Sjokoladekake med smørkrem – oppskrift

Siden så utrolig mange av dere hadde lyst på oppskriften på den gode sjokoladekaken min, så skal dere selvfølgelig få den! Passer til festelige anledninger, eller hvis du bare vil kose deg med noe ekstra godt!

Ingredienser til kaken
150 g smør/margarin
300 g sukker
1,75 dl melk
2 egg
250 g hvetemel
1 ss vaniljesukker eller essens
2 ts bakepulver
2 ss kakao

Fremgangsmåte på kaken

Pisk mykt smør og sukker til det blir hvitt. Deretter pisker du inn eggene, ett og ett om gangen mens du pisker godt mellom hvert egg. Hell i melk velselsvis med alt det tørre. Nå er kaken klar til å helles i en form, her har jeg brukt en rund form på 30 cm. Det er valgfritt hvor stor form du vil bruke, men det er viktig å huske på å variere steketiden etter hvor stor formen er. Mindre form gir høyere kake, og altså trenger den også lengere steketid. 

Stek kaken på 175 grader i ca 45-50 min. Lag gjerne smørkremen mens du venter på at kaken blir ferdig i ovnen. Etter kaken er ferdig lar du den avkjøle noen minutter i formen før du tar den ut og setter den på en rist. 

 

Til sjokoladesmørkremen trenger du

250 gr usaltet smør
1/2 pakke melis
3 ss fløte (krem eller mat)
200 gr smeltet sjokolade ( jeg har brukt Freia melkesjokolade på kaken) 

 

Fremgangsmåte på smørkremen

La først smøret stå ute til det er mykt og lett å jobbe med. Deretter tar du mikseren/kjøkkenmaskinen og pisker smøret lenge slik at det blit luftig og hvitt. Deretter pisker du inn melisen litt og litt. Pisk så inn fløten på laveste hastighet. Deretter pisker du inn den smeltede sjokoladen som bør være lunken når du pisker den inn, slik at ikke smøret smelter. Nå er kremen ferdig, og den skal være luftig og litt stiv. 

Skjær så kaken i to ( eller flere lag alt etter hvor liten eller stor form du bruker ettersom du får høyere kake av mindre form) og smør kremen mellom lagene, utenpå kaken, og helt til sist så kan du ta en kakesprøyte og pynte på kaken slik jeg har gjort.

Pynt også gjerne med jordbær,blåbær, mynte, sitronmelisse eller andre herlige bær/frukter for å gjøre kaken frisk og god. 

Håper dere blir fornøyde nå! Skal du prøve ut denne kaken ? Smask 

25 kommentarer
    1. Vanja;
      Det går ikke på at mat er allergifremkallende under amming, men noen babyer reagerer på hva mor spiser når de ammer. Løk, jordbær, belgfrukter kan være noen av de matvarene. Likevel så bør man prøve seg frem for å se hva akkurat sin baby evt reagerer på.
      Hvis Rannveig spiser jordbær og Emma ikke reagerer så er det ingenting i veien for at Rannveig kan spise jordbær.
      Takk for oppskrift Rannveig; og BURN til deg som skrev at det var Toro 1-2- oppskrift……….in your face!

    2. Hei fine du! Håper spørsmålesrunden kommer snart 🙂 Har ventet så lenge nå!! Klem fra en STOR fan hehe 😀

    3. Denne ser VIRKELIG god ut, skal så absolutt teste ut denne ( kanskje i kveld?). Bloggen din er virkelig inspirerende for andre unge mødre. YOU GO GIRL

    4. Supert, denne oppskrifta skal testes ut ! Inspirasjon, JA ! Har tilogmed bleika håret sånn som deg, men må dessverre gå tilbake til brunt nå pga håret har begynt å knekke.

    5. Jeg spurte om oppskriften, men stusset litt på en 1/1 pakke melis og bare 3 spise skjeer med kremfløte? Er du sikker på at det er riktig? Det hørtes veldig rart ut.

    6. Jeg har laget den i dag:-) å den var vanvittig god! Eneste jeg forandret på var å ta litt ekstra mocca sjokolade i kremen da jeg syntes den var litt lite sjokolade smak på og litt mye smør smak. Den var veldig mektig men herregud så god! Denne blir min favoritt

    7. Å at jeg hadde seter smør i kremen og ikke usaltet! Kanskje derfor den ble mye snør smak på først. Men fikser jo det med litt mocca:)))) mmmm

    8. “Pisk mykt smør og sukker til det blir hvitt” – betyr det at smøret skal være romtemperert eeller smeltet først ? Anyone? 🙂 Er en noob på kjøkkenet tydeligvis. Lenge leve teite spørsmål!

    9. Tina: ikke smelte Smøret nei! Da får du ikke krem av det, You see. Vei opp så mye som du skal ha og sett det på kjøkken disken til det er litt mykt. Deretter rett i mikser , la det surre og gå til det er helt mykt/hvitt:-)

    10. Den kaken så veldig god ut! Må prøves 🙂
      Du skrev du brukte Freia melkesjokolade , brukte du den valige gule som man spiser? eller

    11. Denne kaken ser såååå god ut! Jeg skal kanskje lage den til nyttårsaften i kveld. Er den kanskje litt for vanskelig for meg? Jeg vet det er rart men jeg er bare 11 år

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg