Melka har kommet for fullt … !

God morgen alle lesere !

I dag startet dagen veeeeldig tidlig, så allerede nå ligger N å tar seg en liten dupp og jeg skal gjøre det samme veldig straks. 

OG nå skal dere høre. For noen dager siden så oppdaget vi at jeg har begynt å få ordentlig hvit/gul MELK i brystene ( jepp, sånn som man får et par dager etter fødselen) og i store mengder, altså sånn at det går an å sprute “stråler” langt fremover liksom. Helt sykt ! Trodde ikke det kunne skje før etter fødselen og til melkeproduksjonen hadde kommet ordentlig i gang, men det har den jo tydeligvis hos meg. Skremmer meg litt, siden jeg begynner å tenke på om kroppen min gjør seg klar for fødsel eller noe ? 

Råmelk i brystene har jeg jo hatt hele svangerskapet, og også før svangerskapet for den saks skyld, da jeg aldri rakk å miste melka før jeg ble gravid igjen. Noe som er litt sykt, siden jeg sluttet å amme da N var 8 mnd og jeg ble gravid litt før han fylte 1 år. I forrige svangerskap fikk jeg råmelk i uke 13, men ikke noe ordentlig “sprutemelk” før etter fødselen til ammingen var i gang. Jeg synes jo selvfølgelig det er positivt at jeg vet at jeg kommer til å ha nok melk og ikke slite med ammingen (noe jeg ikke gjorde med N heller, i det heletatt)  men det er jo enda aaalt for mange uker til prinsessa kommer. Noen som har opplevd det samme, burde jeg kontakte jordmor ? Kan det starte fødselen ? 

 

Random gammelt bilde siden både ladderen til PC’n min og til kameraet for øyeblikket ligger i TYRKIA….  og forsåvidt alle mine andre ting som sminke, hårpleie kroppspleie osv.. flott ! 

19 kommentarer
    1. Selv om du allerede har fått så mye melk allerede, så kan det ikke starte fødselen. noen får melk tidligere enn andre.

    2. Jeg hadde faktisk “melk” som jeg kunne sprute stråler med FØR jeg i det hele tatt var gravid jeg.. veldig merkelige greier.. All melken forsvant heldigvis 6 mnd etter fødsel, og nå er det ikke antydning til så mye som en dråpe en gang..Hadde mye melk gjennom hele svangerskapet mitt.. ble rådet av jordmor til å ikke presse ut melken.. husker ikke hvorfor hun sa det.. Men du har nok ingenting å bekymre deg for! 🙂 Snakk med jordmoren din hvis du er redd/usikker !:)

    3. Med første fikk jeg melk rundt uke 14 og det var masse, jenta kom 1 uke før termin og med ungen forsvant melka! Nå er jeg i uke 32 gravid med gutt, og melka er ikke kommet enda… Så det varierer nok veldig, og har nok ikke noe med fødsel å gjøre:)

    4. Det er helt normalt. Men har hørt at hvis man pumper seg og stimulerer brystvortene i ukene før fødsel så kan fødselen starte. Men tror ikke det går med deg enda 🙂

    5. Helt normalt. Med første jenta mi fikk jeg råmelk i uke 20 ca. Med nr 2 nå kom det råmelk allerede i uke 13. Å jo mer jeg nærmet meg fødsel, desto mer kom det. Var rimelig oppfylt di siste ukene for å si det sånn. Siden produksjonen aldri stoppet helt hos deg, kan jo det også være en av grunnene til at det er så mye. Ingenting å være redd for 🙂

    6. Det er fordi at om du stimulerer de så trekker livmoren seg sammen. Akkurat som når du har født og du ammer så kjenner du livmoren trekker seg sammenN sinnsykt vondt 🙁

    7. Har du klemt på de, siden du vet at du kan sprute med melken? Jeg ville ha tatt det opp med jordmor, denne melken som du “sløser bort” nå er jo egentlig veldig viktig for den lille? Nå er jeg førstegangs og har virkelig ikke peiling altså, det er bare slik jeg har forstått det 🙂 Det går nok helt sikkert kjempefint uansett, tviler på at det betyr at du skal føde så ekstremt tidlig som nå. Men hvem vet, kanskje det blir augustbaby på deg også? 😉
      ♥ Lizbethosnes.com

    8. Jordmor fortalte meg at om brystvortene stimuleres veldig,kan det starte fødselen.. Det ble da sagt som et tips,siden jeg var på overtid. Men det er kanskje ingen god ide å klemme ut masse melk..er jo stimulering det også..

    9. Herregud, er det egentlig noe vits å skrive ”har du klemt på de siden du vet det?” det hadde ALLE dere også gjort om dere hadde vært gravide, og hun sløser jo ikke melken av den grunn??? er jo ikke sånn at hun tapper ut flere liter heller 😛

    10. Det er nok kombinasjonene graviditetshormoner og den melka du har igjen fra forrige ammetida…jeg tror det. Det er nok vanlig. Ta det opp med lege på neste sjekk så vet du med sikkerhet.
      /mali (som har 2 barn selv)

    11. Att du har mjölk så tidigt har inget med födsel å göra som många andra skriver.. Å bara för att du har mye nu så er det ikke sikkert att du har det när jenta din kommer eller att melka kommer att rekka lenge…

    12. Du anonym her oppe… råmelka er noe a det viktigste en nyfødt baby skal få i seg, så hun burde ikke klemme ut melka. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg