Velkommen til internett – plassen der andre oppdrar barna dine for deg!

Fra tid til annen drøsser det inn med kommentarer om hvordan jeg bør og ikke bør oppdra mine barn. Herregud, det er vel for galt å gi toåringen en bolle! Fysj for en dårlig mor jeg er, han kommer til å bli overvektig i voksen alder, bare på grunn av meg! Eller ikke… 

Jeg mener at enhver mor vet best for sine egne barn! Jeg vet at jeg er en god mamma, jeg vet at toåringen min absolutt ikke har vondt av å spise boller med rosa glasur fra tid til annen, og jeg VET at det ikke skader utviklingen hans dersom han selv ikke rydder stuegulvet plettfritt for leker bare fordi at “det skal en toåring gjøre”. 

 Vi koser oss, og vi tenker at alt bør være med måtehold! Det er helt greit å spise boller i blant. Og det er faktisk min plikt at jeg som mamma rydder resten av lekene fordi toåringen faktisk ikke har hverken energi eller tålmodighet til å rydde en stor stue hvor hver kvadratcentimeter er dekket av duplo, fordi de færreste toåringer har nettop det. Tålmodighet. 

 

Det er ikke det. Vi spiser ikke bare boller, og det er ikke bare jeg som mamma som rydder leker. Det er klart vi øver på det, og spør jeg, så rydder han mer enn gjerne sammen med meg, og han hjelper velvillig til med å ta inn og ut av oppvaskemaskinen, fordi han synes det er morsomt å HJELPE TIL. Han synes det er morsomt når han får ros og applaus fordi han hjalp til med å putte koppen inn i skapet! Merk dere det ordet , hjelpe til! Det blir jo helt feil å legge alt ansvar over på et så lite barn. Han lærer ved å gjøre ting sammen med meg som voksen, ikke alene! Kanskje om et par år, men IKKE SOM TOÅRING! For å si det sånn, det er en god stund til jeg kommer til å kreve av min lille gutt på to år, at han skal rydde hele stuegulvet fordi jeg er for lat. Eller fordi det liksom er sånn det skal være, ifølge andre, anonyme supermammaer på INTERNETT.

 

Man skal være meget forsiktig med å belære andre om barneoppdragelse med mindre man har Master i barnepsykologi eller noe i den duren. Til og med da. så er det som aller oftest foreldrene som vet hva som er best for sine egne barn! Jeg nekter å høre på sånt vås jeg får servert her inne. Den oppdragelsen jeg gir mine barn vet jeg av hele mitt hjerte at er rett, jeg er da tross alt mammaen deres! Noe alle andre anonyme supermammaer ikke kan skryte på seg. Flott og fint at dere gjør andre valg for deres barn, jeg kunne virkelig ikke brydd meg noe særlig mindre. Fantastisk at toåringen din enda ikke har smakt sukker, og fantstisk at han rydder hele stua for leker mens du sitter på rompa i sofaen og ser på. Helt strålende!  Men da må dere igjen respektere andres oppdragelsesmetoder, og at jeg velger å gjøre det annerledes og faktisk vil være med å veilede mine barn. 

 

Nei, jeg har virkelig bare et budskap til alle dere fantastiske supermammaer der ute:  Slutt å oppdra andre sine barn, få rompa opp av sofaen og start å oppdra deres egne, som den supermammaen dere tydeligvis er ..! 

Ferdig snakka!

 

Hva mener DU om dette ? Er det egentlig greit å belære andre medmødre om oppdragelse i form av ren kritikk? 

108 kommentarer
    1. Dette er vel blandt de få gangene jeg er helt enig med deg. Akkurat når det gjelder oppdragelsen, så tror jeg foreldrene veit best når det gjelder sine barn. Litt synd at alle andre tror de er så mye bedre mødre bare fordi de gjør en ting annerledes. Alle barn er ulike, og de trenger også ulik oppdragelse ut i fra deres personlighet og oppførsel 🙂

    2. Nå har vel du selv ofte lagt ut hva du mener andre skal/bør gjøre med sine barn så kast ikke stein når du sitter i glasshus.

    3. Jeg er SÅ enig med deg. Hvem i faen er det som forventer at en toåring skal rydde opp alle lekene sine? Jeg så også at du fikk kommentarer om at du kunne fjerne noen av lekene slik at det ikke ble så mye. Hvorfor? DU er tross alt ikke så lat at du ikke orker å rydde dem opp, så hva er problemet? Så lenge guttungen faktisk får glede av å HJELPE TIL sammen med mammaen sin, så kan man ikke forvente noe mer. Om man skal tvinge barna sine til å rydde etter seg så får de heller ikke noe godt forhold til det å rydde, å hvilket utgangspunkt er DET for framtiden? Tror enkelte folk sitter med hue oppi ræva når dem skriver det dem skriver hos deg.
      Her i huset får guttungen is hver bidige onsdag, for da besøker vi bestemor og bestefar. Her i huset lager vi godt vaffler med nugatti på til kveldsmat. Hva er problemet, egentlig? Ungen er sunn og frisk, han spiser både frokost, lunjs, middag, kveldsmat og frukt til mellommåltider. Dreper den isen han, eller gjør den han overvektig? Neppe..
      Kjenner jeg blir så oppgitt, herregud! :p

    4. Så når du skal oppdra oss andre mødre i hvilke klær de bør gå med o.l. da er det en annen sak? Det er vel give and takeprinsippet som gjelder her? Du skriver innlegg om det du mener er riktig for alle barn, ergo du får svar på tiltale.
      Er forsåvidt enig i at ingen har skade av en bolle i ny og ne eller å få hjelp til å rydde når man er to år. Men du må forvente å bli belært når du belære andre.
      Er ikke noe å klage på i grunn

    5. Så du kan være belærende, men når andre sier noe tilbake så kan vi bare holde kjeft? Haha yeah right! Jaja, du får la ungene dine bli bortskjemte, det er du som må leve med dem

    6. Når det gjelder oppdragelse, så veit jeg at alle foreldre vet best når det gjelder sine egene barn. Jeg er jo selv tobarnsmamma og oppdrar mine barn på min egen måte uannsett hva andre rundt meg sier om hva jeg børr og ikke børr gjøre.. -er man utdanne ditt og datt betyr det ikke at man er ekspert på hva som er best for andre sine barn og hva man børr og ikke børr gjøre … , gir man en bolle med glasur på i ny og ned har ingen barn skade av det…! .. DU er en FLINK MAMMA Rannveig og gjør en super jobb med dine små, STÅ på! 🙂

    7. Ingen barn er like og det er ingen fasit på hva som er rett eller galt.
      Jeg har en på 6 år og minstemann er 2 år, og kravet til rydding varierer. Når jeg gjør ryddingen morsom og de oppfatter det som en lek, går det unna på kort tid. De gangene de er lite opplagt til å rydde , tar jeg det.
      Poenget er at de vet om at rydding er en aktivitet som eksisterer og må gjøres……innimellom.
      6 åringen rydder rommet sitt selv nå og det er utrolig hva en liten belønning kan gjøre….
      5-10 kr til å putte på sparegrisen etter at rommet er ryddet er ganske attraktivt….. Dette er de gangene det er leker strødd ut over hele rommet…… Og ting må sorteres i kassene.
      Selvom man er pedagoger og driver med barn, så er det ikke dermed sagt at de kjenner alle barn.
      De burde heller vite at ingen barn er like , og man må da finne en fin måte å lære de hva som er bra og dårlig.
      Jeg tør nesten vedde på at det vil bli uenigheter , om man sender 3 familier på ferie sammen i 2 uker.
      De skal bo tett og være mye sammen…..
      Fasaden ryker raskt og man vil irritere seg over de andres måte å gjøre ting på.
      Spisevaner, leggerutiner, grenser for hva barna får gjøre osv…
      Med andre ord….. Vi er ikke like. Sunn fornuft kommer man ganske langt med.

    8. Må si jeg er veldig enig med deg her. Har selv to små barn, en gutt på snart tre og en jente som 10 mnd. Aldri om jeg krever at min sønn skal rydde opp i hele stuen på kvelden. Om det ikke blir for sent er han med å hjelper, men det er jeg som mamma eller min mann som har hovedansvaret for å holde det ryddig, rent og pent. Selvfølgelig er det viktig at barn skal lære å rydde etter seg o.l, men alt til sin tid.
      Er også enig med deg at du vet best hva som er riktig for dine barn, akkurat som jeg vet hva som er viktigst for mine barn. Liker heller ikke å bli belært, så dette innlegget likte jeg.

    9. Syntes mye av det du skriver her inne er langt fra min virkelighet, men denne gangen er jeg faktisk 100% enig med deg!!!! Likte hele innlegget og bildet også faktisk♡

    10. Er så enig ! Hater folk som tror dei veit bedre en andre ang. Barneoppdragelse. Fekk en kommentar en gang kor fælt det var at eg gidde Angelica nugatti på skiven av og til.. holdt på å dø av latter ! :p Nei da beste er å gjøre som man sjøl føler for 🙂
      Kos deg videre i kveld snuppa 🙂

    11. Er helt enig med deg, Rannveig. Jeg har ikke barn selv, men jeg kan forstå veldig godt hvor irriterende det må være at andre skal henge seg opp i oppdragelsen, spesielt slike småting som om barnet ditt rydder eller ikke. Hallo, RYDDER?! Hvem bryr seg liksom hahaha jeg kunne ikke gitt mer f i om barna til naboen min rydder selv eller ikke. Er det mulig. Folk har virkelig lite å gjøre. Jeg har et spørsmål til dere som alltid skal oppdra andres barn: Hva hadde dere gjort, om noen hele tiden skulle stille spørsmålstegn og kritisere hvordan dere oppdrar barna deres?!Pass deres egne saker, dere har sikkert nok med deres egne barn vil jeg tro.

    12. Jeg må si jeg er helt enig med deg i dette innlegget 🙂 alt med måte, og det er foreldrene selv som vet hva som er best for sine egne barn. Helt latterlig at mennesker på internett som overhodet ikke vet hva som foregår innenfor deres 4 vegger skal uttale seg om oppdragelse på sønnen din…

    13. Er helt enig med deg Rannveig 🙂 Den bolla tar han ikke skade av, han forbrenner jo den bort med all lekinga. Småbarn er jo aktive hele tiden 😀 Alle foreldre vet best for akkurat sine barn. Stor klem til deg<3

    14. Synes ikke man skal blande seg i hva andre gjør hele tiden,mener at man aboslutt ikke har noe med det,alle er forskjellige og gjør det de føler er best for deres barn :). ville heller aldri bedt om en 2åring skal rydde,men kan heller hjelpe til med enkelte ting 😉

    15. Skjønner ikke at du gidder og bry deg. Du må ikke være så usikker. At du hel tiden forsvarer deg gir ett inntrykk at du er veldig usikker. Drit i hva andre mener. Stol på deg selv og ikke forsvar seg hele tiden. Du vet du er en god mor som elsker barna sine – punktum 🙂

    16. Folk her inne skriver att hun rannveig ikke er smart etc, hva feiler de folk? Ingenn i denne verden er like, rannveig skriver ut i fra seg selv, ikke hvordan alle andre er, rannveig tvinger heller ingenn til og bruke noe somhelst klær, hun.snakker ut i fra hva hun gjør å de er fult lov!! Fatter ikke hva de går av folk, voksne folk. Som sitter bak skjermen å er uenig i de hun skriver på bloggen fordi hun ikke er lik dere!!! Skjerp dere alle sammen å få hode deres til og fynke litt.

    17. Hei! Føler du noen ganger at du må bevise at du er en god mor, fordi du er ung? Ble selv mor i ung alder og husker at jeg av og til satt med den følelsen!
      Nå er jeg tidlig i trettiårene og har fått et barn til. Jeg har mer erfaring, men jeg har fortsatt de samme verdiene som mor! Jeg tror faktisk det er lettere å kritisere en mor fordi hun er ung.
      Tror nok du er kjempeflink, man lærer mye på veien, ingen er perfekt, og en ung mor kan være like flink som en “gammel mor”!

    18. Åhhh Bottolf, du smiler. Da kan jeg…. Du vet… Så fint at du har tatt etterveksten, men ser noen pissgule striper.
      Mvh. Per.

    19. Da er vi tydeligvis like dårlige i oppdragelsene til våre barn vi to 😉 jeg ga datter mi på 1,5 år bolle til kveldsmat i dag!! og tror du jammen ikke jeg rydda etter henne, uten at hun trengte å hjelpe til etter hun var lagt også? huff.. tror vi må gå oppdragelseskole ! elleeeer, at alle andre skal slutte å blande seg i hva andre gjør. sikker på at stort sett alle unger på 2 år har smakt bolle eller noe liknende. og spør du meg, syns jeg igrunn at det er ganske normalt og ikke minst koselig å bruke tid på å bake med barna, og en del av sjarmen er vell å spise baksten? jeg starter iallfall ikke å bake sammen med datter mi, og når det er ferdig så skal hun stå å se på at alle andre spiser det, og hun ikke skal få 😉

    20. Jeg er enig med deg. Utrolig mange som bare slenger dritt og legger seg oppi alt når det gjelder barneoppdragelse. Eller generelt alt mulig. Fuck dem. 🙂 stå på du 😉

    21. Vet du, legg ned bloggen din. Du syter og klager hele tiden. Du er jo ikke annet enn trøtt og sliten, men det vises jo på bildene av deg og. Get a grip. Men du forstår vel ikke engeksk. Fehode!

    22. Vet du Rannveig? Du er rett og slett nødt og begynne og tenke deg om litt! Dette er vel det innlegget jeg kan være enig med deg i, noe som forøvrig er sjelden kost.
      Men så og si i hvert eneste innlegg du kommer med, så skal du belære leserne dine om at det DU gjør og det du mener er det riktige, sier noen deg i mot så er vi misunnelige og det er ikke måte på hva du kan lire av deg! Jeg hverken liker deg eller misliker deg, men leser bloggen din for underholdningens skyld, det som av og til dukker opp her, gir meg rett og slett hakeslep. Da jeg først begynte og lese bloggen din, etter merkeklærdebatten, så tenkte jeg å bla meg igjennom arkivet ditt for å skape meg et inntrykk av deg, for jeg tenkte kanskje at kommentarene du fikk var litt ufortjente. Det jeg spesielt la merke til i arkivet var det ene innlegget hvor du skrev om din opplevelse ved å ta silikon. Du ytret at du hadde de verste smertene, og bare det og knytte skoene dine måtte du få hjelp til, fordi det var så vondt, noe det sikkert var etter å ha hørt andres erfaringer! MEN, å ha ubekyttet sex, med en ganske så fremmed mann (på den tiden)(les Wilhelm) bare dager etter operasjonen, det klarte du tydeligvis, noe som i tillegg resulterte i et barn. Det er kjempe flott at Willhelm ville ta ansvar og at dere den dag i dag fortsatt er sammen, men hva hvis han ikke hadde silt opp, hva da?hadde leserne vært misunnelige da også?
      Det virker som at du overdramatiserer mye, hvertfall inntrykket jeg har fått etterhvert, og snur ryggen til leserne dine bare fordi de er uenige. JA, jeg vet at dette er din blogg og du har rett til og skrive det du vil, men du bør virkelig begynne og reflektere mer over det du legger ut, mye av galskapen vil en vakker dag slå tilbake på deg enten det gjelder jobbsammenheng eller når dine barn er såpass store at de forstår litt mer! Ta dette som konstruktiv kritikk, selv om jeg har mine tvil, men man kan jo håpe 🙂 Ha en fin kveld

    23. synes du skal slutte å ta deg så nær av alt og svare som en ufordragelig jente. noen prøver faktisk bare å gi deg gode råd og tips. Det kalles å være hyggelig, er ikke alle som er ute etter deg . du svarer jo som en dritunge som vet alt i hele verden hver gang noen prøver å komme med et godt råd til deg. Fordi om man er mamma “fra før” som du sier, kan man godt ta imot litt lærdom og tips fra andre mammaer;) Istedet for å oppføre seg som… ja.. en ufordragelig jentunge, såpass burde du ha vokst til nå, at du kan svare og skrive som en voksen jente. fjortiss stadiet er det påtide å legge på hylla. du driter deg loddrett ut når du kommer med disse innleggene dine. Du skal være en voksen ansvarlig 2 barnsmamma som du skriver i ca hvert inlegg, så se og bli det da ! Hver gang du skriver slike innlegg virker du bare enda mer umoden og barnslig. Vi alle har bare godt av litt gode tips og råd fra andre mammaer med små barn, de er ikke ute etter å ta deg, bare hjelpe deg litt og kansje være hyggelig ??

    24. Jeg kan bare si meg enig i poenget ditt, MEN det er noe med måten du ordlegger deg som gjør at jeg blir en smule irritert. Du har en tendens til å virke fryktelig krass og “fæl” når du skriver hva du mener, og jeg lurer på om det er derfor mange av leserne dine lar seg provosere! Jeg er selv nordlending, og vet at vi har en tendens til å være litt røffe i språket, men jeg tror kanskje du kunne vært tjent med å tenke deg en ekstra runde om, før du ordlegger deg. Det er noe med måten man sier ting på..!
      Håper du kan ta dette som ei konstruktiv tilbakemelding, og gjøre noe med det, fremfor å fyre deg opp. For du er virkelig ikke særlig flink til å skrive.

    25. For det første er det faktisk ikke slik at alle mammaer vet det beste for sine barn. For det andre må du slutte og forsvare deg ved å angripe andre.

    26. Jeg tror neppe en person med mastergrad i barnepsykologi ville vært så dum at han/hun setter seg ned og skriver belærende til andre PÅ INTERNETT. Dette er nok desverre amatører og bedrevitere som ikke har andre måter å uttrykke sine egne meninger på, og derfor lar det gå ut over sånne som deg! Jeg føler med deg!
      Jeg synes du virker til å ha en veldig reflektert og sunt forhold til dine barn, det pedagogiske- og oppdragelsesmessige! Har mange ganger nikket meg ivrig gjennom innleggene dine og vært kjempeenig med deg! Synes det er kjempebra at du tar et oppgjør med de mange sausehodene som befinner seg på dette internettet! Stå på!

    27. Det er deilig å være så trygg på min rolle som mor at jeg fint kan ta til meg både tips og råd, men samtidig er jeg i mer enn god nok stand til å tenke selv og ta de beste avgjørelser for MIN familie 🙂 De fleste mener det nok bare godt, og det er ikke dumt å høre på råd av og til, men til syvende og sist er det viktigste at det du gjør passer din egen familie 🙂 Ingen er like! =) Jeg er forøvrig helt enig med deg; det er klart at N bør hjelpe til (selv om det kanskje blir mer rot enn rydding med en flink liten toåring som skal hjelpe mammaen sin, hihi) for å lære, men at han skal ha ansvar og arbeidsoppgaver i hjemmet syns jeg han er altfor liten til 🙂 Det er heller en god idé når han blir eldre og vil begynne å spare til noe, så kan han gjøre seg fortjent til ukepenger for ulike oppgaver i huset =)
      ♥ Lizbethosnes.com

    28. Det er som regel de UTEN barn som “vet best” om hvordan man oppdrar barn. Mine barn fikk spise det de ville…de ble vant til at det stod smågodt og frukt på bordet…derfor ble det aldri bråk i butikken helle…fordi de visste at sånt hadde vi hjemme, og det var ikke så spennende…Ikke spiste de mye heller… Og slik kasta de seg heller ikke over godteriene i bursdager og andre sammenkomster.
      Blir man vant til å ha ting tilgjengelig, bryr de seg ikke. Idag spiser de stort sett aldri godterier…går mye i frukt og annet grønt…
      Hver familie har sine regler…det er IKKE noe fasitsvar på hvordan man oppdrar unger….hovedsaken er at de får være barn så lenge som mulig. Pliktene kommer tids nok 🙂

    29. Enig i det Tona over her skrev, tror egentlig det er hovedsaken til at jeg ikke er innom bloggen din veldig ofte..

    30. Mange bedrevitere her. Tror nok de som sier at de er profesjonelle faktisk er det, og ja, de vet nok litt mer enn andre. Tåler man ikke det, så har man et sjalusiproblem. Men, nå er det jo ikke jeg som får overvektige og bortskjemte unger!

    31. Helt enig! Å jeg er aldri enig med rannveig. Herregud, jeg kan vel å bake boller i uka å sende di med barna i bhg å skole i bøtter og spann. Stakkars di barna som får samme kjedelige matpakka VÆR DAG. Tilogme i bhg baker di midt i uka, å di fleste bhg er veldig sunnhets bevisst. En ting jeg ikke syns noe om er måten du formulerer deg på rannveig. Hvordan kan voksne folk ta deg seriøst når du skriver som en drittunge ? Du går så i forsvar å skriver di rareste ting. Du må lære deg å ta kritikk på en annen responsmåte. Du kommer til å slite veldig i voksenlivet om du ikke gjør det.

    32. Dette innlegget syns jeg var helt fantastisk rannveig. Må innrømme at i det siste har jeg stussa på mange av innlegga.
      Kunne ikke vært mer enig med deg. Har selv en gutt på 8 måneder, og jeg gjør det jeg syns passer han. Jeg veit hva som er bra for han og ikke. Irriterans når andre folk, og faktisk svigermødre skal komme med “råd” som du SKAL følge.. Nei, dette er vår oppgave, ikke andres 🙂

    33. Dette var jeg helt uenig in,virkelig.du vet ikke hva som er best for barna. Legger ut nakenbilder! Herregud,du er helt forferdelig dum oppe i toppen!

    34. Og dette kommer fra deg. Ha ha…… du som alltid vet best og som skal belære alle andre. Er veldig enig i det du skriver her altså, men du som alltid er en sånn bedreviter…. hah…. blir for dumt.

    35. Helt utrolig at dere klarer å faktisk poste en kommentar, med så lite sosial intellegens det virker som dere har. Det er da vel for faen ikke opp til dere å bestemme om Rannveig får gi barnet sitt en bolle med glasur på, eller at hun rydder opp etter barna sine. Ungen er 2 år!! Den skal få et sunt forhold til det å rydde, ikke bli tvunget til å rydde alt hele tiden, noe som kanskje kommer til å resultere i at ungen ikke vil leke, fordi ungen vet at den må rydde opp. Rannveig SYTER ikke, hun sier sin mening, akkurat som alle dere her i kommentarfeltet tar dere rettighetene til å gjøre. Ikke kom her å si at hun er krass, før dere ser litt på deres egne kommentarer. Dere får det der ber om, og når dere belærer og formaner om hvordan hun skal oppdra Nathaniel og Emma så får dere tilbake. Det er hennes barn, hun vet best, hun gjør som hun vil og dere må faktisk tåle et slik innlegg så jævlige krasse og forbannet som dere er i kommentarfeltet.

    36. Er helt enig med deg Rannveig! Toåringen min får være med å rydde lekene sine om han føler for å være med, som regel ender det bare opp med at han roter det ut igjen når han “rydder”. Dessuten er han bare et lite barn i mine øyne enda, han skal ikke rydde. Sånn gjelder når det gjelder annen rydding også, vil han være med å plukke ut av oppvaskmaskinen får han det o.l. Når skal man la barn være barn?!

    37. Jeg blir forbanna når andre mødre kritiserer meg også men jeg og vet jeg er en god mamma å gjør det jeg vet er best for mine barn 🙂 så klart skal ikke en toåring rydde alt alene spess ikke Lego liksom. Går ann å hjelpe de 🙂 gjøre rydding morsomt :p ang det med boller de kan selv gå å ta seg en bolle. Jeg gir mine ALT! De har fått smake på alt fra de var 4-5 mnd liksom, det resulterte i at vi har ikke godteri på lørdager siden vi ikke har no fast dag 😉 koser oss når vi vil 🙂 sønnen min sutrer aldri over godteri og vil knapt ha nettopp fordi han vet han får hvis han vil ha, han lar faktisk godteriskåla være ifred står den fremme på bordet samme ang kaker, hender han tar men da har han lyst på. Syns det er bra du gir de litt søtt jeg, så du og slipper slike uppdragne tigger barn som hiver seg over godisskåla når de er på besøk osv, herregud så flaut det må være for de anti sukker foreldra :/ barna mine har alltid vært slanke og sånn fortsetter det nok 😉

    38. Jeg skjønner godt at du blir irritert når andre skal ha meninger om din barneoppdragelse. Men du har også mange sterke meninger om mye som kan virke belærende for dine lesere. Bare ta merkeklær debatten eller det du skrev om abort. Det er fint å ha meninger, men du har en veldig krass måte å skrive på. Ingen skal få komme å pille på nesa di, men du kan gjøre det på alle andres? Ja, det er DIN blogg og du kan skrive hva du vil, men en dag blir folk lei av den lite ydmyke holdningen du har. Og ikke alle vil angripe deg, selv om du får mange dritt kommentarer her. Det er jeg enig i, men jeg er også enig i mange av de du får. Men angrep er det beste forsvar for deg tydeligvis.
      Folk ser du står å trekker inn magen for harde livet for å få den til å virke flat. Slapp av, den blir helt flat igjen. Hvorfor stresse så med å være som fotballfrua?
      Jeg mener ikke noe vondt med det jeg skiver, men ikke alle er misunnelige selv om de legger igjen en kommentar her. Det er ikke alle som ønsker å være deg.
      Jeg har stor forståelse for at du føler du til tider må forsvare deg, men det er ikke slik at verden er i mot deg. Men du kjefter og kritiserer sine lesere hele tiden. Jeg leser her inne bare pågang av alle kommentarene. Må le litt av de.
      Nei, kos deg med livet ditt og ikke Vær så usikker at du må angripe alle hele tiden!!!

    39. Syns ikke de bedreviterne som kommenterer her fortjente at du måtte forklare deg engang. Alle barn er forskjellige 🙂

    40. Er jo faktisk ikke snakk om at disse foreldrene er for late til å rydde så de lar barna sine gjøre det. Det er snakk om at barn skal lære seg til å rydde fra de er små og ikke tro at de kan rote så mye de vil også kommer mamma eller pappa og rydder opp etter de. Det at de rydder selv fra de er små setter et fint grunnlag sånn at de vet hva det skal gjøre når de har lekt med noe. Tviler sterkt på at det er foreldre som sitter i sofaen og later seg for å kommanderer sine små barn rundt for å rydder. Men så er det så klart forskjell på hvor mye rot foreldrene tåler også da og hvor viktig det er for hver enkelt forelder.

    41. Folk har for mye fritid hvis de ikke har annet å gjøre enn å slenge undøvendige kommentarer som de egentlig sikter til seg selv, stå på! overse misunnelsen fra grådige mennesker <3

    42. Enig Rannveig! Fin du var på håret nå også! 🙂 Stå på du! Alle vet hva som er best for sine barn. Jenta mi er 10… Jeg rydder rommet hennes, og gir henne boller. Come on mammatroll der ute, fyr løs! 😉

    43. Det at du rydder rommet til jenta di som er 10 år blir for dumt Tonje kvamme.
      Rannveig, du sier hele tiden at folk ikke skal/gjør ikke med barnet sitt.så ikke klag når andre folk vil det beste for barnet ditt…..

    44. Rannveig jeg synes du gjør en fantastisk jobb som mor til 2 små. Det finnes ingen oppskrift på hvilken oppdragelse som er den rette og enerådende! Man oppdrar barna etter sine egne verdier og holdninger, i tillegg til sin egen oppvekst og hvordan din mor oppdro deg. Dine verdier og holdninger virker meget gode, og jeg er helt sikker på at dine barn kommer til å bli gode samfunnsborgere:-) det kommer alltid til å være mennesker som er sjalue, rakker ned på deg og tror de vet best. Den eneste som vet hva som er best for dine barn er deg!! Fortsett akkurat sånn du gjør, nemlig det beste for dine barn og din familie. Ingen kan ta fra deg den gleden du har i hverdagen med å være mamma, en fantastisk flink, omsorgsfull og god mor er du Rannveig. Det synes jeg du fortjener å vite og jeg beundrer deg for ditt pågangsmot og din vilje til å stå opp for deg selv og det du tror på. Ha en flott dag videre 🙂

    45. En god og omsorgsfull mor tar ikke nakenbilder, viser ikke/tar ikke silikon i puppene, bruker Restylane, fake øyevipper og brunfarge. En god mor er en som viser barna sine at man er god nok som man er, uten å måtte bruke masse penger på å prøve å se bra ut.

    46. ´´En god og omsorgsfull mor tar ikke nakenbilder, viser ikke/tar ikke silikon i puppene, bruker Restylane, fake øyevipper og brunfarge. En god mor er en som viser barna sine at man er god nok som man er, uten å måtte bruke masse penger på å prøve å se bra ut´´
      Rannveig kan være omsorgsfull og faktisk mye bedre mor enn de fleste, selv om tar nakenbilder, har tatt silikon og bruker diverse slike produkter. Er kanskje ikke alltid enig med Rannveig, men hun virker alliakvel glad i barna sine og hun legger ikke ut bilder av sønnen av hensyn til han 🙂

    47. Misunnelig? På en som har to barn med forskjellige fedre, legger ut nakenbilder av seg selv, ikke har utdannelse, jobb, lappen, og må leie bolig?? Hahaha! Jah, kjempemisunnelig….. Dessuten er det masse bilder av sønnen på hennes åpne Facebook side.

    48. Boller med glasur er godt, og det må være helt lov å kose seg med sånt. Det er gøy for barn også med roosa glasur. Når det gjelder rydding, så kan barn hjelpe til, ja, men det er ikke deres ansvar!!

    49. Der fikk du virkelig sagt det! Og jeg tror at de fleste som kommenterte igår løy på seg titler som førskolelærer og det ene og det andre. Fordi en sa hun var det ble plutselig alle det samme elr hadde enda høyere utdanning. Nei jeg synes virkelig du er flink med barna!!

    50. Etter å ha fulgt med på bloggen noen mnd, vet ikke om det er så lurt….. Man blir liksom dratt med , fordi det er så mye fjas .
      Det som preger nesten alle innleggene er UMODENHET. Det er jo naturlig ut ifra alderen din , og erfaringer kommer etterhvert.
      Jeg trodde også at jeg kunne og visste alt da jeg var 20, og det er ganske komisk å se på må i ettertid.
      Folk har sine måter å gjøre ting på, og man får jo resultatet av “jobben” man gjør som foreldre når barna blir større.
      Det er aldri noen garanti for barna skal bli som ønsket, men man overfører moral og verdier.

    51. Jeg er helt enig med deg, Rannveig. Er alt for mange “supermammaer” som tror de vet bedre for våre barn. Hvem i hele verden er det som forventer at en toåring skal rydde lekene sine, alene?! Jeg har ei datter på 3 år (blir 4 år i Mars) og hun rydder ikke lekene sine selv. Jeg gjør det meste, og hun hjelper til om jeg spør. Hun har jo haugevis med leker, og om hun skal rydde alt alene så tar jo det flere timer. Lettere å ta det ut enn å rydde det igjen, hehe! Men ja, de er bare små barn, og de kan ikke ha lat ansvaret for å holde stuen ryddig for leker. Hva er det folk tenker med? Vi er foreldre, vi har ansvaret for de små barna våre, da må va faktisk ta ansvar, og hjelpe dem. Som du sier, om noen år kan de rydde selv, men ikke som 1-5 åringer. Det er jo selvfølgelig viktig at de lærer seg til å rydde, men de lærer ikke noe av å stå i flere timer med leker i hendene, putte dem i lekekassen, og så det samme flere ganger.
      Mvh Renate.
      http://www.renateermamma.blogg.no

    52. Jeg er så enig med deg Rannveig. Synes du er en fantastisk mor! Og nei, bare drit i de mødrene som er misunnelige på deg og som sier stygt om deg, for du gjør jo ditt beste, det ser jeg 🙂

    53. Renate : mener du helt seriøst at man ikke kan forvente at en på 5 år skal rydde litt ?
      Jeg snakker ikke om å shine hele kåken, men å f eks rydde opp det han / hun har drevet med.
      Mine barn har måtte delta i rydding i barnehagen fra de begynte å gå omtrent.
      Det syns jeg er helt supert…. Starte i det små og putte en bil i lekekassa…. Få skryt for det og gjøre det til en fin opplevelse.
      Men det er litt i drøyeste laget å ha så lite forventinger til en på 5 år. Til informasjon så skjer det mye med utviklingen fra de er 3-5 år…..
      Det å gå fra småbarnsavdeling til stor avdeling…..
      Jeg har en gutt på 6 år og han sorterer legoen sin i kasser uten problem og har faktisk orden i alt han har bygget.
      Dette er noe han har begynt med selv, så de utvikler seg etterhvert…..ryddingen er det litt opp og ned med, men han kan absolutt rydde opp etter seg.

    54. Er enig i at det ikke er noen andre som skal oppdra barna og ha meninger om alt. Men samtidig synes jeg man skal være åpne for andre metoder og måter enn man bruker selv. Hele livet er en lang utdannelse om livet. Hvis man alltid tror det man gjør selv er best lærer man ikke like mye.
      Synes det er fint å være åpen for å lære også kan man ta valget etterpå om det er noe man selv ønsker.

    55. Se så langt ned du er på lista etter forrige ukes “stunt”…. haha, den hadde du ikke regnet med, eller? Klirrer det like mye i kassa nå??

    56. Jeg synes faktisk det er verre at du overfører slike holdninger som du har til merkeklær til barna dine, enn at du forer de med boller 24-7.

    57. Stå på du er nok ei god mor og te anonym skal sei du hisser på deg mange hvor mange i Norge har barn med flere menn / damer blir f ikkje dårlig forelder av det….

    58. Liker deg ikke som mor, liker deg ikke som person eller som med menneske. Jeg syns rett og lett synd på deg som konstant må ta til tørst med at alle er sjalue på deg. Jeg skjønner fult og helt at du lever for å provusere og det er i bunn og grunn greit, vi alle har våre interesser, noens er mer tafatte enn andres. Men en ting skal du få føre klinkene klart; selv om jeg ikke liker oppførselen din og hvordan du oppdrar barna dine betyr det ikke at jeg er sjalu. Du virker rett og slett som en forferderlig bortskjemt og uansvarlig drittunge! Jeg har ikke en eneste gang kommentert bloggen din før, for det å svare på det du har å si er som å snakke til en vegg, du tar ingen ting innover deg og vuderer om du faktisk burde endre på visse ting i livet ditt.
      Men for gudsskyld fortsett med de lettkledde bildene, det fake blonde håret og det å være et forferderlig forbilde for barna dine. De blir nok stolte av å finne lettkledde og pornograftiske bilder av mamma når de fyller 11 år(sikkert enda før) og lærer seg google. Jeg er for å være seg selv, og mener du dette er deg så vær så god. Håper du kommer til et punkt i livet hvor du får deg en ordentlig jobb. Altså noe annet enn å blogge og ta lettkledde bilder og at noe til slutt går inn i hodet på deg. Da må du faktisk takle at folk sier ting til deg uten at du alltid skal svare på denne kvalme og spydige måten. Kanskje du lærer at du ikke alltid har rett og du er nødt til å tenke deg om to ganger? Eller har blekemiddelet gått inn i hodet på deg?
      Lykke til Rannveig, håper du har oppnådd nok diksusjon, provusering og hat som du ønsket denne gangen også 😉

    59. Jeg skal ikke oppdra noens barn, har nok med mine egne. Men JA jeg har forventa at alle mine barn har ryddet fra de var ett år. En aktivitet ferdig, det er ikke noe trussel det er noe de liker og vil og det innarbeider gode vaner.
      Nå har jeg jobba lenge i barnehage og det er det hverdagen, alle må rydde alt før vi skal til med noe nytt. Også barn på Nathaniel sin alder.

    60. Flink med måtehold når det kommer til materialisme :)) fjell av leker, ikke mye plass til å tenke og være kreativ der. Regner med han får ipad og laptop før han er 5.

    61. Ina 22.02: ingen ting som heter provusering… Ordet du er ute etter er mest sansynlig provOsering..;)
      Hvis du først ska bitche, plis, skriv korrekt norsk..
      Hilsen 15 år gammel jente fra Helgeland (hvis du vet hvor det er;)

    62. Ina har du seriøse problemer? hold ting for deg selv, om du ikke liker rannveig drit i å les bloggen da vel, dra til afrika å få litt nytt syn på ting. Blir kvalm av måten vi oppfører oss mot hverandre. Egoistiske drittsekker og Rannveig du er en av de og. Merkeklær definerer ikke en som person. Men klær fra hm kan egentlig alle som ønsker barna godt holde seg unna. Selger jo klær på barnas hus til samme pris som på hennes og kappahl osv. Er jo “merkeklær” på barnas hus til 100,- bodyn. Skal faen me vær glad vi har klær å gå i!!! lite seriøst ://

    63. jeg er så enig med deg der!! alle mødre er forskjellig men det er bare du som vet best hva som er bra for dine barn 😀 en 2åring skal ikke rydde helle stuen alene eller gjør ting alene… det er du som voksen som lærer barna dine småt om småt hva som skal gjøres til daglig og rutiner er bra 😉 alle barn har gått av og hjelpe til med husarbeid, gjorde akuratt det samme selv med jenta mi på snart 6år og hun elsker og hjelpe til nå, hun vasker stue bordet og hjelper meg og rydde 🙂 hadde hun aldri gjort dette når hun var rundt 2år så hadde hun aldri gidda og hjelpe meg i dag det er jeg sikker på 🙂 så stå på og oppdra barna dine på DIN egen måte 😉 la barna få lære seg hvordan det er i virkeligheten 🙂

    64. Med mindre man gjør noe som faktisk skader ungene sine, har jo ingen andre noe å gjøre med det. Men du gjør jo det samme mot andre da rannveig, så du har jo ikke akkurat noe du skulle ha sagt. Du har sykt dårlig selvinnsikt.

    65. At en toåring skal rydde opp alt av leker selv – alt til sin tid
      At du gir toåringen boller – barn skal ha karbohydrater for å vokse (lavkarbo er IKKE for barn)
      Ser også at du har fryst ned mat som du har laga selv – tipptopptommelopp!

    66. JEG BLIR FLAU ! Og det er ikke av Rannveig men av alle dere voksen og unge som kommentere her. Rannveig er en offentlig person, uansett hva du sier som en offentlig person så er det mennesker som er både med og i mot det du sier.
      Men ikke sitt der og si at sånn skal hun gjøre, sånn burde hun si, og fremstå.
      Åssen tror dere at dere hadde reagert når dere får masse dritt slengt daglig ? Og når dere kommer med de såkaldte “tipsene” deres, for å være hyggelig ? Javel, men det er ikke alltid man har interesse av å få tips, man er selv fornøyd med slik ting er. Nei uff, blir helt satt ut av åssen dere oppfører dere. Og dere skal være så glad for muligheten til å være anonyme, for jeg blir skikkelig flaue på deres vegne.
      Har lest igejnnom kommentarene her, og jeg kjenner jeg får skikkelig vondt inni meg.
      Det eneste dere leter etter er feil, feil i åssen hun oppdrar barna, feil i sminken, feil i bilder, feil i måten hun ordlegger seg, feil at hun hadde sex selv om hun hadde vondt etter operasjonen, feil at hun syter for å være sliten, men feil at alt går bra, for da later hun som om hun er en super mamma. Ser dere ikke at dere sitter på rumpa bak pc’ene deres og legger masse krav på et menneske som bare er 20 år. OG dere har da søren ingen autoritet til å ha noe krav av henne at ALL !
      Men igejn tenker dere ikke nesten på hva denne jenten har klart her i livet ! Hun er 20 år, har to nydelig barn, flott leilighet, bra blogg som hun kan leve av, noe som gir henne muligheten til å få masse tid med barna hennes, flott samboer. Hun har klart så mye fine ting i livet som dere ikke ser.
      Jeg er 20 år, bor hjemme hos mamma. Går på vgs, siden jeg droppet ut som yngre. Jeg har ikke i nærheten klart det Rannveig har klart på hennes 20 år her på jorden. Så jeg må si jeg er skikkelig imponert.
      Så WOW til deg Rannveig, for alt det vakre fine du har fått til i livet ditt ! Og jeg håper ikke de patetiske kommentarene her går inn på deg, for det fortjener du virkelig ikke !
      Stå på videre! Du vet hva du er god for, la aldri noen fortelle deg noe annet .

    67. I prinsippet er det vel ingenting galt med å gi en 2-åring en bolle. Problemet er at småbarn ikke skal ha boller, fordi de kan sette dem i halsen og kveles. Boller blir litt sånn “deigete”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg