Rest in peace

I morgest døde min kjære og høyt elskede GHD rettetang. Den hadde såpass overraskende kort levetid, så tror virkelig jeg skal satse på et annet merke neste gang. Det passer faktisk veeeeldig dårlig at rettetangen dør på morgenen når du er helt avhengig av det. Jeg er helt rettetang-frelst og det er en av mine daglige morgenrutiner. Men, fikk faktisk fikset håret sånn noenlunde til å ikke se ut som et fuglereir likevel, uten rettetangens hjelp. Hurra! 

Ellers startet jeg og ungene dagen nøyaktig kl 05:00 i morrest (evt. natt?) da Nathaniel sto opp.  Jeg har dermed vært hallveis zombie og hallveis menneske i dag. Men, noen dager blir det bare slik. Leverte Nathaniel til pappaen sin i 11 tiden, der han skal være til lørdag. Synes det blir veldig stille uten han, men samtidig veldig deilig å få slappe litt av. Etter jeg hadde levert storebror, dro jeg og Emma på cafe med ei venninne, og ellers har vel egentlig dagen bare gått ganske i ett. Litt shopping har det også blitt, har blant annet fått kjøpt sånn mappe med bord som henger på stolryggen slik at Nathaniel kan ha bord til å tegne/spise når vi kjører nedover. Alta-Oslo er jo en eeeevig lang biltur, så den tror jeg vil komme godt med. Veldig fornøyd! Det tror jeg han også kommer til å bli når han ser den på lørdag 🙂 

Nå mangler bare litt småting som leker osv til å henge fast i bilsetene osv. Og så skal jeg ha filmskjerm til ungene til å henge fast i nakkestøttene og GPS. Så blir det så bra så! 

Nå skal jeg bare slappe heeelt av på sofaen med verdens mest hysteriske program, Torsdag kveld fra Nydalen på sumo. Og så tror jeg det blir tidlig kveld på en veldig, veldig sliten, men ganske fornøyd mamma.

Blogges

62 kommentarer
    1. Trist med rettetangen din :).
      Synes det er så hyggelig at Nathaniel besøker pappan sin 🙂 sikkert deilig og få litt alenetid uten E også 🙂 du er en super mor,men når han er hos pappan så er det jo kun han som er liten 🙂

    2. Synes det er uforsvarlig å kjøre så langt med en gammel bil med to små, når du akkuratt har fått lappen men. Håper du kjører veldig forsiktig…

    3. Sønnen din er 14 dager eldre enn min gutt og jeg bruker sete med 5 punktsele . Det er ikke en gang i tankene å bytte ut det med det første.
      Jeg grøsser av å se det setet du skal kjøre med.
      Skikkelig seter er kostbart, men det er snakk om barnas sikkerhet.
      Jeg kjørte en strekning på 300 meter med sønnen min i et sånt vanlig sete , og på den korte turen klarte han å flytte selen bak ryggen .
      Du som skal kjøre så langt må tenke litt lenger enn nesetippen…

    4. Når man ser på bilstolene til barna dine så skulle man tro at EM var mere verdt for deg enn hva N er..

    5. IKKE kjør alene Alta-Oslo med to unger i baksetet, HELT uerfaren bak rattet. Sørg iallefall for å sikre BEGGE ungene, slik at de forhåpentligvis unngår å bli skadet når du kjører utfor etter en distraksjon fra de to alene der bak. Hvor er ansvarligheten? Jeg blir helt matt hvis det er dette du tenker å gjennomføre!

    6. Det er helt utrolig hvor fort dere dømmer!! Kanskje Rannveig har lånt bilsetet i påvente av et bedre ett? Hun er sikkert helt klar over hvor viktig det er med sikkerheten til ungene. Og spesielt med tanke på den lange turen hun skal ut på snart. (Som forresten imponerer meg veldig Rannveig 🙂 )

    7. Det er faktisk 2 års garanti på ghd rettetangen hvis du fortsatt har den lappen på ledningen på. Dra dit du kjøpte den eller kontakt ghd så får du en ny ;).

    8. To års garantitid, ja! I tillegg er det fem års reklamasjon på elektroniske produkter som er forventet å virke utover to år, slik som hvitevarer. Mobiltelefoner omfattes også av denne loven, som slått fast i Høyesterett. Hva gjelder rettetenger aner jeg ikke, men det går jo alltids an å prøve seg … Min GHD varte i fire år. Kjøpt i England, der de bare har to år. Dog, fornøyd. Byttet støpsel på den også da jeg fikk den, fra uk til norsk, ellers ville den kanskje vart lengre …

    9. Imponerende over at hun skal kjøre Alta – Oslo?
      Jeg tenker heller motsatt… Ikke imponert over dømmekraften.
      Null erfaring bak rattet og så lang distanse…
      2 unger i baksetet som krever sitt, det er distraherende.

    10. For det første, barn bør sitte bakovervent til de er 4 år!
      For det andre, gutten din er alt for liten til et slikt sete, om du så bare har lånt det eller ei! Makan til uansvarlig mamma!

    11. Mye viktigere å tenke på rettetanga må en skjønne….
      Hva blir det neste? Søla kaffe på rattmuffa !

    12. Hatt min GHD rettergang i 6 år nå faktisk – funker fortsatt, brukes flere ganger i uka 🙂 håper dere stopper mye underveis for når man akkurat har fått lappen har man bare akkurat begynt å lære å kjøre! Mangler masse(!) erfaring – hvertfall når sommertrafikken hvor det er så mye rart uttpå vegen! Men med flere overnattinger og gjør det til en skikkelig tur så kan det være ålreit å kjøre hele veien 🙂

    13. Herregud folk… koffer i faen ska dåkker lægg dåkker oppi alt ho gjør ??? Har dåkker ikje bedre og gjøre enn og plage andre ???? La ho gjør ka ho vil uten og bry dåkker, det e hænnes liv… ikje dåkkers…. 🙂 vil ho kjør fra oslo te alta, så koffer ska dåkker bry dåkker så inn i hælvette ??? SLUTT, Æ BLI SPRØ AV DÅKKER !!! 0 RESPÆKT HAR Æ SKJØNT… BRY DÅKKER HELLER ENN OG SKRIV MYE SOM IKJE HØR HJÆMME HÆR…. HOFF GAAAD !!! SKJÆRP DÅKKER SMÅTTISA !!!

    14. Rannveig har sakt før at grunnen til at hun bruker forovervendt sete til Nataniel er at han er for lang til å sitte i et bakovervendt sete…

    15. Herregud du er utsatt for disse sure bedrevitne mammaforum hatere, skaff dere ett liv da istedenfor å sitte på blogg å kjefte ut andre..
      Virkelig, start med trening , bibeltreff eller gå en tur med kidn deres..
      Jeg håper virkelig ikke jeg blir en sånn type mor som sitt anonymt på nett å pirker på andre for å få opp selvfølelsen min..

    16. Synes virkelig du burde invistere i et bedre og bakovervendt sete til N! Nekter å tro han er for lang til det, når de aller fleste andre barn sitter godt bakovervendt til de er godt over 4 år! Vil også anbefale deg å kjøpe et sånt sladrespeil så du kan følge med på minsta uten å måtte snu deg mens du kjører. Kjekt for henne også, å kunne se seg selv 🙂

    17. I Norge er det påbudt med bakovervendt sete frem til de er 15 måneder eller under 9 kilo!!! Synd at det er folk som alltid må ha en mening om hva man bør gjøre og ikke gjøre!!!

    18. Mange ganger jeg har spurt meg selv om det faktisk går an å være så dum som Rannveig, ofte har jeg kommentert direkte kommentarer. Men herregud! Dere høres jo ut som om dere alle er kjørelærere eller jobber i tryggtrafikk! Tror dere Rannveig hadde fått sertifikatet dersom hun ikke kunne kjøre eller behandle et kjøretøy!? Jeg har undret meg over R IQ før, men jeg tror hun har såpass vett i skallen at hun legger inn både matpauser og pauser fra Alta til Oslo! Og at det går an å være så smålig å få seg til å si at det virker ut som om hun liker EM bedre enn N på grunn av et j*vla bilsete! To, treåringer griser faktisk med mat drikke, de er ute og leker, drar med seg søle, sand, og drift fra lekeplasser, barnehager, og ute. Og hva om dette bilsete er et midlertidig et, som R har måttet trengt å låne eller ha for å frakte sønnen sin fra A til B? Synes nå det virker tryggere å ha en toåring i et midlertidig bilsete enn å ikke ha han i et bilsete i det hele tatt!
      Ta dere en forbanna bolle før dere lemper utav dere alle salgs dømmende tanker og holdninger. Jeg er sikker på at dere med stålkontroll over hus, mann, unger, dere selv, bilen, familien – og hundrepunktsselen dere har på verdens tryggeste barnebilsete belagt i gull, aldri har hatt noe midlertidig i deres liv før.

    19. En ting er at han sitter fremovervent. Men en toåring har INGEN TING i en beltestol å gjøre. Jeg blir helt sjokkert. Ved kollisjon er sjansen for livstruende skader/dødsfall, mye mye større. Og når man i tillegg ikke har hatt lappen så lenge….. Du er gal som gamler med sikkerheten på den måten.

    20. Jeg har min fremoverlent , han er 2,5 men han sitter i en helt ny stol og ikke i en utslitt beltestol. Så skrøpelig., er du seriøst på å kjøre med det setet og alene med to små? Jeg er ifra kirkenes og vi vurderte(minnmann og jeg) å kjøre med våre to. Eldste er 10, uyngste to men fant ut at det ble alt for langt for de hva tenker du? At du tør også når du nettopp har fått lappen. Ps fint om du svarer oss lesere i ny og ne??? Ellers er d jo ikke vits skrive

    21. Bedrevitende sutremammaer, herregud.
      Prøv å kjør en så lang distanse som Alta – Oslo med en toåring som må sitte å stirre i seteryggen hele jævla veien. Rannveig er mammaen til Nathaniel, ikke dere. Ta vare på deres egne unger istedenfor å spy ut eder og galle på internett.

    22. Hvordan i all verden vet dere at N er for liten til setet? har dere vært og målt han kanskje? Det er kun påbudt å ha barn bakovervendt til de veier 9 kg. Og det anbefales at barn som sitter fremovervendt bruker bilens egne belter og ikke beltene i bilstolen.

    23. folk har lite å gjøre om dagen ser jeg. Tenk på dere selv istedenfor å snakke nedlatende til andre. spesielt bak en pc. Hadde nok ikke vært så tøff i trynet face to face. Voks opp.
      Hennes bil, hennes valg. Så la nå jenta få gjøre som hun vil.
      kvinnfolk! er det rart det blir krig i verden

    24. Når min datter på straks 4 år sitter i bakovervent sete, hun er 104cm. Så kan jeg IKKE se for meg at N er for lang for å sitte i et bakovervent sete. Da har han bare vokst ut av sitt første sete, også har hun ikke giddet å kjøpt et nytt og større bakovervent sete.
      Uansett om han sitter overovervent, så hadde jeg sett for meg st han satt i et 3 eller 5 punkts sete og ikke i et bilbeltestol.. JA!! det ser ut som at EM er mer verdt enn N når du bruker nesten 5000kr på et nytt sete til EM som hun kan ha til hun blir 4 år. Mens N sitt sete har du tydeligvis funnet på søplehauen eller fått brukt på finn.no

    25. Hvis du er ute etter ny rettetang, så anbefaler jeg deg steampod fra L’Oreal. Selges på blush. Den er utrolig god! Håret blir så mykt og steampoden sliter mindre på håret enn vanlig rettetang gjør.

    26. Dere som setter ungene forovervendt i 5 punkts, er dere gale. Da burdede faktisk heller sitte i beltestol. Og nei, han kan på ingen måte Være for lang!

    27. En kamerat har datter bakovervendt og hun er ferdig i første klasse på skolen, hun er lengre enn nabojenta som går i 3 klasse dvs lang for alderen. Man gambler ikke med sikkerhet. Sønnen din Rannveig er bare 2,5 år!!

    28. Må dokker ta å HOLDE KJÆFT!! E dokker KLAR over det at når en unge sitt FREMOVERVENDT i ett bilsete med 5punktsele og IKKE vanlig bilbeltet at DET e farligere?! Å kordan i JESSUNAVN JOSEF OG MARIA veit dokker at det e DETTA sete Rannveig skal bruke? Gå å ta dokker en førbanna bolle! Tippe dokker e ikke det spøtt bedre sjøl. FØRBANNA PAKK!!!!
      Lykketil med bilturen, Rannveig! 🙂 Kjør forsiktig og stå på 😀

    29. Det står i bilen til Rannveig, så selvfølgelig bruker hun det til han! Om hun har bestilt et sete til han og fått et lånesete i mellom tiden, er det uansett uansvarlig å la han sitte i et slikt sete.

    30. håpe virkelig du tenke deg godt om før du starte på turen fra alta til oslo, enda med to unga i baksete med tanke på at du krasja allerede dagen etter du fikk lappen…

    31. R gjør ingen ting ulovlig her og er heller ikke u ansvarlig, loven sier at man kan snu barnet fremovervendt så lenge det er 15mnd eller over 9kg,selvom det er abefalt med bakovervendt, er det ingen som krever at ungen skal det

    32. Rannveig satte N forovervendt fra han var 1,5 år og 90 cm.. Hun har selv skrevet om det tidligere, i et innlegg der hun skriver han er for lang til å sitte bakover.., ko ko.. må være noe alvorlig galt med setet du hadde til han da. Min sønn satt i er standard besafe sete bakover til han var 3,5 år. Ikke noe stress det. Ser ut som er svært slitent arvesete hun skal kjøre med sønnen sin i gudvethvormange mil. Hadde kanskje kjørt til butikken med det, men neppe lenger. Og hvertfall ikke hvis det stemmer at du kræsjet dagen etter du fikk lappen. Tror jeg hadde flydd. Og sendt bilen med trailer.

    33. Til dere som sier man ikke skal sitte i 5 punkt sete (betterwissere arg) her er fra trygg trafikk ekspert:
      Innsendt av: meg
      Hvis man MÅ ha 2,5åringen forovervendt. Er det da beste med beltestol eller vanlig bilstol med 5 punkt sele?
      Han er 96cm og 16kg
      Hei
      Det finnes ikke et entydig svar på det du spør om, les mer her:
      http://www.tryggtrafikk.no/Bilstolens+seler+eller+bilbelte+til+tre….wBbG4Z.ips
      Men siden han ikke er eldre enn 2,5 år ville jeg nok valgt et sete med integrert 5-punktsbelte.
      Hilsen Carina Henske

    34. Er det virkelig mulig! La jenta gjøre som hun vil. Snudde jentungwn vår når hun var 10 mnd fordi hun bare skrek. Ingenting som er værre enn ungeskrik mens man kjører.

    35. IDA; Joda det finnes mye verre, et hardt skadet barn som kunne vært sikret bedre!!
      Se filmer på youtube.com

    36. Blir ikke så distrahert når ungen din ikke skriker. Og har man barn i bilen så kjører man ikke idiot!

    37. Man vet ikke alltid når man møter en annen idiot, sjelden å være den eneste på vei…
      Så ja bedre med litt skriking enn stor anger når skaden har skjedd. Derfor bakover i mange år med bøyde knær sitter trygt og stødig hvis uhellet er ute.

    38. synes det e litt dumt att du kjøper ett sete til datteren din for 5000 kr og ett til sønnen din som ikke kan ha kostet mer enn 50 kr. Selv om det er lovlig å ha han fram vendt og i det setet du bruker til han så er det ikke veldig komfortabelt å sitte i og dere skal kjøre langt! kjøp ett tryggere og mer komfortabelt sete til sønnen din sånn att han også kan kjøre trygt og godt!

    39. Jeg tror du kommer til å klare deg kjempefint Rannveig. God tur sørover når den tid kommer. Jeg er opprinnelig Altaværing jeg også, men flyttet da jeg var åtte år gammel. God helg!!!:-)

    40. Hva loven sier er uvesentlig. En kræsj, eller bråbrems i selv lav fart vil resultere i at hodet til barnet rives løs fra nakken! Han blir ille bare hardt skadet, han vil dø. Uansett hvor ansvarlig man selv kjører vet man aldri hvem man møter på veien. Det er sinnsykt uansvarlig å ha et så lite barn for over vendt, uansett grunn! Jeg gjentar, innvendig halshugging, jeg gar vitnet dette på en voksen person etter kræsj i 65km/t, hvem tror et barn klarer å holde igjen hodet når ikke voksne klarer det?

    41. hvor får man kjøpt sånn som du har festet på setet? skulle gjerne hatt sånn til sønnen min :)) Har en sønn som fylte 3år i begynnelsen av juli, han har sitti forovervendt siden han var 1.5 – 2 år mener jeg å huske, han var da alt for lang til å sitte bakovervendt, fikk ikke plass til beina sine, og ble bare grin om vi forsøkte bakovervendt. så for noen barn så passer det seg best å sitte forovervendt! ha en fin kveld Rannveig:)

    42. Hvor lange unger har dere egentlig? Både min mann og jeg er lengre enn gjennomsnittet og det har tydeligvis vår sønn på 7 og datter på 2 arvet. Jeg har enda til gode å møte unger på samme alder som er høyere enn mine! Jenta på 2 har fremdeles masse plass i lengden til å sitte bakover! Som foreldre er man selv ansvarlig for når man velger å snu ungene, men jeg nekter å tro at en 1,5-2-åring er FOR LANG til å sitte i bakovervendt sete!!

    43. Har en sønn på 110 som akkurat er snudd. Han hadde ingen problemer med bakobervendt sete. Han kan enda velge lillebror sitt bakovervendte sete om det et ledig, så tydeligvis var det ikke noe han hadde noe imot heller 😉

    44. Drit i alle kommentarer R….. 🙂 Min sønn har aldri sittet bakover vendt og det skal ikke de neste gjøre heller. Og det er det opp til hver enkelt familie å bestemme 🙂 Lykke til med turen nedover , det kommer til å gå så bra så 🙂

    45. Hvis du ikke har tatt bort lappen som er klistra på ledninga til din ghd så er det 2 års garanti på den! Send den inn til ghd eller lever den tilbake der du kjøpte drn, og få en ny!!

    46. Til alle mammaer som her har kommentert hvordan Rannveig har sine barn i bilen: hvordan klarer dere å være så innmari ekle mennesker? Altså, jeg kjenner jeg blir fysisk uvel av å lese det dere skriver. At det går an å være et så stort RASShøl at man insinuerer at det er PENGENE det står på, og at Rannveig ikke har tatt seg råd til å betale for et annet barnesete! Dere tror kanskje dere kan si hva dere vil fordi dere har født barn, eller hva søren, men det er seriøst ONDT gjort å beskylde folk for sånne ting. Jeg hadde begynt å gråte.
      For Guds skyld, kom dere ut av hjemmet og få andre ting å tenke på!

    47. Og unnskyld meg – hun skal på en helt vanlig kjøretur, man må for %!#%/ klare å leve med at det ikke er HELT 100% risikofritt ALT man skal gjøre sammen med barn!

    48. Du kunne lånt en babybilstol til Emma da og latt N ha den nye til Emma. Ingen unnskyldning her Rannveig, dette ble for trist å se. Huff. Bilsikkerhet er viktigest!!! Jeg hadde aldri kjørt en eneste meter slik uansett hvor viktig mitt ærend var. Ingenting er viktigere enn mine barns sikkerhet.

    49. Anne, når du sier “ingenting er viktigere enn mine barns sikkerhet” så sier du automatisk til Rannveig at hun ikke syns sine barn sin sikkerhet er viktig – er du klar over det? Enten så er du klar over det, og er samtidig da et elendig menneske, ellers så er du så DUM at du ikke skjønner bedre.

    50. Hei 🙂 Visst ghd’n din ikke har noe ledningsfeil eller at du har mistet den i gulvet, så kan du gå til den salongen du kjøpte den på og muligens få ei ny ei. det er da garanti på 2 år på de !!

    51. Hold nå kjeft, folkens! Kan dere slutte å skrive hate kommentarer til Rannveig? Hun er bare et menneske, og hun er mamma. Hun vet selv hva som er best for SINE barn. Hadde Nathaniel og Emma vært deres barn, kunne dere bare sagt så mye dere ville om hvordan dere ville at de skulle sitte osv.. Men ikke når de ikke er deres! N og E er Rannveig sine barn, ikke deres. Så hvorfor faen bryr dere dere om hvordan hun oppdrar dem?
      Stay Strong Rannveig!

    52. Hei og hopp.
      Syns du virker som ei kjempe jente jeg. Og bare overse alt stygt som blir sagt.
      Og helt enig med deg at det å ha to unger alene er BRA trening. Nå er ikke jeg alene med ungene, men syns allikevel det er nok å gjøre. Så beundrer deg. Men det jeg skulle spørre om var hvor har du kjøpt den som du henger på bilsetet. Til å ha leker i bilen?
      Hilsen jente 26

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg