Vonde kynnere og hormonell til tusen…

Hei igjen kjære lesere 

I dag har jeg jo 20 årsdag,og burde jo være superglad så det holder ! Men nei, var ikke helt dagen i dag, superhormonell til tuuusen i tilegg til at jeg har begynt å få temmeligå hyppige og “vonde” kynnere, som ikke er vondt egentlig, bare jævlig ubehagelig. Kan virkelig ikke huske at det var sånn sist gang, så “kraftig” liksom.  

Såå , som sagt.. humøret er ikke på topp for å si det sånn. Har brukt omtrent hele ettermiddagen på å gråte i senga, noe som føles litt bortkastet når jeg ikke aner hvorfor jeg gråter engang. Har det samme med latter, kan begynne å le av ingenting, og det kan foregå LENGE… såe, ja. DRITThormoner.  Blæææh.

Dere som nå skal kommentere at jeg må slutte å sippe, har jeg egentlig bare en ting  å si til, men det tror jeg vi dropper her siden jeg liker å være høflig. Å være gravid er IKKE en dans på roser for dere som tror det.  Og selv om humøret er helt bedritent, så er det kjempekoselig med alle gratulasjonene, blogginnleggene og alt dere har lagd til meg ! Både her og på facebook. Jeg setter virkelig pris på det,tusen tusen takk  Det får i alle fall opp humøret litt 🙂 

Denne fine klokka fikk jeg i bursdagsgave av min fantastiske mamma ! Og et kjempekoselig kort 🙂 

Og dette flotte speilreflekskameraet fikk  jeg av min fantastiske kjæreste, som stakkars må holde ut med disse hormonelle utbruddene mine. Gleder jeg meg til å være ferdig å være gravid ? JA ! 

Og som dere sikkert ser, så har jeg fått meg en kjempefin header, som Ann Helen har laget ! Det var virkelig på tide kan man si, begynte å bli kraftig lei av den gamle. Dere kan besøke bloggen til Ann Helen  her !

Med det vil jeg bare si takk for meg i dag, og håpe på at morgendagen blir bedre ! De kommende dagene vil det komme både kjoleoutfits, extensionsanbefaling og flere konkurranser blant annet med nettop extensions og også med navnesmokker ! Så bare følg med. Håper dere har hatt en bedre dag enn det jeg har hatt og ønsker dere en fin kveld videre !

Smask 

52 kommentarer
    1. Jeg kjenner meg så utrolig igjen. Jeg kan både le og gråte om hverandre uten grunn… Har funnet ut at sånn er det visst å være gravid 😉 håper uansett at du har fått gjort noe hyggelig ut av dagen 🙂 og utrolig fin header og gravidmage 🙂 ha en fin bursdag videre 🙂

    2. Gratulerer med dagen! 🙂
      Jeg har også hyppige, vonde kynnere, og det var heller ikke slik sist gang. Er mye vanligere med sterke kynnere hos andregangsgravide..
      Håper hormonene roer seg litt snart. Ha en fin kveld!

    3. hei Rannveig, gratulerer masse med dagen 🙂
      vil bare si at i den teksten på høyre side på bloggen, (*om deg*) der hørres det ut som om du er aleinemamma og gravid. Du har jo kjæreste nå, så synd du bør endre litt på teksten slik at folk ikke missforstår dette. hilsen

    4. gratulerer med dagen og jeg forstår hvordan du har det. jeg griner uten grunn og ler uten grunn hele tiden å er sliten å lei. vær sterk å kjemp deg igjennom det. det
      ER lov å legge seg ned å være lei seg inni mellom det er tungt for kroppen å være gravid. tenk på det sånn: dette har du vært igjennom før og du klarte det da, så du klarer det igjen<3 ønsker deg en fin kveld å håper humøret stiger litt på kveldingen.

    5. Jeg er i uke 17, og som du sier til alle som ber deg slutte med sytingen, så er jeg enig, det er faen ingen dans på roser. Jeg har ligget sykemeld siden januar! Pga energi på -67 og oppkast og kvalme til alle døgnes tider.

    6. Ser at du og andre alenemødre går på overgangsstønad. Det kan være flere ulike grunner til at noen kommer på overgangsstønad. Og det kan godt hende at man tok en fornuftig veloverveid beslutning om å få barn, men den andre part gikk sin vei og man kom i en situasjon man aldri hadde sett for seg på forhånd ville komme. I en slik situasjon er det klart vi må ha et sikkerhetsnett etter folketrygden.
      Problem nr.1 er at det er heller sjeldent at dette er tilfelle. Jeg har inntrykk av at det ofte foreligger klanderverdige forhold ved at man enten har forhastet seg, ikke tenkt seg godt nok om, brukt for liten tid, kanskje ønske om å få barn der mannen har en birolle og kanskje noen få som faktisk har tenkt for mye – på overgangsstønad og andre ytelser.
      Problem nr.2 er at den totale kontantstrømmen for en enslig forsørger får er rett og slett for høy. At overgangsstønad bare varer i 3 år er i de fleste tilfeller ikke sant. Den varer ofte i 6 år (hopper på utdanning etc.) og kan i det lengste vare opptil 10 år. Ytelsen er på ca. 14 000 pr. mnd brutto. I de aller fleste tilfeller vil det ikke komme skatt på dette fordi vi har særregel i skatteloven for nettopp overgangsstønad ved at alle skatter og avgifter faller bort i sin helhet (hvis man ikke har annen arbeidsinntekt). I tillegg kommer dobbel barnetrygd (utvidet) med 2000 i mnd. (også skattefri). Barnebidrag kan variere, men vil i gjennomsnitt kanskje ligge på 3000 (skattefri). Bostøtte er en kommunal ordning som ofte er av stor verdi, i gjennomsnitt si ca. 3000 (typisk halv husleie. også skattefri). Stønad til barnetilsyn, la oss si 1000( i de fleste tilfeller skattefri).
      Netto utbetalt pr. mnd = 14000+2000+3000+3000+1000 = 23 000
      Utbetalt altså!. Dette tilsvarer altså en bruttoinntekt på 30 000 for oss dødelige. Det er ikke vanskelig å finne sammenligninger som viser at dette er en gullgruve.
      Man må som et utgangspunkt anta at de aller fleste ikke ønsker å komme i en situasjon som enslig forsørger. Problemet er som med alle trygdeordninger, at når det blir for godt betalt føler vi andre oss veldig urettferdig behandlet. Og slikt undergraver et samfunn på sikt.
      I steden for å bare klage på dagens ordning, vil jeg gjerne komme med alternativer:
      1) Hva med å gi støtte delvis som lån?
      2) Reduser overgangsstønad både i utbetaling og i varighet.
      Et konkret forslag kan være:
      1) Gi halve overgangsstønaden som lån
      2) Ha en absolutt maksgrense på 3 år. eventuelt stille aktivitetskrav mye tidligere
      3) Reduser det totale månedsbeløpet til 9000 i steden for 14000.

    7. du har alt for god ti å sette heime å kjenne etter! hilsn ei som åsså e gravid og jobbe for fullt. heihå for naving.

    8. Gratulerer med dagen 🙂
      dans på roser er det virkelig ikke : p Jeg er snart ferdig, kun 5 uker igjen til termin 🙂 Jeg var litt hormonell i en periode, men det gikk heldigvis over, merker jo at jeg fort kan bli sur/glad/lei osv men ikke like ille som tidligere. Har også mye ubehagelige kynnere. hatt smerter så og si hele svangerskapet, så skal bli deilig å bli ferdig 🙂

    9. Kan ikkje du skriv et innlegg om kostholde ditt? Du e så fin å slank og fitt! Træna du masse? Og ka spis du enkli, går du på nå diett, eller hold du deg tel en eller anna slags plan? Du har så utrulig fin gravidkropp! Sjøl har eg potensial tel å ha samme kropp som deg, men eg veit liksom ikkje heiltkordan eg ska kom meg heilt dit, før eg e så lat av meg.. Håpa du orka å ta deg tia tel å skriv litt om dæ, sætt pris på dæ!
      Btw, god bedring!

    10. Gratulerer så mye med dagen!! Dumt at du har vondt, masse god bedring! <3
      Men du? Hvorfor sensurerer du ungen din på alle bildene av han? Det er jo ikke noe gøy å lese en "mammablogg" når du ikke får se ungen!!

    11. Gratulere med dagen til deg, og gratulere med dagen til meg:)
      Var heller ikke så super gira på bursdag idag og kunne godt vært foruten, sliten, trøtt og cup til helga, dvs. jeg vil jo såå klart i stallen og trene de ponni trollene mine:) Men selvfølgelig koselig dag og jeg tror jeg må lære meg og bruke tid på meg selv:)

    12. Øyvind – er dette seriøst?! Jeg ler meg i hjel akkurat nå. Hva får deg til å tro at du skal blande deg ?? Du vet jo overhodet INGENTING ! NADA ! Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Det blir så feil og du driter deg ut. Og å komme med forslag får meg til å le enda mer ! Hvorfor komme de forslagene ?? Tror du virkelig Rannveig kommer til å gjøre det vanskeligere for seg selv og andre mødre ? Og hun har jo heller ingen “makt” til å endre dette… Det er så mange mødre som trenger hver eneste krone de får, så ligg unna !
      Jeg er sikker på dette at jeg kan vedde – du er vel singel og stygg, og har ingenting å gjøre på fritiden så da er det veldig gøy å henge seg opp i andre sitt liv. Vel….ingen liker det så finn på noe annet 😉 Stakkars deg.
      Rannveig – Gratulerer så mye med dagen 🙂 fælt å høre at du har hatt det sånn i kveld, men det er ikke lett å være gravid, det er sikkert og visst ! Du er kjempe flink 🙂 Håper du har hatt en fin dag, det fortjener du 🙂

    13. Gratulerer så mye med dagen, Rannveig!
      Skjønner godt hva du mener med disse gravidhormonene, er jo gravid jeg også;-) He he.Godt det bare er for en periode i livet! Nå er du jo snart halvveis i svangerskapet også.
      Får håpe de siste ukene går fort!
      Selv så er jeg 20+3 i dag, og føler at tiden står stille. Er så redd for at de siste ukene skal gå så sakte, er litt smålei nå, He he:)

    14. Michelle skrev: “eg er sikker på dette at jeg kan vedde – du er vel singel og stygg,”
      Fy faen for et menneskesyn du avslører her.
      Fordi noen er sjokkert over lukrative stønadsordninger til de som velger å få barn de ikke kan forsørge, så må de altså være stygge?
      Du forstår kanskje, hvis de tenker deg om, at å motta trygd fra resten av samfunnet ikke er en privatsak, men et offentlig anliggende det er naturlig å kunne drøfte?

    15. Å påstå at “Øyvinds” post er “dum” er jo tilbakestående, Michelle. Posten hans er reflektert, korrekt og inneholder riktige tall. Kan man si det samme om din post?

    16. Tror ikke Øyvind skal se på alenemortilværelsen som lukrativ.Og alle tallene dine er vel ikke helt rette,når det gjelder bostøtte, får du den beregnet etter inntekt,antall barn,og hvor stor leilighet du har,og selvsagt boutgifter.Barnebidrag og barnetrygd er jo penger som skal dekke barnas behov.Syns den burde vært behovsprøvd,mange som har så mye fra før at de ike trenger den.Barnetilsyn må ha steget hvis det er 1000 kr,har vært 30 kr pr.dag den,og hvem vil passe barn fo 30 kr dagen?Men er enig med deg i at det burde kreves aktivitet for å få visse ytelser fra nav.

    17. Dere som tror alt dette som blir sagt her,har aldri vært aleina,prøv,å se hvor fett dokke får det,ha,ha,naive er dokke ialfall.

    18. Mer enn bare det som er feil på det Øyvind skrev her oppe! Det er ikke vanlig for alle å få såpass mye! 13 400 ca er overgangstønad FØR skatt som de fleste betaler! Tror ingen slipper den lengre. Selvom man får igjen det meste. Utvidet barnetrygd er på 2600. Det var det jeg fikk når jeg gikk på det i ett år! Utbetalt fikk jeg 8 500 + 2600 per mnd. Etter 30% skatt. Om det er luksus så veit ikke jeg hva luksus er lengre! Men takknemlig? JA! Så absolutt!

    19. Å hvorfor i allverden skal man skatte på penger som far betaler til SIN egen unge, Øyvind? Å jeg får heller ikke noe 3000 fra han altså!!

    20. Herremin….
      Da må det være lenge siden du var på overgangsstønd, for skatt av barnebidrag har man ikke betalt siden 2003…
      http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2001/vanlige-sporsmal-om-barnebidrag.html?id=87813
      Om du betalte 30% skatt av overgangstønaden din, så fikk du tilbake mesteparten i skatteoppgjøret, evt hadde du annen inntekt. Du fikk i tillegg barnetrygd, bidrag og sannsynligvis engangsutbetaling for barnefødselen.
      Reelt hadde du minst; 13400+2600(barnetrygd)+1500(minstesats for barnebidrag/hva staten dekker). Av dette betalte du maksimalt 10% skatt av de 13400, ettersom bunnfradraget er rundt 90 000. Dvs at du hadde rundt 15 000 netto.
      Tror du ikke folk kan regne eller?

    21. Vet alt for godt hva du snakker om. Er 7 uker siden lillebror kom, og hormonene mine er fremdeles i ubalanse! Helt forferdelig av å til 😛
      Så kjekt du ble fornøyd med headeren 😀

    22. Kynnere begynner som regel tidligere i svangerskap nr 2 og er mye kraftigere enn i første svangerskap. For meg var det en lettelse å føde, kynnerene forsvant og det var som å starte ett nytt liv! Man blir utrolig sliten av å ha mye kynnere. Du får være flink til å slappe av, det er jo ikke så mye annet å gjøre (selv om ikke det er bare, bare med en 1 åring)

    23. Katarina nå driter du deg fullstendig ut!! Jeg betalte skatt, og det må nesten alle jeg kjenner gjøre DEN dag idag! Ikke fult så mye som meg selv, men det var noe jeg valgte å ikke endre, da jeg som sagt fikk meste parten tilbake! Så kjepphøy kan du dra et annet sted å være! Jeg fikk så sletts meg ikke 15 000 i mnden, jeg hadde rundt 13 +- så har man regninger, mat, klær og etc så det er søren meg ikke noe man velger å gå på i flere år frivillig!! Man får det absolutt ikke til å gå rundt når man er alene og bor alene. Med den summen. Syntes det er utrolig dårlig gjort å rakke ned på de som faktisk er alene å sliter nok som det er med det meste! Man skjønner det ikke før man er i det selv. Å dømme kommer man ikke langt med, men det er vi normenn mestere på!

    24. Har heller ikke sagt at jeg skattet på bidrag, honey! Om du skal være stor jente å skrive som om du veit det meste så vær så snill å les det han over her skrev;)

    25. Øyvind da. Hvorfor i alle dager skriver du en slik melding til Rannveig? En slik “oversikt” med forslag bør du sende til de som jobber med slike utbetalinger, nemlig Nav. Eller du kan sende det til et politisk parti o,l. Rannveig mottar kanskje stønad på lik linje som andre nordmenn, og er i sin fulle rett til å motta dette uansett hva du måtte mene om det. Om du mener dette er feil, er du selvfølgelig i din fulle rett til det. Du må bare huske å adressere det til rett instans…..og det er ikke her;-)

    26. Synne skrev: “åh, jeg er så sint så sint”
      Så du fikk mesteparten i skatt tilbake. Kjære deg, når du får det du har betalt i skatt tilbake, så har du ikke betalt skatt. #newsflash
      Synne skrev: “Å hvorfor i allverden skal man skatte på penger som far betaler til SIN egen unge”
      Hva mener du her da, om ikke at du har betalt skatt på bidrag?
      Jeg bare påpekte at du hadde rundt 15000. Som du sier fikk du skatt tilbake, og da landet du nok rundt der. Man slipper å jobbe, og får betalt for å velge å få barn og agere hjemmeværende mamma med staten som sugardaddy.
      Jeg bare pirket litt borti det, men det er kanskje ubehagelig for enkelte…

    27. Katrina… Synne mener du skyter _fullstendig_ skivebom når du antyder at hun hadde 15000, når egentlig hadde 13000+/- samt en fet skattebeløp til gode og engangsutbetaling på 30-40000.
      Lurer på hvor denne selvberettigelsen kommer fra; følelsen av at man har rett på gratis penger fra fellesskapet. Følelsen av å ha rett til å si at andre driter seg ut, når de selv ikke har snøring.
      Til den anonyme over som mener at mammablogger, der man agerer hollywoodfrue og glorifiserer sin sminkede livstil på trygd, ikke er rett adresse… Så vil jeg bare si: Få dere en jobb så dere kan forsørge ungene deres.

    28. Til deg “damenedleggeren”: jeg har en lederstilling innenfor offentlig etat, og betaler rundt 10 000 kr i skatt hver mnd. Føler meg ganske berettiget til å ha en mening. Det ironiske er at JEG faktisk jobber med de som har noe de skulle sagt i forbindelse med offentlige utbetalinger…;-) Et lite tips til en annen gang: ha deg for god til å komme med personangrep og antagelser – det blir rett og slett for dumt og useriøst. Dette gjelder kommentarene dine både til Rannveig, andre som har kommentert her og til meg. Skjerpings.

    29. I mitt tilfelle Katarina så har jeg alltid jobbet, og gjør den dag idag. Var aldri særlig stolt av å få penger der jeg fikk det fra, men hadde heller ingen mulighet andre steder da jeg fant ut at jeg var gravid akkurat forsent til å få noe fra jobben jeg hadde sluttet på rett før jeg hadde jobbet 6/10 mnder! Så vidt jeg vet jobber man ikke under permisjonstiden. Jeg er ikke en mor som sitter på ræva, så for min den er ikke dette noe ømt punkt. Kul er du ivertfall:) ha en god dag!

    30. Jeg ville ikke angripe noen, bare sette et søkelys på de sinnsyke utbetalingene dere på overgangstønad får. Vi som betaler skatt skal dermed finansiere rosabloggingen deres. Helt utrolig. Forøvrig god timing for rannveigus å få seg en ny unge. Ny overgangsstønad når det blir slutt med den nye “faren”.

    31. De eneste som har noe de skulle sagt når det gjelder offentlige utbetalinger er oss skattebetalere og politikerne. Hadde du virkelig hatt lederstilling med 30 000 netto, ville du nok visst det.
      Kan heller ikke se personangrep fra min side her, fra “damesiden” derimot, så hagler det inn slemme karakteristikker.

    32. I dette landet har vi ytringsfrihet uansett hva man har i inntekt eller ikke. Dette burde du visst, ” damenedleggeren”. Spiller da ingen rolle for meg hva du tror og ikke tror om meg og mitt yrke – jeg vet hva som er rett uansett. Forøvrig har jeg ikke ytret noe som helst av mine personlige meninger om stønader etc her på denne bloggen, og det hadde du kanskje lagt merke til hvis du virkelig følger med. Det jeg derimot har skrevet, er at forslagene dine ikke hører hjemme på en blogg om noens liv, men mer i et møte i kommunen etc. Jeg har også reagert på måten du ( og andre) lettvint bare går utifra hvordan Rannveig styrer livet sitt økonomisk. Sannsynligvis vet dere like lite som meg om hennes privatøkonomi. Da kan man faktisk heller ikke komme med uttalelser som dere gjør. Ikke forstår jeg hvorfor du har et så skrikende behov for å trykke ned andre på deres private blogg heller,- hvis du virkelig mener det du skriver, så får du gjøre noe med det og ikke bare spy ut noe i en annens blogg. Rett melding til rett mottaker – ikke verre enn det.

    33. Jeg hr da ikke kommet med noen forslag, det er det vel andre debatanter som har?
      Rannveig lever på trygd. Det ser man ved å følge bloggen hennes.
      Når hun går til aviser og tv-programmer for å markedsføre bloggen om sit eget trygdede liv, og vi vet at jenter ned i 10-11 årsalderen følger disse bloggene, så må det da være på sin plass å kommentere hva som gjør det mulig å leve som hun gjør? Nemlig trygd.
      Er det sportsidoler er det legitimt å nevne alle timene de har lagt ned i trening, alle fester de har skippet osv. Er det forskere er det legitimt å nevne hvor hardt de har jobbet på studiene, er det politikere så er det hvor hardt de har brennt for saken… Er det rosabloggere som Rannveig, så er det trygdestønader.
      http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2483535.ece

    34. Rimelig legitimt å nevne hvor pengene kommer fra ja, når bloggeren selv forteller i sine innlegg at favoritthobbyen er å shoppe. Er litt relevant at hun lever på trygd vil de fleste si.

    35. Kom over denne bloggen da jeg googla kynnere – og jeg sier et halleluja amen til at det ikke er bare bare å være gravid. Jeg har 4,5 uke igjen til termin og er så frustert og hormonell at jeg tidvis ikke fungerer i det hele tatt – stakkars mannen min, som er verdens mest tålmodige i hele verden… Men nå er gutten min forhåpentligvis snart ute! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg