Mammahjertet mitt blør

Dagen i dag har virkelig gått i ett. Dro til Oslo med en gang ungene var kommet seg i barnehagen, og dro til sykehuset der jeg hadde legetime. Men, ventetiden var jo helt vanvittig, tror aldri jeg har ventet så lenge på en legetime! Sykt..

Deretter var det vipper og negler som sto for tur. Har vært hos verdens søteste Tina i dag for å friske litt opp på looken. Det trengs med jevne mellomrom. Er deilig, og ikke minst viktig å gjøre slike ting for seg selv når man er mamma i en ellers hektisk hverdag, tenker jeg!

Etter dette dro jeg for å hente ungene i barnehagen. Eller, ungen må jeg vel si. For i dag har Emma nemlig pappadag. Som vil si at jeg må dra derfra uten Emma. I dag kjente jeg det stakk litt ekstra å bare “dra” fra henne. Det er enda veldig uvant for meg å ikke kunne ha henne hele tiden, men.. Det er bare slik det må være. Det er selvsagt bra for henne å være med pappaen også, det er bare veldig uvant for meg enda. Går seg nok til etterhvert.

Men, noe som er positivt er jo at Nathaniel får min hele og fulle oppmerksomhet. Så vi dro hjem, koset og lekte masse med Pinkie og spiste middag, i tilegg til at vi gikk en tur med Pinkie i band og besøkte nabojenta før det var kvelden og senga sto for tur. Er nok deilig å få ha hele mammss oppmerksomhet for en gangs skyld <3

Så flink og omsorgsfull at jeg har ikke ord! Nydelig ville vært å underdrive noe voldsomt.

Akkurat nå ligger jeg i sengen med Pinkie som maler som ett uvær. Men det er herlig å høre på, da vet jeg at hun koser seg og har det bra!

Nå skal jeg faktisk sove, er helt utslitt da dagen startet noe tidligere enn normalt i dag. Ønsker alle dere blogglesere en fin kveld <3

Blogges!

38 kommentarer
    1. Der såg du smashing ut! Eller, det gjør du jo til vanlig og da, men…!
      Bare en ting, ikke for å være frekk eller pirkete, men har du ikke vurdert hombrelook(eh, spellcheck?) til håret da? Legger merke til at du har lang ettervekst eller veldig ofte ettervekst da… Det er jo ikke noe big deal, jeg skjønner jo at den ikke er lett å kontrollere! Men tror virkelig det ville sett bra ut på deg, å du kan jo være blond, bare med din ekte hårfarge i røttene, å blondfargen kan jo starte ganske langt oppe, så blir det win-win for både deg og håret ditt 🙂
      Men som sagt, herregud, det ER jo ingen big deal, du ser jo fantastisk ut uansett!

    2. Stakkar lille jente, ikke et år engang, og ikke har hun ansvarlige foreldre som tar seg av henne. Sånn plutselig atskillelse kan føre til alvorlige psykiske problem for henne, bare så du vet det. Du skulle tenkt på det før du ble gravid om dere kom til å holde ut sammen. Stakkar, stakkar liten.

    3. Emma kjenner nok pappaen sin like mye som mammaen sin så det er vel ikke noe problem. Er jo ikke en fremmed? Hallo!

    4. til du som sier hun kommer til å få psykiske problemer når hun blir større så er det bare tull! Barn for da ikke psykiske problemer selv om foreldrene ikke er sammen, det vet jeg selv godt da jeg er oppvokst med skilte foreldre å jeg har ikke noe problem med det. Enkelte folk assa

    5. Så fin du har blitt på håret! Mye bedre enn det platinablonde, du ser mer classy ut nå. Håper forresten du skal få sterilisert pusen din, så nydelig katt ^^

    6. Til 21.56, om du hadde vært på familievernkontoret og fått “råd” om samvær, hadde du nok visst at barna faktisk drar på overnatting til pappaen sin fra 6-7 måneders alder som “forbereding” til pappahelger. Jeg som mamma selv synes det er vanskligt å ubehageligt å gi datteren min fra meg når hun bare er “min”, så jeg skjønner rannveig godt. Du har nok derimot ikke peiling, foreløper ingen psykiske skader på ungene av denne grunn, å rakke ned på andre folk er vell nærmere det tenker jeg.

    7. For så små barn så anbefales det at forelderen som har samværet får besøke barnet der barnet bor. Det gjorde faren til mitt barn da vi skilte lag. Ikke gøy for meg å ha han der, men det var absolutt til det beste for barnet.
      En annen ting er at du bør lese litt om hvordan katter trenger å være innendørs en stund i det nye hjemmet sitt for å bli kjent, vant til luktene osv. I hvert fall før du tar den med ut… ikke vondt ment, bare et godt råd.

    8. Fy satan så pirkete enkelte er! Mamma og pappa gikk fra hverandre da jeg bare var 1 år. Og jeg har da aldri tatt noe skade av det? Jeg har alltid vært en pappa jente og alltid likt meg best hos han, men fikk ikke psykiske lidelser selv om jeg sov hos mamma annen hver helg! Gud hjelpe meg. Og dessuten så skriver hun at hun hadde katten med seg på tur i BÅND! Les før dere kommenterer. Forstår ikke hvorfor rannveig får så mye pes hele tiden. Slutt og kommenter eller les bloggen hennes visst dette er et problem for dere. Takk for meg – amen!

    9. Forstår det. Hente et barn, og gå fra det andre….. 🙁 men det blir en vane. Og Emma har det nok fint med sin far. 🙂
      3 bilder skiller seg ut her : det av deg (selvom du er finere med kortere hår), din flotte sønn m/ Pinkie i armene og Pinkie alene. 😀

    10. Du er herlig rannveig,deilig og orde og ta være på seg selv også :). Så skjønn pusen er,vert heldig med henne 🙂 og N er bare en sikkelig stort sjarmtroll :).
      Og dere som sier at det er for tidlig og sende E til faren,gå og legg dere, hun kjenner nok faren like godt og det skal ikke gå utover barnet at mor og fra går fra hverandre, anhver helg og en gang i uka er helt greit :). kjenner til og med noen som har 50/50 for barnet sitt på 10mnd, og de bor i huset der barnet er kjent den uka de har barnet, og deler en annen lelighet der de er når de ikke skal ha barnet, så alt order seg, og barnet har jo rett til og få like mye tid med begge foreldrene 🙂

    11. 23.56: http://www.fod.no/?page_id=979 katter skal bli kjent med nytt hjem før de blir sluppet ut, uansett om det er i bånd eller ikke. Det er jo bare ment som et godt råd. Jeg visste det heller ikke da vi fikk den første katten, og den rømte “hjem” dit den kom fra fordi den ikke hadde skjønt at dette var det nye hjemmet. Alt trenger ikke tas opp i verste mening…

    12. Dere kan kanskje vurdere om barna skal gå på to forskjellige barnehager? Det har vi på vår gutt og halvsøsteren. Da merker ikke halvsøsteren når vi bare skal hente gutten vår hjem. Det blir litt mer tungvint for oss, men det er det beste for jentungen. Da merker hun ikke når det bare er broren som blir hentet at oss, og slepper derfor å føle seg utenfor og tilsidesatt 🙂

    13. Ellers et annet tips for at hentingen skal gå bedre om det er et problem, er at du eventuelt henter begge også henter faren emma hos deg; ) eller at du henter senere!:)

    14. Hvorfor ha de i to forskjellige barnehager? Det gir jo bare mer stressende morgener tenker jeg. Tipper Emma gleder seg til å dra til pappaen, og når hun blir litt gamlere blir det også lettere å forklare at “i dag kommer pappa og henter deg”. Dessuten er det ofte kjekt for søsken å være i samme barnehage, så ser ingen grunn til å skille dem. Men skjønner at det er tøft for deg, Rannveig, men kanskje en løsning kan være at du tar bagge barna med deg hjem også henter pappaen hos deg?
      Og til dere som kommenterer negativt på hektisk hverdag… Det er i seg selv hektisk å være alene med barn. Og at Rannveig har mulighet til å gi seg selv ekstra pleie slik er så vel fortjent som alenemor til to små! At dere mener at Rannveig ikke har en hektisk hverdag er det samme som om at jeg skulle påstått at alle som er sammen om to barn ikke har en hektisk hverdag, og i alle fall de uten barn! Men jeg vet jo at det ikke er sånn, selv om disse også har tid og mulighet til å kunne ta sol og fikse negler om de måtte ønske det!

    15. At dere ikke klarer å tenke lenger en ræva rekker er jo ganske tydelig?! Håper ikke datteren din faktisk får med seg at du bare tar med deg et barn fra barnehagen??? Er du klar over hva det gjør med tilknytningen?? UFF får direkte vondt i magen av tanken på å skulle gjort det samme. Dere bør VIRKELIG finne en annen løsning. Hvorfor kan ikke pappan hennes hente henne hjemme hos deg??

    16. Jeg synes det er utrolig tankeløst av deg å ta inn en katt i huset også, når du knapt klarer å ta vare på de to barna dine. Korttenkt som alltid…

    17. Vær så snill og ikke bruke klær på katten din. De har ingen behov for det og de føler seg nedverdiget.

    18. Utrolig råttent gjort av deg å få et dyr med to små barn. Du skriver jo selv på instagram at de kun vil røske henne i halen. Når skal du begynne å tenke før du handler?

    19. Ikke rart det er krig her i verden sier nå jeg . Skaff dere et LIV FOLKENS ! har dere problemer så sleng dritten et annet sted og ikke på Blogg.no hørt om ordet MOBBING????????!!!

    20. Sofie, hvor ser du at katten har på seg klær? Så vidt jeg ser, så er det katten som holder på et hårbånd som den mest sannsynlig har brukt som leke.

    21. Til dere som sier at “Emma gleder seg sikkert til pappen skal hente henne”, har tydeligvik ikke barn selv, og ingen peiling på hvor en 11 mnd gammel baby er mentalt sett. Ett barn på den alderen har absolutt ingen forutsetning for å forstå hvorfor mamma bare henter storebror. Jeg har en sønn på 14 mnd, og jeg VET hvor traumatisk han hadde syns det hadde vært hvis jeg hadde hentet storebror og forlatt han der. Ja, for barn på den alderen tror de blir forlatt! Så, denne løsningen med å hente ett barn og la det andre bli igjen, er virkelig ikke god. Det beste hadde vært om pappaen hentet Emma hjemme hos mor. Forsåvidt anbefaler de heller ikke helgesamvær for så små barn, som noen over her påstår. Selvom biologien sier at det er “pappa” så vet ikke ett barn på den alderen det, når det er vant til at primæromsorgspersonen i dette tilfelle er mamma. De anbefaler at barn bare er borte 1 natt om gangen det første leveåret.

    22. Det kan i mange tilfeller ikke være så enkelt for far å hente barnet hjemme hos mor heller. Vi har som jeg skrev over, barna i to forskjellige barnehager, og det fungerer YPPERLIG. Vi har et 50%/50% barn, der vi har barnet annen hver uke, om vi skulle dratt hjem til den andre forelderen hver ettermiddag annen hver uke for å hente barnet hjem til oss, hadde det blitt MYE travlere enn å ha de på to forskjellige barnehager. Noen ganger er vi ferdig tidlig på jobb, andre dager sent. Vi er avhengig av å kunne hente barnet når det passer for oss. I tillegg merker vi at dette fungerer supert på begge barna, de vet de skal to forskjellige plasser, og 50% barnet merker ikke noe til å bli “satt til siden” eller føle seg “utenfor” og “gjenglemt”. Heller litt travlere morgener for vår del, og en bedre barndom for barnet !!

    23. Mari – jo, jeg har barn selv, en på 7 år, men du slenger ut av deg noen påstander som beviser at du at du kun vet hvordan dine barn er. Hadde du vist bedre ville du ha vist at alle barn er forskjellig, og opplevelser ditt barn ville oppfattet som traumatisk kan Emma ta på strak arm.
      Og skal vi gå ut i fra din teori så må jo stort sett alle barn som har søsken i barnehagen være traumatisert, uavhengig om foreldrene er enslig eller om de er i par. For hva om et barn blir hentet for eks. tannlege, legetime eller helsesøtertime.
      Og hvem er “de” som ikke anbefaler helgesamvær med far når barna er på den alderen? Emma er vel rundt 1 år nå, eller? Rannveig og barnefaren er de som ser om dette er en ordning som fungerer for Emma. Som nevnt tidligere; noen barn takler det ikke særlig godt, mens andre har det fint i en sånn ordning. Akkurat som en skillsmisse i seg selv; noen varn opplever det veldig traumatiserende, vi har de som ikke bryr seg så hardt om det, vi har de som blir litt lei seg, vi har dem som syns det er en befrielse osv. Ingen barn er like, ingen barn reagerer likt! På samme måte som at en opplevelse du syns er helt forferdelig kan en venninne av deg mene at slett ikke er så ille. Kanskje heller morsom!
      Også påstår du at folk som skriver at det vil være bra for Emma å besøke faren sin ikke et hvordan en 11 mnd år baby er mentalt sett? VET du det, da? Eller vet du igjen bare hvordan dine barn var på den alderen? Du kan lese foreksempel denne: http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=121065&a=2 Du bør legge merke til at ord som “kan” blir brukt, selv om dette er forskning så er det ingen som er så bastante som du! Ingen i fagmiljøet er det, det er bare du som tror du vet best – noe du nok gjør for dine egne barn, men ikke mine barn, ikke Rannveig sine barn og heller ingen andres barn. Det kommer også frem at de gamle studiene om overnatting, som du tydeligvis støtter deg til sannsynligvis ikke er relevante når det kommer til delt omsorg når foreldrene går fra hverandre.

    24. Hei! Mener jeg leste at du hashtagget #fod før du fikk katten din, men nå finner jeg det ikke igjen. Er katten din fra FOD (Foreningen for omplassering av dyr)? I så fall vil jeg bare gi deg litt cred.
      Det er så mange nydelige katter på gården, både store og små (hunder også, forresten). Veldig mange der som ønsker seg nye hjem så jeg blir så glad hver gang jeg leser på facebooksiden deres at noen av dem har fått et sted å bo :-).

    25. Julie-
      Såklart er alle barn forskjellige, men man vet ikke hvordan en på 1 år tar dette; det vet man ikke før hun kanskje er 15 år, og har tilknytningsproblemer, og feks aldri klarer å finne seg en kjæreste fordi hun aldri klarer å stole på noen. Man VET ikke hvordan en på 1 år tar dette, så hvorfor ta sjansen?! Hvis du tror at du kan vite hvordan barna dine tar dine beslutninger og valg, så tar du feil. Valgene du tar IDAG kan lage arr i dine barns sjel i mange, mange år frem i tid.

    26. Det står jo ingen sted i innlegget at e så at r hentet n da:) hvordan kan det da være traumatisk for e?

    27. Stakkars katt, den skulle jo vært fratatt dere. Ungene dine behandler den langt fra rett og så blond og trangsynt som du er så klarer du ikke å se det.

    28. Husk på at den katta skal ha skikkelig fór og ikke menneske mat, det kan ødelegge pels og kattens næringsbehov! Å jo jeg vet dette da min frue driver med oppdrett på norsk skogskatt!
      Kjøp Royal canin eller Eukanuba, da har en ett fór som gir ditt husdyr det den trenger. Kan også kjøpe kattemat på FK(felleskjøpet)

    29. “Jeg skriver en overskrift som sier at mammahjertet mitt blør, så legger jeg ut bilder av meg selv, hånda mi som får neglelakk, og en kopp kaffe. Knis” Fyfader, skaff deg noen som kan hjelpe deg med denne bloggingen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg