20 fullgåtte uker + magebilder


Ja, i dag er jeg da hele 20 uker på vei, og imorgen er jeg akkurat hallveis i dette svangerskapet. Begynner å glede meg mere og mere til fødselen, for den nærmer seg jo. Synes tiden bare flyger fra meg jeg, og vi gleder oss veldig til å møte prinsessa i magen !

Lille Emma Angelica blir bare sterkere og sterkere for hver dag som går, og nå klarer jeg også å se utenpå magen når hun sparker. Har også begynt å kjenne når hun snur seg osv, er såå koselig å kjenne så mye liv der inne ! Det aller beste med å være gravid, helt klart ! Det gjør opp for alle de plagene som oppstår i allefall, for eksempel bekkenløsning, som jeg har begynt å få nå… 


 

Termin: 8 september

 

På vei: 20 fullgåtte uker

 

Igjen til termin: 20 uker og 2 dager

 

 Kjønn:  Ei lita prinsesse <3


Navn:  Emma Angelica <3


by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll: Jordmorkontroll 6 mai

 

Innkjøp: Eneste jeg har kjøpt er masse klær, siden jeg bare har gutteklær/nøytrale klær fra før av.  Ellers har vi egentlig absolutt alt vi trenger, men blir nok å kjøpe mye nytt fordeom.  For eksempel ny vogn, ny bilstol osv.  Spesielt bilstolen siden den er i blått. 

 

Mangler: Ingenting egentlig, har jo alt fra forrige runde. 

 

Utålmodig:  Nei, men gleder meg til å være ferdig å være gravid siden det er begynt å bli tungt.

 

Vektøkning:  Det vet jeg faktisk ikke, prøvde å veie meg men vekta funker ikke. Sist jeg veide meg hadde jeg i allefall gått ned 4 kg fra startvekta mi.

 

Vann i kroppen: Nei

 

Melk  i brystene: Mye melk ja 

 

Strekkmerker: Et bitte bitte lite under navlen. 

 

Hodet ned:  Hodet alle veier

 

Tungt:  Begynner å bli tungt nå ja, det merker jeg godt.

 

Kynnere:  Mye og sterke kynnere

 

Bevegelser: MASSE bevegelser, både spark og “romstering”

 

Hodet festet:  Nei

 

Matkick:  Farris Bris, frukt, og sånn grâddost, faktisk ! Haha. 


Plager: Trøtthet, utmattet-het, begynnende bekkenløsning.. og ja.. for å si det sånn, det begynner å bli tungt, svangerskapet med Nathaniel gikk plettfritt i forhold til dette.

 

Humør: Veldig ustabilt

 

Høygravid: Nei

 

Fødselsforventninger: Vi gleder oss masse til fødselen og til lille prinsen/prinsessa kommer ut<3

 

Uke20.jpg

Vekt: 325 g 

CRL: 16 cm 

Full lengde: 25 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 18 uker gammelt. Til nå har fosteret hatt perioder med mer og mindre aktivitet, men først nå får det søvnfaser. Det veksler mellom aktive perioder og perioder med søvn, men har ikke noe bestemt søvnmønster helt ennå. Det sover gjerne mest når du er i aktivitet og våkner når du skal legge deg. Noen fostre  by Browse to Save” href=”http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/20-uker/”>finner fort en favoritt-sovestilling.

Det fine lanugohåret dekker nå hele hodet og øyenbryn begynner å formes. Hos jenter vil livmoren være ferdig utviklet i løpet av denne uken, og skjeden formes.

Det er brunt fett som hjelper barnet å holde varmen etter fødselen. Slikt fett dannes nå under huden på halsen, brystet og i skrittet. Et annet fettlag vil dannes over hele kroppen etter hvert.

Et kremaktig vokslag kalt vernix begynner å dekke huden. Dette inneholder blant annet døde hudceller, lanugoceller og olje fra kjertlene. Vernix beskytter fosteret mot blant annet infeksjoner. Noe vernix vil være til stede på kroppen ved fødselen, og gjør barnet glatt slik at det lettere kan passere gjennom fødselskanalen. Nyfødte har gjerne rester av vernix i hudfolder.

Morkaken er ferdig formet og vokser fra nå av bare i diameter, ikke i tykkelse.

TIL MOR: Du er halvveis!

20 uker gravid

Er det ikke fantastisk å vite at det lille barnet i magen din blir større og større? Noen kjenner de første sparkene denne uken, mens andre må vente en uke eller to til. Men snart vil den lille gutten eller jenta i magen din gi deg daglige beskjeder om sin trivsel med spark og andre bevegelser!

Er du varmere og svetter me by Browse to Save” href=”http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/20-uker/”>r enn vanlig? Det skyldes at skjoldbruskkjertelen blir mer aktiv. Hvilestoffskiftet ditt er 20 prosent høyere enn vanlig. Nattesvetten hjelper til med avkjølingen, samtidig som avfallstoffer fjernes. Husker du å drikke rikelig?

TIL FAR: Halvveis
Dere er nå ved halvgått svangerskap. Barnet har vinket til dere under ultralydundersøkelsen, og mors plager er forhåpentligvis redusert til et minimum. Magen vises, og dere har fortalt venner og familie at dere venter barn. Tilværelsen er enklere nå. Tiden er inne for et lite avbrekk.

Det sies at perioden mellom uke 20 og 30 er svangerskapets beste uker. Mor har gjerne mer energi, til tross for at magen vokser. Alt ligger til rette for å gjøre noe koselig sammen. Overrask mor med en romantisk middag eller ta henne med på en helaften. Lån bort eventuelle eldre søsken for å få litt kjærestetid.

Nå kan det også være aktuelt med en feriereise. Hvis mor føler seg frisk, er det ingenting i veien for å legge ut på en lengre flytur. For å forhindre blodpropp i beina bør mor bruke støttestrømper og sørge for å være i aktivitet. Gravide bør unngå reiser til fjerne strøk, der sykehusstandarden kan være svært varierende.  by Browse to Save” href=”http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/20-uker/”>Kontakt lege eller flyselskap hvis dere har spørsmål.

Senere i svangerskapet må du være i nærheten av mor i tilfelle fødsel. Nå kan du med god samvittighet dra på fisketur med kamerater eller nyte en helg på fjellet uten henne, men det kan fort oppstå et savn, og mobiltelefonen bør aldri være langt unna.

Nyt pusterommet. Om ikke lenge vil tankene være rettet mot fødselsforberedelser og småbarnsliv. 

Omtrent slik ser lille prinsessa vår i magen ut nå <3

Hvor langt er DU på vei ? 🙂

22 kommentarer
    1. hvorfor flyttet du til Oslo?? Er ikke særlig barnevennlig å bo i en leilighet midt i sentrum akkurat.

    2. Skulle bare si at du har en nyyydelig mage, virkelig flott!
      Men, så ble jeg provosert av kommentaren over samtidig. Jeg har nå tenkt til å flytte fra en by som kalles veldig “barnevennlig”, til Oslo. Selvfølgelig er det flott med skog og mark og lite trafikk, men har foreldrene det bra ogstøtteapparatet rundt et barn er bra, så tror jeg hvor man bor har veldig lite å si.
      Mange bare som har det helt jævelig i såkalte barnevennlige byer, pga mobbing, alle vet alt om alle, kanskje lite familie rundt?! Det kan være mange faktorer. Min sønn vil trives i Oslo, da jeg vil ha bedre tid til han pga mindre pendling, han har mer familie rundt seg og vi vil få større plass. SÅ DET SÅ!

    3. Haha dummeste kommentaren noensinne! Er da ikke noe galt med å bo i oslo når man har barn? Er jo parker og lekeplasser overalt. Folk har da vokst opp i oslo i alle år uten å ta noe skade av det 😉 haha jeg må le….
      Gratulerer med halvgått svangerskap! Jeg er 38 uker på vei i morgen ♡

    4. Fin mage 🙂 skjønner det med “stor-by” men Oslo er ikke akkurat det samme som f.eka new York.. Og mange barn som vokser opp i NY også går helt bra med dem, tenker jeg. 😉

    5. Fin mabymage! Men ganske stor til kun å være halvveis,var du eller pappa’n over gjennomsnittet store da dere ble født..? Skjønner det er tungt,stor mage til liten kropp. Og tyngre og større blir den.. Lykke til 🙂

    6. Gratulerer med halvveis!
      Artig å følge med på bloggen din nå, for jeg har termin 12. september og venter også ei prinsesse:-) Har du handlet inn mye rosa klær? 🙂

    7. Fine bilder men fokuset er litt feil. Hvis du ser etter så er du litt uklar og veggen bak deg er helt klar…
      Antar bildene er tatt med speilrefleksen?! Da må du bare sjekke at kameraet er stilt inn på AF (autofokus) og holde knappen man tar bilder med litt inne før man tar selve bildet. Da ser du hva det fokuserer på 🙂

    8. hvordan kan det ha seg at du har så stor mage og ikke har lakt på deg noe ?? høres meget merkelig ut egentlig..

    9. Så morro at at du også får ei Prinsesse i september. ^_^ Jeg har termindato 7 sept. Så en dag før i følge utregningen….Blir spennende å se hvem som dukker opp først evt. hehe 😀 Masse lykke til! 🙂

    10. Hvor har du kjøpt Bh’n på.bilde,?.den så behagelig ut og en fin balconette Bh som er mine favoritter:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg