39 fullgåtte uker + magebilder


Orker rett og slett ikke noen kjempelang gravidoppdatering nå, siden formen er helt.. på trynet, om man kan si det sånn! Hoster og slimer verre enn verst i min syke hals, bekkenet gjør vondt, halebeinet gjør vondt, og jeg er supersliten etter en lang natt med temmelig ille modningsrier! Måtte stå opp og var våken i rundt 3 timer med ganske kraftige modningsrier(narrerier sådan!) som kom hvert 5-10 minutt. Men av erfaring og etter å ha vært på sykehuset nettop og blitt sendt hjem igjen, så lot jeg være å vekke resten av huset før jeg var bombesikker på at dette faktisk var fødsel. Gikk da å la meg igjen i 4 tiden i håp om å få sove, for da er det nemlig IKKE fødsel på gang om man får til det. Og gjett hva, jeg våknet i morrest med Emma’en vår trygt plassert i magen.. altså ingen fødsel! 🙂 

Må si at i dag er en av dagene jeg virkelig har lyst til å gi opp! Skal på premierefest imorgen, INGENTING passer… virkelig! Kanskje ikke så rart det, 7 dager fra fødselsterminen min som jeg er. Men likevel! Det er egentlig ordentlig deprimerende. Heldigvis har jeg en fantastisk kjæreste som tar lillegullet med ut på besøk og gjør ting med han slik at jeg får slappet av etter denne ikke så morsomme natta med så mye vondt. Synes det er så teit at jeg alltid skal våkne med vonde modningsrier MIDT på natta, hvorfor ikke midt på dagen i stedet? Da har vi i allefall mulighet til å dra inn til en sjekk på sykehuset uten å lage masse styr med barnevakt osv. Vil jo ikke vekke folk midt på natten, unødvendig, sånn som det hadde blitt om jeg hadde vekket naboen vår i natt. Glad jeg så det an, virkelig! 

Ellers er formen bra om dagen, er bare litt dårlig i dag! Det er koselig å være gravid, men nå begynner vi å bli klare for å få Emma’en vår ut til oss, for alvor. Hun er jo tross alt fiks ferdig og nå må bare denne tullete kroppen min fikse en ordentlig fødsel snart, og ikke bare lage masse tullerier som lurer alle!

Har ingen erfaring med disse narreriene/modningsriene som ikke fører til noen fødsel, og slimpropp som aldri blir ferdig å gå, fra før av. Kommer jo slimpropp med blod i mengder hver dag nå siden fredagen! Forrige svangerskap gikk slimproppen min EN gang, det var blod og slim, på termindagen. Natten etterpå fikk jeg rier, som ikke var tullete som nå, men effektive, og samme dag var gullgutten ute. 

Håper på at det samme skjer med lillesøster snarest! Kom ut lille prinsesse 🙂 

 Termin:  Mensentermin min var nå forrige torsdag, 29 august. Og ultralydtermin, som er den vi følger, er 8 september.

 På vei:  39 fullgåtte uker og 2 dager(39+2)

Igjen til termin:  7 dager!


Kjønn: En liten prinsesse

  by safesaver” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Navn:  Lillesøster skal hete Emma Angelica

Trimester: Tredje

by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>Neste kontroll:   På fredag, vil da være 40+0

Innkjøp: Kjøpt en søt body med bukse og lue til henne denne uken. 

Bevegelser: Ikke så aktiv de siste dagene nei.

Utålmodig:  J-A

Vektøkning:  68 kg,altså hverken gått opp eller ned fra forrige uke. Total vektøkning hele svangerskapet er på 13 kg.

Vann i kroppen: Har 0-1 i ødem, så tydeligvis ikke så mye.

Melk  i brystene:  Mye hvit melk

Strekkmerker: Ingen strekkmerker forutenom de to bittesmå rundt navlen, som er gamle.

Hodet  by Browse to Save” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>ned: Da jeg var innlagt på Ahus for et par dager siden,ble jordmoren overrasket over hvor langt nede hodet var. Så tydeligvis ganske langt nede!

Tungt:  J-A

Kynnere: Mye utrolig vonde modningsrier som som som oftest kommer midt på natten og lurer meg til å tro at det er fødsel.. 

Hodet  by safesaver” href=”http://rannveigheitmann.blogg.no/mitt_svangerskap_uke_for_uke.html”>festet Hodet er festet og langt nede i bekkenet.

Matkick: Ikke så god matlyst denne uken. Vann med sitron er digg!

Plager: Vondt overalt, vondt i halsen &syk.. og vonde modningsrier.

Humør: Mye humørsvingninger om dagen

Høygravid: Ja, og regnes som “til termin” nå

Fødselsforventninger: Har overhodet ingen frykt for fødselen, da jeg vet nøyaktig hva jeg går til. Selv om det såklart er utrolig smertefullt, men jeg er jo trossalt lagd til å takle det! 

Vil også prøve meg uten epidural denne gangen, og ser for meg alternative smertelindringsmetoder som badekar, lystgass osv. Vil klare det naturlig!

Sykehusbaggen: Er vel sånn noenlunde ferdigpakket.

Ellers: Driver enda å kommer store mengder med blodig slimpropp hver dag nå, og modningsrier noen netter. Var jo også innlagt på Ahus natt til fredag pga.blødning, da fikk jeg også konstatert at jeg har to fingerbredde’s åpning. Så er veldig spent og utålmodig(!) på når ting endelig skal skje for alvor.

Vekt: 3400 g 

CRL: 35 cm 
Full lengde: 49 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av uken 37 uker gammelt. Det er omtrent like langt rundt hodet som det er rundt magen nå. Livmoren tar opp stadig større plass i kroppen din og andre organer må fremdeles vike. Magesekken og blæren kan føles små fordi livmoren presser mot dem.

Lanugohåret er nesten helt borte, men det kan finnes rester på armer og skuldre ved fødselen. De faller snart av. Fosteret beveger seg så mye det kan, og det kan se rart ut når magen din hopper opp og ned når fosteret hikker.
Hos guttene er som regel testiklene på plass i pungen, men er de ikke det, er det ikke noe stort problem. Det vil rette seg av seg selv innen kort tid.
Hormonnivået til mor har innvirkning på fosteret også, og både nyfødte gutter og jenter kan ha hovne bryster og kjønnsorganer. Noen ganger kommer det også såkalt heksemelk ut av brystene.

39 uker gravid

 Hvor langt på vei er du ? 

Hvor lang tid gikk det fra du begynte å få blodslim( da mener jeg ikke litt slim med litt blod) men snakker mengder(!) til du fødet? 

20 kommentarer
    1. Du er bare utålmodig, hun kommer når hun er klar til å komme. Det skjer neppe så mye når man er desperat som du er og vart nå i flere uker. Det kan hende du går overtid å. Så slapp av og hvil du kommer til å bli tross alt tobarns mor.

    2. Modningsriene du har er et tegn på at babyen snur seg nedi bekkenet sånn at den kommer i rett posisjon 🙂 Så sikkert en fattig trøst men det er likevel bra at du har disse maseriene 🙂

    3. Unnskyld meg, men man har faktisk full rett til å være utålmodig når man har båret på en unge i ni mnd.

    4. Skjønner godt at du er utålmodig! Har sjøl termin i morgen og sliter veldig med forskjellige ‘vondter’.. Ikke noe særlig..
      Blir litt fustrert når folk kommer opp til meg og forteller at jeg må nyte den siste tia og at lillegutt kommer når han er klar. Skjønner jo at han kommer når han sjøl vil, men d skal litt til for å ha tålmodighet nok når man går å har vondt, sover dårlig og begynner å bli passelig lei av å ha en kul på magen.
      Masse lykke til! <3 det her e spennende!

    5. Jeg tror ikke folk som aldri har gått gravid selv, spesielt med plager- egentlig forstår hvor vanskelig det er å bare slappe av. Såklart kommer lillejenta di ”når hun er klar for det” ,men det ER lov å være lei og sliten. For ikke å snakke om utålmodig!
      Blir selv irritert når folk ber meg slappe av og nyte siste tiden..For det er ikke så lett når man sliter med alt mulig rart og egentlig bare har lyst å gå i fødsel..
      Nei, jeg skjønner deg godt Rannveig! Det er ikke nødvendigvis lett å være gravid mot slutten : /

    6. Skjønner at du er litt utålmodig. Har selv litt over 5 uker igjen, og kunne godt vært nærmere termin selv…! Masse lykke til med fødselen 🙂

    7. Har termin samme dag som deg:) Jeg tror det er meningen vi skal bli utålmodige for da er vi mer innstilt på selve fødselen. Noe som frister mindre om man ikke er veldig klar for å få ut lille! Lykke til!

    8. Ingen strekkmerker du liksom? På shootbildet ser man tydelig at du har fått strekkmerker på siden av magen og under puppene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg