Hjemmelaget babymat på 1-2-3

Hei kjære lesere!

Ble, som forventet, mye reaksjoner etter mitt forrige innlegg, noe jeg er glad for! Alltid interessant å se andres synspunkter på saker og ting. 

I dag har jeg og Emma bare vært hjemme og koset oss. Har snødd noe vanvittig i det siste, så i dag har jeg måket hele uteplassen vår og parkeringsplassen for nærmere en halv meter snø! Var vanvittig deilig å få trent litt også. Ellers slo jeg to fluer i en smekk i dag og laget hjemmelaget babymat til lillemor mens jeg laget middag til resten av familien. Er jo mye sunnere når man laget maten til babyen selv, av friske, ferske grønnsaker uten konserveringsmidler og andre lugubre stoffer som finnes i Nestlè og andre ferdigprodusentmerker. Samtidig vet jeg nøyaktig hva jeg putter i henne når det er jeg selv som har laget maten hennes. Noe som selvfølgelig gir en større trygghet! 

Tenkte jeg skulle vise dere hvordan man superenkelt lager enkel mat til babyen! Emma er jo bare 5 mnd, så er begrenset hvilke ingredienser man kan bruke og jeg ønsker å begynne veldig forsiktig.

I dag har jeg rett og slett lagd rotmos av kokte poteter og kokte gulrøtter. Det er kjempeenkelt! Først skreller man grønnsakene, deretter koker de til de er myke. Så moser du enkelt gulrøttene og potetene sammen. Jeg har også hatt oppi morsmelk og litt kokevann for å gjøre konsistensen litt mere flytende i og med at hun enda ikke er så vant med fast føde enda. 

Som dere ser har jeg porsjonert rotmosen i fryseposer slik at jeg enkelt kan ta opp og tine når hun skal ha mat! Skal også lage hjemmelaget fruktmos og hjemmelaget grøt å fryse ned i porsjoner, dersom dere vil jeg skal dele forskjellige oppskrifter med dere gjør jeg gjerne det!

Hva tenker DU om hjemmelaget babymat fremfor masseprodusert babymat? 🙂

 

31 kommentarer
    1. Veldig fint å lage maten selv !
      Ikke meningen å henge meg opp i detaljer….. Men er du ikke opptatt av at ting skal se litt ok ut når du skal vise frem noe…..
      Matrestene mellom ovnen og benken var ganske ille….. Og det er ikke sunt å få i maten…. Bakterier….
      Og de grytevottene kunne sikkert fått seg en vask…..
      Beklager å si det, med det ser noe udelikat ut

    2. Fryse ned grøt? Er det ikke bedre å lage hjemmelaget grøtpulver? Det gjorde jeg da jenta mi var lita:)

    3. Flink du 🙂 Tips: Ha maten i små glass med skrulokk før frysing, mye enklere og mindre gris! Og gjenbruk 😉 Kan også blande i litt leverpostei og brokkoli etterhvert 😉

    4. Skal man være SÅ sykelig opptatt av å ikke få bakterier i seg eller ha det rundt seg, da kan man vinke farvel til noe immunforsvar hvertfall, Kine! Små, ubetydelige detaljer vil jeg påstå det der er altså..!
      Flott at du lager mat hjemme selv, vil gjerne ha oppskrifter på hva du lager fremover, Rannveig:D

    5. Det er kjempe bra og lage babymat selv! Men babygrøt anbefaler de og kjøpe, det pga det er mer jern og vitaminer i den. Kan også blandes med morsmelk i stede for vann eller 50/50 selv om det står bare vann. Det sier hvertfall helsestasjon til meg og min baby på 5 mnd, de sa det samme for 4 år siden. Så her går det i hjemmelaget grønnsak og frultmoser og kjøpe grøt 🙂 Bare et tips 😉

    6. tips: frys ned most mat i isterningsbrett! Mye lettere å posjonere 😉 dekk til med plasfolie noen timer til de er fryst. Så heller du de i oppi sånne småposer med lukkemekanisme (zip-lås). kjøpes i matbutikken. Etterhvert kan du ha en for fisk, en for kjøtt, en for kylling og en for grønnsaker 😉

    7. Dette her har vi holdt på med lenge, såååååeeee…. Du henger litt etter, for dette har folk gjort i mange år.

    8. Anbefaler avent damperen som brukes som både foodprossesor og matdamper. Supersmart. Avokado er kjempe sunt og mettende. Kan moses og ha oppi litt morsmelk så blir den god i konsistensen:)

    9. En smart ting jeg pleier å gjøre (jobber som au pair i london i år) er å ta den hjemmelagde babymaten i isbit beholdere og fryse det slik! Veldig enkelt og greit 🙂

    10. Avent dampkoker er jo ikke en nødvendighet da. Tross alt. Hvis man absolutt skal dampe, så koster det 30 kr for damprist til kjele. Også kan man mose maten med gaffel. Folk skal forenkle alt. Latskap.

    11. Maggie. Fint du syns det for da blir det mer på Emma. Og jeg trur nok hu driter i åssen maten SER ut. Den smaker nok henne godt. Gud hjælpe meg for ei klysete drittkjærring du er!

    12. Til du som anbefaler kjøpegrøt: feil!! Kjøpegrøt er det mye unødvendig sukker i osv. Er bedre å lage hjemmelaget og heller tilsette dadler og aprikoser som inneholder mye jern:)

    13. Saklig kommentar fra personen ” pelle pung”. Jeg står for det jeg sa og har faktisk rett til det ! Når noen blogger om mat, må det jo være lov å påpeke at omgivelsene burde være noenlunde rene. Jeg synes det er fint at bloggeren lager maten selv, men dette gir vel neppe inspirasjon til andre. Å koke poteter og gulrøtter er jo ikke akkurat noen heksekunst 🙂
      Dessuten er det vel ikke sånn at kommentarer utelukkende må være positive ?

    14. ser noen andre og har skrevet det, men selve babygrøten er best å kjøpe pga bla vit B12, jern og mer..

    15. Men, Maggi. Du skrev det jo kun for å være ræv!! Hadde vært bedre om du ikke sa noe når meninga din var å være ufyselig. Ikke så saklig det du sa heller, mtp at en baby ikke bryr seg om utseendet på maten. Dust!

    16. Er fortsatt bedre med kjøpegrøt, som Kristine M også sier. Er fruktsukker i dadler og aprikoser også 😉

    17. Igjen uttaler du deg om ting du tydeligvis ikke vet noe om, Rannveig. Det er ikke lov å tilsette konserveringsmidler eller fargestoffer i barnemat. Bare å lese på f. eks. Nestlé sine glass. Barnemat på glass er akkurat like god som den du lager hjemme. Huff, hva med å gjøre litt research på forhånd?

    18. Helt enig med Ingrid, det er ingenting “muffens” i barnemat fra nestle. Da hadde det ikke vært lovlig. Det er ikke salt/sukker, ingen tilsetningstoffer som ikke er bra. Og de som sier det er sukker i kjøpegrøt til baby, hvor i allVERDEN har du funne det?

    19. Bare sånn btw.. Det er ikke konverserings middler i barnemat du kjøper i butiken 😉 Er ikke lov i Norge med det.

    20. Barnemat på glass er tryggt for babyen, den garanterer rikt innhold i næring og vitaminer. Dyrt er eneste ulempe, men du driter jo penger å tørker deg i ræva med gullpapir uansett

    21. Syns det er trist å lese så mange kommentarer her som kritiserer Rannveig sitt tips om å lage barnemat. Slik jeg forstår det, er dette et TIPS til hvordan en enkelt kan lage barnematen av rotgrønnsaker selv. Noe som er supert. Godt mulig barnemat fra butikker ikke er tilsatt sukker/salt og inneholder diverse vitaminer/mineraler som er anbefalt. Men tenker som så at man bør respektere Rannveigs valg, og at hun ønsker å dele dette med oss lesere.
      Jeg syns også det er er lite hyggelig å kommentere hvordan grytevottene og “hygienen” hjemme hos Rannveig er, dette vet ingen av oss noe om, så la være å kritisere. Kom heller med hyggelige saklige kommentarer. Det tror jeg Rannveig setter mer pris på!
      Gøy å se at du poster slike innlegg Rannveig, tips til hvordan en enkelt og billig kan tilberede barnematen selv, det er bra!

    22. Når jeg fryser ned gulrot-og potetmos til minsten, så synes jeg konsistensen på den blir rar og klumpete når den tiner igjen. (nesten som når ting skiller seg). Har du noe tips for det?
      Å til dere/deg som sier at det er sukker i kjøpt grøtpulver: det er det IKKE. Dumt av dere å kommentere dritt til folk når det ikke vet hva dere snakker om.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg