17 uker på vei og historien om da jeg fant ut at jeg var gravid på nytt !

I dag er jeg faktisk hele 17 uker på vei ! Helt sprøtt å tenke på, at jeg om kort tid blir tobarnsmor, og det i en alder av 20 år… DET var ikke livet jeg hadde sett for meg som 20 åring, men akkurat nå kunne jeg faktisk ikke vært mere lykkelig, selv om det å være gravid nå er ganske tøft i forhold til forrige gang. Har også min første svangerskapskontroll hos legen imorgen, da blir det nok urinprøver, blodprøver og litt sånt siden det ikke har vært tatt før. Og så hååper jeg på at han har fått svar på fødeplass og ordinær UL, siden jeg ikke har fått høre noe om det. Er litt usikker på om det er jeg selv som får svar, eller om det må gå via han. Hvertfall.. 


/fosteret i uke 17

Føles ikke som så altfor lenge siden jeg satt med denne i handen, og trodde ikke mine egne øyne ! Etter mine beregninger skulle det vært helt umulig å bli gravid da jeg ble gravid, og graviditetstest tok jeg mest av alt for å utelukke graviditet siden jeg var to uker på overtid. Det var derfor med SJOKK og store øyne, at jeg så det sakte men sikkert dukket opp to røde streker. Og alle vet jo hva to røde streker betyr, hvertfall når man har vært gravid før, heh ! 

Mest av alt var jeg utrolig fortvilet, fordi det hele passet veldig dårlig, hele situasjonen og alt. Jeg var overhodet ikke klar for et barn til, da det å bli alenemamma i en alder av 18 år må være det tyngste jeg noen gang har opplevd. Å være i så ung alder og ha ett barn er mere enn nok ansvar, i mine øyne. Så selv om jeg er veldig imot abort, så var det egentlig ikke snakk om noe annet enn abort i begynnelsen. Jeg tenkte ikke at jeg hadde noen andre muligheter, og hadde det ikke vært for at jeg hadde ekstrept plapresyke “venninner” hadde ikke noen visst om det. Til tross for at jeg selv ikke fortalte om graviditeten til noen andre enn barnefaren ( Willem) og min “bestevenninne” (som viste seg å ikke være så bestevenninne likevel)så spredde ryktene om at jeg var gravid som ild i tørt gress !  Det gikk ikke mange dagene fra jeg selv hadde funnet det ut, til jeg fikk hundrevis av spørsmål og kommentarer her på bloggen om jeg var gravid.  Dette har jeg senere funnet ut at var min “bestevenninne” som ikke hadde klart å holde tett. Ikke bare det, og hun prøvde faktisk direkte å tvinge meg til å ta abort ( selv etter det tidspunktet jeg bestemte meg for å beholde) Dette er jeg sikker på var snakk om ren og skjær sjalusi. 

På dette tidspunktet hadde jeg fortsatt bestemt meg for abort, så jeg benektet naturligvis at det var sant. Siden jeg mener abort er en såpass stygg og grusom ting å gjøre, ville jeg ikke at noen andre enn de aller, aller nærmeste skulle vite om det. Jeg har aldri skjønt de jentene som roper ut om at de har foretatt 15 aborter og ditt og datt, akkurat som om at det skulle være noe å skryte av…  fjortisjenter på aller høyeste nivå mener nå jeg, abort er ingenting annet enn utrolig trist. 

Etterhvert som tiden gikk da, så ble det bare vanskeligere og vanskeligere for meg å ta abort , spesielt siden barnefaren var positiv til at jeg skulle beholde, men at det var mitt valg. Var jo også på en ultralyd ganske tidlig, som gjorde valget mitt en god del vanskeligere. Gynekologen spurte meg om det gikk greit for meg å se skjermen selv om jeg hadde tenkt å ta abort, og jeg tenkte at en millimeter liten klump ikke kunne påvirke valget mitt…. men, det gjorde det så absolutt ! 

Uke 5

Uke 6

Jeg og barnefaren pratet bare mere og mere sammen og hver eneste dag på telefon, og på ett eller annet tidspunkt bestemte vi oss for å beholde, jeg er faktisk ikke helt sikker på når.. men det var nok mens vi var i Oslo på besøk. Siden jeg hadde hatt mange blødninger ,bestemte vi oss for å bestille ultralyd på Volvat mens vi var i Oslo, og det var der vi fikk vite at blødningene skyltes at vi egentlig ventet tvillinger, men at den ene hadde dødd. Det var akkurat som å få et slag i trynet for min del, ikke fordi jeg var spesielt lei meg… men fordi jeg rett og slett var så utrolig sjokkert ! Og etterpå var jeg veldig lettet over at jeg faktisk bare venter en til, og ikke to, selv om jeg jo bare hadde måttet takle det og om det hadde vært realiteten. 

Uke 9


Uke 12

Etter dette har egentlig ting bare gått slag i slag, og nå bor vi da sammen i Oslo, og jeg kunne ikke hatt det bedre ! Babyen vokser i stormfart, og det gjør såklart magen min og.  I slutten av August blir da Nathaniel storebror til en liten lillebror eller lillesøster og jeg blir tobarnsmor Jeg tror lillebror, mens Willem tror lillesøster… så vi får bare vente å se da ! Hva tror dere ? 🙂 

Tenkte jeg skulle legge med noen bilder av meg fra rett før jeg ble gravid, og noen bilder nå for at dere skal få se den store forskjellen ! 

 

 

 Disse bildene er fra rett før jeg ble gravid, tatt i slutten av november og begynnelsen av desember

Oooog magen i dag, 17 fullgåtte uker inn i svangerskapet ! Tiden bare flyyyger…. 

Hjertelyden til lillegull som jeg tok opp nå for 5 sec siden ! Fin og sterk 🙂 

47 kommentarer
    1. Du er sterk som klarer å stå på egne ben, med snart to barn rundt deg som du klarer å gi alt hva de trenger. Du virker som en super mamma. Spennende å følge deg gjennom svangerskapet.
      Stå på videre, Rannveig 🙂

    2. Hva med og være litt hyggelig med dine lesere?
      Husk at det er på grunn av dem du er på toppen av blogg listen, men ser at du mister mye lesere og raser nedover på listen.
      Du har skrevet om damer i joggebukse osv! Var endel innlegg om det på bloggen din før. Så jeg syns at du bør tåle når dine lesere minner deg på det når vi ser bilder av deg i joggebukser og slikt:-)
      En blogger som ber sine lesere om og reise til f, som det du gjorde her lenger ned er dårlig trekk

    3. Er det sånn at du er usikker på om du egentlig nå er 16 eller 17 fullgåtte uker og ikke får vite det 100% sikkert før du har vært på ordinær UL? 🙂
      Magen min var også ganske stor i uke 16 med nr 2, men det stoppet litt opp etterhvert:) spent på om du får jente denne gangen! Du kler hvertfall bolla på magen;)

    4. For en dårlig venninne du har, kjipt når noen man stoler på gjør noe slikt! Men å si hun er sjalu, blir litt feil. Virker som om det er Forsvaret ditt for alt, at alle er sjalu på deg. Den situasjon du er i som en ung jente på 19 år, er vel neppe noe alle drømmer om, å er slett ikke sjalu over. Du må velge dine ord med omhu, du virker bare innbilsk når du kaller alle sjalu for alt 🙂

    5. Hei Rannveig 🙂
      Jeg har fulgt bloggen din lenge, helt siden du gikk gravid første gang. Jeg har en sønn som er noen mnd eldre enn Nathaniel.
      Jeg vil bare si at det virker som du har forandret deg veldig mye den siste tida, og dette mener jeg kun positivt. Du virker mye mer reflektert og bevist på konsekvenser av valgene du tar og dette gjenspeiles veldig i bloggen din og innleggene du skriver for tiden. Jeg har alltid likt deg, men også ofte fortvilt over de mange gangene du har postet de noe så på grensen innleggene dine.
      Ser ut som du og Nathaniel har det så fint i Oslo, og det blir spennende å følge dette svangerskapet også! Stå på, du er kjempeflink!
      Klem fra Karoline

    6. Synes du skal være litt forsiktig med uttalelsene dine jeg…
      “Jeg har aldri skjønt de jentene som roper ut om at de har foretatt 15 aborter og ditt og datt, akkurat som om at det skulle være noe å skryte av… fjortisjenter på aller høyeste nivå mener nå jeg, abort er ingenting annet enn utrolig trist. ”
      fjortisjenter på høyeste nivå?? er så mange ulike grunner til at noen velger å ta abort,og mange også mot sitt ønske…både 14 åringer og godt etablerte voksne…det er ingen stygg ting å gjøre,og vi skal være så utrolig glade for at vi har dette valget idag !! at du er imot det er en ting og helt ok! men pass på hva du sier om andre som tar det valget!
      Å uttale seg slik,DET er fjortis på høyt nivå!

    7. Det er veldig bra at abort er et alternativ! Tenk alle som overhodet ikke egner seg som mor og far, barn som aldri hadde fått et godt liv. Synes ikke man ska bringe et barn inn i verden om ikke man har ting tilrettelagt for barnet, så det kan leve et godt liv!! Da er det overhodet ingen skam å ta abort . Til å væte en 19 år gammel soon to be ugift 2 barns mamma, er du svært gammeldags. Å du sier jo selv, du va godt påtur å ta abort selv, hvordan kunne du vurdere det om det er så grusomt?

    8. jeg er helt enig med deg ang abort! det er en privat sak og når en person skriker ut at de har tatt abort 50000 ganger så blir de ganske patetisk. Da er de ute etter oppmerksomhet på en helt feil måte! det er jo bra alternativet er der. Men kjenner flere som skriker ut til verden at de har tatt abort for å få oppmerksomhet, ødlegge for andre osv.
      Tar man abort så er det jo deres valg men hvorfor si det til hele verden? Jeg ser på en hver av den som TØS!! hehe
      Fin blogg =)

    9. Jeg har tatt en abort, og jeg angrer ikke et sekund. Jeg var da bare 17 år, og var overhodet ikke i stand til å kunne tatt vare på det. Det var ikke en plan av mitt liv der og da. Jeg ville gå ferdig skole, jeg ville være “meg selv” noen år til, pluss at barnefaren ville ikke være med på det. Så om jeg ikke hadde tatt det valget jeg gjorde, hadde jeg stått der med en unge på armen, ingen barnefar og egentlig ikke hatt det så bra. Nå, er jeg snart 24 år, og det er 5 uker til jeg og min samboer får en liten gutt. Denne gangen gleder jeg meg, fordi jeg har livet på plass. Så du kan ikke komme her å fortelle oss at abort er så forferdelig og grusomt, vær heller glad for at vi har et valg. Et valg som man kan ta om man ikke føler seg klar eller har mulighetene.

    10. Ho skreiv “FORETATT 15 ABORTER” ikke “jente på 15 år som tar abort”
      Abort skal IKKE brukes som prevensjon, det ho mener.

    11. Heisann! Du har en utrolig fin blogg, jeg er fast leser 🙂
      Uten å plålegge noen tvang, stikk gjerne innom bloggen min. Jeg skriver om mitt liv med spiseforstyrrelser og depresjon. Jeg gjør alt jeg kan for å bli frisk. Jeg syns det er et viktig tema å belyse om. Setter stor pris på om du vil hjelpe meg.

    12. Rannveig har ingenting hun skulle ha sagt, hun skriver selv hun er imot abort, så skriver hun at hun var helt klar på å ta abort selv. Der var vel dobbeltmoralen igjen.

    13. Om det passet sååå dårlig å bli gravid, finnes det faktisk noe som kalles for prevensjon. Just saying…

    14. hvis man VIRKELIG ikke vil bli gravid, så er det ikke et problem å unngå det. Som frøkna over sier, finnes det prevensjon. Hvis “skaden”, som i dette tilfelle er noe så vakkert som en graviditet, oppstår, så er det dumt å komme å være etterpåklok. Man får som regel alltid plass til sitt eget avkom i livet sitt. Tommel opp for at du tok ansvar og beholdt barnet ditt!! 🙂

    15. Dette her begynner å bli altfor dumt! Må da gå an å ikke kommentere, om man bare skal slenge dritt! Skal ærlig innrømme at jeg ikke fikk så godt inntrykk av Rannveig på UM, men hun fortjener virkelig ikke alt det negative visse kommer med her! ALLE gjør feil, men nå virker det som at Rannveig prøver å få orden på livet sitt, på alle måter..
      Det med abort, er jeg helt enig i! Det har blitt altfor lett å ta en abort nå.. Greitnok at det er tilfeller hvor jenter har blitt voldtatt, vært uheldig osv! MEN, mange gjør det for at de har “glemt” prevansjon! SKAMMELIG!
      Jeg har tatt abort selv, å ja, vi glemte prevansjon (jeg gikk på Ppille!). Jeg er egentlig imot det, men det var noe vi begge ble enige om, da vi ikke var klar for det. Og jeg har angra mange ganger i ettertid!!
      Stå på du Rannveig! Du fortjener en ny å bedre start nå, å det virker det som du har fått! 🙂 Lykke til videre!
      (du burde virkelig endra på kommentarfeltet, så man MÅ via fb e.l)

    16. Hvor har du fått tak i den til å høre hjertelyden?? Er 28 uker på vei og lille gull beveger seg utrolig lite så hadde vore fantastisk å kunne lytte til hjerterytmen av og til:):):)

    17. Unnskyld meg, når man faktisk skriver om et så sårbart tema som en abort på en kjent blogg , må man faen meg regne med litt diskusjon rundt det viktigper over her! Er en grunn til at det er låv å lett å ta abort , det er nødvendig, å drm som mener det har låven på sin side skal jeg si deg! Så men i vei, men no vei, kommer du ikke med det.

    18. Jeg bare lurte på noe.. Kanskje litt privat, men brukte dere ikke beskyttelse siden du ble gravid på nytt? Eller ble du gravid selvom? Kan du fortelle hvordan foreldrene dine reagerte da du fortalte det? Og om de reagerte forskjellig på nr.1 og nr.2?
      Hilsen Vilde

    19. Hva om man går på piller men blir gravid alikavel? De er faktisk ikke 100% sikre de pillene. Og INGEN bør dømmme andre fordi de velger å ta abort. Og ihvertfall ikke om man ikke har opplevd å stå i den klemma selv.

    20. Ho kunne ikke ta p-pilla når ho sku ta silikon! Så hadde væll ett opphold når ho tok silikon, å ble gravid da om æ ikke huske feil.. Har jo vært masse skriving om det hæt før!
      Å viste ikke at ho va gravid når ho tok silikon.

    21. “Hvem som helst”som er fruktbar kan vel få barn med “hvem som helst” om de vil? Ingen hokus pokus. Ikke sjalu.

    22. serriøst, blir lei av alle de fæle og merkelige kommentarene du får…
      for det første, hun sa ikke at folk som tar abort er fjortiser. hun sa at folk som SKRYTER om at de har tatt 2930349 aborter er fjortiser..
      og hun visste jo ikke at hun var gravid når hun tok silikon, er ganske så umulig å vite at man er gravid bare noen dager etterpå.

    23. du er ikke 17 fullgåtte uker hvis du nettopp har begynt på uke 17. da er du 16 fullgåtte uker..sier vel seg selv FULLgåtte…

    24. Utrolig fin jakke du har i Headeren, kunne du svart hvor er den fra? eller hvor du har kjøpt den?? superbra blogg 🙂 digger deg

    25. Du åver!
      Ka såm egentli er problemet ditt?
      Om du ikke liker Rannveig , så ka jør du på den hær bloggen da?

    26. <3 Rannveig du har en kjempefin blogg, å ser ut såm en så utrulig flink mamma. Nathaniel Chrisander er heldig såm har deg! Ikke la noen si noe annet eller ødelegge får deg.
      <3 Fineste søte du <3

    27. Syntes det er utrolig trøft av deg jeg Rannveig. Og jeg må si det at det er jo kjempe bra at du og dere snakker mer og mer sammen! <3

    28. Vet nu at du sa det til fler enn din x bestevenninne,for det va ikke hos ho æ hørte de fra.. så ikke kom me den 😉

    29. Jeg ble gravid da jeg gikk på p-pilla, så det går faktisk an! Hva Rannveig gjør og ikke gjør, er ikke det verste her. Det verste er hvor utrolig stygge noen av dere er?! Kritikk må man tåle når man skriver om ting som kan skape debatt og uenigheter, men å være direkte usaklig og UFIN, og fks si at hun er dum, syns jeg er ganske lavmål altså.. sier vel litt mer om intelligensen til mange av dem som leser bloggen, enn om forfatteren..

    30. til mej. nemlig, det var ikke hun du hørte det fra, sier det seg selv kanskje? jaaa, x bestevenninnen sa det videre… ser du ikke at det var det rannveig skrev? dumdumdum…

    31. åå kjære vene folkens, jeg blir flau over drittslenginga. Les innleggene hennes nøyere først.
      1. å være imot og abort og vurdere det er gerit nok. hun er i det minste ærlig
      2. hun skriver at det er opp til hver enkelt hva de mener om abort og ikke, og at det er fjortis å ha utført 20 aborter å skryte av det, ikke å være 14 å ta en abort.
      3. Hun skriver at hun IKKE visste at hun var gravid da hun tok silikon, hun skriver også hvorfor hun ikke gikk på p-piller på grunn av blodproppfare. Ja hun burde visst bedre som har ett barn fra før av at de lages fort selvom det er dagen før ventet menstruasjon, men hun tar i det minste ansvar for sine handlinger
      4. Jeg syns det er kjempebra at hun skriver dette innlegget, selv er jeg ikke imot abort, jeg syns det er fint at man har det valget. Kan være mange årsaker til at man ønsker en abort, så lenge det ikke blir brukt som prevensjon.
      Det jeg likte best med dette innlegget var hvor godt jeg kjente meg igjen i dette. jeg vurderte også abort når jeg ble gravid, for det var ikke planlagt, p-pilla ble ikke tatt opp i kroppen og virket ikke lenger på grunn av høyt stressnivå. Så var jeg på ultralyd fordi jeg fikk en spontanabort for å sjekke om hele fosteret hadde kommet ut,og der slo det ett hjerte. Jeg var også gravid med tvillinger og mistet en. Det var da jeg bestemte meg 100% for å beholde den vakre prinsessa jeg har idag.
      Du er heldig som har Willem til å støtte deg og hjelpe deg som han gjør, jeg syns du er en kjempeflink mor og har fulgt deg en stund. Glederm eg til å følge svangerskapet ditt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg