Vondt i mammahjertet

Hei kjære lesere

 

I går hadde ungene sin aller første dag i barnehagen. Og allerede går det over all forventning! Er så utrolig stolt over å ha to så flinke små gullunger. Disse to dagene har vi mest brukt på å bli kjent og gjøre de trygg på barnehagen, slik at de skal trives best mulig etterhvert som hverdagen innhenter oss alle sammen! Ja, for en dag skal de jo ha helt normale dager der, hvor enn rart det måtte føles nå.’

Har litt blandede følelser når det gjelder å sende Emma i barnehagen, i og med at hun er så liten som hun er. Men jeg må opp og frem, jeg skal jobbe, og da må hun i barnehagen. Dere kan kalle meg så egoistisk dere bare ønsker, men det er slik vår hverdag må være nå. Og jeg mener det tvert om, det hadde vært mere egoistisk av meg og holde de hjemme. 

Når det gjelder Nathaniel, så går det så lett som bare det! Han stortrivdes omtrent før vi var ankommet barnehagen i går. Han har nemlig ei venninne som går på gruppa hans, så det hjelper jo stort hva gjelder å tilpasse seg og trives. Det er så utrolig søtt når hun viser han rundt og “passer” på han.  

Det er naturligvis noe vanskeligere når det gjelder Emma. Jeg gruer meg virkelig til å bare levne henne alene igjen i barnehagen, selv om jeg vet at det er fantastiske ansatte som passer på henne. Hun er jo min lille baby, ikke ett år gammel engang! Det er trist, men jeg vet med meg selv at hun vil stortrives etterhvert. Hun trenger bare litt tid. Barnehage er uansett sunt for barn, de lærer ting som de ikke har sjans til å lære av foreldre som holder de hjemme. Det er jeg hunde prosent sikker på! Selv om det gjør litt vondt i mammahjertet å levne igjen det aller kjæreste man har en plass for å dra en annen plass selv.  Men, det, som alt annet, blir nok etterhvert en vanesak. 


/Dette skulle være et familiebilde, men…..  Nathaniel ville heller bære bleier. Haha! Han skulle absolutt bære hans og Emma’s bleier. En liten gentlemann, om jeg får si det! Og han kommer nok til å knuse mange pikehjerter etterhvert <3 Men for en god stund fremover, så er han baare mamma sin! 


Imorgen er det en ny og spennende dag som venter, så nå skal jeg avslutte og bare slappe av resten av kvelden før det er natta! Ønsker alle dere suupre lesere en fantastisk kveld videre. Hva har dere gjort i dag? 

Blogges

 

72 kommentarer
    1. Du ser utrolig lykkelig ut Rannveig ! Når jeg ser disse bildene av deg ser jeg på deg som en vakker og fantastisk mamma – og ikke minst ett godt forbilde !! Lykke til i barnehagen med begge to – det kommer nok til å gå SÅ fint ! Stå på og jobb deg oppover ! Du fortjener ingenting annet en ren positivitet ! Ha en nydelig kveld vakre kvinnemenneske <3
      Btw så syntes jeg også at du er vakker med kort hår ! 🙂 stå på

    2. Mange i din situasjon, som må sende barna i bhg fordi man må jobbe. Du gjør utelukkende det rette for både deg selv og dine barn selv om det så klart er tøft i starten.

    3. Bruker sønnen din bleie enda? Datteren min er bare en mnd eldre enn din og har vært bleie fri i nesten 6 mnd..

    4. Går nok kjempe fint. Kjenner det allerede nå at det gjør vondt i mamma hjertet når eg tenker på at Mie skal i bhg kanskje over jul 11 måneder gammel. Får oss et det da beste alternativet økonomisk. Men er ikke krise om hun må vente til høsten igjen 🙂

    5. Gud, vær så snill å ignorer den surmaga kommentaren ang. bleiebruk over. Når skal folk forstå at alle barn er forskjellige. Noen slutter med bleie tidlig, andre trenger mer tid….

    6. Åh er det seriøst mulig !!! Bruker han enda bleier,min gjør ikke det osv osv . Bare er for faen forskjellige og det viktigste er å ta det i dems tempo og ikke presse dem. Er overbevist rannveig har kontroll på hva ho gjør. Det er for faen ikke noe konkurranse om når ungene slutter med bleier,når di begynner å gå osv. Slutt å sammenlign. Pass på din/e egene unger i stede for å spy ut dritt hos andre!!!

    7. For noen fine barn du har. Nathaniel har blitt en liten kjekkas. Lykke til med barnehage og jobbing – stå på! 🙂

    8. Barnehage er så utrolig viktig og bra for barna! Og ta det fra en som jobber med de minste, de trives kjempe godt og koser seg hele dagen 🙂 Masse lykke til dette året

    9. Men du har jo ikke jobb? Er bare noe du sier, du kommer bare til å subbe hjemme i lang tid :p sykt at du sender en liten baby i bhg. Men du gjorde jo det med nathaniel også. Sånn at du kunne sove hele dagen. Du sover jo ikke om natta. Du er lat.

    10. Så skjønne barn du har! Syns det er flott at de får være i barnehagen, er bare bra for begge to:)
      Du ser veldig lykkelig ut for tiden, det er veldig godt å se!
      Ønsker deg lykke til med jobbsøkingen/ny jobb!:)

    11. For en idiotisk kommentar over. Skjønner at det er tøft å sende jenta i bhg så tidlig, men det går seg til:) Det tar jo tid å skaffe seg jobb og- da kan jo Rannveig fokusere på det når barna er i bhg.
      Lykke til med alt, jeg synes du er kjempeflink!

    12. Wow, du kledde virkelig den hårsveisen 🙂
      Kjempe pen!
      Håper du har en fin dag og alt er bra hos deg.:)
      Klem!

    13. Herlige ungene 🙂 Men, duuu.. “Barnehage er uansett sunt for barn, de lærer ting som de ikke har sjans til å lære av foreldre som holder de hjemme. Det er jeg hunde prosent sikker på! “, dette er jeg virkelig ikke enig i. Man kan definitivt gjøre en minst like god jobb som det barnehagen kan, på alle vis. Jeg kjenner jeg blir litt lei meg over slike holdninger, for SELVFØLGELIG kan vi hjemmeværende mødre gjøre en akkurat like god jobb for barna våre som det en barnehage kan – kanskje til og med andre bedre i mange tilfeller. Så det syns jeg var veldig feil sagt altså, det må jeg si 🙂 Går man inn for det er det ingen tvil om at det er vel så godt å gå hjemme med barna sine som å sende de i barnehagen, dette gjelder spesielt de minste =) Ikke noe som helst negativt med å ha barn i barnehagen heller altså, for all del ikke misforstå.
      ♥ Lizbethosnes.com

    14. Synes det er altfor tidlig å sende E i barnehagen. Min begynte når ho var 3, 5 år. Vil jo oppdra og være tilstede for mitt eget barn. Hadde heldigvis råd til det som lykkelig gift! Men ser jo at alle er ikke like heldig stilt som meg. Barn har det best hos foreldrene sine.
      Du var kjempe fin på håret! Og E er så utrolig søøøt 🙂

    15. Til du som er lykkelig gift og har vunnet halve kongeriket….
      Det er ingen fasit på hva som er rett og galt. Ut ifra det du sier kan man lett føle seg som en elendig mor , nettopp fordi jeg sendte ungene mine i bhg da de var 13 mnd.
      Jeg er også lykkelig gift , god jobb og er ganske godt stillt.
      Hvis jeg skulle hatt mine barn hjemme til de var nesten 4 år , hadde ikke jeg vært noen god mamma.
      Alle mødre trenger å være noe annet enn mamma innimellom og det er sunt for alle parter.
      Hvis folk ønsker å ha barna hjemme til de skal begynne på skolen , så er det flott for dem !
      Ønsker man å sende barnet sitt i bhg da de er rundt året , så syns jeg også det er greit.
      Denne jenta er snart 1 år og det er ingen uvanlig alder å begynne i bhg da.
      Folk er forskjellig og har ulike behov .

    16. Er litt enig med hun/han over meg.
      Syntes du ikke at det hadde vært bedre å ta hensyn til barnehagen og deres ansatte ved å ikke ha puppene på utstilling slik som her? Da er jeg er sikker på at du hadde satt deg selv litt mer i respekt, tror du ikke? 🙂
      Ellers vil jeg tro at Emma kommer til å stortrives i barnehagen 🙂

    17. Jenta mi på 10 mnd har også begynt i barnehagen, og hun storkoser seg. I den alderen her er det ofte stort aktivitetsnivå, og det er begrenset hva jeg som mamma hadde orket en hel dag hjemme. Nå får hun treffe andre barn og være med på det som skjer.

    18. Fine bilder av en fin liten familie 🙂 Masse lykke til med tilvenning i barnehagen.
      Må også få si at jeg synes du skriver og ordlegger deg godt i innleggene dine om dagen, gjør det ekstra lett, morsomt og interessant å lese. Bra! 🙂

    19. Lisbeth osnes:
      Barn trenger å være sammen med andre barn. Det sosialet miljøet i barnehagen er utrolug viktig for utviklingen til barnet, de hermer og ser opp til andre barn. Så hvis du har mange venninner som også går hjemme med barna sine slik at dere kan være sammen hver dag og gi barnet ditt den sosiale leken det trenger så greit, om ikke, så kan du ikke lære barnet ditt alt som bhg kan.læring er ikke bare å kunne sette navn på ting eller telle til 3, dt handler like mye om det sosiale som vi voksne ikke kan gi barna, som de lærer gjennom samhandling med andre barn 🙂 barnehage er sunt, godt og trygt Rannveig, så lever barna med god samvittighet 🙂

    20. Så koselig å se bilde av dere alle sammen 🙂 dere ser så lykkelige ut! Utrolig skjønne unger du har 😃

    21. Så nydelige barn, elsket det bilde der E lo på husken,så herlig :). Du er forresten veldig nydelig på håret,du kler det ekstremt godt.
      Skjønner du synes det er vanskelig og levere E hun er jo så liten, men vet du hva det går veldig bra,jeg har jobbet i barnehagen i 6 år og alle under 2 år klarer seg fint,blir de eldre sliter de mer. min er nesten 19mnd når han begynner, jeg hadde mulighet og være hjemme så lenge,så da ble det til det, siden jeg ikke skal begynne og jobbe før 1 september igjen,men vi har koset oss og han har fått masse sosialt med andre barn i åpen barnehage,og lekt med mine venners barn,så han har hatt masse av den sosiale biten,men så klart han vil lære masse i b.hagen 😉

    22. Ingen har rett til å kalle deg egoistisk fordi du sender barna dine i barnehage, på samme måte som at det heller ikke er egoistisk å ha barna sine hjemme. Det er en prioriteringssak, samtidig som at ikke alle har muligheten eller er privilegert til å kunne velge som foreksempel du, som er alenemamma og må tjene penger til livets opphold. Er sikker på at barna dine får det fint i barnehage. Det er viktig at man respekterer og forstår hverandre. Ha en fin dag!

    23. Lisbeth Osnes: Du tar grundig feil! Foreldre har ikke peiling på ALT og vet ikke best bestandig. I en barnehage er det utdannet Barnehagelærere som har gått tre år på Høgskole for å lære blant annet pedagogikk… Det har ikke foreldre så i barnehagen lærer barna ting foreldre aldri kan lære sine barn -med mindre foreldrene er utdannet det selv da. Er en grunn til at det er krav om barnehagelærer i barnehagen.. Mange foreldre har ikke snøring på hvor mye barna deres faktisk lærer i barnehagen. Dessuten er det super viktig å sosialisere barnet med andre barn. Det er bare sunt for barnet å bli litt selvstendig uten at foreldrene er der heeeele tiden. Er ikke sunt når barnet bare knytter seg til foreldrene, du gjør nemlig ungen en bjørnetjeneste ved å slippe litt taket. Har sett mange eksempler på barn som sliter med å begynne i barnehagen om de har vært hjemme for lenge. Så du Lisbeth, ta å google barnehagelærer så ser du hva barnehagen har å by på som ikke du har. Hilsen en Barnehagelærer.

    24. Er så enig med deg, Lisa 🙂 er selv førskolelærer, og skrev kommentaren til Lisbeth ovenfor her. Du fikk med enda flere punkter jeg hadde glemt i farta. Tommel opp for bhg! 🙂

    25. Det er mange der ute som tror de har fasiten på alt i verden. Selvom deres eget barn ikke var klar for bhg som 1åring eller de hadde mulighet til å utsette bhg-start med 6-12mnd så betyr ikke det at alle andre foreldre er i samme situasjon.
      Alle barn er forskjellige, det er ingen fasit. Noen barn trenger litt mer tid hjemme med mor/far og noen barn har behov for mer stimuli enn de kan få hjemme, altså behov for å begynne i bhg.
      Min sønn begynte i barnehagen da han var 10mnd gammel. Jeg hadde sett for meg å bli hjemme med han til han var 2år gammel, men jeg innså tidsnok at det ikke ville gå. Han var en veldig aktiv gutt og jeg klarte ikke å dekke hans behov ved å bare gå hjemme med han.
      Folk syns og mener mye rart, men det viste seg at tidlig barnehagestart faktisk var livsviktig for min sønn. Etter ca 1/2år i bhg ble det avdekket at sønnen min ikke utviklet seg som han skulle og jeg fikk satt igang mølla for å få utredning i spesialisthelsetjenesten. Han har en alvorlig utviklingsforstyrrelse og det er ekstremt viktig å få inn tiltak i ung alder, for at han skal ha bedre fremtidsutsikter mtp utvikling. Desto tidligere man setter igang med trening, desto større sjangse for at han klarer å utvikle seg.
      Hadde jeg ignorert mitt eget instinkt og brydd meg mer om hva alle andres meninger så ville nok fremtiden til min sønn sett mye mørkere ut. Nettverket rundt oss ytret aldri noe bekymring, tiltross for tett oppfølgning og tydlige tegn på diagnosen fra spebarnstid. Hadde det ikke vært for barnehagen så kan det hende vi fortsatt ikke hadde svar på hvordan vi kunne hjelpe han.
      Du må ikke misforstå, jeg sier ikke at noe er iveien med dine barn, men poenget mitt er at hver enkelt mor vet selv hva som er best for sine barn. Om barna er klare for barnehagestart, om det er positivt for barna osv. Og hver enkelt familie har sin situasjon. Det er viktig for deg å komme deg ut i jobb, det er viktig for barna dine at du bygger din karriere… Hvorfor skal du da legge det til side fordi andre mennesker mener det er feil? DU vet best for deg og dine barn, det er DU som tar avgjørelsene og ingen andre…
      Uansett hva vi gjør og sier så vil vi møte noen som er uenige, men husk at det også finnes mennesker som er enige 🙂
      Lykke til med barnehagestart og jobb. Det kommer nok til å gå kjempe bra 🙂

    26. Barn har det best sammen med moren, hvis det er lekekamerater i området. Jeg og mine søsken har aldri vært i barnehage da mammaen vår var hjemmeværende husmor og far jobbet. Neida, jeg er ikke fra 1814. Jeg er født i 1997. Vi hadde det kjempefint hjemme hos mamma og er glade for at vi slapp å gå i barnehage.

    27. Foreldre tar vel de valgene man føler er best for sitt/sine barn! Jeg gikk aldri i barnehagen, ble folk av meg og, men når jeg selv får barn (om jeg skulle være så heldig!), så kommer jeg til å sende dem i barnehagen, av den enkle grunn at jeg vil jobbe og utvikle meg. Egoistisk? Naj. Tilfredse foreldre skaper tilfredse barn.

    28. du var så nazi på det å vise ansiktene på barna dine for en nokså kort stund siden, hvorfor har du plutselig begynt å eksponere dem? 🙂

    29. Lisa; du kan jo google litt selv og starte med ordet ‘bjørnetjeneste’, så lærer du å bruke det riktig. Ellers så synes jeg du er rimelig bastant i dine uttalelser, mange foreldre kan da lære barna sine vel så mye som en barnehagelærer kan, selv uten pedagogisk utdannelse. Foreldre er ulike, noen kan mye og andre kan lite, man kan uansett være en god forelder. Barnehagelærere er også ulike, noen er flinke og andre er ikke fullt så dyktige, til tross for utdannelse. En god barnehagelærer vet vel at barn er ulike, noen trives godt med andre barn og voksne fra ung alder, men andre trenger lengre tid for å bli trygge og kan ha godt av å begynne i barnehage på et senere tidspunkt enn andre. Foreldrene kjenner vel sine barn best og vet selv hva som er best for deres barn, det finnes ikke noen fasit på dette. Forøvrig håper jeg mine barn får barnehagelærere som er litt mindre påståelige angående hva som er rett og galt her i verden enn deg! Kunnskap er viktig, tilknytning og trygghet er også viktig, og foreløpig finnes det lite forskning som tilsier at barn på ett år har det best i barnehage, derimot finnes det studier som tyder på det motsatte (http://www.lieselotte-ahnert.de/sets/set_pub3_eng.htm). La folk gjøre sine egne vurderinger og skjær ikke alle over en kam!
      Hilsen mor som både har et barn som passet fint til å begynne i barnehage som ettåring og et barn som overhodet ikke gjorde det – og med pedagogisk utdannelse:)

    30. Nyere forskning viser at det hverken er positivt eller negativt å begynne tidlig i barnehagen, det samme om barnet starter senere. Så da er saken avgjort, man gjør det som er best for sine egne barn, om det er å ha de i barnehagen tidlig eller ikke. På et tidspunkt bør barnet begynne i barnehagen så det ikke blir så stor overgang til barneskolen. Og de færreste har mulighet til å ha barnet hjemme til 5-6 år. Kronglete skrevet, men de bør ha litt sosial omgang med andre barn, i barnehagen eller hjemme:)

    31. hvorfor lue i auhust? ja det kan blåse litt, men hallo, det er ikke vinter.. ser bare teit ut med lue i august…

    32. Luksus: Det er iiiiiise kaldt selv om vi er i august!!!!
      det øverste bilde var heeelt nydelig!!! Du kler virkelig det håret!! O.o

    33. Herre min!! No må folk slutte å klage og sutre for vær eneste ting Rannveig gjør.. Kjenner at jeg blir så utrolig provosert over hva enkelte skriver.. Enkelte er tydeligvis ikke voksen.!!! Synes at dere som kjefter og klager bare kan klappe igjen og la vær og skrive når det kun er å hakke ned på Rannveig og hva dere synes hun gjør gale!!

    34. Visste at dette svaret fra Lizbeth Osnes kom til å dukke opp i kommentarfeltet. Herregud.
      Barn trenger omgang med andre barn UTEN at foreldrene er få meter unna. Åpen barnehage og andre aktiviteter vil aldri fungere som en erstatning.
      Det som er mest provoserende er at du, Lizbeth Osnes, “fronter” en hjemmetilværelse, mens du er trygdet/aap/whatever. For en normalt oppegående mamma med jobb, vil ikke kontantstøtte være nok til å erstatte en lønning, og det handler heller ikke om at man ikke prioriterer tid med barna sine. At du ikke forstår at dette er provoserende vitner om lite selvinnsikt…
      Ellers synes jeg det er fint at Rannveig har barna i barnehage fordi hun har ambisjoner om å begynne i jobb.

    35. Altfor tidlig å begynne i barnehage synes nå jeg. Men hvis du vil at andre skal oppdra dine barn så vær så god. Skjønner ikke vitsen med å få barn hvis staten skal oppdra dem! Så små barn trenger mamman sin det sier seg selv!

    36. Lisbeth osnes virker til å ha litt for mye fritid på hånden. Bruker alle sin energi på å kommentere overalt at hun er hjemmemamma. Nå aner ikke jeg hvor gammelt barnet er, og jeg tror å være hjemme med barn til de er 2 kan være kjempe bra. Men det er veldig viktig for den sosiale utviklingen, det å lære seg å samhandle med andre, at man kommer i barnehage på et tidspunkt. Min datter starta da hun var litt over året, og hun koste seg så 🙂 Hun er kjempe aktiv, og jeg hadde ikke kunne klart å lære henne alt det hun lærer hver dag. Så mye som barna koser seg i lek med andre hele dagen, på turer, oppdagelsesferd osv så synes jeg det nesten grenser til egoisme å frarøve barn den opplevelsen og de minnene frem til de begynner på skolen.

    37. Mine barn har begynt i bh når de var 8 mnd. Og det har aldri vært noe problem de stortrives med gode venner og flinke ansatte i bh 🙂 svigermor ville være dagmamma men takka høflig nei.

    38. Linda: Til tross for at du er en stor kverulant så skal jeg svare deg. Du kaller meg bastant, hva er du da når du retter på alt jeg har skrevet? Er det noen som er bastant og bedreviter må det bli deg. Jeg skrev generelt at barn har godt av å være i barnehagen. I de aller fleste tilfellene kan gjerne barn begynne i barnehage i 1 års alderen. Jeg har jobbet i barnehage i over 10 år, som oftest på småbarnsavdeling, og det har aldri vært noe problemer med barna! De tilvender seg etter hvert. Noen fortere enn andre. Men det går bra. De har stor glede av barnehagen der de får være sammen med andre barn i samme alder og andre voksne. Min erfaring er at etter hvert så lyser de opp når de kommer inn i barnehagen og får se barna på avdelingen og de ansatte. Det er kun foreldrene som lager drama og tar helt av. Du har helt rett i at noen kan jobben sin og andre ikke. Regner med du siktet til deg selv da? For du kan umulig fortelle meg om jeg er en flink pedagog eller ikke utifra den lille kommentaren -jeg skriver da ikke side opp og side ned om dette temaet på en blogg… Dessuten har jeg ingenting å bevise for noen. Og om du skulle mene jeg er ikke er flink i faget mitt så værsågod altså, jeg tar meg ikke nær av det. Jeg støtter meg til den andre førskolelæreren her som også mener barnehage bare er bra. Jeg tror jeg er en OK barnehagelærer, men du derimot virker som en vrien forelder som vi pedagoger har den glede av å prøve å snakke med -men som alltid skal kverulere og vite bedre. Har alltid hatt et godt forhold til samtlige foresatte i alle år, så det stemmer overhode ikke at jeg er en vanskelig person.

    39. Åh for et hyggelig blogginnlegg, her stråler virkelig morskjærligheten din gjennom! Og så flotte bilder, moro å få se Nathaniel igjen, det var lenge siden. 🙂 Angående det å sette små barn i barnehage – jeg har jobbet fire år på en småbarnsavdeling og dermed også vært med på flere innkjøringer av barn, helt ned til ni mnd gamle. De tilpasser seg med tiden, og som du også skriver her – de lærer så ufattelig mye gjennomsnittelig i forhold til barn som holdes hjemme uten særlig andre barn å leke med. Jeg synes du gjør en så god jobb med dine barn Rannveig, jeg har hatt stor glede av å følge deg hver eneste dag fra du gikk gravid med førstemann, og gleden får jeg fortsatt. Du er flink!

    40. Lisa: du var vel litt raskt ute med å tolke mye av det jeg skrev der. Jeg hverken skrev eller mener at du ikke er en dyktig barnehagelærer, det har jeg ingen formening om og ingen interesse av å prøve å gjette meg til. Det eneste jeg skrev er at du ut i fra ditt første innlegg virket til å ha et bastant syn på hva som generelt er det beste for barn. Du har erfaring fra din barnehage hvor det tydeligvis har gått bra med de små, andre har helt sikkert andre erfaringer. Det eneste som er sikkert her er vel at alle er forskjellige og at alle må finne løsninger som passer for seg og sine barn.
      Du hinter derimot til at jeg ikke kan jobben min og kaller meg en vrien forelder og kverulant. Jeg er ikke ute etter noen usaklig nettdiskusjon, og kom bare med et saklig innlegg om at tidlig barnehagestart kan være fint for noen, men ikke passe for alle andre. Den eneste kritikken jeg retter mot deg er at du virker litt påståelige uten å ha noen andre kilder å vise til enn deg selv.
      Jeg forlater denne diskusjonen her, og håper alle finner sin måte å gjøre ting på ut fra hvordan de kjenner sine barn!

    41. Min sønn starta i barnehagen sa han var 10 mnd gammel og gikk 3 dager i uka. Vennene mine ble misunnelig da de så hvor fort utviklet han ble og lå langt forran dems barn. Mitt svar til dem : Skyld dere selv, når dere ikke gidder å søke barnehageplass. Så du gjør det absolutte rette Rannveig 😊😊

    42. http://ninnemor.blogg.no/1408390028_hennes_vrste_1skoleda.html
      Her er min blogg om hvordan vi hadde det når gullet mitt skulle begynne på igjen til 4 klasse på skolen. DA SNAKKER VI VONDT I MAMMAHJERTET!
      Det er vondt å gå med redsel og klump i halsen hver gang jeg sender henne med bussen, når jeg vet hun har det vondt. Man kan gjerne tru at vi foreldre lærer barna rett og galt, men når foreldre snur ryggen til, er det virkelig ille, selv om man gjerne vil tro at barnet er snill som et lam hele dagen!

    43. Lisa? Hvorfor tar Lisbeth Osnes grundig feil?! Det finnes ikke noe fasit på om det er sunt eller ikke for barn å gå i barnehage! Jeg hadde dattera vår hjemme til hun var 2 og et halvt, og jeg kan med hånda på hjerte si at vi kommer til å gjøre det med neste også. Det å levere et barn som er fullstendig klar og trygg er helt fantastisk! Jeg har samme yrke som deg Lisa, så ikke kom å fortell at det er så fryktelig sunt for absolutt alle, at de utvikler språk mye bedre osv.. I en bhg så har man heller ikke nok voksne til x antall barn, vikarer flyr inn og ut, pedagogene jobber ikke hver dag, så den såkalte læringen kan faktisk være bedre hjemme hvis mor virkelig vil! I en barnehage kan barna gå snørrete, ut-tissa uten at noen ser det, SELV OM det generelt er gode rutiner! Det handler om omsorg, en omsorg man ikke har på lik linje med sine egne! For meg så var tanken på å levere en baby som ikke kunne snakke, gå og uttrykk seg veldig smakløs, men når dette er sakt har vi i dag ei jente som gleder seg som fy til å gå I bhg, og det gjør godt for et mammahjerte! Sunt eller ikke, er opp til hver enkelt mor å bedømme utfra barna! Baby, smårolling fasen er en så kort periode i livet, og det skjer så mye på den korte tida, så den er det vel ikke verdt å miste!

    44. Syns det er flott at du sender henne i barnehage. Lettere jo yngre de er.
      Jobber selv i barnehage og de som har vært lenge hjemme med foreldre (1,5 år ca+) sliter mer med å finne trygghet blant ansatte/barna og det og være uten foreldrene enn de som starter når de er yngre.
      Lykke til, det går seg fort til! 🙂

    45. velg det som er riktig for deg, er det at barna begynner i bhg nå så er det riktig. alle har forkjellige meninger om dette, ho første min begynnte når ho var 10 mnd pga jeg måtte fullføre lærlingstiden min, jeg syns ikke det var moro og sende ho avgåre i bhg men jeg så ho trivdes og hadde det bra så da ble jeg glad. han minste begynna når han var 11 mnd pga jeg skulle ut i jobb igjen han også hadde det som plommen i egget, og ingen av de har tatt skade av det, heller vært posetivt for utviklingen dems syns nå jeg. gi nå faen i hva visse folk skriver her, du vet best selv. fin er du også på håret nesten så jeg vil kopiere den. utrigning du? hallo? en vanlig singlet, jaja. men husk til neste gang da at du får ha på det pologenser så ingen sier noe på det, men igjen ingen er fornøyde noen gang

    46. Veldig interessant å lese kommentarene må jeg si 🙂
      Jeg har veldig lyst til å jobbe med barn, spesielt i en barnehage. Jeg er bare 18 år og har en lang vei å gå! Har lyst på en god og solid utdanning, men har veldig lyst til å jobbe med barn eller ungdom 🙂
      Det er UTROLIG viktig (etter min mening) for barn å være sosial med andre barn og gå i barnehage. Når man starter, er helt opp til foreldrene. Men det er lurt å begynne tidlig 🙂 Jeg husker selv at jeg trivdes i barnehagen. Hadde en god venninne og jeg gledet meg hver eneste dag til å dra til barnehagen. Jeg lærte nye ting hver dag og elsket å kle meg ut og tegne med andre barn. Jeg hadde det supert! Men, jeg har også opplevd å ha blitt “utfryst” av andre barn i barnehagen. Det var en periode hvor jeg lekte for meg selv (når venninna var syk eller i annen avdeling) og ingen av de voksne tok heller initiativ til å snakke med meg som har gjort at jeg ble veldig usikker og innesluttet etter barnehagen. Det er veldig viktig for de ansatte å se at alle barna har det greit og har noen å leke med. Barn kan være veldig følsomme og de ansatte har et større ansvar enn hva folk tror flest. Noen kan være uenige med meg, andre ikke. Det er etter egne erfaringer jeg tenker sånn. Faren min jobber i barnehage selv og forteller mange historier og jeg har vært å sett hvordan alt fungerer. Barna ser ut til å stortrives med hverandre og er utrolige kreative haha. Det er helt herlig å se at barn stortrives i fellesskap. Det har barn godt av.

    47. Er barnehagelærer selv. jeg tror alle barn har godt av å være i barnehage, men da ut i fra forskjellig ståsted. Noen barn trives veldig godt fra de er under 1 år, selv om jeg er enig med folk at i denne aldersfasen har ungen best utbytte av å være med mor/far pga. relasjoner. Det har med tilknytning å gjøre. Det kommer en tid for alt tenker jeg. Mange barn trives godt med å være i bhg fra ganske tidlig av, andre har godt av å vente litt. Selv synes jeg at i 2 års alderen har de aller fleste barn veldig godt av å være med andre barn og lære seg sosiale ferdigheter og kompetanse, samt at barnehagelærere har utdannelse om kognitiv og motorisk utvikling m.m. Foreldre kjenner selvfølgelig sitt eget barn best, og det skal vi i bhg respektere, men vi i bhg kan faktisk tilby veldig mye som er viktig for barna! Personlig synes jeg at ikke alle barn trenger å være 5 dager i uka, og fulle dager! Men dette er ikke alltid man kan gjøre noe med, desverre…

    48. Rannveig, du er kul!
      Drit i alle andre! Du er en fantastisk mamma for barna dine.
      Det er så kult at du driter i all kritikken!
      Du er et forbilde for meg der.

    49. Har ikke vært innom bloggen din på en stund, men må faktisk kommentere for å si WOW. Du ser virkelig helt fantastisk ut nå! Du kledde virkelig kort hår!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg