Da lille Emma Angelica kom til verden – fødselshitorien!

Har rett og slett ikke hatt tid eller ork til å sette meg ned å skrive fødselshistorien før nå, men siden det er et sterkt ønske fra mange av dere så må jeg vel gjøre det! Som dere vet så var jeg innlagt på sykehus allerede i uke 35, med åpning og modningsrier. Var innlagt hele 2 ganger med “falsk alarm” før det endelig var i gang på ordentlig! 

Det hele begynte vel fredag 30 august, 6 dager før fødselen faktisk startet.aktivt. Våknet midt på natten med vondere modningsrier enn tidligere,og masse blod, både i senga og på do. Vi ringte da føden, og fikk komme inn for sjekk. De hadde mistanker om at vannet mitt hadde gått, så de ville vente med å sjekke åpning. Etter en stund sjekket de åpningen, og hun fikk plass til to fingre! Men siden det ikke er aktiv fødsel før ved 4 cm åpning, så ble vi sendt hjem igjen med beskjed om å ringe tilbake hvis modningsriene tok seg opp og ble mere regelmessige, eller hvis jeg blødde mere.

Hver natt etter dette våknet jeg midt på natten med disse utrolig vonde modningsriene og en masse blodslim(som jeg hadde hver dag, hele dagen etter fredagen), men siden vi har en sønn fra før av og må sette i gang et spetakkel uten like om vi skal begynne å reise til føden hver natt. 

 

Så kom torsdagen, og jeg hsdde ganske krafige mens-smerter fra jeg sto opp og hele dagen utover. Vår nabo Kikki var bombesikker på at i natt, så skjer det! Jeg og var håpefull, men turte ikke håpe for mye. Willem var helt sikker på at det ikke kom til å skje. Dagen gikk, og jeg hadde ganske hyppige modningsrier i tilegg til mens-smertene. Jeg og Willem satt oss til å se på en film før vi skulle gå å legge oss. Gikk da for å sove,  og fikk full kroppsmassasje ( noe som visst skulle hjelpe for å sette i gang fødselen) og vi gjorde visse andre kjerringråd for å prøve å sette den i gang ( hø hø ) Det gikk bare få minutter fra vi slukket lysene på soverommet, til den første, kraftige rien satt inn.

 

Etter som det kom et par med veldig kort mellomrom, satte jeg på rie-telleren på iphonen og så at det var bare 3-6 minutters mellomrom mellom riene. Gikk da opp og gikk rundt litt i stua, og riene fortsatte. Var så sikker på at det var fødsel på gang, at jeg satte speilreflekskameraet på lading og pakket siste rest til fødebagen. Prøve igjen å gå å legge meg i senga for å se om jeg klarte å sovne igjen, noe som overhodet ikke var mulig, siden riene begynte å bli ganske så vonde. Dultet borti Willem og sa at han måtte våkne, siden jeg trodde fødselen var i gang. Han bare lo av meg og sa at det bare var jeg som var hysterisk. Men etter at jeg ble litt småsur og insisterte på at han skulle våkne, så sto han opp. Han ringte da naboen vår Kikki som skulle komme å passe Nathaniel når fødselen startet. Etter 2 minutter var hun nede i leiligheten vår, Jeg viste henne rie-telleren min, og hun sa at nå var det fødsel på gang, det visste hun! Og det visste jo egentlig jeg også, selv om jeg fremdeles ikke turte å håpe for mye. Lovte forresten å spandere middag på Kikki ute dersom dette også var falsk alarm, siden det hadde vært ganske flaut for meg, haha! 

 

Etter litt om og men kom vi oss da inn i bilen og på tur til Ahus. Fikk noen rier mens vi satt i bilen, og nå begynte de å bli så vonde at jeg måtte klemme handen til min kjære under hver rie. Da vi kom frem tl Ahus ble vi møtt av verdens hyggeligste jordmor, som satte på CTG registrering og rie måler og sjekket åpningen min.

5 CM ÅPNING!

Jeg var så utrolig lykkelig, men litt nervøs for hva jeg nå hadde forran meg siden jeg hadde bestemt meg for en naturlig fødsel.  Med vonde rier klarte jeg ikke å la være å ringe mammaen min å fortelle nyheten, og hun ble kjempeglad hun også! Vi pratet faktisk en god stund og jeg måtte puste meg gjennom ganske mange rier før vi var ferdig å prate. Hun satt faktisk å strikket på en kjole til Emma m Willem ringte også vår nabo som satt hos oss å passet Nathaniel, med beskjed om at fødselen var i gang. 


(den våte flekken på skjorta mi er forresten melk… , haha! ) 

Etter en halvtime med CTG og vonde rier, ble vi da tildelt vårt eget føderom på Tun A på føden. Tun A er for de fødende som ønsker en naturlig fødsel uten epidural eller andre unaturlige smertelindringsmetoder, og kun de som har hatt et problemfritt svangerskap og som føder til termin får føde der. 

Rommet var kjempestort og fint og var innredet med en dobbeltseng, helt sikkert for at partneren også skal kunne ligge der og massere etc. Men etter to fødsler har jeg funnet ut at massasje eller generelt berøring IKKE fungerer for min del under riene. Ikke klarer jeg heller at noen prater til meg eller stiller meg spørsmål under en rie. Dette fikk Willem veldig klart ( kanskje litt for klar?) beskjed om, haha! 

Ettersom riene begynte å bli utrolig vonde og lange, ba jeg jordmoren om å sjekke åpningen. Fikk da beskjed om at jeg hadde åpning på 6 cm, og hun prøvde å tøye litt, noe som var ekstremt(!) smertefult. Spurte etter lystgass, noe jeg også fikk ganske umiddelbart. Riene var utrolig smertefulle og det var utrolig deilig å få lystgassen! Ved forrige fødsel hadde jeg også lystgassen, men i og med at jeg hadde epidural da så var ikke riene på langt nær så vonde som denne gangen,og altså syntes jeg ikke at lystgassen var noe særlig nyttig. 

Men denne gangen, derimot, så følte jeg det hjalp veldig mye å bli litt “rusa” under riene og samtidig sitte å klemme handa til min kjære. Etter en stund med lystgassen fant jeg ut at jeg heller ville prøve badekaret. Etter at jordmoren hadde fylt opp badekaret fikk jeg hjelp opp av senga og inn i badekaret. Tror faktisk at jeg hadde en rie akkurat i det jeg skulle forflytte meg, noe som var UTROLIG vondt. 

Faktisk syntes jeg en stund at badekaret var utrolig deilig og mye mere smertelindrende mot riene enn lystgassen. Min kjære satt fortsatt ved min side og holdt handen min slik at jeg kunne klemme den under riene. I tilegg til det varme vannet jeg lå i fikk jeg også dusjhodet med enda varmere vann slik at jeg også kunne holde det på magen uner riene. Det hjalp også enda mere! Etter ca tre kvarter i badekaret spurte jeg jordmoren om hun kunne sjekke åpningen min. Noe hun selvfølgelig kunne. Hadde da åpning på 7 cm, og holdt nesten på å å gi opp. Riene var så hinsides utrolig smetefulle at jeg nesten ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Siden vannet mitt enda ikke hadde gått, ba jeg henne ta vannet på meg. Fikk da hjelp opp av badekaret, og inn i fødesenga igjen. Siden hun ville ta vannet mitt under en rie så ventet vi på neste rie, ikke det at vi måtte vente så lenge da… 

Rien kom, jeg klamret lystgassen til ansiktet med ene handa og klemte alt jeg hadde i handa til min kjære.Jordmoren stakk den lengste pinnen du kan tenke deg inn i fostersekken og masse masse vann fosset ut mellom beina mine. Dette resulterte i en til rie rett etter den andre, altså en dobbeltrie! Ikke hjalp det heller at den siste var utrolig lang og om mulig enda mere smertefull. Jeg pustet lystgass for harde livet og trodde oppriktig og ærlig at min siste time var kommet. Vurderte sterkt å bare backe ut og få en epidural, men sta som jeg er tenkte jeg at, dette skal jeg klare! Jeg er jo tross alt lagd for det! 

Mens jeg enda hadde rien utbrøt plutselig jordmoren; ÅI, fostervannet ditt er misfarget! Dette gjorde meg utrolig stresset da jeg har lest en del om hvor skummelt misfarget fostervann er. Etter den doble rien min med lystgass på 50% var jeg mere fjern enn tilstede. Jeg fikk likevel totalt panikk og visste helt ærlig ikke hva jeg skulle gjøre! Jeg så for meg de verste scenarioene og at lille jenta vår kanskje ikke skulle puste når hun kom ut. Jeg fikk jordmoren til å gjentatte ganger bekrefte for meg at OM hun ikke pustet når hun kom ut, så ville hun bli lagt i respirator( eller hva det heter?) med en gang hun kom ut. Var så redd for at Emma ikke hadde det bra og at hun ikke skulle overleve. Jordmoren koblet en masse elektroder på meg på forskjellige steder på kroppen min, i tilegg til CTG på magen, og festet en lang sølvtråd på Emma sitt hode som var koblet til en maskin for å måle EKG (hjertet hennes) sistenevnte var visstnok ikke egentlig nødvendig, men rett og slett for å berolige en veldig urolig og bekymret meg! 

 

Da jordmoren tok vannet mitt målte hun jo også åpningen samtidig, og hun hadde visst tatt feil i badekaret for den var på 8 cm, ikke 7. Ikke rart riene var vonde! De var så uutholdelige som det går an å få blitt, og jeg spurte nesten konstant om hun trodde det var lenge igjen. Jeg spurte henne også om jeg snart kunne få presse, siden jeg nå begynte å kjenne en ganske heftig pressetrang. Hun sa jeg skulle presse hvis jeg følte for det. Etter jeg hadde fått klarsignal på det, brukte jeg da den neste rien til å presse. og det var på en måte utrolig deilig, men også ufattelig vondt siden jeg ikke klarte å puste ordentlig og ikke kunne ha lystgassen under pressrien. 

Jeg tror faktisk ikke man kan si man har vært i smertehelvette før man har opplevd en fødsel uten smertelindrende. Riene nå var helt grusomme, de var helt jævlige om man kan si det sånn. Etter noen pressrier ba jeg jordmoren om å sjekke åpningen på nytt, og nå var den på 9 cm. Jeg ble igjen utrolig skuffet, siden jeg var helt sikker på at den var på 10 cm nå. Under en rie tøyde hun meg litt igjen, slik at det skulle åpne seg mere. Fikk også beskjed om å gå opp på prekestolen, for da fikk tyngdekraften jobbe og det hele kom til å gå mye fortere! 

Under riene jeg hadde mens jeg sto oppe med prekestolen fikk jeg lystgassen igjen, fordi jeg ville vente litt med å presse mere. Jeg hadde så ubegripelig vondt at jeg ikke finner noen ord som kan beskrive smerten jeg hadde. Etter en stund der spurte jeg jordmoren om jeg kunne få presse igjen, og det fikk jeg. Mens jeg presset sto hun med to fingre i åpningen for å hjelpe Emma lengere ned. Dette var helt JÆVLIG og jeg hylte alt jeg klarte til henne at hun skulle stoppe. Hun gjorde det jo såklart bare fordi hun ville mitt beste og for at Emma skulle komme fortest mulig, men det klarer man ikke å tenke på når man har 9-10 cm åpning og rier fra helvette.

 

Etter noen heftige pressrier oppe på prekestolen sa jordmoren at snart kom Emma til å komme ut, noe som ga meg masse mere motivasjon for å gi alt jeg hadde de pressriene som var igjen! Fikk da spørsmål om jeg ville føde liggende, og det ville jeg veldig gjerne siden jeg jo ikke fikk lov til å føde i badekar , som jeg jo i utgangspunktet hadde veldig lyst til (grunnet det misfargede fostervannet) 

Nå var både jordmoren og barnelege tilstede i føderommet. Presset og presset, på rie etter rie. Jordmoren og Willem ropte “kom igjen” og ” SÅ flink du er” Har jo filmet pressriene, og på filmen sier jordmoren at jeg er superwoman! Haha, hyggelig og flink jordmor iallefall! 

Etter noen helt sykt vonde og intense pressrier med hyling og brøling jeg aldri trodde jeg skulle klare å lage med min munn, spør jeg jordmoren om hun kommer på den neste rien. Hun sa at det håpte hun ikke, fordi hun ville ikke at hun skulle komme for fort slik at jeg revnet. Så kom og gikk noen rier, og plutselig sier jordmoren at jeg må stoppe å presse og vente på neste rie. Så kom da neste rie, og jeg fikk beskjed om å presse veldig forsiktig! 

Nå sprengte det virkelig på og det kjentes ut som at alt der nede skulle sprenges! Jeg visste det ikke der og da, men jordmoren satt faktisk å holdt hodet til Emma igjen slik at det ikke kom ut for fort slik at jeg hadde revnet. Dette har jeg også film av! Presset da mitt siste press, og vips… 

 

… var vår vakre lille Emma Angelica endelig kommet til verden, kl 05:42 tidlig på morgenen den 5 september! Og jeg var igjen blitt verdens stolteste mamma, rettere sagt verdens stolteste tobarnsmamma <3

Fra første rie til hun var ute var fødselen på ca 5 og en halv time, og pressriene varte i ca 30 minutter. Og fra vi kom til sykehuset kl 02 på natten, så gikk det bare 3 og en halv time før hun var ute! Altså en utrolig rask og fin fødsel, eneste som skapte dramatikk var det fargede fostervannet. Men alt gikk fint og vår datter blir bare mer og mer perfekt for hver dag som går! I dag er hun 10 dager gammel og tiden bare flyger..  

Mine to fødsler har vært så utrolig forskjellige som de overhodet kunne ha blitt! Men en ting kan jeg si, forrige fødsel var BARNEMAT i forhold til denne. Nå skal det jo også sies at jeg hadde epidural forrige gang, så det har vel mye av forklaringen. Om vi noen gang skal ha en til, tror jeg faktisk at jeg kommer til å gå for epidural.

Håper dere var fornøyde med fødselshistorien! Det er naturligvis vanskelig for meg å huske i detaljer, men jeg har prøvd som best jeg kunne å gjenskildre fødselen med vår lille fantastisk fine Emma. Jeg er virkelig verdens heldigste jente ! Nå har jeg verdens vakreste lille prins og verdens vakreste lille prinsesse 🙂 

 

66 kommentarer
    1. fødte uten problemer uten smertelindring. og lystgass regnes nå sist jeg sjekket som smertelindring, ligger i ordet 😛
      Gikk helt fint det. Hadde ikke så mye som en klut i panna engang, men det var en utrolig fin opplevelse 🙂

    2. Så fin historie 🙂 Skal sei at eg syns første va ett helvete og nr to en drøm 🙂 første fødsel hadde eg misfarget fostervann, å en gutt som fikk tidens infeksjon i kroppen. Å eg sjøl null kontroll over både rie og fødsel, hadde epidural da 🙂
      No me nr to va en drøm uten epedural og bare lystgass 🙂 Full kontroll over rien og pressinga 🙂
      Du har nån nydelige onga 🙂

    3. Lystgass er jo smertestillende :-p Prøv å bli satt i gang med en fødsel på 36 timer.. da er en fødsel på under 6 timer rene lykken 🙂

    4. Setter stor pris på at du vil dele fødselhistoriene dine! Har så veldig fødselsangst (er ikke gravid, og er bare 18) men skjønner ikke hvorfor det skal gjøre så ufattelig vondt!.. Det er jo det naturligste i verden?

    5. Vannet mitt var også missfarget da det gikk hjemme. 12 og en halvtime senere var hun ute 🙂 jeg var i aktiv fødsel i 11 timer, et rent helvete. Hun hadde navlestrengen 2 ganger rundt hode. Vet ikke om det hadde sammenheng med det missfargede vannet, men det var skummelt ja!

    6. Du må jo ikke skrive så utrolig bra fødselshistorie, jeg blir jo emosjonell av slikt ♥ Utrolig flott fødselshisorie, men denne gangen kom det en del tårer enn sist gang. Jeg er så glad på deres vegne, dere har skapt noe fint 🙂

    7. TilTina : Synd at du skal lese om en fødsel som blir oppfattet heilt forferdelig, og at det har vært hyling og brøling underveis. Heldigvis er ingen fødsler like, noen har høy smertegrense andre lav. Selv fikk jeg et barn på 5500g, det gikk rolig for seg, fikk ingen smertelindring, ikke skrek jeg heller, så du må ikke bli skremt av å lese om fødsler, som regel legger de nok litt på også. Så les fødselshistorier med en tanke om at det i de fleste tilfeller går helt fint:-) Nydelig jente Ranveig!

    8. Takk for at du deler historien din:)
      Jeg har termin om ca 2 månder og jeg gruer meg masse!
      Syns at du er supertøff som fødte uten epidural! På meg blir det nokk lystgass OG epidural!;)
      Grattis med en nydelig datter<3

    9. Søte Rannveig, du er så herlig. Jeg syntes du virker som en god og ansvarlig mor for dine begge søte små. Stå på videre! 🙂

    10. Så fin historie, du har vært kjempe sterk.
      Jeg fødte selv ei jente får 8 måneder siden, da valgte jeg å føde naturlig. Prøvde lystglass, den gjorde meg bare værre. Da ble det ikke en eneste smertestillende. Og det gikk fint men vodt var det.

    11. Lystgass er btw smertelinding så vil ikke si du fødte helt naturlig!
      Jeg fødte uten noe som helst smertelinding og angrer ikke et sekund! Var 110% tilstede og slapp å være i tåka av lystgass! Siden jeg har gjort dette før og vet at det ikke er så ille gleder jeg meg til jeg nå skal føde på nytt! 🙂

    12. Puuuh…… kjenner jeg blir litt nervøs for min egen fødsel, selv om det er en god stund til!
      Jeg har bestemt meg på forhånd (lenge før jeg ble gravid) at jeg skal ha epidural.
      Ser egentlig ikke “vitsen” med å føde uten, når en kan få… Føler det blir som å bårre hos tannlegen uten bedøvelse når du kan få bedøvelse, og jeg har alltid bedøvelse! Hehe
      Men du er superflink!!! Og datteren din er helt nydelig 🙂

    13. jeg må smile av historien din! Den er utrolig lik min! haha xD
      Jeg blødde i en uke før fødselen starter.. brukte riktignok over 12 timer på aktiv fødsel.. men jeg brukte også kun lystgass og dusj (orket ikke klatre ned i ett badekar) Og jordmora vi hadde hodlt også igjen hodet til lille prinsesse så jeg ikke skulle revne. Nå fikk ejg mange minner av å lese din historie 😀
      Rå sterkt av deg å ta uten smertelindring, jeg gjorde det selv. og tror ikke jeg klarer det neste gang

    14. Lystgass er da smertelindring. Jeg har også født tre barn og fått lystgass, skulle ønske jeg var tøffere og tok en helt naturlig fødsel uten noen smertelindring.
      Men hyggelig fødselshistorie. 🙂

    15. Må huske att alle fødsler er ikke like. Har født to gutter uten noen form for smertelindring å syntes ikke det gjorde vondt i det hele tatt. Siste kom i styrtfødsel 6uker for tidlig. Hadde full åpning da jeg kom frem til sykehuset åpressrier 5min senere. Problemet var att hodet ikke var festet og vinnet ikke gått. Jordmor tok etterhvert vannet å der var barnet med ut samtidig.. Skal si det gikk unna;-)

    16. Begge mine er født uten noen form for smertelindring. Nr 1. 7 timer Aktov fødsel, men 1 1/2 av de timene hadde jeg pressrier. Men han kom me en gang de bestemte seg for å klippe meg.
      Nr 2. 5 timer aktiv fødse, hvor en av de timene var med pressrier.
      Tiltross for leenge pressrier og klipping og mye sying da jeg revnet noe voldsomt med nr en så syntes jeg fødsel nr to var værst. Alt var mye mere intenst. Fødseleb startet da jeg skulle sove så hadde ikke sovet noe og var slite , pluss at smertene ble mye intens da riene kom så tett fra første stund. Åpningsfasen (fra 0-4 cm) tok bare 1 time! Så ja var veldig vondt!

    17. Har 2 jenter født med 2 års mellomrom, og fødsel nr 2 var verre enn nr 1 syntes jeg og:) hadde epidural med begge, men siste gangen, så kom jeg inn på sykehuset med 5 cm åpning, og måtte vente i 2 timer før epiduralen kom. De sjekket ikke åpning før jeg fikk epidural, med da jeg ba de om å sjekke etterpå var jeg allerede 9 cm, og de første pressriene kom. Så min epidural rakk aldri å fungere før fødselen var over. Veldig vondt å føde når man har forberedt seg på smertelindring,men ender med å føde uten:)

    18. åh, gosj.. nå skremte du meg ihvertfall, jeg skal ihvertfall ha epidural med mine unger.. jaggu er du tøff!!! gratulerer så mye med den vakre prinsessen:)

    19. Må si du var flink! Elsker og lese fødselshistorier,nesten så jeg kan kjenne smertene når jeg leser 😉
      Jeg fødte alle mine fire uten noen form for smertelindring,men med sistemann ba jeg om epidural da det herjet som verst (hadde bare hatt maserier i noen timer,så “strippa” jordmora meg og fikk fart på sakene). Jeg hadde hatt 5cm åpning en halvtime før så jeg så for meg flere timer,men to minutter etter at jeg ba om epidural kom gullet 😉 kunne godt tenkt meg og født flere ganger jeg 😉

    20. Rier er ett smertehelvete uten like. Fødselssmerter er på linje med amputasjonssmerter, og den sterkeste smerten som de tillater i Norske sykehus uten smertelindring. HVORFOR noen vil unngå smertelindring, kommer jeg aldri til å skjønne. Jeg blir ikke imponert over at noen velger å ikke få den hjelpen som er tilgjengelig. Forøvrig er smerten etter ett keisersnitt enda verre syns nå jeg.. men, kommer jo noe veldig fint ut av det til slutt 🙂

    21. Lystgass er da smertelindring?! Hadde første fødselen med lystgass og trodde ikke den hadde noe særlig effekt, så andre gangen bestemte jeg meg for at det var ikke noe vits å ha. Vel; jeg merket stor forskjell, Så det blir litt dumt å si at du har født uten smertelindring når du faktisk hadde lystgass..

    22. Tøff du er 🙂 brukte heller ingen smertelindring og hadde pressrier i hele 4 timer (!), så er absolutt enig om at man ikke vet hva det er snakk om før man har vært igjennom noe sånt..

    23. Til alle tøffinger her oppe som skryter på seg at fødselen deres ikke var ille og at dere ikke brukte noen form for smertelindring, klart det er “lett” å føde når du er så vid nedentil at ungen bare renner ut på ei vannsklia.. Neida, det var en fleip 😉 Men poenget er at alle takler smerte forskjellig, alle fødsler er forskjellige, og jeg synes Rannveig her er tøff som kun brukte lystgass! Lystgass funket ikke på meg i det hele tatt. Jeg kom til sykehuset i håp om å føde naturlig, men når riene kom for fullt og lystgassen bare gjorde meg fjern, så “tryglet” kjæresten min om epidural (fordi jeg ikke klarte å si det selv..) og jeg er utrolig glad for at jeg fikk epidural, det var det som funket for meg. Jeg husker ikke store deler av fødselen pga smertene, men etter at jeg fikk epidural så klarte jeg å slappe litt av og oppleve det flotte med fødselen.
      Så ja, det er tøft gjort å føde uten noen form for smertelindring eller kun med lystgass, men det er absolutt ikke noe mindre tøffere å velge epidural, syns jeg da. Man må gjøre det som føles best for deg. Flott fødselshistorie Rannveig 🙂

    24. visste du det at, ganske mange barn ikke tåler at jordmor holder igjen hodet før det kommer ut? for mange barn har det endt med hjerneskade :-/ de gjør nok bare jobben sin osv, men de vet ikke hvor mye hver enkelt barn tåler.. bare sann at du vet det 🙂
      veldig søt jente dere har fått 🙂 Gratulerer så mye! 🙂

    25. Tusen takk for at du ville dele historien med oss <3 Du er tøff!! Jeg lå med rier i 22 timer da jeg skulle ha sønnen min, og fikk både akupunktur, epidural og lystgass...allikevel trodde jeg at jeg skulle dø og jeg kastet opp av smerte 😛 Men jeg lagde aldri en lyd da, bare knep øyne og munn igjen og trodde seriøst min siste time hadde kommet, ha ha 😛 Men for en fin premie jeg fikk etterpå! <3 Blir imponert av deg, jeg hadde aldri turt uten epidural 😉 Emma er helt fantastisk nydelig, dere er heldige <3

    26. Flott blogg!
      Når skal du bytte header(nå er du jo ikkje gravid lenger)?
      Og sist men ikkje minst….. Digger bloggen din<3

    27. Gratulerer så utrulig mye med lille pia!:) skikkelig shønn! tobarnsmor i så ung alder, det er jo fantastisk 😀 flott blogg:) ta gjerne en titt innom min blogg, har nettopp startet.:)

    28. Dette er ikke en direkte kommentar til innlegget ditt, men til ulike meninger som er ute og går. En fødsel er vel tøff i seg selv uansett om man har tatt epidural eller ikke. Der virker som det er en underliggende oppfatning om at man er “tøffere” bare fordi man ikke velger epidural. Det er vel bedre å få epidural slik at mor får hvile og samlet krefter til pressriene og at babyen på innsiden ikke blir stresset unødvendig? Velvel, bare min mening! Ikke vondt ment men interessant å høre andre meninger på det også 🙂
      Gratulerer masse med en nydelig jente 🙂

    29. datteren din er virkelig nydelig 🙂
      vil forsåvidt ikke si jeg er “enig” i hver ting du har gjort under svangerskapet (syns du virker litt pr-kåt),
      men uansett virker du som en utrolig god mor, det skal du virkelig ha!
      du og din kjære fikk virkelig en vellskapt, nydelig liten jente 🙂
      gleder meg til det blir min tur, hehe

    30. Flink du er til å skrive :):) har hatt to fødsler uten smertelindring så vet alt om hvor syyyykt vondt det er… Selvom jeg ikke skal skryte på meg å ha hatt veldig vondt før 8 cm… Født for å føde men ikke for å gå gravid he he 😉 å kjerringeådet om sengekos funket begge ganger hos meg he he 😉

    31. Mariann, du har tydeligvis ikke satt deg inn i mulige bivirkninger og komplikasjoner ved epidural, siden du uttaler deg slik.
      Det er med God runn at mange ønsker å avstå fra epidural, uten at jeg dømmer eller tenker mindre om de som velger å bruke det av den grunn. At man har muligheten til å få det synes jeg er flott, det er en bragd å føde uansett hvordan fødselsforløpet går. Men å være så ukritisk til medikamenter er bare naivt. Alle trenger det ikke, alle takler smerte forskjellig, det er derfor ingen grunn til å bestemme seg for dette på forhånd, med mindre man har tidligere fødsler eller medisinske utfordringer som skulle tilsi noe annet,
      Er så LEI av at folk skal tro at det ene eller andre er bedre. Man er like god om man velger epidural, så la de som velger å avstå få ha sine grunner til det og.
      Les litt om det før du uttaler deg så bedrevitende.

    32. Passe lang og fint fortalt 🙂 avskyr laaaaaaaaaaange historier haha :p men bra du ba om slik elektrode på hodet hennes da fostervannet var misfarget 🙂 jeg skulle også ha en normal fødsel uten no smertestillendes å tull… jaddah, sku føde i badekar å hele pakka, men fikk ikke sette meg oppi der engang! Grunnet fostervannet var misfarga, fikk også elektrode på hodet til sønn min, kom til 6 cm, stod å hoppa i prekestolen å prøvde få han ut men satt fast så haste ks her… andre gangen da jeg venta dattera mi turte jeg ikke anna enn å ta et planlagt ks da han sleit med å puste å hele pakka tross for haste ks :s
      Det med revninga er helt utrolig 🙂 akk som mamma da hu fødte storesøstera mi hjemme, uten noe midler ofc, hu kom DOBBELT som en foldekniv og mamma revna ikke! Oo men er en risk at barna kan bli hjerneskada ofc når de holder igjen hodet deres osv slik at moren ikke skal revne da :/

    33. Epidural er himmelen syntes jeg <3 husker jeg fikk det når jeg fødte datteren min da jeg hadde 5cm, følte en så stor lettelse over å få en pause. Så fikk jeg en ny jordmor som var litt streng, hun mente på at vi måtte få fortgang i sakene så hun skrudde av epiduralen min og tok vannet da jeg hadde 7cm. Fra 7-10cm fy @!#%!! Det var helt forferdelig vond!

    34. “vi gjorde visse andre kjerringråd for å prøve å sette den i gang ( hø hø )”. Blir kvalm av at du ikke dusjet etterpå. Veldig uhygienisk!
      Men men.. Gratulerer med jenta. Hun er nydelig. Håper hun får det bra, og at du er smartere enn det du framstår som på tv.

    35. denne fødselshistorien minnet meg veldig om min. har en sønn på snart 5 år… men bare at min fødsel værte i 15 timer!
      kjempefin jente dere har fått 🙂
      og til dere som sier der SKAL ha epidural når dere skal føde, så er det ikke alltid man kan velge det selv. hvis fødselen er godt i gang og det er god “fremdrift” så vil de skjelden sette epidural fordi det vil senke det igjen, så da vil det ta enda lengere tid… Jeg ble sport om epidural sikkert 20 ganger gjennom fødselen fordi det var så dårlig fremgang, det tok så lang tid mellom hver cm på åpningen at det ville vært bra med epidural for at jeg ikke skulle slite meg helt ut, men få litt tid å slappe av. men jeg synes epidural var litt skremmende så droppa det da.. som Rannveig skriver så er vi damene skapt for å føde, og det er jo absolutt værd det! smertene glemmes med en gang ungen er ute 🙂

    36. Så fin liten familie 🙂 elsker klesstilen din! Lurer på hvor den lysrosa genseren med blonderkant er fra? Såfiiin 😀

    37. når de holder babyen igjen kalles det finske grepet og har hørt at dette kan være ganske farlig for barnet…..?

    38. Så koselig å lese fødselshistorien din! Kjenner jeg blir nesten helt på gråten jeg syns det er så vakkert når barn blir født. Hjelper ikke at jeg har skikkelig babysug etter nummer to, selv om gutten min ikke er et år enda. Syns du var veldig flink som fødte naturlig, vet ikke om jeg hadde klart det! Og forresten, gratulerer med den lille jenta di!

    39. Prøv helt uten smertelindring du, DET gjør vondt! Og føy på ett hode som kommer så fort at det revnes alle veier… Kunne gnagd av meg en arm for den lystgassen du fikk.
      Men gratulerer masse med flott datter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg