Søskenlik?

Beklager for null blogging i dag! Har ikke hatt strøm på telefonen, og så har dagen bare gått unna med blant annet tur til badeland i Drammen, noe som var utrolig gøy for både liten og stor, og Emma’s første møte med annet vann enn det i badekaret.  Men dersom det ble noen bra bilder kan jeg legge ut disse imorgen! Som jeg lovte dere, skal jeg legge ut en liten sammenligning av mine to skjønne sjarmtroll på akkurat samme alder. 

På bildet under er både Nathaniel og Emma 4 mnd gammel.. 

Mine to skjønne skatter! Synes de er prikk like! Noe jeg absolutt ikke hadde trodd før jeg satte meg ned å så på gamle bilder. 

Forresten ,dere som driver å kommenterer tull i kommentarfeltet om BARNEOPPDRAGELSE ut i fra hva dere leser på bloggen min. Hvem er det dere tror at dere belærer? Jeg er ingen dårlig mor fordi jeg ikke kan la datteren min være alene med sønnen min. De fleste som har en to åring kan jeg love dere er nokså kjente med at det å si “nei” som regel ikke nytter for en som er midt i verste trassalder og konstant skal teste grenser.

Nei, søskensjalusi er og forblir ganske normalt og ingen er dårlige oppdragere av den grunn.  Det sier seg selv at en som var vant med mammas fulle og hele oppmerksomhet reagerer når det kommer et til familiemedlem som oppmerksomheten skal deles likt med.  Jeg leste en artikkel her om dagen, om at det er alt for mye press på mødre og foreldre generelt. Mammapolitiet er alltid rett rundt hjørnet for å fortelle deg hvordan DU skal oppdra DITT barn 😉 

 

61 kommentarer
    1. Ser ikke så mye likhet på disse bildene 🙂 Synes Emma bare er lik faren sin :). Du er så heldig som har 2 så vakre barn 🙂
      Ikke bryr deg om folk som kommer med råd om barne oppdragelse og slike ting,gjør det du føler best selv,og nei du er aboslutt ingen dårlig mamma for at du ikke lar N være alene med E. Min lille har også en bror,men er ikke så mye sjalusi der,storebror er veldig omsorgfull :). det er 3 uker fra 2år i mellom dem 🙂

    2. Ser heller ikke noe særlig likhet 🙂 men det er 2 søte små du har 🙂 virker som du er en god og omsorgsfull mor.. så ikke la all drittslengingen gå inn på deg. Regner med du,som alle andre,gjør det beste for dine 2 små! Håper dere får en fin helg videre 🙂

    3. Ikke like. Å du burde bare ta til deg all lærdom om oppdragelse av barn, en blir aldri ferdig utlært. Kommer stadig nye utfordringer med dette og være foreldre. Blir som og kjøre bil, du kan ikke kjøre bil skikkelig selv om du har lappen i hånda. Den lappen bare beviser at du behersker trafikken og gjort deg myndig til og farte i trafikken alene. Men det dukker stadig opp nye utfordringer.

    4. Er nok ganske normalt. Jeg var 5 når jeg ble storesøster for første gang. Jeg syntes babyen fikk litt for mye oppmerksomhet på sykehuset at jeg tok tak i trillesenga og begynte å løpe bortover mens jeg ropte “Det er min lillebror!” Mamma måtte også ha et par timer alene med meg om dagen, spesielt når hun var på sykehuset var dette viktig for meg. Har også ei venninne som var to når hun ble storesøster og der også måtte foreldra passe godt på så hun ikke gjorde noe. Så tror det er helt normalt, selv om jeg alltid har sett på deg som en useriøs person har jeg virkelig inntrykk av at du er en god mor.

    5. Åh, de er så nydelige <3 Men noen likhet ser jeg ikke, det er vel kanskje enklere å se i virkeligheten enn på bildet 🙂 Hahaha, "mammapolitiet" - så genialt sagt! Jeg tror man får mye igjen for å stole på seg selv, men samtidig er det en stor fordel å ta til seg råd, tips og konstruktiv kritikk. Man klarer jo helt fint å sortere hva man vil velge å høre på og hva man bare kan ignorere (jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått det "fine tipset" om å la henne gråte seg i søvn, for eksempel!) =)
      ♥ Lizbethosnes.com

    6. Kjipt at typen din var utro, som det skrives.. Tror du han ble lei av alle random guttene du legger til på fb og viser deg fram til? 🙂

    7. Ikke dra alle under en kam nå, frøken. Har en toåring som godt kan være alene med sin 3 mnd gammel lillesøster. Det har ofte litt med oppdragelse å gjøre 😉 Han hører nei og godtar det. Men igjen, det er forskjell på barn og godt er det! Sier ikke at du er en dårlig mor, men som sagt, to-åringer kan også være forskjellige ;)!
      Søte barn! Jenta er jo en mini-kopi av faren. 😉

    8. Synes ikke de er like i det hele tatt.
      Jeg har en sønn som er akkurat like gammel som N og en datter på to mnd, og jeg sliter med akkurat det samme som deg! Jeg hat lest et sted at pedagoger ofte sammenligner det å få et lite søsken som at pappaen kommer hjem med en ny kjæreste som skal ha like mye oppmerksomhet og kos som det mamman skal. Og det høres jo logisk ut! Hvordan hadde dere følt det hvis typen deres hadde tatt med seg en dame hjem som skal bo med dere. Da er det ikke rart det oppstår søskensjalusi. En hver person ville blitt sjalu. Jeg vil egentlig si det er mer merkelig om de ikke er sjalu, da kan man heller tenke på hvor lite oppmerksomhet de fikk før babyen kom.
      R er langt fra en dårlig mamma fordi N er sjalu.

    9. Jeg har to barn med samme mann. Nr en er 18 mnd og lik meg , nr to er 4 mnd og lik han 🙂 men de er veldig like som da storebror også var 4 mnd , så blir koselig å se. Perfekte uansett. Synes ikke N og E var særlig like der!! Og selvfølgelig kommer folk med tips om barneoppdragelse til deg, du legger jo ut mye på nett og da må du regne med all slags kommentarer. Men om du velger å bry deg om det eller ikke er opp til deg. Storebror på 1,5 år får ikke være alene med lillesøster

    10. Sønnen din ligner på deg, mest sansynlig (har ikke sett faren hans), mens Emma er et speilbilde av papaen sin. De har til og med forskjellig hårfarge.

    11. Søte begge to og litt søskenlik. Måtte le da jeg så sminkesakene dine på instagram, han er nå en liten sjarmør han gutten din, regner med lebestiften fikk gjennomgå 🙂

    12. Søte barn! Men må nok si at de er like fedrene sine med bare litt hint av deg. De ligner ikke utseendemessig, men søte er de!

    13. Ikke lik, emma ligner sin pappa:-) å jo det har en del med oppdragelse å gjøre, æ fikk nr 2 når nr 1 va 15 mnd, va aldri nå problem, heller ikke når dem blei eldre, æ har en 4 åring å en 5 åring nu har aldri aldri hadd sånne trass utbrudd som du fortæll om, til at bægge har vært i trassen ilag !!!

    14. Jeg ser absolutt en likhet, enkelte trekk der som de begge har fra mamma, men Emma er veldig lik på pappaen sin 🙂
      Skjønne begge to!

    15. De er kanskje litt lik over øynene, men ellers ser jeg ikke likhetstrekk. Emma er jo som snytt ut av nesen på faren sin! Spitting image!

    16. Ser ingen likhet på de to bildene der iallefall.
      Nr 1 var 11mnder da lilleøstra ble født og det var aldri noe problem å la han være alene med henne i noen minutter. Så ikke dra alle under en kam!

    17. Hei, – er bestemor til 7. Den eldste er 20 år, de to yngste 6. Synes det har vært koselig å følge bloggen din, siden jeg ble oppmerksom på den.
      Synes du er en skikkelig modig, tøff og flink mor! Står imot press, sladder og ondsinnede rykter. Det skal skikkelig stål og stiv ryggrad til, for å stå imot sånt konstant press og “mobbing”. Du har klart deg veldig, veldig bra.
      Nå var det egentlig søskenlikheten jeg skulle kommentere da. To skjønne barn. Ingen tvil om det. Men likheten synes jeg ikke er stor, — annet enn at jeg synes begge har et ” snev av samisk”over seg. Lykke til videre.

    18. Du må tåle å bli belære når du insisterer på å belære andre! Noen prøver kanskje å åpne øynene dine for andre oppdragelsesmetoder? Ment godt endatil! Er ikke farlig å ta i mot råd, du er ikke en dårlig mor fordet. Synes det er litt skremmende at du angriper alle som mener noe annet enn deg! Gå litt inn i deg selv før du skriver

    19. Du hadde bedre klesstil når sønnen din var liten og så mer voksen ut da enn du gjør nå… ser en likhet mellom den men Emma er kliss lik pappaen sin.

    20. Tenkte vare å si at det er lurere å si “ikke gjør sånn N” enn “NEI!NEI!NEI!”, for da stopper de som regel:)

    21. Både øyne, nese og munn er hun lik sin far, så jeg forstår ikke helt hvordan du ser søskenlikheten…

    22. Herregud æ blir irritert over ka folk får sæ til å skrive til andre folk. Verste e at dem ville ikke sagt det ansikt til ansikt til noen som helst hvis det sto om det. Vennina mi sto på kjøkkenet å lagde mat å høre babyen holde på å kvæles i stua. Da hadde toåringen hennes putta en penge i munn dens. Så æ SKJØNNE godt du ikke lar dem være aleina! Syns du burde la vær å i det hele tatt gi nokka respons på sånn piss å svada fra folk som sikkert ikke vet ka det innebær å oppdra et barn engang! Du e for god for det rannveig!

    23. Litt søskenlighet har den nok 🙂 ,
      Men jeg synes ikke dem er så veldig like .. Nå er jo jenta di snytt ut av nesa på faren sin , og Nathaniel ligner vel igjen endel på sin far 🙂

    24. Hæ? Like? Jeg ser ikke en eneste likhet faktisk..sier det ikke for å være slem, men helt oppriktig…så rart at man kan se så forskjellig. Emma er jo KUN lik sin far.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg