Svar på spørsmål

Hei kjære lesere!

For en liten stund siden hadde jeg en spørsmålsrunde her på bloggen, da jeg tenkte det var på full tide å svare! Har desverre vært mye som har skjedd siden det, og jeg ligger blant annet fortsatt syk med skikkelig ekkel bihulebetennelse, da det er helt umulig å komme seg på en legevakt nå i disse juletider, og få medisiner når jeg har barn å ta vare på og det er 3-4 timers ventetid omtrent til enhvertid… men sånn er det når man er mamma, er mye rart man må finne seg i når man har barn, blant annet at det ikke er særlig gunstig å sitte på en legevakt og vente  i flerforlige timer. 

Så her sitter jeg da, og biter tenna sammen og knasker Paracet og Ibux. Hurra! Or not…  så da tenkte jeg at jeg like godt kunne ta meg tiden til å svare på noen av spørsmålene som kom inn. Som sagt har jeg hverken tid eller energi til å svare på alle, så under her har jeg valgt ut noen spørsmål! 

 

Hvordan er forholde til deg og kjæresten din? Forholdet vårt er faktisk utrolig bra! Man hører jo om mange som går fra hverandre når de får barn pga alt slitet osv, men synes vi har klart oss bra. Selvfølgelig har vi også våre opp og ned-turer og krangler, som alle andre par. Jeg synes faktisk tvert i mot, man får helt andre følelser for en person man har fått barn sammen med. De følelsene kan egentlig ikke beskrives, men kun oppleves <3

Hvordan starter dere morgningen når hele familien er samlet? Dagen starter i det Nathaniel står opp, som er alt fra kl 5 til kl 6 om morgenen. Da står jeg opp med han, lager matpakke, steller han og finner klær for dagen. Deretter koser vi litt og ser gjerne på litt Byggmester Bob, eller attabom som Nathaniel sier…(haha!)  og Willem og Nathaniel kjører til barnehagen. Som oftest sover Emma gjennom alt dette og jeg går å legger meg med henne igjen etter de er dratt på jobb og barnehage, selv om det også hender hun våkner av lydene og vil stå opp.

 

Kan samboeren din beskrive deg med 3 ord, hvilke?  Han sier snill, omtenksom, og…  deilig… haha 🙂 

Hva er den største forskjellen som du merker mellom N som baby og Emma? Det er egentlig relativt store forskjeller mellom de! For det første hadde Nathaniel omtrent ikke noe hår da han kom ut, mens Emma ble født med hodet fullt av masse svart hår. Ellers så hadde blant annet Nathaniel ingen problemer med flaska, og elsket smokken fra dag 1! Emma hater både smokken og flaska, og nekter blankt å ta noen av dem. Emma sliter også mye med magevondt og gulper mye, og Nathaniel var helt omvendt. Gulpet ikke noe, og sleit aldri med magen. Så alt i alt må jeg nok si at babytiden med N var mere ukomplisert til tross for at jeg var helt alene.  Men, begge har vært helt fantastiske og vi koser oss masse hjemme sammen! 


Vil du påstå at du har gått glipp av ungdomslivet litt ettersom at du ble mor så tidlig? Tvert i mot. Jeg føler ikke jeg har gått glipp av noe som helst. Det å bli mamma som ung har bare gjort meg sterkere som person og vist meg helt nye dimensjoner innen kjærlighet. Man kan si man elsker en person, men personlig viste jeg overhodet ikke hva det å elske en person betød før jeg ble mamma. Jeg er generelt ingen fan av alkohol eller festing. så det gjør meg absolutt ingenting at jeg ikke har mulighet til å gjøre dette lengere. Jeg foretrekker heller en koselig kveld i hjemme med barna og mannen! Det er de som gir livet mitt mening og gir meg noe! 


Og jobber du noen sted utenom bloggen? Har jobbet litt som modell i det siste, noe jeg egentlig synes har vært utrolig morsomt! Så definitift noe jeg vil fortsette med i tilegg til bloggingen. 


Hvorfor legger du ut bilder av Emma og ikke sønnen din? Først og fremst må jeg bare si at jeg ønsker å skjerme mine barn fra offentligheten og media så godt som mulig. Når det er sagt er datteren min enda så liten, og er med meg hele tiden, derfor tenker jeg det er greit med et bilde av henne i ny og ned. Sønnen min derimot, er blitt en stor gutt, omtrent fått sitt endelige utseende og ville være gjenkjennelig for andre f.eks i barnehagen. Jeg ønsker ikke at han skal kunne bli gjenkjent fra bloggen min på noen måte. Derfor ingen bilder av han, og dette kommer jeg ikke til å endre mening om.  Jeg elsker mine barn akkurat like høyt, uansett! 

Fina <3

Hvor langt har du kommet på lappen, av kjøretimer, langkjøring osv? Har faktisk kommet meg godt i gang med lappen og tar kjøretimer jevnlig! Tipper jeg vil ha den innen et par mnd i alle fall, noe som er helt sinnsykt deilig å tenke på! Hverdagen vil bli SÅ mye enklere med tanke på at vi har to barn og det er greit når vi bor såpass langt ute på “landet”.

 

Hvilken verdier er det viktig for deg å videreføre til barna dine? Dette er noe jeg er utrolig opptatt av! Det er viktig for meg å vise uendelig med kjærlighet, men likevel sette grenser der det er nødvendig. Ellers vil jeg de skal sette pris på det de har. Når det kommer til folkeskikk er jeg streng. Selv har jeg blitt oppdratt med å alltid spise opp det jeg hadde på tallerkenen, alltid si takk for maten til den som sto for matlagingen, aldri si “jeg liker ikke” så dette jobber vi mye med. Det er virkelig avskyelig med mennesker uten folkeskikk og manerer! 

 

Hva syns familien din og willem sin om at du er toppblogger? Hva de synes, spiller vel egentlig ikke noen rolle. Dette er jobben min, akkurat som at noen velger å bli lærer eller advokat f.eks. Man må jo bare respektere andres valg.

 

Hva synes Willem om måten du fremstiller deg selv på bloggen ? Tror ikke Willem synes noen ting, han ler like godt som meg hver gang det stormer som verst her på bloggen! Han kjenner meg slik jeg er i hverdagen, og det er det viktigste. Han vet det er jobben min og han respekterer det.


Vil du oppfordre ungdom til å holde seg borte fra alkohol til de er 18, eller er det greit at 13-15 åringer drikker? Absolutt! Man må ikke innta alkohol for å ha det gøy. Jeg synes egentlig det bare er trist med unge jenter(og gutter) som vanker rundt fulle og ute av stand til å ta vare på seg selv. Jeg har selv vært en av de, og når jeg ser tilbake på det, så ler jeg litt, samtidig som jeg egentlig bare synes det er trist å se hvor utrolig dum jeg var! Nei, jenter. Tør å være litt nerd. fullfør skolen med GODE karakterer, fremfor å være kul på ngdomskolen, og stå der uten noe som helst så snart den er ferdig. Det er MITT råd.  Det er de som faktisk fulgte med på skolen som sitter igjen som vinnere senere i livet 😉 


Hva veier du? Hvor høy er du? Jeg veier 56 kg og er 1.72 høy. Helt perfekt egentlig, jeg er hvertfall veldig fornøyd med kroppen min slik den er nå og spesielt med tanke på at jeg faktisk har gjennomgått to fullgåtte svangerskap på 1,5 år. Det er noe å være litt stolt av! 


 

Du har jo sagt du ønsker å bli jordmor. Når tenker du å fullføre vgs? Neste høst skal Emma begynne i barnehagen, og jeg skal ta et år voksenopplæring som vil si alle 3 årene i 1 år. Det kommer til å bli skikkelig tungt, når jeg har to små å tenke på i tilegg, men jeg er en utrolig sta og målrettet person , som nesten alltid får til noe jeg virkelig har bestemt meg for. Så dette tenker jeg at jeg skal klare! Det å ha en utdanning i bakhånd er en sikkerhet både for oss og barna, og det er ganske viktig for meg. 


Kan du legge ut bilde av deg med mørkt hår?


Sånn, det var alt jeg orket å svare på! Nå er det tilbake i fosterstilling i sofaen, kjennes virkelig ut som at hodet mitt skal sprenges eller noe. Håper på mindre ventetid på legevakten imorgen…. 

Kommer også ut med et innlegg om vippe-extensions litt senere eller imorgen, så bare følg med!

Blogges <3 

62 kommentarer
    1. Voksenopplæring…3 år på ett år,,, kjære deg! Stikk fingeren i jorda!! Jeg er 52 år og har mye utdannelse, 7 år på universitet, og vet hvor slitsomt det er. Hvorfor ikke være litt mer realistisk, så slipper du å gå på tryne??

    2. Du er ikke akkurat modell bare pga du flasher kroppen din naken i tvilsomme magasiner??.ekte modeller er mere seriøs.
      Ikke kan du sidestille deg med en jobb som advokat eller lege heller??hvem som helst kan kle av seg og få tatt dårlige nakenbilder.

    3. En riktig god jul til deg og dine! Jeg håper julekvelden din var fantastisk!
      Jeg ønsker deg et riktig godt nytt år sammen med nære og kjære 🙂
      Jeg håper også du fikk alt du ønsket deg, og dersom du ikke gjorde det kan jeg tipse deg om julegavekonkurransen jeg har på bloggen min nå. Jeg gir bort en eksklusiv julegave til en av leserne mine, den er full av sminke, et par plettfrie klesplagg og accesories 🙂 Vinneren trekkes på selveste nyttårsaften!
      Lykke til! Håper du ender opp som vinneren av gaven<3 GOD JUL OG GODT NYTT ÅR!

    4. Haha det er helt latterlig hva voksne folk skriver til deg rannveig. Følg drømmene dine os stå på så ordner det seg sikkert for deg. Btw du kledde mørkt hår utrolig godt 💕

    5. Du virker som en god mor på enkelte områder, men når det kommer til å legge seg naken i blader så ryker det til. Visst du skal bli jordmor, eller jobbe innenfor helse kommer du til å slite med disse bildene. Lykke til!

    6. Du tror du kan ta ett år vgs for å få generell studiekompetanse -uten å ha noe form for vgs fra før av? HAHA! Du må ha gått minst 2 år på yrkesfag, kjære deg. Jeg tok allmennfaglig påbygging for noen år tilbake. Jeg gikk da tre år hudpleie også kunne jeg gå allmenn påbygg i ett år. Mener å huske du har skrevet at du kun har gått helse- og sosial GRUNNKURS? Vel, det er ikke nok dessverre. Du må jo velge en linje -enten om det er hudpleie (til sammen 3 år, ett år mer enn andre yrkesfag når det er offentlig), barne- og ungd.arb., hjelpepleier, helsesekretær osv. Og btw, påbygging er ikke alle tre årene på ett år, man bygger jo på det man har, ergo man tar de fagene og antall timer man mangler for å få studiekompentanse. Sier seg jo selv at det ikke går å ta tre år i ett.

    7. Til AB her over:
      Det du skriver er feil. Er man over en viss alder så kan man ta voksenopplæring og få studiekompentanse på 1 år. Du MÅ ikke ta yrkesfag for å få det! Sjekk litt referanser før du tabber deg helt ut.
      Håper du gir gass Rannveig og kjører på med å ta studiekompentanse, så kan du bare gnu det inn til alle tvilerene:) Stå på!

    8. Sofie: ja for du skrev jo mye konkret…….du vet tydeligvis hvertfall ikke hva du snakker om! For å ha rett til voksenopplæring må man ha fylt 25 år og ikke fullført vgs tidligere. Rannveig er ikke 25 år -eller tar jeg feil? Derfor skrev jeg at man må gå vg1 og vg 2 for å kunne ta påbygg slik at man da får generell studiekompetanse. Hun har mest sannsynlig det man kaller ungdomsrett: at hun er under 25 år og derfor må søke på ordinære vgs, altså ikke voksenopplæring. Da gjelder nemlig reglene med at man må ha vg1 og vg2 eller at man har svennebrev/fagbrev! Dumma, det er jo derfor det heter påbygging!! Man skal jo adde de fagene/årstimene man mangler, ofte er det 6 fag og påbygg tar ett år å fullføre. Jeg har selv vært igjennom påbygg så jeg husker reglene. Mulig at det i ENKELTE situasjoner er slik at folk får begynne før fylte 25, men det er i spesielle tilfeller. Det er du som tabber deg ut! Kanskje DU, tante Sofie, burde sjekke kilder før du leker så smart?

    9. Jeg har nettopp lest gjennom de siste innleggene dine på bloggen, og jeg sitter med en god følelse etterpå! Så utrolig fint det må være å få oppleve å bli tobarnsmamma i så ung alder:) stå på og god jul og godt nyttår til dere!

    10. Grethe: hvis du har syv år på universitetet så burde du vite at vgs ikke er så vanskelig. Jeg tar 3 år på 1 år nå med to barn og det er ikke noe hokuspokus;)
      Dere andre som mener man ikke kan få studiekompetanse på 1 år: biiiip..feil! Selvfølgelig kan man det…komprimert løp heter det!

    11. Det er ingen problem å begynne på voksen opplæring før man er fyllt 25 år. Men det er ikke gyldig før det året du fyller 25år. Går selv på voksenopplæring, itilegg til å være 25år trenger jeg 5års yrkespraksis. Er mange fra 20år og opp som går i min klasse som tar dette og i tilegg jobber, med sikte om at dem har 5års praksis når dem fyller 25 og fagene da er gyldig 🙂

    12. Til den dumme kua som kaller seg “du tar feil, Sofie”: er du helt blåst i huet? Det er noe som kalles 23/5 års regeøen, altså gjennomfører du realfagene via voksenopplæringen pluss at du har 5 års arbeidserfaring så får du studiekompetanse. Nå sier jeg ikke at Rannmongo har arbeidserfaring, men det du sier er bare dumt. Alle kommer inn på voksenopplæring så lenge det er plass. Drit deg ut et annet sted

    13. Sønnen din har akkurat bikket TO år og du mener han har “omtrent fått sitt endelige utseende” hahaa! Men du gjør rett i å skjerme ham, det skal du ha. Var bare så rart formulert 😛
      Og to svangerskap på 1,5 år (18mnd)?? 9mnd+9mnd=18mnd, ble du gravid samme dagen som du fødte N eller? Skulle ikke forundra meg hehe ;D

    14. Så dumme dere er 🙂 jeg tok voksenopplæring på 1 år i en alder av 21 år:) man må være 25 år ja, men om du har en gyldig grunn , som feks fikk barn i tirlig alder, så kommee man seg inn, lett. Var flere i klassen som var langt under 25… eneste kriterie er at du kan ikke begynne på videre utdannibg, høyskole feks før etter du er fyllt 23 år. Jeg er ikke noe rannveig fan, å tviler for at hun klarer det, det er et tungt tuuuungt år, trur ikke hun har det som skal til. Men å komme her å uttale dere om noe dere helt klart ikke har peiling på, er bare så latterlig.

    15. Du jobber som modell sier du. Da vet du vel at du har ødelagt for deg selv? Ikke et seriøst modellbyrå vil signe deg etter bildene du tok for omag.

    16. Ett svangerskap er 9måneder du har hatt 2 på 1,5 år. 9*2 er 18. Pluss at det er ett år mellom hver gang du ble gravid

    17. Ikke kan du regne og du er så blåst i huet jeg håper du aldri blir jordmor..isåfall vil jeg reservere meg mot deg!

    18. Rannveig kan fint bli jordmor tiltross for glamour modell oppdrag og naive blogginlegg.. Jordmor er ei yrkesgruppe vi er i mangel på, fyller hun kravene innenfor det utdannelsen krever vil hun få jobb rimelig fort… Den må vi nok bare spise 😉

    19. Nå skal jeg være kjempe ærlig med deg kjære!
      1. Håret ditt er ikke noe pent, det er fake, og blond fargen er grusom.
      2.Øynene dine, ser ut som de skal komme ut av hode ditt hver øyeblikk.
      3.Nesa di er for stor og feit
      4. Du gjør noe med munnen dine hele tiden, akkurat som at du skal være sexy og tøff på samme tid, det er du ikke!!!!!!! det er rett og slett veldig stygt!
      5. Puppene dine er forferdelige, de er for store, greit at du har født to barn og ammer.. men kjære deg ingen har puppene opp under haka!!!!!!

    20. Fy faen Vilde, er du 12 år eller? Jeg skammer meg over folk som deg. Sett deg ned og hold kjeft. Fysj.

    21. Tenk over hva dere skriver i kommentarfeltet. Mye er mobbing på høyt nivå. Synes mange av kommentarene er helt forkastelige, smålige og rett og slett ondskapsfulle. Dere som kommenterer slik, hva får dere ut av det? Sitter dere igjen med en god følelse? Voks opp, vis hensyn og vær konstruktive på en sivilisert måte i det minste.
      Til deg Rannveig: Beundringsverdig at du vil bli jordmor! Stå på, man klarer det man vil. Selv er jeg sykepleier og tar nå videreutdanning innenfor pediatri 🙂 kjempespennende!

    22. Du klarer det hvis du virkelig går inn for det! Lurer på om noen som kommenterer her inne har helt utrolig dårlig selvbilde, ikke bry deg om dem.

    23. Hei Rannveig!
      Du virker som ei oppegående og kjempegod mor! Synes du svarer veldig bra på spørsmålene.
      Det at du skjermer N fra bloggen, synes jeg er kjempebra! Jeg er 19 år, og er gravid for første gang. Kan vel ærlig innrømme at jeg er nervøs og glad samtidig, så blir veldig spennende.
      Jeg har fulgt bloggen din nå i 6 mnd, og jeg digger deg. Synes det er så trist at noen folk MÅ hakke på deg, dømme deg etter utseende og kalle deg ei dårlig mor fordi du har en blogg.. Men, sier vel mer om “haterne” enn deg!
      Uansett, stå på og masse god bedring, håper du blir frisk fort som mulig! Klem 🙂

    24. Woooooow, BRUNT HÅR VA FANTASTISK PÅ DEG! Eg blei næstn litt ordløs.
      Men syns du har fått vældi mykje hat nu Rannveig. Ætte detta mæ omag. Går det ikje inn på deg? Eg veit ikje om eg hadde tålt det.

    25. Først må du ha studiekompetanse, så må du komme inn på sykepleien, så må du klare å fullføre sykepleien med minst et snitt på c, så må du jobbe som sykepleier i minst to år før du kan søke på jordmorutdanning. Lykke til…

    26. hei!
      detter er ikke for å være negativ til deg, men syntes du kledde bedre å ha brunt hår enn blondt! du er helt nydelig med brunt hår!<3

    27. Har Willem bare ett ansiktsuttrykk, eller? Minner om Chandler Bing i Friends da de skulle ta forlovelsesbilde…
      Syns absolutt du burde farge håret mørkt, og slutte med den sukkerspinnfargede leppestiften som får deg til å se billig og trashy ut… Med mørkt hår, mer smakfull sminke og mindre slutty klær hadde du vært kjempeflott!

    28. På dette spørsmålet: Hvorfor legger du ut bilder av Emma og ikke sønnen din? Så skreiv du:at du ville skjerme dine barn og sont men da burde du kanskje ikkje lage ein mamma blogg😉😂😂😂😛😝😉😉❤️

    29. Hei! Liker bloggen din 🙂 Du er en god mamma! Synes forresten håret ditt er mye finere med brunfarge, selv synes jeg det på meg selv også fordi da kommer ikke etterveksten så godt fram :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg