne at det er et must å skrive på bokmål og kunne rettskriving skikkelig ? Disse to tingene er helt grunnleggende for å få en godt lest blogg. Selv prater jeg egentlig ordentlig finnmarking, men kunne aldri falt meg inn å skrive på dialekt  ! 

Håper dette var til hjelp for dere som har lyst til å få flere lesere og begynne å ha bloggen som en slags jobb, slik som meg 🙂

Man klarer alltid det man vil klare ! Og man må tåle litt motgang for å komme langt i dette gamet, det tror jeg nok alle skjønner etter å ha lest min blogg og alle de sjokkerende kommentarene som hagler inn fra såkalte “haters” ( som forresten bare er positivt for bloggen din de direkte, uten å ville det, øker lesertallene dine, husk det ! ) 

DEL GJERNE VIDERE DETTE INNLEGGET ! DA BLIR JEG GLAD 🙂 

29 kommentarer
    1. Kan du skrive litt om barnefaren til den nye babyen din?
      Er det han du skal bo i oslo sammen med?
      Liker bloggen din 😀

    2. Det siste punktet der er gull verd. Er det EN type blogger jeg klikker meg ut i fra og aldri besøker igjen, er det bloggere som skriver på dialekt eller har tusenvis av skrivefeil. Spiller ingen rolle om det er lille Grete på ti eller fuckings tone damli. Dialektskriving er det VERSTE jeg vet og jeg KLARER ikke (les: orker ikke) lese mer enn 2 setninger før jeg tenker “blæææ, driiiit” og klikker på krysset i hjørnet :p

    3. Har spurt om dette før men da svarte du ikke,så det punktet hvor du skriver “bloggen betyr mye for meg, og dere lesere enda mer” føler jeg virkelig ikke du lever opp til. Men over til poenget, er du ikke med i flere episoder av unge mødre?

    4. Håper du husker å betale skatt og moms, så du ikke går på samme smell som resten av toppbloggerne 🙂

    5. Hvis du skal være nøye med rettskrivinga di, så ta nu for guds skyld å kutt ut mellomrommet mellom ord og spørsmålstegn/utropstegn!

    6. Takk for fint tips…det skal jeg sjekke 🙂 Det med å skrive provoserende innlegg har du helt rett i – de gangene jeg har skrevet innlegg, som irriterer folk grønne hehehe ja de gangene har lesertallet økt mange dobbelt. Og som deg – jeg og har blitt provosert av meg sjøl hahaha men det er sundt det 🙂
      Håper alt går bra med deg og dine – god helg. Klem 🙂

    7. Lisa: Sier hun som ikke bruker komma og stor bokstav. 🙂 Her smeller ting fra rette kjeften. Er ikke bare Rannveig som driter seg ut her

    8. Er stor “D” og komma? Uansett så sa jeg at ho over antageligvis DEG du sier Rannveig ikke klarer å skrive riktig norsk. Det gjør jo ikke du heller, var poenget mitt. Selv er jeg ikke så flink til å skrive.

    9. Lisa: snakk om å bæsje på leggen. Komma før “haha”, viss vi nu alle sku være så pirkete. Lol, flaut for deg.

    10. Hei! 🙂 Da du registrerte deg hos Tradedoubler, måtte du da oppgi en del opplysninger som blant annet personnummer, kontonummer og bankkode, for å motta “lønn” fra dem ?

    11. Rannveig, tenke mye på deg akkurat nå, håpe det gikk bra idag og babyen i magen har det bra <3 verden e så urettferdig, folk er stygge... ! håper alt går bra med dere

    12. Kan dere lese, jeg sier selv jeg ikke er så flink til å skrive. Og derfor skriver jeg ikke at andre ikke kan det. Men du som skrev OG OG Å. Skriver at Rannveig ikke kan skrive riktig, og det klarer ikke du heller!
      Guud for noen mennesker..

    13. Hei! bare lurte på om du kunne latt være å ha innlegsteksten midtstilt, veldig upraktisk når en skal lese med mobilen da en må “flytte touchen” bortover for hver setning. Bedre å ha den venstrestilt. Bare et lite tips, så kanskje flere orker å lese på mobil :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg