Syke mennesker….

Etter gårsdagens innlegg, ble det plutselig full ståhei og stor diskusjon om hvor uansvarlig mamma jeg er som lar sønnen min sitte i en beltestol. Noen gikk faktisk så langt som å mene at jeg verdsetter Emma mer enn Nathaniel……… EH….. på grunn av en jævla bilstol! Unnskyld DERE. Kjenner jeg tenner på alle pluggene når jeg leser slikt. Hvor får dere nett troll slikt i fra? Dere kan jo umulig være riktig god i toppetasjen. De aller, aller fleste mødre(og fedre..)  verdsetter og elsker sine barn akkurat like høyt! 

Det har seg slik at det eneste jeg fikk tak i for å låne av bilstol til Nathaniel her i Alta, var en beltestol. Den er hverken gammel og brukt, eller dårlig. Den bærer derimot preg av at en normal 2,5 åring har brukt den i noen uker nå. Og da tenker jeg slik at det er langt bedre at han sitter i den, enn i ingen bilstol i det hele tatt. Eller er jeg helt på jordet nå, nett troll? Jeg elsker mine unger akkurat like høyt, og de er begge akkurat like mye verdt for meg. Uavhengig av hvilken bilstol de bruker. 

Emma fikk seg ny bilstol, fordi hun uansett har vokst ut av babystolen vi har hjemme. Hun fikk nå, i likhet med Nathaniel da han var på hennes alder, en splitter ny og sikker bilstol. Jeg venter forresten på å få stolen ( BeSafe, sånn forresten.. ) sendt hit til Alta før vi kjører nedover. Sånn, nå kan alle dere nett troll gå å ta dere en jævla bolle. Okei? 

Jeg vil mine barn alt det beste her i livet, og jeg gamler absolutt ikke med noen ting. Jeg proriterer i aller høyeste grad mine barns sikkerhet. Men enkelte har et forferdelig trasig liv og liker tydeligvis å snakke nedsettende om andre anonymt. Hadde jo vært interessant å bli med på et program som Trolljegerne ( på TV…) for å konfrontere alle disse menneskene som er så fryktelig tøffe over tastaturet sitt,  in real life. Kanskje jeg skal det? Ikke så tøff da lenger, nei ?

I dag har jeg forresten ordnet rosa lammeskinn til setene framme samt at jeg har ornet speil slik at jeg kan se ungene bak når jeg kjører. Begynner å komme seg ordentlig nå. Liker man rosa, så liker man rosa.Og så har naboen, som er bilmekaniker, sagt han vil hjelpe meg med å lakkere felgene rosa. Haha… Dette blir tøft! Hurra! 

Hva synes dere?

Blogges 

69 kommentarer
    1. Du har lagt ut bilder tidligere der du viser at han sitter fremovervendt. For en treåring som sitter rett i bilen uten bilbelte er beskyttelsen null. Ved bruk av bilbelte er beskyttelsen 18 prosent. Med fremovervendt stol 60 prosent, og ved bruk av bakovervendt stol er treåringen 92 prosent sikret. Så jo, du gambler faktisk med sikkerheten når du lar en toåring sitte fremovervendt. Særlig når du som rykende fersk sjåfør skal kjøre 200 mil med dem i baksetet.

    2. Jeg er en av de som kommenterte på instagram, men det var da ingenting negativt i det? Det er vel bare positivt at noen gir beskjed om noe så viktig! Tenk om du ikke hadde tenkt over det, vi som kommenterte kunne vært de som redda livet til ungen din viss det hadde komt en ulykke.. (Nå sier jeg ikke at du ikke visste det) Men Alt trenger ikke å være negativt alvorlig talt, ta heller til deg noe kritikk å svar på en ordentlig måte 😉 Digger deg når du er sakelig og du har utrolig søte barn, vi vil bare alle barnas beste.. Men det er faktisk ganske viktig at barn sitter bakovervendt til de er 4 år, uansett om de sitter litt ubehagelig..

    3. Hun har tidligere sagt at han er for lang til å sitte bakovervendt. Tenk dere litt om, vær så snill

    4. Kall meg gjerne for nettroll, men jeg synes det er uansvarlig å skulle kjøre alene 200 mil med to små i baksetet. Jeg syns synd på barna dine, og hadde jeg vært en av fedrene, hadde jeg ikke samtykket til det der. Mulig de bryr seg like lite, i så fall nok en grunn til å syns synd på barna. Og hadde jeg møtt deg personlig (eller blitt spurt om det på et tv-program), hadde jeg stått for det og sagt det samme. Det er en forskjell på kritikk og mobbing. Og nei, jeg er ikke misunnelig på deg.

    5. Min unge har sitti forovervendt siden hun var to. Og når jeg var liten satt jeg også forovervendt fra liten alder. JA! Det er sikrere å ha barnet bakovervendt lengre, men det er faktisk ikke alle foreldre som har råd til et sete som er behagelige for lange barn å sitte bakovervendt i! Prisene er utrolig overpriset! Syns folk heller skal henge seg opp i at kvalitets seter til barn burde hatt maks pris, pga det er viktigere å sette pekepinne på!
      Blir så feil å disse folk for at de gjør det. Det finnes nok av saker på nett hvor det fremgår nettopp det at bakovervendt er best frem til opp mot fire år, dere trenger ikke hakke ned på hun for det. Hun er ikke dum, moren hennes er ikke dum og tror hun vet godt hva som er best eller ikke.
      Uansett en foreldre eller menneske kjører generelt forsiktig når de har barn i bilen. Ja, andre kan likevel kjøre på deg osv, men man kan ikke bli helt paranoide.
      Syns ikke ett barn skal sitte ubehagelig bakovervendt med krølla bein istedet for å sitte fritt forovervendt.
      Det jeg egentlig skal frem til; SKJERP DERE, tenk før dere lar fingrene rører tastaturet og trykker send!!

    6. Nora: tror du hun kjører 200 mil sammenhengende? Og hvorfor skal det være uansvarlig? Hvis en alene mamma uten venner eller kontakt med fedre (ja, de finnes) skal kjøre til familie f.eks på ferie, så er hun uansvarlig fordi hun har tenkt til å dra på 200 mil tur alene med barn?

    7. Cathrine: Når Rannveig svir av 5000 på ETT barnesete til E., er det neppe pengene det står på. Da kunne hun vel heller kjøpt to godkjente, sikre seter til 2500 eller droppet noen av merkeklærne hun kjøper.

    8. Juliom: skrev ikke at r ikke har råd til det, ga eksempel på vanlige mennesker. Sånn som folk skriver til henne er helt latterlig. Og dere fikk svaret på hvorfor hun bruker det sete nå, skjønner hun godt at hun ikke kjøper nytt sete når det andre hun har hjemme skal bli sendt opp.
      Men folk er så fulle av hat, håper de bruker like lang tid på sitt eget barn som de bruker på å fortelle r hvordan hun skal gjøre ting med sine barn. R velger selv hvordan hun vil sikre barna sine. Og har hu N forovervendt, så vet hun evt konsekvenser. Folk trenger ikke anklage hu for å være djevelen selv av den grunn. Derav eksemplet på at alle ikke har råd til behagelig sete, tenk de mødrene som leser her, og kanskje ikke har råd til ett sete som gir barnet god sitte stilling bakovervendt.

    9. En slektning av meg har 2 barn, en på 2 og en på 4. Hun hadde bestemt seg for at hennes barn skulle sitte bakovervendt til de var 4 uansett! Dette er begrunn av sikkerhet, takk nå gud for det for hun krasjet med en bil som kom over i deres kjørefelt og når politiet kom til stede skrøytet de av at det endelig var en mor som hadde tatt til vette, og utfalle hadde blitt mye verre om hun på 3 satt forovervendt. Nei de satt sikkert ikke særlig behagelig, men de var trygge! Men alt kritikk trenger ikke å være hat, det er noe dere må lære dere!

    10. Cathrine:har du ikke råd til å sikre ungene i bil så lavær å kjøre bil eller lavær å få unger!! Det at en toårig er for lang er bullshit! De dør ikke av bøyde bein og de er ikke automatisk for lange selvom de har en liten knekk i beina! Men med brukket nakke er det verre! Btw så kan man faktisk låne seter av IF gratis! Skulle virkelig tro at foreldre der ute var mer interessert i å sette seg inn i sikkerheten til barna sine!

    11. Har du ikke råd til å kjøpe bilstol som er trygg, så tar du fly. Det er ikke så enkelt at en bilstol er bedre enn ingen stol. Fremovervendt stol er ikke bra nok i følge anbefalingene. Kjøp nytt. Hvis det skjer noe så hadde du aldri tilgitt deg selv.

    12. Cathrine: nei, jeg tror og håper at hun ikke kjører hele strekket sammenhengende. Likevel krever det mye konsentrasjon å kjøre når man er forholdsvis fersk sjåfør. Og barna i baksetet vil ha sin del av oppmerksomheten. Når man er to (trenger jo ikke være barnefar, men en venninne e.l.) kan en underholde barna, mens den andre konsentrerer seg om kjøringa. Og så kan man bytte på. Jeg syns heller ikke det hørtes særlig gøy ut å være 2,5 og skulle sitte i ro i tilsammen 25 timer eller hva det kommer til å ende på – selv om det blir i flere bolker.

    13. Nora: Hvorfor er det uansvarig å kjøre 200 mil med barn alene? Hun kommer helt sikkert ikke til å kjøre 200 mil sammenhengende.. Som alenemor må man faktisk gjøre sånt selv, det sier seg i alle fall seg selv for oss som er alene med barn. Men kanskje er det sånn at vi er mer selvstendige, og ikke trenger mannfolk til å gjøre “alt” for oss hele tiden. Tenk deg litt om!

    14. Ser ikke ut som du vil det beste for de , for hvis du hadde villet det hadde du ikke kjørt sålangt . Siden du nettop har fått lappen..hadde ikke du speil fra før ?!
      Du kommer sikkert til og spørre barna hva du skal gjøre i ein rundkjøring

    15. ÅÅååååh, så gøy det er å høre argumenter som “det gjorde jeg da jeg var liten og heey, se på meg, jeg overlevde!”! Idioti..
      Hadde jeg hatt valget mellom beltestol eller ikke noe, ville jeg faktisk valgt å ikke kjøre, men det er meg. Dog sliter jeg med å tro at en unge på 90 cm er for lang for bakovervendte stoler, da har du ikke prøvd ut riktig stol! Man skal aldri bestemme seg for et sete på forhånd, før man prøver ungen i sete og sete i bilen..

    16. Hun har jo skrevet at setet til N er på vei opp? Skjønner jo godtat hun ikke kjøper et nytt setet til han når hn har et skikkelig? Og uansvarlig å kjøre så langt når hun nettopp har fått lappen? Hun kan jo være mye flinkere å kjøre en de som har hatt lappen mye lengre en hun.. folk kan kjøre i flere år å forsatt være veldig utrygg i trafikken… Tenk dere opp hva dere sier.. R gjør det beste for sine barn som de fleste andre mødre her inne gjør…

    17. lakkere felgan roSa!!? du ødelegg jo biln, det e så stygt :p ka e neste? øyenvippa på lysan? xD spar mæ

    18. Er det ikke bare dumt å lese alle de kommentarene om hvor uansvarlig og Harry Ranveig er?!
      La nå jenta ta valgene selv!
      Hun gjør sitt beste hun som alle andre mammaer!
      Rosa skinn, ratt pels og rosa felg er også hennes valg, Harry for noen, kult for andre! Dette er en smakssak eller?
      Gosj Ranveig håper du ikke gidder bruke av tiden din på disse dumme kommentarene 😛

    19. Du gjør det samme selv Rannveig i dine innlegg. Du kritiserer andre mødre. Som for eks mamman til michelle da hun lagde instagram konto til datteren sin. Du har kritisert utrolig mange og mye. Du er ikke bedre selv. Uansett må du tåle å høre litt også. Det gjelder alle. Man er ikke nett troll uansett.v

    20. Dine valg og handlinger viser at du IKKE setter barna først! Slutt å lat som du er så herrens perfekt mor, du har en lang vei å gå.

    21. Jeg er en mamma på 30 år, som har hatt lappen i 10 år, og JEG hadde aldri kjørt så langt alene med mine barn. Mine barn har fått nok av kjøring etter maks 4-5 timer, pluss at en 1 åring trenger aktivisering under turen, og da er det ikke så lett å være uerfaren sjåfør. Så, det blir nok en verre tur enn du tror, desverre.
      Det er også litt skremmende at enkelte tror at man kan bestemme når det skal skje en ulykke. Hvis man tror at en ulykke ikke kan skje mens man er på ferie, og låner en stol, så tar man feil. Bilulykker kan ikke planlegges, de kan like gjerne skje når man har lånt en stol, og barnet ikke sitter godt nok sikret. Har man ikke den sikringen av barna man SKAL ha, så kjører man faktisk ikke, sånn er det. Skjønner ikke at noen tør å gamble med sikkerheten til sine egne barn.
      Man angrer den dagen det går galt.

    22. Jeg skal være enig at du Rannveig får ende usaklige kommentarer, og det er rart hva folk henger seg opp i. Men jeg tror også at måten du svarer leserne på og innleggen din gjør at folk blir provoserte. Når man selv tar alt som misunnelse og alt som kritikk, men når man selv fyrer løs usakligheter og kritikk mot andre så får man litt igjen.
      Det er anbefalt å ha ungene bakovervendt til de er fire grunnet at nakken er såpass svak ang hodet (siden det ennå ikke har blitt i en helt “normal” størrelse i forhold til kroppen). Hva foreldre enn så velger å gjøre er revende likegyldig for meg. Men å si at man setter sønnen sin fremmovervendt fordi han har blitt for lang er for dumt. Alle barn blir jo 90 cm før de har fylt fire. Jeg har selv to relativt lange barn i forhold til alderen, og det er ikke noe problem der at de må sitte litt bøyd med beina.
      Men igjen. Dette er jo dike barn og ditt liv. Jeg bare kommenterer at den unnskyldningen ang at han er for lang ikke holder mål.

    23. Herregud nu må dokker slutte å være hysterisk for at ongen sitt fremovervendt å for at ho skal kjøre så langt med to onga… Det e veldig mange som snur ongan i 2-3 års alderen. Kjenne faktisk ikke en eneste person i min omkrets som har 3-4 åringen bakovervendt.
      Enkelte mødre e så overhysterisk å ongan dokkers kommer nu stakkars til å bli redd for alt…

    24. Hei Rannveig.
      For meg virker du som en flink og oppegående mamma:) og denne kommentaren er ikke ment som kritikk eller noe sånt, men jeg vil bare komme med ett lite tips. I fjord hadde jeg også sånn “pels” på rattet, bare i svart vel og merke, men poenget er, at når vinteren kom, var det akkurat som om det mistet taket i rattet, så jeg bare svingte med pelsen. Sårbare vær litt obs på det. Litt skummelt i en sving om man bare få kjørt rett frem. Jeg kastet i hvert fall min.m:)

    25. Min 2 åring er 90 cm, og har gooood plass når hun sitter bakovervendt! Min 4 åring har akkurat gått over til å sitte fremovervendt pga isofixfestet ble ødelagt.. Hadde det ikke blitt det, var planen å ha henne bakovervendt til hun var minst 5! Å ha en 2 åring fremovervendt i beltestol er uansvarlig!

    26. Hei, nå må det bli slutt, vi er alle forskjellige. Og det å kjøre 200 mil med små barn er ikke noe problem. Jeg er selv alene med to barn som er blitt store nå. Men da de var små var det å kjøre mange mil for å besøke familien i ferier og slikt ikke noe problem. Og jeg kjørte alene fersk bak rattet var jeg også. Ikke noe problem barna var vant til det og så lenge vi stoppet hyppig så gikk det kjempebra. Det gjelder å legge ting til rette akkurat slik Rannveig gjør her. Og noen barn er faktisk litt roligere enn andre og tåler å sitte litt i ro. Jeg synes du er kjmpetøff jeg Rannveig og du viser at du er selvstendig og greier og gjøre ting på egen hånd, dette er noe du vil ha med deg resten av livet. Stå på og nyt kjøreturen sørover det er jo ikke værre å kjøre 200 mil enn 25 mil så lenge man tar det med ro og stopper masse. Og det med sikkerhet så lenge barna sitter i godkjent sete så ikke noe problem samfunnet i dag er blitt rimelig hysterisk når det gjelder sikerhet på så masse. Stol på deg selv du og drit i alle som skal bry seg så altformye om hvordan du lever livet ditt 🙂

    27. Anonym: hysterisk fordi man vil det beste for andre sine barn også? Det at ingen i din krets sikrer barna sine skikkelig sier mer om dine venner!

    28. Forstår ikke hva du tenker med nr du kjøper bil i Alta og ønsker kjøre så langt med 2 små barn og med helt nytt førerkort. Måtte da være bedre og kjøpe bil nærmere og ta fly.

    29. Harry eller ei, så lenge barnesete er trygt så betyr ikke det noe. Det går ann å være en god mamma selvom man har en annen stilmessig smak. Det at folk begynner å spekulere i at du verdsetter Emma foran Nathaniel er bare for å være spydig. For enkelte er å være spydig det eneste de kan, ser det ut som. Stå på videre!

    30. Til dokker som kalle det overhysterisk å ha småbarn under 4-fire(!) år bakovervendt: dokker burde VIRKELI oppdatere dokker på sikring av barn i bil! Sånne “argumenta” har ingenting bak seg! Og at du,og du, og du overlevde uten bilsikring når DU va liten; flaks!!!! Det e såå mange unga som ikke hadde hellet med seg når dem satt usikra i bilen, pga foreldran og samfunnets uvitenhet! Norge e heldigvis kommet lenger i dag enn før i tia! På 80-tallet omkom over 100 småbarn i bilulykka, i fjor va tallet omkomne barn 5!
      Og Rannveig; beltestol??? Tja ka ska man si….. Spæll inga rolle om du ska kjøre 1km eller 2000mil., det e ene og alene uforsvarlig å sette en så liten unge i BELTESTOL!!

    31. Fy faen og Harry !! Slutt og bruk penger på dritt !!!! Bruk dem på fornuftig ting ! Elr spar så du slepper og lage dritt reklamer når du ikke har penger ! Du ekke så skarp aså !

    32. Jo, du gambler.. Du har brukt dette setet hele tiden mens du har vært i alta tydeligvis, og det kan skje ulykker der også. Istedefor å låne dette setet, så kunne du vel ha vært litt mer kritisk å takket nei og heller lagt mer innsats i å finne et sikrere sete? DA hadde du vært ansvarsfull.
      Dette er bare å ta seg til takke med det man får uten å tenke på hva konsekvensene kan bli dersom en ulykke skulle skje. Eller, du kunne tatt med bilstolen til N når du dro til alta.. Det er mye du kunne gjort allerledes, men du valgte den letteste utvei å ta dette setet fordi det er bedre enn ingenting. Nei, jeg tror faktisk ikke et slikt sete hadde gjort store forskjellen i et kræsj enn om du bare hadde satt han rett i bilsete med belte slik som vi voksne sitter. Hodet og nakke er like lite beskyttet i et slikt sete enn om du ikke hadde brukt sete i det hele tatt. Dette er totalt uansvarlig. Og kanskje bør du sette deg inni hvilke skader et kræsj kan medføre for barn som sitter fremover ergo om de sitter bakover? Da tror jeg ikke du hadde turt å sette han i en beltestol. Stakkers deg dersom det skjer en ulykke. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om jeg var deg.

    33. Klart du elsker N og E like mye, er ikke uansvarlig det du gjør,så lenge man kan sitte forovervendt fra 15 mnd :).
      Lykke til på veien hjem 🙂

    34. Alle dere nett-troll. Isteden for å sitte her og poste negative kommentarer kan dere jo heller skrive inn et saklig brev til tryggtrafikk for å få dem til å endre de retningslinjene dere er sååååå uenig i. Forbanna idioter:-/
      ingen som ha åpnet skriveprogrammet i word enda!? Jøss for en overraskelse…..

    35. Vil bare si at datteren min måtte sitte forovervendt fra hun var rundt 2 år. Hun ble ekstremt bilsyk og kastet opp hver gang hun satt bakovervendt. Så for henne var det mye bedre å sitte forovervendt:-)

    36. Hva skal foreldre som f eks har en stor 3-åring som spyr ned bilen når han sitter bakovervendt gjøre da?

    37. Du kunne lånt en babybilstol til Emma og latt N ha det nye til N. Sikkerhet er viktigest. Dette blir for dumt å se og lese, ingen unnskyldning her. Jeg hadde ikke kjørt en eneste meter med mitt barn slik. Ingen ærend er viktigere enn mine barns sikkerhet.

    38. Hærregud! Det er ikke deres barn, la henne selv finne ut hva hun skal gjøre med sine egene barn! Hun sier jo at hun bare låner en stol nå, hun får en helt ny stol sendt opp til henne! Lær dere å lese.

    39. Hvorfor kan ikke besteforeldrene til N og E passe på dem mens du drar med over til Oslo med bilen, også tar du flyet opp igjen å henter dem? Da slipper du å gamble med livene deres, du er ikke en erfaren nok bilkjører til å kjøre den lange veien. Ikke utsett barna dine for dette.

    40. til anonym over meg.: ja,, hun fikk lappen fordi hun besto oppkjøringen, men INGEN er en erfaren sjåfør i det tidspunktet man får lappen, det skal mye kjøring og tid for å ha erfaring.
      Tydelig at det er noen uten lappen som skrev det 🙂

    41. Har hatt lappen siden 1989. Jeg har barn, små og store. Jeg begynner å bli en erfaren sjåfør, men ikke pokker om; Jeg hadde ALDRI kjørt den strekninga med to små barn. DET er å være uansvarlig og kjepphøy på egen kompetanse. Når det kommer til barn i bil: Hadde du brukt pengene på sikkerhet for unga dine, istedenfor rosa sauer, hadde jeg muligens fått litt mer respekt for deg. Du virker kranglevoren, ute etter å ta alle som mener noe annet enn deg. Du må snart bli VOKSEN, lære deg å spørre fremfor å skyte løs. Når det gjelder forovervendt kontra bakovervendt. DU VET svaret. Det ligger tydeligvis ikke inne for deg å forstå alt det 99% andre fforstår.OG nei jeg er ikke misunnelig. Ja jeg synes du fremstår som arrogant og MEGET høy på egne prestasjoner.

    42. Jeg og samboeren kjørte 60 mil med 2 barn i sommer. Hun minste på 7 måneder hadde det ikke bra på turen. Det var varmt, og helt forferdelig å sitte stille så lenge (selv om vi tok mange pauser). Vi valgte å ta fly med barna hjem, for å la de slippe den torturen med å sitte så lenge i bil. Kan seriøst ikke forstå at du skal ta dem med på en 4 ganger så lang kjøretur. Husk det er fullt av trailere, campingbiler og farlige trafikanter på veien..

    43. Hilde: Å du må ha lite å gjøre som er langt over 40 år og sitter å nett-hetser Rannveig. Ta deg en bolle og hold kjeft!!!!

    44. Hilde: du må seriøst åpne øynene dine og innse at det ikke er ufarlig å leve. Mener du virkelig at man skal la være å kjøre bil bare fordi man er redd for å gjøre det? Da kommer man ikke særlig langt.. Og hva mener du er alternativet, liksom? Fly? Det kan være farlig. Buss? Mye farligere enn å kjøre bil. Er det tryggere hvis man deler opp strekningen? Kanskje inni hodet ditt, men 200 mil er fortsatt 200 mil. Jeg forstår bare ikke logikken din! Mener du at hun skal være igjen i Alta for alltid? Siden det er så uansvarlig å KJØRE EN HELT VANLIG BILTUR??? Jeg syns du fremstår både ekstremt arrogant og veldig dum.

    45. De her som forsvarer denne bilturen har ikke kjørt langt i bil som fersk sjåfør. Jeg kjørte 60mil i bil etter jeg hadde hatt lappen et halvt år, jeg kjørte mye bil i hverdagen før den turen, og det var veldig hardt. Jeg har ingen barn eller andre distraksjoner, og er en over gjennomsnittet dyktig sjåfør til alderen. Nei, du er ikke utlært når du har lappen, ja det er uansvarlig med en så lang biltur alene med to barn som fersk sjåfør. Det er ingen som sier at man aldri skal kjøre eller fly eller leve, men det er tryggere, og bedre for barna å slippe den bilturen. Jeg tviler ikke på at Rannveig
      Gjør det hun føler er best, men en av fedrene eller noe annen familie burde ta ansvar og bli med på turen eller sette en stopper for den. Det er viktig å innrømme at man trenger hjelp inni mellom, det gjør du nå..

    46. En ting er at barnet sitter fremovervendt. Det gjør av og til 2-åringer, selv om det ikke er anbefalt. Det verste er at barnet sitter i beltestol. Så små barn har ingenting i beltestol å gjøre, det er fra tidligst 4 år og oppover.
      En 2-3-åring skal uansett sitte i en bilstol med 5-punkts sele – enten barnet sitter forover eller bakover.

    47. Når barnet skal sitte fremovervendt er det anbefalt at dem sitter med belte. Pga hvis du kræsjer med 5-pukt sele fremovervendt kan nakken til barnet i verste fall knekke. Det var det jeg fikk opplyst om på barnashus når jeg skulle kjøpe bilstol. Noen beltestoler er fra 15 kg.

    48. Det handler ikke om å være god mor eller ikke, men man bryter faktisk regler når man setter et barn under 3 år i en beltestol. For at man skal kunne benytte seg av et slikt sete så skal barnet være minst 3 år OG veie over 15 kg.

    49. Ekte lammeskinn og pels er motbydelig. Man kan like så godt gå ut å slå ihjel en katt med trepinne.

    50. Du må ikke ta råd om forskjellige ting som kritikk hele tida, det er en del folk her som kommer med nyttige ting å vite som du burde ta til deg. Det er ikke mobbing, det er å være et ansvarsfullt medmenneske.

    51. Herregud! Min toåring har sittet forovervendt lenge nå, rett og slett fordi hun ble utolmodig etter fem minutter i bil bakovervendt. Er det da så trygt å ha de bakovervendt når du haster deg hjem med en hylende toåring?? Det er faktisk farlig med forstyrrelser for sjofføren også! Så JA! jeg synes at hos OSS så er det tryggere for alle at toåring sitter forovervendt! SLUTT Å DØMME andre!

    52. Og til dere som kritiserer at hun kjørte langt med barna!! De stoppet jo helt sikkert på turen.. De hadde overnattinger på hotell også, så vidt jeg har fått med meg. Hva er problemet når de tar det som en ferie??
      Er ingen Rannveigfan selv, men som mamma så må jeg bare få si at det er MANGE slemme mødre rundtom! Tenkt å tvile på henne som mamma.. Jeg er sikker på at hun vet hva hun gjør når det gjelder hennes egne barn.. Folk er hysteriske nå om dagen!!
      Var i Tyrkia i fjor, og hadde ettåringen min på fanget i taxien hver dag jeg, så er nok verdens verste mamma sikkert.. Jeg drikker og fester minst en kveld i mnd også… Er så DRITT lei av alle dere som skal være så forbanna perfekte hele tiden..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg