15 fullgåtte uker + magebilder !

  I dag er det onsdag 8. mars, og du er 15 uker og 3 dager ut i svangerskapet. Det er 24 uker og 6 dager igjen til din termin, torsdag 29. august 

 

Nå flyger tiden rett og slett bare fra meg ! Dette svangerskapet har virkelig gått unna i forhold til svangerskapet med Nathaniel,  jeg har jo ikke fått søkt ordinær UL engang og det er bare 3 uker til jeg skal ha den ! All tiden min går jo til Nathaniel hele dagen,så rekker ikke helt å glede meg engang, haha ! Men men, greit at tiden går litt fort egentlig, selv om jeg skulle ønske det gikk litt saktere. 

Forrige gang var jeg sååå utålmodig… hmm, merkelig det der

Herregud, ble helt sjokkert da jeg så det siste bildet , magen min er blitt så utrolig stor de siste par ukene ! Shit altså…  og så tror jeg babyen lå på den ene siden da siste bildet ble tatt, for som dere ser er magen ganske så skeiv ! Morsomt <3 

 

Termin: Mensentermin 29 august 2013(gjeldende termin fram til ordinær UL), tidlg UL termin 11 september

På vei: 15 fullgåtte uker og tre dager ( 15+3 )

Igjen til termin: 24 uker og 6 dager

Neste kontroll: Har kontroll til Jordmor 6 mai, men ordinær UL om et par uker, som jeg skal dra å søke om imorgen.

Innkjøp: En kjempesøt body med bukse og lue til , eneste. Var egnetlig mest for morro, siden jeg har det meste fra før !

Kjønn:  Vet ikke, magefølelsen sier gutt mens jeg håper litt på jente. Blir glad uansett !

Utålmodig:  Nei, tvert imot, synes tiden går litt for fort

Navn:  Ganske så bestemt på det, må bare få barnefaren med på det, haha 😀 

Vektøkning:  Gikk opp 3 kg, men gikk ned 2 igjen, så bare 1 kg.

Vann i kroppen: Nei

Melk  i brystene: Mye melk ja 

Strekkmerker: Ingen fra forrige gang, og ingen nye heller. Jeg er heldig !

Hodet ned:  Nei

Tungt:  Kvalmen har returnert litt føler jeg, æsj..  

Kynnere:  Har ikke hatt noen etter, men jeg tror jeg hadde noen kynnere i uke 11

Bevegelser: JA <3 Kjenner det veldig godt nå, selv om det enda er litt sjelden.

Hodet festet:  Nei

Matkick:  Frukt, spesielt jordbær, mango og appelsin ! 

Plager: Har det egenltig veldig fint nå og bortsett fra et spyanfall her om dagen er kvalmen bortevekk

Humør: Ustabilt

Høygravid: Nei

Fødselsforventninger: Synes tiden bare flyger som småbarnsmor, så det går nok fort fram til den tid.  Jeg gleder meg masse, og det gjør pappan og <3

 

15 uker

Fra 15 uker og 0 dager til 15 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 100 g 
CRL: 10 cm 
Full lengde: 12 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 13 uker gammelt. Kroppen vokser i kjempefart. Beina blir lengre samtidig som skjelettet hardner. Musklene blir også sterkere slik at du snart vil kunne kjenne de livlige bevegelsene.

Denne uken når ørene nesten sin endelige plassering på hodet og er tydelig synlige. Øynene har vært rettet fremover og plassert i flere uker allerede. Nå ser den lille ut som en miniatyr-menneskebaby. Men huden er nesten gjennomsiktig, så alle blodårene skinner gjennom. Små dunhår kalt lanugo formes og vil dekke hele kroppen frem mot fødselen.

TIL MOR: Det kan komme mye ut av et godt måltid!

15 uker gravid

Mat er ikke bare næringsstoffer, men også en viktig kilde til daglig nytelse og sanselige opplevelser. Nå som du føler at du vender tilbake til “den gamle jenta” (hvis du noen gang blir den gamle jenta da), kan det være lurt å se på hva du faktisk spiser i løpet av en dag.

Dessverre er det ofte liten tid i hverdagen til å tilberede mat av friske råstoffer. Men, det er det dere trenger nå. Som du sikkert vet, har ferske råvarer et helt annet næringsinnhold enn ferdigprodusert og halvfabrikert mat. Kanskje er dette tiden da dere for alvor går inn for å få til et kosthold som dere vil bli fornøyd med? Passasjeren om bord er prisgitt det som blir servert.

Ønsker du å prate litt med jordmor om hvilken type mat som inneholder de næringsstoffene du trenger mest av, vil hun være behjelpelig.

Opplever du at det blir liten tid til “den gode samtalen” mellom deg og partneren din, kan jo gode måltider være en flott anledning til å bruke tid på hverandre.

TIL FAR: Svigermor
Svigermor våkner for alvor når dere venter barn. Hun skimter en tilværelse som bestemor og har allerede lagt store planer.

Du må akseptere at svigermor er tettere på dere under svangerskapet. Det er naturlig at kvinnen føler seg knyttet til sin egen mor når hun er gravid. Svigermor har mange gode råd på lur. Hennes tilstedeværelse kan skape trygghet for dere begge, men særlig for mor. Du er ikke alene hvis du føler det sårt om dere ikke får ha svangerskapet helt for dere selv. Mange menn kan føle seg skjøvet ut i kulda av svigermor. Mor vil forstå deg hvis du tar dette opp på en rolig måte.

Din egen mor, altså hennes svigermor, vil også kunne kreve sitt. Hun har gjerne det samme behovet for å vise omsorg, uten at dette blir tilsvarende godt mottatt. En konflikt mellom mor og svigermor oppstår lett. Forsøk å forstå partneren din. Hør på det hun sier, og tenk deg om før du forsvarer din egen mor.

Svigermor blir snart bestemor. Alt blir da forhåpentligvis mye enklere. I mellomtiden må du være tålmodig. Med raushet og tydelig kommunikasjon bevarer du et godt forhold til familien rundt dere. Gode familierelasjoner vil først og fremst komme barnet til gode!

 

Hva tror dere lesere jeg har i magen? Gutt eller Jente ? 🙂 

 

22 kommentarer

Siste innlegg