Nathaniel Chrisander – 14 mnd !

♥  I dag er det onsdag 20 februar, og Nathaniel Chrisander er 14 måneder og en dag gammel ♥  
♥ Det er 43 uker og 4 dager til Nathaniel Chrisander sin 2-årsdag ♥  

TENK at gutten min er blitt så stor ! Jeg er så utrolig stolt over å få være mammaen til verdens mest fantastiske gutt. Nå flyger tiden bare noe helt sinnsykt, føles ikke som om det var så lenge siden jeg lå der i fødesenga med verdens nydeligste nyfødte prins på brystet <3 Åh…  jaja, de skal jo en gang bli store. Og det skjer før man aner det ! Selv om det er litt trist at jeg føler tiden bare flyger fra oss, er det også utrolig spennende å følge med på den rivende utviklingen hans for tiden ! Nå har jeg begynt å prate litt til han om at han skal bli storebror, hehe.. tar nok enda en stund før han skjønner noe av det ! Helt ufattelig å tenke på at min lille baby skal bli STOREbror. Selv om jeg nok får nok å henge fingrene i , så vil de jo få et utrolig nært forhold med tanke på at de er så tette 🙂 

Nathaniel er blitt kjempeflink til å gå, nå springer han omtrent ! Og har begynt å interessere seg veldig mye mere for lekene sine i det siste. Tidligere har det mest vært alle andre ting som har vært interessant, til tross for at han har en hel haug med leker og slikt. Hvis noen synger, eller det kommer en sang på TVn for eksempel, begynner han og å danse…  kjempesøtt å se på <3  

Nathaniel er også blitt veldig ivrig på å dele ! Når han spiser, så skal han gi meg også, haha.. og smokken, den putter han ofte i munnen min, mamma skal også ha ikkesant ! Veldig søtt, jeg har en så snill og god gutt. Og STA, det skal han ha. Så det å sette grenser for han har virkelig vært en utfordring, fordi han har så sterk vilje. Han slektes nok på meg der !

<3 <3

Her skal han gi meg sjokolade , haha <3 

 

 ♥ Begynne å skille former som firkanter og sirkler – Blitt ganske flink til det, men forstår ikke det helt hundreprosent enda.

♥ Konsentrere seg bedre – Er veldig flink til det, og kan sitte helt i sin egen verden å leke

♥ Leke side om side med andre barn – Ja, Nathaniel elsker andre barn og leker veldig godt med de. 

♥ Vise at det trenger din hjelp med noe. F.eks putte en klosse i en boks – Ja

 


Om barnet – Utforske utforske !

Barnet elsker telefonleker, hvor noen svarer. Noen barn setter spesielt pris på bøker og historier og vil ofte ?manipulere? den voksne til å lese. Kartongbøker med flapper og taktile elementer er spennende nå, det samme er leker som ?gjør noe?.

Barn liker også nå å bære på store ting og å klatre. Å rive ned, klosser f.eks., er en aktivitet som barnet liker å forlyste seg med. Å være ute og utforske verden tilfredsstiller barnets nysgjerrighet mer enn noe. Barnet liker også svært godt å leke med enkle puslespill nå.

MILEPÆLER

Kommunikasjon og sosial utvikling

  • Kan si flere ord og lærer daglig betydningen av flere nye ord 
  • Viser tydelig at det forstår betydningen av enkle spørsmål 
  • Selvfølelsen øker 
  • Genetisk tendenser so aktivitetsnivå, sosiale evner, tilpasningsdyktighet og oppmerksomhetsspenn blir tydeligere

Sanser og motorikk

  • Reiser seg til stående på gulvet 
  • Tar etter hvert sine første skritt 
  • Skiller mellom og lokaliserer veldig like lyder

Interesser og aktiviteter

  • Begynner å skille mellom former som firkanter, sirkler og trekanter 
  • Blir stadig mer bevisst på å søke din hjelp når det trengs 
  • Begynner snart å leke side om side med andre barn
  • Til mor og Far

Selv om dere nok opplever barnet som ?stort? nå, er det fortsatt ganske lite. Det trenger dere fortsatt helt for å få oppfylt sine basale behov. Nå sover det mindre, og er enda mer nysgjerrig på å oppdage og erfare mer om seg selv og verden omkring. Barnet ønsker å ha dere med på ferden.

Dere er de viktigste rollemodellene for barnet. Barnet ser hva dere gjør, hvordan dere reagerer. Det er i stor grad dere som avgjør hvilke omgivelser og stemninger barnet vokser opp i. Dere tar daglig en rekke valg som påvirker hverdagen og oppvekstmiljøet til barnet deres. Ved å være bevisste på dette kan dere skape trygge rammer som gir forutsigbare dager for barnet.

Barn er svært sanselige og fanger raskt opp stemninger og relasjoner. Selv om dere prater om voksne tema som dere tror barnet ikke fanger opp, vil det nok lese og tyde måten dere prater på. Kroppsspråket forteller mye. Når vi prater, kan vi ikke unngå å uttrykke oss ikke-verbalt også. Barnet fanger opp vår mimikk, våre gester, blikk og kroppsholdning.

32 kommentarer
    1. Hei, tenkte jeg bare skulle si at det er onsdag, og ikke torsdag 😉 jeg skal på jordmortime i morgen, og det er torsdag 21 😉 Men ellers veldig interessante innlegg 🙂

    2. Hva er vitsen med å gi så små barn sjokolade egentlig? 🙂 Fruktbiter er jo mye bedre på smak OG for helsen. Jeg har en jente på 7 mnd og har ikke tenkt å introdusere henne for godteri og brus før hun i det hele tatt vet hva det er.
      Du er kjempepen med kort hår foresten! Gleder meg til å høre navnet 🙂

    3. Vitsen med å gi små barn sjokolade er ikke at vi som foreldre nødvendigvis introduserer dem for det. Man drar gjerne på besøk til andre som har barn. Gjerne større barn også. På besøk vil barnet fort få med seg at andre voksne og barn “koser” seg med noe og vil gjerne ha det selv. Hvertfall når barnet har passert 1 år. For ikke å snakke om alle snille besteforeldre og tanter som skal være snill og gi lillingen sjokolade.
      Bortsett fra det, er jeg enig i at frukt, bær og rosiner f.eks. er mye bedre på smak. 🙂
      Fint innlegg forresten! 🙂

    4. Haha husker når jeg var en rundt 3 4 år så fikk jeg en miniskål med 4 seigmenn å tygge på hver lørdag til barne tv XD <3 Veldig bra skrevet da <3
      Utrolig fin blogg du har..! Dette kan du så stå på. Jeg har også vurdering på bloggen min, kanskje du kunne tenkt deg å delta? 🙂
      Ha en fin dag videre pena <3

    5. Jeg synes det har ofte vært bilder der han har spist på søtsaker… Personlig synes jeg ikke det er greit! Barn skal ikke ha sukkerholdige ting! Jeg har en sønn på nesten 2 år som jeg ikke gir søtsaker til i det heletatt fordi vi har ikke slikt i kostholdet!

    6. Skrive om tida før og på ungdoms hjemmet? 🙂 Kunne så gjerne tenkt meg å høre.
      Du har den beste bloggen forresten 🙂

    7. ser absolutt ikke problemet med at han får søtsaker.
      jeg har spist godteri hele mitt liv, helt siden jeg var like gammel, og jeg har ikke dødd av det.

    8. Hvordan vet vi når bilde er tatt, kan være et bilde fra lørdag eller en annen dag.Det trenger ikke bety at han får sjokolade på en onsdag! Tar dere bilder av ungene vær dag?
      Syns det er utrolig at noen kan tenke så lite fremover å kritisere alt mulig!

    9. Heiiiii <3.
      Jeg bare elsker bloggen din så mye!
      Du skrive liksom så bra <3
      Det du skriver får meg virkelig til og lese mer ettter på 😀
      Jeg synes du har en super bra blogg !
      Du må gjerne kommentere til bake 🙂
      Å bli venn med meg på bloggen :)))
      Stå på og lag så super fine innlegg <3
      Klem fra diiary.blogg.no

    10. Er det dere som er mødrene til hennes barn? La en hver mor få gjør hva dem vil med sitt barn. Om hun gir sitt barn søtsaker, la hun få gjør det. Angår ikke dere en plass 🙂

    11. La nå folk få gjøre som dem selv vil. Om R ønsker og la barnet sitt spise sjokolade iblant så angår jo ikke det dere. Att dere kun vil gi barna deres frukt .. Fint for dere 🙂
      Og att barn aldri skal ha sukker ?! Virkelig , det finnes da en gyllen middelvei. , og noe som heter måtehold og sunn fornuft. Uansett så går det ikke utover deres barn att hennes gutt får godis iblant.
      Folk må bli flinkere til og passe seg selv og sitt eget pikkpakk !!

    12. Til dere perfekte mødre der ute: Hun driter i deres mening, og det gjør vi lesere og!! Gå og spis agurk istede for å sitte på nett og slenge dritt!

    13. Det spiller da vel ingen rolle om en frisk og fin gutt får litt godteri i ny og ned? Finnes faktisk barn som blir mishandlet der ute, og dere sitter å slenger drit på grunn av en sjokoladebit?!
      Nå har det seg faktisk slik at barn som ALDRI får godteri blir mest desperate etter det. For eksempel i et bursdagsselskap hvor det blir servert godteri er det barna som aldri ellers får det som RANER skåla!

    14. Du over her: Hva vet vel du om at de ikke har oppdratt sine egne barn? Det er mange mødre som blir direkte provosert av Rannveig, og det forstår jeg veldig godt. Hun gir uttrykk av å være en LITE bra mor, slik er det bare. (Btw Rannveigmongis: smart å stoppe “daarlig ……. mor” i spamfilteret, bare synd du ikke greier å tenke ut andre måter å si det på slik at du får stoppet de kommentarene også.

    15. Typisk foreldre med lav kunnskap, som igjen har foreldre med lite kunnskap. I Oslo ses det ned på mennesker med den type kosthold. Vitner om lav status i samfunnet, lite kunnskap, lavere klasse og bygdekultur(trailer trash).

    16. Alexi: Gå å dø,er du snill. Trailer trash,fordi en gutt på litt over 1 år spiser en sjokolade?! Hva er best? En sjokolade,eller ei stripe anfetamin!? DU er trailer trash,you HO!

    17. Tull Alexia .. Nå er det også slik att folk flest fokuserer på sitt eget kosthold og ikke på alle andres.
      Det som er lavstatus er og være dømmende og se ned på alle andre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg