30 fullgåtte uker + magebilder

Da var vi endelig kommet til uke 30 ! Synes tiden til nå rett og slett bare har flygd unna. 30 uker og to dager unnagjort, kun nøyaktig 10 uker igjen til termin i dag. Det er veldig godt å tenke på. De siste dagene har jeg også slitt veldig med smerter “nedentil”(nedpress?) og veldig tette og vonde kynnere,, så merker jo godt at det nærmer seg. Har også begynt å merke vondt i bekkenet og har litt vanskeligheter med noe så enkelt som å bare gå…. noe jeg virkelig håper går over. Har heldigvis verdens beste kjæreste som masserer meg hver dag, så skal ikke akkurat klage ! Han er så utrolig fantastisk på alle mulige måter og jeg er virkelig glad for at jeg har han å dele alle de fine øyeblikkene, sparkene, den voksende magen osv. som er i et svangerskap <3 

 Lille jenta vår vokser seg større og større, og er utrolig aktiv inne i magen. Merkes at hun tar hele mageplassen for å si det sånn, begynner å føle meg veldig svær, så gleder meg til å bli tynn igjen og klare å gjøre ting normalt igjen, hehe ! Denne uka har også gravidstripen på magen dukket opp sånn smått, noe jeg helt ærlig aldri trodde kom til å skje i dette svangerskapet, siden jeg ikke har sett noe til den allerede og at den i første svangerskap allerede dukket opp i uke 13. Men, alle svangerskap er forskjellige og det er dette et godt bevis på 🙂 

 

 

På vei:  30 fullgåtte uker og 2 dager(30+2)

Igjen til termin:  10 uker

Kjønn:  Prinsesse

 Navn:  Emma Angelica <3 

Trimester: Tredje og siste trimester !

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   Jordmorkontroll i begynnelsen av Juli en gang.

Innkjøp: Har jo alt fra før av fra forrige runde og også kjøpt masse nytt. 

Bevegelser: Hun både sparker og snur seg der inne. Merker at bevegelsene har endret seg litt, er mere flyt i dem om man kan si det sånn. Begynner å få liten plass tror jeg.. 

Utålmodig:  Litt sånn avogtil, men har enda så mye å gjøre før hun kommer at jeg stresser absolutt ikke med å få henne ut

Vektøkning:  Veier 67 kg nå, altså hele 10 kilos økning siden uke 9…

Vann i kroppen: Nja, hadde det når jeg var i Syden pga. varmen

Melk  i brystene:  Mye hvit melk, ikke råmelk

Strekkmerker: To små rundt navlen, men ingen nye

Hodet  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>ned: Ja, hun ligger med hodet ned og klar til å komme ut til oss <3

Tungt:  Ja, er ganske tungt nå

Kynnere: Myye hyppige og vonde kynnere, men er visst normalt som andregangsgravid

Hodet festet:  Det vet jeg ikke, får vite på  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>neste kontroll i starten av juli.

Matkick:  Ikke spesielt god matlyst egentlig, ingen matkick heller

Plager: Vonde kynnere, nedpress og bekkensmerter

Humør: Slenger lett med leppa om dagen, hehe… flinke  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>kjæresten min som står gjennom alt selv om han får gjennomgå <3 

Høygravid: Skulle nesten tro det, men ikke offisielt før om 4 uker

Fødselsforventninger: Vi gleder oss masse til å bli mamma og pappa til prinsessa vår <3

Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm

OM BARNET
 Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen. 

TIL MOR: Bare 10 uker igjen!

30 uker gravid

Er du blant dem som plutselig får tidsnød? Så mye skulle vært gjort før babyen kommer. Utålmodigheten i forhold til partneren din kan bli stor. Kommer han til å bli ferdig med det han lovet før babyen kommer? Plutselig må det ryddes i skap, skuffer, kjeller og loft. Nyt energien, men husk at det kommer en dag i morgen også.

Har du begynt å kjenne smerter i bekkenet, kan en slik dag hvor alt skal gjøres, straffe seg. Klarer du å porsjonere ut energien, vil du kanskje ha større glede av den. Kvinner som har opplevd bekkenløsning, vet det. Noen er også plaget av åreknuter. Åreknuter er arvelig, men kan også komme fordi hormonene i svangerskapet mykner klaffene i åreveggene. Prøv å ikke stå for lenge av gangen. Klarer du å sitte med beina høyere enn magen, er det til god hjelp. Da vil blodet lettere strømme tilbake til hjertet.

 

TIL FAR: Pappapermisjon
I pappapermisjonen får du endelig tid alene med barnet. Nå skal dere kose dere og gjøre akkurat som dere vil. Barnet blir med på alt som er gøy! Dette er ikke tiden for å rydde på loftet eller ta opp fag. Introduser heller poden for dine interesser.

Fra ni måneders alder kan barnet sitte i en godkjent sykkelvogn. Om vinteren kan barn i tilsvarende alder sitte i pulk om det ikke er for kaldt. Jogging kan skje med barnevogna eller med egen løpevogn. Ta nødvendige forholdsregler, og la aktivitetene skje på barnets premisser.

Gamle tanter synes det er storartet å få besøk av deg og babyen. Det tar ikke lang tid før kaker, kamferdrops og nytraktet kaffe står på bordet. Kolleger vil sette pris på besøk i lunsjen. Siste nytt på arbeidsplassen utveksles gladelig mot en oppdatering av ditt liv som permisjonspappa.

Storbyen har et rikt tilbud for deg og barnet. På babykino ser du voksenfilm akkompagnert av barnegråt og babling i en kinosal med dempet belysning og tilpasset lydnivå. Enkelte museer har guidede turer for deg og babyen. Det finnes også babysang, babysvømming og åpne barnehager. De fleste helsestasjoner og lokale turistforeninger organiserer trilleturer for permisjonsfedre.

Sørg for at programmet ikke blir for ambisiøst. Noen dager passer det best å bare være hjemme. Det viktigste for babyen er de rolige stundene på fanget til pappa.

Omtrent slik ser vår lille Emma Angelica ut nå inne i magen ! 

18 kommentarer
    1. Hei Rannveig! Må bare si du ser helt nydelig ut. Er selv 28 uker +2 på vei og føler det eneste jeg gjør er å kjefte på kjæresten min. Nå holder vi på til å flytte sammen så det er en del stress rundt det og familien som ikke hjelper på. Vi har kun vært sammen i litt over et år så jeg er livredd for at vi ikke skal klare tilværelsen med en baby. Har du noen forholdsråd i denne tiden? Og i tiden når babyen kommer? Begge gleder seg jo masse, men jeg har i det siste begynt å tenke at jeg ikke er klar for en baby…

    2. May-Linn : noen råd til dere når babyen melder ankomst. Det kommer jo så klart an på hva “type” baby dere får. En stille sove baby? Eller en som er våken halve natta og skriker og har kolikk halve døgnet. Uansett det er viktig å avlaste hverandre? Du som er hjemme med baby hele dagen er NØDT til å få litt “alene” tid på ettermiddag/kveld. Trenger ikke være mere en en handle tur, trening, gå en tur med en venninne. Du er nødt til å koble litt ut rett å slett. Er ingen fri å være hjemme med en baby!!!Det er en vanvittig forandring i livet og plutselig få en baby i hus. Det kan jeg love deg vi fikk kjenne på det første året. En baby som sov svært lite og skrek ekstremt mye. Vi var rett å slett helt utslitt å på randen til sammenbrudd. Da hjelper det ekstremt å ha en avlastende , tolmodig og forståelse full kjæreste. Ser heller ikke problem i at din kjære kan avlaste deg litt å stå opp på natten inni mellom, morningen. Amming må så klart du ta deg av. Men evt varme flaske/gi. Skifte bleier osv. Dette skjer på natten også nemlig. Ta ting som det er og respekter at det ikke er mye tid til dere selv eller hverandre. Ta i mot hjelp og avlastning fra foreldre og bruk tid på hverandre. Det er gull verdt i ett forhold! Lykke til. Du er klar for babyen når den blir født. Da har du ingen valg uansett 🙂 snakk om disse tingene nå før barnet blir født slik at dere kan forberede dere “litt”

    3. Hei!
      Først og fremst, du er ei nydelig, gravid kvinne (gravide kvinner er noe av det vakreste som finnes, spørr du meg). Jeg må også si jeg beundrer deg for at du orker å blogge oppi alt! All ære.
      Har mange ganger tenkt på deg, da jeg syns livet går i mot meg.
      Jeg er selv gravid (uke 25+2).. Lurer i den forbindelse på hvor du har kjøpt det apparatet som du hører hjertelyden til fosteret med?
      Ønsker deg/dere masse lykke til videre.
      Hilsen Marte.

    4. May-Linn: vis du føler du kjefter mye på kjæresten, overrask han med en film kveld og kanskje litt spa og vis han hvor mye du elsker han ❤

    5. Et lite tips rannveig er og ta bilde i riktig fokus men ellers er bloggen din nydelig ❤gleder meg til og se prinsessa ❤

    6. Du er 2gangs gravid men vet ikke at man overhodet ikke skal masseres når man er så langt på vei? Det kan starte fødselen din før tiden..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg