Emma og Nathaniels 17 mai outfits

Hei kjære lesere!

Tenkte å vise dere hva ungene skal ha på seg på 17 mai. Det blir selvsagt bunad, siden jeg er veldig opptatt av tradisjoner, og bunad er en utrolig fin tradisjon! Har også bunad selv, men den ligger i Alta. Skulle virkelig ønske jeg kunne bruke den, den er utrolig fin! Kunne jo ikke bruke den i fjor på grunn av at jeg var godt over hallveis i svangerskapet med Emma. Så det får bli neste år tenker jeg, og heller en pen kjole i år også! 

Her er i alle fall hva Emma og Nathaniel skal ha på seg

Nathaniel skal ha på seg bunad og bunadskjorte, hvit strømpebukse og svart bunadhatt. Emma skal ha på seg bunad og bunadskjorte, hvit strømpebukse, hvit brodert lue, hvit hårband med blomst inne, og sølje og smykke. 

I tilegg skal de begge ha på seg luhkkaene sine som jakke når vi er ute, som snille og flinke bestemor i Alta har sydd til de. For dere som lurer veldig nå, en luhkka er et samisk plagg. De kommer til å bli såå fine 

Hva skal ditt/dine barn ha på seg på 17 mai ?

24 kommentarer
    1. Har du gudbrandsdalsfestdrakt eller gudbrandsdalsbunad, begge er bunader, men de er litt ulike, men begge er såå fine!

    2. Lille gutten min skal ha bunad på seg muligens helt lik som den du har til N, Er det refleks merke? Og store jenta skal ha kjole, strømpebukse pensko og rød kåpe eller hvit luhhka faktisk :p

    3. Hvis du er opptatt av tradisjoner så skjønner jeg virkelig ikke hvordan du kan kalle noe slikt for bunad??? Slike plagg som det der er simple etterligninger som jeg ville skammet meg over å kle barna mine i.

    4. 23:59. Deg ville jeg skamma meg over å slippe ut…17.mai eller ikke. Du forble nok innelåst i kjeller’n under fjøset…..

    5. Det der er ikke bunader: Tror nok de fleste kjøper slike bunader som du men er ikke er bunader til barna sine. Det er kjempebra bunad som skal trossalt brukes til engangsbruk siden barna vokser fra det til neste år å er ikke mange anledninger man bruker bunad vell? Så hvorfor få en spesialsydd bunad til engangsbruk? Ville heller ha fått sydd ordentlig bunad til barna når de er større og kan bruke det flere ganger. De er fine de bunadene 🙂

    6. Til alle som lurer, nei, det er ikke ekte bunader (da det må være godkjent, ikke av en butikk, men fra et faktisk styre, usikker på om det kan være husfliden?) men festdrakt. Uansett, ingen sier “ja se her er festdrakten til min datter/sønn”, men bunad slutt å blås opp den minste ting..

    7. Til det der er ikke bunader: Om barna dine er vakre barn så blir det vell ikke så mye fokus på om de har kopibunader eller ikke men heller hvor fine barna er. Om de ikke er av de peneste barna så kan det jo være greit å ikke ha på seg kopibunad som du mener men heller få en egensydd spesielt til ungen så fokuset blir bunaden! 🙂 Det er ikke noe Rannveig trenger når hun har så fine barn! 🙂 Å snakk om tradisjon så er det vell kanskje tradisjon å kjøpe en slik bunad til så små barn? 🙂 Det var bare en veldig teit kommentar altså.

    8. Det er vel ingen som vurderer om unger er vakre eller ikke på 17. mai?????
      Synes det er så fint at du kombinerer bunader med luhkkaen! Håper det kommer noen bilder fra dagen.
      Ha en fin natt:)

    9. Bunadspolitiet/festdraktvaktene kommer til å arrestere hele familien din på sekundet om du trer en luhkka over en festdrakt…:p
      Men det er virkelig ikke kompatibelt, Rannveig.

    10. Rettelse: dette er ikke bunader, men festdrakter, rett skal være rett! Trodde dessuten at du kjørte ekte vare jeg, så,hvorfor ikke spytte i ekte bunad til de søte små??

    11. Så fint! Hihi, jeg foreslo jo fra forrige innleggs kommentarfelt at du kunne ha et innlegg om det. Pent tøy, men det er nok festdrakter for ordens skyld;-) ( Mamma er veldig opptatt av bunader, så jeg får ofte høre at noe jeg tror er bunad, er festdrakt..)
      Snart helg, så god helg:-))

    12. Hei.
      Hvor har du kjøpt den nydelige festdrakter til gutt…?
      Likte stilen utrolig godt!
      Ser ikke helt poenget hvorfor det er så viktig for noen over her å være negative.. Ikke bry deg om det! Kjempeflotte drakter.. Sikker på at barna dine ser strålende ut idag!
      Ha en fortsatt fin 17.mai:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg