25 fullgåtte uker + magebilder

Da var det tid for ny statusoppdatering igjen, denne gangen for uke 25. Ukene går bare så fort. Og denne uken synes jeg virkelig magen har begynt å vokse mye ! Ser forskjell allrerede fra uke 24, vet ikke om dere ser det men jeg gjør i allefall det ! Jeg merker også at magebevegelsene har fått en litt annen karakter, kjenner henne mye bedre på en måte ! Vil si at jeg kjenner omtrent alle bevegelsene hennes, både når hun snur seg eller beveger på føtter eller hender. Det er jo disse bevegelsene jeg egentlig forbinder meg å være gravid siden det er det man kjenner sist i graviditeten, og det er det jeg husker best fra graviditeten med N. 

Ellers er formen kjempe bra, bortsett fra fortsatt lite energi! Å være gravid denne gangen er VIRKELIG annerledes enn forrige gang, da jeg kunne legge meg ned når som helst når jeg ble sliten. Slik er et jo absolutt ikke nå,  så dere som er hjemmeværende og førstegangsgravide burde virkelig verdsette den friheten, hehe 🙂

Magen begynner som sagt å bli veldig stor nå og jeg merker at det gjør ting vanskeligere spesielt siden det er mye bøy og tøy med en 1,5 åring i hus. Men, vi koser oss hjemme sammen ! Nathaniel har begynt å peke på magen min og si “bebe” ( som betyr baby) noe som er utrolig søtt, haha ! Han skjønner nok ikke mye enda likevel, men han vil nok skjønne mere av hva som skal skje etterhvert. Gleder meg veldig til N skal møte lillesøsteren sin for første gang ! Bare 15 uker igjen nå !!

 

 På vei:  25 fullgåtte uker og 1 dag(25+1)

Igjen til termin:  15 uker og 1 dag( 16+1)

Kjønn:  Prinsesse

Trimester: Er i slutten av 2 trimester nå, bare ett trimester igjen til vi får se lillesøster!

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   Jordmorkontroll 10 juni

Innkjøp: Har egentlig absolutt ALT og enda mere til, haha. Hadde jo alt fra før av , og har enda kjøpt masse mere… hehe

Bevegelser: En veldig aktiv  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>jente, masse liv i magen, både romstering og spark

Utålmodig:  Njææ, men gleder oss jo til å se henne selvfølgelig

Navn:  Emma Angelica <3 

Vektøkning:  64 kilo, altså 7 kilos vektøkning i hele svangerskapet totalt

Vann i kroppen: Ja

Melk  i brystene:  Masse melk ja

Strekkmerker: Bare to små rundt navlen som er gamle, + endel nye strekkmerker på puppene

Hodet ned:  Hun begynner jo å bli ganske stor nå, men vet ikke hvilken vei hun ligger, tipper jeg får vite det på neste kontroll

Tungt:  Ja

Kynnere: Har mye vonde og veldig riesmerte-liknende kynnere for tiden, men skal visst være normalt i 2 svangerskap?

Hodet festet:  Det vet jeg ikke, men tviler. Får vite på kontroll 10 juni

Matkick:  Ikke noe spesielt

Plager: Lite energi og mye trøtt

Humør: Berg og dalbane, altså VELDIG opp og ned

Høygravid: Om akkurat 9 uker er jeg høygravid

Fødselsforventninger: Gleder meg MASSE til både til selve fødselen og selvfølgelig til å  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>møte lille prinsessa vår <3

25 uker

Vekt: 800 g 
CRL: 22 cm 
Full lengde: 30 cm

 

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 23 uker gammelt. Allerede nå begynner det å bli liten boltreplass for fosteret i livmoren. Øyevipper dukker opp denne uken, og øynene vil snart kunne åpnes og lukkes!

Hjernen vokser fremdeles fort, og fosteret er en velproporsjonert liten minibaby. Fosteret begynner også å få lengre hår på hodet

 

TIL MOR: 

25 uker gravid

Nå vil, og skal, de aller fleste kjenne at barnet beveger seg eller sparker hver eneste dag. Dette er det beste beviset på at barnet har det bra! Det søker kontakt med deg, og du er i ferd med å knytte bånd til det.

Fosterets muskler blir sterkere, og det er fremdeles god boltreplass der inne, så bevegelsesmulighetene er mange. Tenk deg at barnet ditt sitter rett opp og ned med beina i kryss, eller at det legger seg henslengt bakover med armene bak hodet, sykler med beina eller gjør krabbebevegelser. Gled deg over hver bevegelse! Antagelig vil du kun oppleve denne helt spesielle fornemmelsen av barnespark i magen noen få perioder i livet.

Vissdte du at hverdagsstress over tid kan uroe barnet? Lytt til kroppens signaler og ta en hvil når det trengs. Trekk pusten dypt og fyll deg med nye tanker. Unn deg gode sanseopplevelser hver dag og gi tankene frihet til å vandre inn i fantasiens verden.

 

TIL FAR: MOR HAR PUPP, DU HAR ALT ANNET

Mor håndterer babyen som om hun ikke har gjort annet. Dette er noe hun kan. Så er hun sikkert oppvokst med dukker som smatter når de er sultne, skriker når de har våt bleie, og smiler når de har fått mat. Du var mest opptatt av å bygge gøyale ting av legoklosser.

Denne stereotypien oppleves tydelig av fedre som aldri har håndtert spedbarn. Ikke la utilstrekkelighetsfølelsen få vokse. Barnet ditt trenger deg helt fra begynnelsen av. Ta det første stellet etter fødselen. Jordmor gir deg veiledning. Barnet vil ikke bry seg om bleien sitter litt skjevt. Babyen trenger mye nærhet. Legg barnet på brystet ditt, og det vil raskt lære å gjenkjenne din lukt. Begynn med dette allerede første dag, og snart vil barnet falle naturlig til ro hos deg. Prøv å lære deg barnets mønster. Det er ikke slik at all gråt er et rop om mat.

Ammingen er og blir mors område. Om mor ikke ammer barnet, kan du like godt som henne gi morsmelkerstatning på flaske. Senere i spedbarnstiden kan mor pumpe melk og opparbeide seg et lager. Slik kan hun ta seg en frikveld mens du og babyen er hjemme og koser dere.

Håndtering av barn handler om omsorg og vilje. Dersom du involverer deg fra starten av, vil du bygge et sterkt og selvstendig forhold til barnet ditt. Din tilstedeværelse vil gi familien verdifull fleksibilitet.

36 kommentarer
    1. Jeg er førstegangsgravid, og er i full jobb, så den tiden til å slappe av får ikke oss vanlige. Også mange på jobben som er gravid for tredje gang, og de er på jobb og må ta seg av barn når de kommer hjem. Du gjør jo bare den siste biten, så det kan ikke være så utrolig tungt når andre gjør så utrolig mye mer enn deg.

    2. Skjønner seriøst ikke hvorfor folk er innpå her for å lese, for deretter å kritisere både det ene og det andre. Om man ikke har noe godt å si eller ikke liker bloggeren i det hele tatt.. Hvorfor følge bloggen? Alle er forskjellige, både mentalt og fysisk.. La nå folk bare få være slik de er? =) Jeg vil nå tro at det er MER “tøy og bøy” når man er hjemmeværende hele dagen med en aktiv 1,5 åring enn om man jobber halve dagen for så å komme hjem. Nå vet jeg ikke hva andre mødre jobber som, men jeg er lærer og førstegangsgravid, samtidig som jeg tar videreutdanning ved siden av, og på jobben er det kun undervisning, sitting på kontoret og gåing mellom klasserommene. Vil ikke påstå at det er særlig krevende sammenlignet med en person som må passe på en 1,5 åring til enhver tid. Tror ikke det er så mye tid til å “slappe av” akkurat, sammenlignet med en førstegangsgravid som jobber halve dagen og får resten av dagen fri.

    3. Jeg gikk på skolen fra 08.30 til 15.00 og jobbet fra 16.00 til 20.00 hver dag fram til dagen før jeg fødte slik at økonomien skulle gå rundt. Begynte og på skolen igjen når lille var 3uker så vil ikke si jeg fikk slappet så mye av når jeg var gravid med min første.

    4. Utrolig morsom kommentar sjakk… Tror du kommer til å få en skikkelig oppvåkning når barnet ditt kommer. Tror du virkelig det er tyngre å være på jobb enn å være sammen med en aktiv 1,5 åring så vet du dessverre lite om barn.. Men men.. Dt blir heldigvis ikke mitt problem.. Masse lykke til i resten av svangerskapet Rannveig. Og kos dere på ferie.

    5. Hvorfor står det ‘i dag er lørdag 18.mai og du er 25.uker’?
      Det er jo en hel uke siden!
      Fin babymage da 🙂

    6. Jeg har en sykdom, som gjør at jeg bare bruker den ene armen min (den andre kan ikke brukes til noe). Sykdommen min gjør at jeg bruker 50-60% mer energi enn hva andre gjør.
      Når jeg var gravid tok jeg allmenn påbygg, mens jeg jobbet 2-3 dager i uka rett etter skolen. Nå er jeg alenemor til ei nydelig prinsesse på 1 1/2 år og er fulltidsstudent ved universitetet. Dattera mi er hos dagmamma mens jeg er på skolen da jeg begynte å studere da hun var 8 mnd.

    7. Så fin mage <3 Men ser ut som du har litt for liten bh, den skal ikke gå så langt bak på ryggen 🙂 Ikke ment som kritikk altså, gjort den feilen selv 🙂

    8. Jeg gikk på skole og jobbet og satt i rullestol og kunne ikke bruke hendene så måtte bruke munnen når jeg skulle gjøre dagens gjøremål med barna. Hadde heller ikke hus og måtte jakte på dyr selv for å skaffe mat til storfamilien min

    9. Til du som skrev at jeg ikke vet hvordan det blir når barnet mitt kommer når jeg skriver at jobb er tyngre enn å være hjemme med barn. Jeg jobber på akuttpsykiatrisk, med mennesker i psykose som er tvangsinnlagt, så hvis du fortsatt mener at det å passe på barn er tyngre enn den jobben bør du virkelig jobbe i jobben min en dag for å se hvordan det er. Og de jeg jobber med dette, OG kommer hjem til egne barn etter jobb, så jeg synes ikke Rannveigs hverdag er så krevende nei 🙂

    10. Ehhh…. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne være hjemme med min og vær hjemmeværende men vet du for oss med utdannelse og fast jobb så er det ikke slik! Jeg har en på 1 år og 10 mnd, gravid med nr 2 og jobber med barn og unge! I tillegg har man også hus og hjem og kjæreste man må ta seg av! Du går hjemme og tar livet med ro mens andre jobber for penger mens du går å får penger fra NAV… Huff stakkars deg! Du har det tøft…. Blir spennende når du virkelig våkner opp fra den rosa boblen og i tillegg mister støtten din fra NAV!

    11. Snakk om å være hårsåre da!!!! Les nå hva Rannveig skriver: Dere som er HJEMMEVÆRENDE og førstegangs! Ikke dere somstuderer/jobber. Uansett de fleste har jo noen uker på slutten hvor man får slappet av litt før den lille kommer.
      Selv var jeg sykemeldt store deler av forrige svangerskap (som var det første) og jeg regner med at et eventuelt svangerskape til vil bli mere utfordrende på enkelte områder da jeg har ett barn fra før uavhengig av om jeg jobber eller er sykemeldt.
      Det får være grenser for hvor mye drittslenging det skal være på denne bloggen!

    12. Naboen min har 4 unger.(De 2 siste er tvillinger)De er fra 4 månder til 3 år,altså ganske tett kom de.Hun var i full jobb til hun var 8 månder på vei med tvillingene.. Det står det virkelig respekt av vil eg si..Og er allerede tilbake i jobb nå,mens mannen er hjemme med på dagtid med ungene.Så vil si du har det ganske enkelt i din situasjon.De har heller ingen familie i nærheten som avlaster de og klarer alt selv.DA kan man begynne å si at det er slitsomt.Og alle ungene har vært VELDIG mye syke i vinter og vår.. Så du har det som plommen i egget.Nyt det,når du får en til blir det travlere.En er som en,og to er som 10.Stor overgang… Hilsen tobarnsmor selv.. “Lykke til med de 3 siste måndene i svangerskapet;)”

    13. Hei 🙂
      Syns du får mange stygge og ufortjente kommentarer! Jeg har stor respekt for deg og dine meninger 🙂 Noe kan jeg være uening med deg i, men syns ikke du fortjener ufine tilbakemeldingef fordet 🙂 Jeg blir 21år i år og har en prinsesse på 6mnd, og hvis jeg blir halvparten så flink med min datter, som du er med Nathaniel så skal jeg være fornøyd 🙂 Syns du bare må være deg selv! Selv om du er mor har du rett til å føle deg bra og se bra ut! Gratulerer masse med prinsesa i magen, ønsker dere masse godt 🙂 Nydelig mage har du også 🙂
      Klem Maren

    14. Du som sier det står respekt av å jobbe helt til 8 måned når man venter tvillinger. Det mener jeg er å ikke ta vare på seg selv godt nok. Alle anbefalinger er at man skal blir sykemeldt enten mellom uke 20 eller 28 uansett årsak når man venter tvilinger, fordi mor trenger hvile og man skal unngå for tidlig fødsel. Det går under høy risiko svangerskap. Det er ikke noe nederlag å bli sykmeldt uansett om man venter 1 barn eller tvillinger. Man må ta vare på seg selv.

    15. Herregud! Dere klager og syter. Om å gjøre å ha det verst eller? Dere MÅ ikke få barn og ha hus og mann og bikkje. Dere KAN henge på NAV dere også. Det er et jævla fritt valg. Herregud…

    16. Til dere som sier hun får penger fra NAV: Kanskje hun får noe derfra, men det er jo ikke fordi hun er arbeidsløs. For bloggen er jo hennes jobb, og tjener mest sansynlig mer enn de fleste av dere. Dermed har ikke hun noe rett på å få penger fra NAV for “arbeidsløshet” fordi hun tjener for mye.
      Fin og stor mage du har Rannveig 🙂 Kos dere på ferie!:)

    17. Ja hun tjener jo rundt 4000 pr.DAG har hun sagt..Så penger har hun nok av..Blir litt på en måned det.:) Heldiggris.Vurderer å begynne å blogge selv:)

    18. Til alle dere som skryter av hvor mye dere jobber, hvor lite dere ser barna, og hvor kort permisjonstid dere hadde: Tror dere at det er bra for barna deres? Barna til Rannveig vil få en utrolig trygg og sikker tilknytning til mor nettopp pga av at hun er hjemme med dem. Hvorfor får dere barn? Slik at dere kan løpe tilbake til kontoret 2 mnd etterpå? Skjerp dere! Rannveig gjør en kjempejobb med å gå med stor mage, men likevel ta med sønnen på alt hun gjør! 🙂

    19. Duste folk!!!! Har så lyst å røske alle med siste kommentarene i øra! Dere mødre som sliter, svetter og ufff og ufff, har dere virkelig så lite å gjøre som dette:s Dere er mødre damer! Hva slags eksmpel er dere for deres barn ved å mobbe andre og kritisere andre ?! Blir rett og slett kvalm!! Respekter andre og deres liv. Dere vet absolutt ingenting om hvor mye hun sliter om dagen! Vær så snill å skjerp dere litt. Har alltid syntes det “sjalu” stempelet blir brukt for mye, men her virker det faktisk som at det sitter damer i 30- åra å klager over at Rannveig har det for bra og tjener for mye og viser for mye hud blablabla! Blir nesten litt flau over å se at damer eldre enn meg skriver ting jeg kunne ha skrevet for 10 år siden:s!! Rannveig du er mega flink og ved å lese bloggen din får jeg ofte tips som er nyttige! Håper dere koser dere mAsse i Tyrkia!!

    20. Hei jeg bare lurte på en ting.
      Jeg trykket på neste det det sto neste kontroll, så bladde jeg litt ned der sto det at du skulle få en liten gutt og at han skulle hete Milano Matheo (jeg tror det var det som sto). Er det du som har skrevet det eller er det noen andre som har gjort noe med bloggen din?
      Plis svar!!

    21. Hvorfor får jeg e følelse av at når du tar bilder av babymagen så poser du sammtidig på en vulgær måte med masse push ups?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg