Førstegangsgravid VS andregangsgravid

Siden dette svangerskapet begynner å se sin slutt, og jeg snart har gjennomgått to hele svangerskap, tenkte jeg å dele litt erfaringer og hva jeg synes har vært forskjellig fra første til andre gang, med dere. Har også fått en del kommentarer om at dere vil ha et slikt innlegg, så her kommer det !

Jeg føler selv at disse to svangerskapene har vært så utrolig forskjellige på alle mulige måter – men noe har de til felles, jeg har kommet meg “lekende lett” gjennom begge to og med to friske babyer. Nå er ikke jeg den personen som roper høyest ut hver gang jeg får vondt en plass uansett da, men har egentlig slitt generelt lite med både bekkenløsning og ryggvondt. Var kun de aller siste ukene før termin i forrige svangerskap at jeg sleit med vondt, men til tross for det gjorde jeg fysisk krevende ting ( montering av møbler , vasking av hus osv) til den dagen jeg fødet, og var også oppe på beina og gikk rett etter han var ute. 

Fødsel på G !

Nybakt mamma ! 

Jeg husker når termindagen forrige gang nærmet seg. Jeg sprang som en gal opp og ned opp og ned i trappen her hjemme for harde livet, trykket i meg grøt lagd av kun kanel og litt vann ( noe jeg forøvrig sleit ganske hardt med å holde nede,æsj!) Sistenevnte vil jeg altså sterk fraråde, faktisk vil jeg ikke anbefale noe som helst for å fremskynde fødselen. For er det noe jeg har erfart som andregangsgravid og mamma til en vilter krabat på 1,5 år, så er det at man må ta ting med ro ! Jeg kommer absolutt ikke til å ha et slikt hastverk jeg hadde forrige gang, når termin nærmer seg. Lille jenta vår kommer når hun er klar for å komme selv, og selv om det muligens betyr at jeg må gå et par uker lengere gravid og slite enda litt lenger med gravidplager, så skal jeg love alle dere gravide at det er hundre ganger lettere å være gravid og ha bekkenløsning, ryggvondt eller whatever,  enn det er å være mamma. Mitt råd til førstegangsgravide er altså helt klart ;

NYT den siste tiden du har til å kun tenke på deg selv, tiden du har til å sove når det selv måtte passe deg, og tiden du har til å gjøre akkurat hva du måtte ønske. For ingen av disse tingene vil du få spesielt god tid til etter fødselen.Da er det en ny person i livet ditt som i minst 18 år fremover i tid vil komme før deg selv i alt du gjør. Du vil være mye mere takknemlig om du brutke de siste ukene du hadde for deg selv til å roe ned, slappe av og sove ut, i stedenfor å slite deg ut ved å springe i trapper og trykke i deg grusom mat som visstnok skal framskynde fødselen. For, det gjør det ikke. Babyer kommer når de vil komme ! Jeg har ikke troen på noen av disse kjerringrådene, bortsett fra ett, som er forsket på og bevist til å funke, vel og merke så fremt at alt er modent og klart fra før av. Men tror vi dropper å nevne det her, høhø ! 

Her er da magen min i uke 29. Første bilde fra første svangerskap, og andre bilde tatt bare for noen dager siden. Snart bikker jeg uke 30, wohoo ! 

Kan jo nevne litt flere ting jeg føler har vært veldig annerledes i dette svangerskapet i forhold til forrige. Jeg er jo kjempe glad i lille jenta vår i magen, men forholdet til magen i første svangerskap var utrolig mye “tettere”. Og det har jeg også hørt flere andre flergangsgravide si. Man blir langt mere knyttet til babyen første gangen, enn andre, trjedje, fjerde osv osv. Rett og slett kanskje fordi man har en haug andre ting å tenke på, mammarollen er tross alt en utrolig krevende fulltidsjobb og man får svæt liten tid til å tenke over lillesøster/lillebror i magen. Er sjeldent at jeg tenker så veldig mye over at jeg faktisk er gravid, bortsett i fra på kveldene når jeg legger meg, da kjenner jeg ofte på sparkene hun lager i magen, noe som såklart er utrolig koselig ! 

Egentlig så har bare alt vært veldig annerledes ! I første svangerskap var jeg helt sinnsykt kvalm hver bidige dag, og kastet opp flere ganger daglig helt opp til uke 18. Da ga heldigvis den siste kvalmen seg, og jeg fikk nyte litt av svangerskapet uten kvalmen, før det ble tungt med magen osv.

Denne gangen har det vært tungt og krevende på en helt annen måte. De første ukene av svangerskapet, etter jeg hadde funnet ut at jeg var gravid, hadde jeg opptil flere blødninger, noen ganske mye, i tilegg til heavye mens smerter. Jeg var helt sikker på at det var spontanabort på G hver eneste gang. Men, det var det altså ikke ! Jeg var litt kvalm fra og til de første 12 ukene, men kastet bare opp et par ganger så der var jeg utrolig heldig ! Alt i alt har nok dette svangerskapet vært utrolig mye mere krevende med tanke på at jeg er mamma fra før av, forrige gang hadde jeg kun meg selv å tenke på. Man tenker ikke over det, men det er faktisk en ren luksus ! 

Også det øyeblikket jeg fant ut at jeg var gravid, var annerledes denne gangen. Selv om det egentlig burde vært omvendt, så var jeg faktisk mere sjokkert forrige gang enn denne gangen. Det har nok mye med å gjøre med at jeg bare var 17/18 år , men også tror jeg det er fordi at jeg aldri hadde sett for meg at jeg skulle bli mamma i en så ung alder. Abort var jo et tema vi snakket mye om en god stund denne gangen, noe det nesten ikke var forrige gang

Her er begge mine to gull fra ultralyder tatt på omtrent samme tidspunkter i svangerskapet. De to øverste bildene er begge fra uke 11, de to midterste bildene fra ordinær ultralyd i uke 18, og 3D ultralydbildet fra svangerskap nr.1 er i uke 27, mens 3D bildet fra denne gangen er i uke 23. 


Mine nydeligste to hjerteskatter ! Synes dere de ligner mens de er/var inne i magen ? 🙂 

Nå gleder jeg meg bare til fødselen og til å få sett lillesøster i magen ! Dette, til tross for at jeg sa jeg aldri, aldri igjen skulle ha flere barn under min forrige fødsel. Jeg husker det som det jævligste jeg noen gang har vært med på, men samtidig det mest fantastiske man kan oppleve når babyen kommer ut! En fødsel er helt spesielt, det er så grusomt vondt at man ærlig og oppriktig tror man skal dø. Kan med handen på hjertet si at jeg aldri har vært med på noe sykere, og jeg har opplevd en del. Men den følelsen man får når man ser den lille og får barnet opp på brystet, den kan virkelig ikke beskrives !. Den er så fantastisk ! Jeg gleder meg sånn <3 Og det tror jeg min kjære gjør også 🙂 

Håper dere likte dette innlegget ! Hvordan har dine svangerskap og fødsler vært i forhold til hverandre ? 

13 kommentarer
    1. Så mange fine bilder!
      Jeg blir nok ikke å prøve å fremskynde fødselen, men jeg kjenner jeg gleder meg noe helt sykt til lillegutten vår er ute! 😀

    2. Kjempe fine bilder.
      Men et spørsmål, tror du ikke at du kommer til å angre veldig på en del av bildene du legger ut når du blir eldre?

    3. du ahr helt rett i det du skriver om at man ikke burde framskynde fødselen! Men er merker selv at det er vanskelig å sette seg inn i det at man faktisk ikke har spessielt mye frihet etter at babyen kommer.
      Misunner deg foresten veldig over hvor fin gravidmagen din er!

    4. Helt enig at man ikke skal fremskynde fødselen og heller bare nyte den siste tiden, den er gull verdt! Men du er vel ikke akkurat den som bør si at man skal nyte den siste tiden selv om man har bekkenløsning?! Du skriver jo selv at du har kommet deg gjennom to svangerskap lekende lett…
      Jeg hadde bekkenløsning fra uke 17 og fødte en uke på overtid. Formen ble heldigvis bedre den siste mnd så jeg nøt den siste tiden. Men jeg ville aldri finne på å si at noen måtte nyte og kose seg med bekkenløsning, det er helvete på jord å leve med det. (Bekkenløsning og ryggsmerter er to helt forskjellige ting)
      Flott at du kan nyte siste tiden da 🙂

    5. Så fint og bra innlegg !! 🙂
      Dette likte jeg kjempe godt!!
      Legger du ut bilder av prinsesso når ho blir født!?? :))

    6. Flotte bilder<3 din første graviditet mage var en onkelig gutte mage 😉 og nå med Emma angelica er det med jentemage 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg