28 fullgåtte uker. Jeg er i tredje og siste trimester av svangerskapet !

 
Da satt jeg i Alta, var superkoselig å komme “hjem” igjen, hehe ! Ikke vært her siden februar, så begynner å bli en stund siden. Og selv om jeg bare har vært borte i noen timer, skal jeg inrømme at jeg savner min kjære allerede.. <3 Skal heldigvis hjemmom leiligheten i Oslo en tur før jeg stikker til Gran Canaria tiiidlig på lørdags morgen.

 I dag er jeg altså hele 28 uker på vei og starter altså på tredje og siste “kapittel”, rettere sagt trimester, av dette svangerskapet,, herregud…  nå er jeg bare to uker unna uke 30 ! Gud som tiden flyger føler jeg. Synes magen bare vokser og vokser, også denne uken synes jeg den har vokst seg større fra forrige uke. 

Lille prinsessa vår stortrives inni magen og gir utrykk for det i form av kraftige spark og andre akrobatiske bevegelser til alle døgnets tider. Siden hun ligger med hodet ned og føttene opp langs høyresiden på magen min kjenner jeg mest kraftige spark der. Nå har også navlen min poppet ut for alvor, og står nå utover istedenfor innover. Morsomt, men ikke særlig pent syn 😉 

 

På vei:  28 fullgåtte uker (28+0)

Igjen til termin:  12 uker og  2 dager (12+2)

Kjønn:  Prinsesse

 Navn:  Emma Angelica <3 

Trimester: Tredje og siste trimester !

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   Jordmorkontroll i begynnelsen av Juli en gang.

Innkjøp: Har jo alt fra før av fra forrige runde, og masse mere til som jeg har kjøpt nytt!

Bevegelser: Hun er mest aktiv når jeg selv er i ro, og i og med at jeg er mamma til en 1,5 åring er jeg jo ikke i ro ett eneste sekund på dagtid, så nesten ingen aktivitet om dagen men myye på kveldene. 

Utålmodig:  Litt sånn avogtil, men har enda så mye å gjøre før hun kommer at jeg stresser absolutt ikke med å få henne ut

Vektøkning:  Har gått ned litt den siste uken og veier nå 64 kilo, altså 7 kilos økning fra uke 9.

Vann i kroppen: Nei

Melk  i brystene:  Nå har melkeprodusjonen kommet ordentlig i gang ja, og melken har gått fra å være gul/blank råmelk til gul/hvit melk.. :O 

Strekkmerker: To små rundt navlen

Hodet ned: Ja, hun ligger med hodet ned og klar til å komme ut til oss <3

Tungt:  Ja, er ganske tungt nå

Kynnere: Myye hyppige og vonde kynnere, men er visst normalt som andregangsgravid

Hodet festet:  Det vet jeg ikke, får vite på neste kontroll i starten av juli.

Matkick:  Ikke spesielt god matlyst egentlig, ingen matkick heller

Plager: Utrolig sliten og lite energi generelt

Humør: Slenger lett med leppa om dagen, hehe… flinke kjæresten min som står gjennom alt selv om han får gjennomgå <3 

Høygravid: Føler meg jo høygravid selv siden jeg begynner å bli STOR, men ikke offisielt høygravid før i uke 34, altså 6 uker til

Fødselsforventninger: Gleder meg MASSE til både til selve fødselen og selvfølgelig til å  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>møte lille prinsessa vår <3

Uke28.jpg 

Vekt: 1100 g 
CRL: 24,5 cm 
Full lengde: 33,5 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes mønster ligner det nyfødtes.

Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge. Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for fosteret å forbli i livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Fosterets kropp består av mellom to og tre prosent fett.

Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent at fosteret klarer å regulere kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser.

Hos gutter begynner testiklene å synke ned i pungen.

 

TIL MOR: Sjumåneders-seremonier!

28 uker gravid

I enkelte kulturer har de spesielle seremonier i svangerskapets sjuende måned for å feire det nye livet som vokser frem. Ja, det er grunn til å feire nå, for barnet kan klare seg utenfor sin trygge hule. Det er faktisk over 90 prosent sjanse for at barnet overlever dersom det skulle bli født nå. La det fylle deg med en trygg og god følelse!

Tross feiring ? halsbrann og sure oppstøt kan bli ganske merkbare rundt denne tiden. Lukkemuskelen som sitter der spiserøret går ned i magesekken, svekkes i svangerskapet. Derfor kan magesyre komme opp i spiserøret. Halsbrann er et svært beskrivende ord, for det føles virkelig som om det brenner i halsen.

Gode råd er å spise langsomt og tygge maten grundig. Spis små måltider og unngå å ligge flatt eller bøye deg framover like etter et måltid. Spis ikke de tre til fire siste timene før du skal legge deg, og unngå sterkt krydret, fet, røkt og for varm mat og drikke. Unngå kaffe og te, drikk heller mild urtete. Prøv en tykkere pute i sengen eller hev sengebunnen ved hodeenden. Melk, yoghurt, vann og tørre kjeks kan nøytralisere.

 

 

TIL FAR: Foreldrepermisjon og pappakvote
Foreldrepermisjonen er et velferdsgode som ble innført for å bøte på lave fødselstall i etterkrigstiden. I dag er det en selvfølge at myndighetene legger til rette for at vi kan få barn, og at vi kan være hjemme med dem etter fødselen. Fedrekvoten har økt gradvis de siste årene og utvides fra 12 til 14 uker for fedre med barn født etter 1. juli 2013. Denne utvidelsen er et sterkt signal om at far er ønsket hjemme hos barna.

Fedrekvoten er fars egne uker av foreldrepermisjonen. De ni første ukene av permisjonen er forbeholdt mor, mens de gjenstående ukene kan fordeles fritt. Fars uker behøver ikke tas ut sammenhengende. Fedrekvoten faller bort om far ikke ønsker å ta permisjon.

Fedrekvoten er et godt tiltak for likestilling. Den forkorter mors avbrekk fra studier eller arbeid, samtidig som den gir en lengre permisjonstid for far. Mange peker på amming som et argument mot fedrekvoten. I praksis er det få barn som fullammes etter seks måneders alder. Da får de fleste barn grøt og middagsmat, i tillegg til morsmelk eller erstatning.

Mange mødre har vanskeligheter med å slippe far til for fullt når det er tid for pappapermisjon. Kanskje har mor ikke vært borte fra barnet i det hele tatt når det er fars tur. Du kommer heldigvis raskt inn i omsorgsrollen.

 

Hvor langt er du på vei ? 🙂

19 kommentarer
    1. HUSK SVANGERSKAPSPAPIRENE!!!
      Å husk å informer flyselskap at du er gravid.
      Det er ikke sikkert de lar deg fly så sent i svangerskapet(de har lov å nekte deg).
      Lykke til

    2. eg er akkurat uke 41 idag og venter spent på at noke skal skje!! Men guud kor stor du har blitt, er like stor som meg!!:) hehe!

    3. Så fin oppdatering! Jeg selv er i uke 38 og er førstegangsfødende! Så er veldig spent på om det skal skje noe snart, og ikke minst om jeg “vet” det når det starter!

    4. Hei ville bare minne deg på HUSK svangerskapspapirene denne gang:) tilfelle det skulle skje noe, men det vet du sikkert 🙂 ha en fin tur!

    5. Åh…babymagen minner så mye om min egen! Jeg var også slank alle andre steder, bortsett fra magen 🙂 Var veldig fornøyd med hvordan jeg så ut som gravid, og det syns jeg du skal være også 🙂

    6. Gratulerer med 28 uker! 🙂 Fine gravid magen <3
      Jeg selv er i uke 22+5. Super spennende! Er første barnet vårt dette, å vi venter også en jente <3

    7. Kunne du hatt ett innlegg om hvordan det er å føde og hvordan det er å være gravid? jeg lurer fælt på det..

    8. Hvordan utaler man: Angelica. utaler man det på norsk eller engelsk? sånn: Angelika, rett frem liksom. eller sånn: Angelisa. eller utaler man Angel som på engelsk “ænsjel”. så da blir det “ænsjelia” Jeg og noen jenter lurer. eller om du bare kan lage en kort videoblogg på 10 sekunder der du sier navnet, for vi vet jo at Emma utales rett frem EMMA.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg