Time flies….

Dere vet når man bare stopper litt opp, og faktisk tenker gjennom hvor sinnsykt fort denne tiden går! Snart har jeg blogget i 4 år. 4 ÅR! Wooow Jeg startet å blogge da jeg var ca 3 mnd på vei i mitt første svangerskap. Da jeg var 18. Livet mitt har forandret seg på så mange måter siden den gang, og jeg leser gjennom gamle blogginnlegg og må trekke litt på smilebåndene. Så utrolig uvitende og umoden jeg var, og svært lite visste jeg om hva fremtiden som mamma ville bringe.  For å si det mildt.

Jeg husker jeg var så spent på hva det nye livet ville bringe. Hvordan en fødsel var. Hvordan man bytter en bleie, og om jeg ville klare det, fordi jeg hatet tanken på å ta i andre sin bæsj. Ja, slik tenkte faktisk 18 år gamle meg. Tusen tanker gikk på rundgang i hodet mitt omtrent hele svangerskapet. Nei, jeg hadde faktisk ikke byttet en eneste bleie før jeg satte den første bleien på min sønn. Og det nærmeste jeg hadde vært en baby var å passe mine søskenebarn sammen med søsteren min, for mange, mange år siden.  Med andre ord, jeg var egentlig veldig redd, også fordi jeg sto helt alene i det.  Heldigvis har jeg en fantastisk mamma som har støttet meg mye hele livet, også når jeg fikk Nathaniel. Jeg fikk bo hjemme de fem første månedene av hans liv, og det føltes trygt og var helt rett for oss til jeg ble mer sikker i mammarollen!  Min kjære mamma var også med meg under hele min første fødsel og det er jeg evig takknemlig for! 

Rett før Nathaniel var ett år, ble jeg gravid på nytt. Og dette er kanskje det tøffeste valget jeg noen gang har stått ovenfor! All sunn fornuft tilsa at at jeg burde ta abort. Det var også min første, andre, tredje og fjerde tanke. Men så kom den femte. Som sa at abort er fryktelig galt! Dette skal jeg klare. Jeg valgte derfor å fullføre svangerskapet, med full vissthet om at jeg kom til å få mye pes for å få barn med to forskjellige menn innenfor et så kort tidsrom.  Jeg husker det som om det skulle vært i går. Jeg fant ut at jeg var gravid på nyttårsaften. Jeg hadde kjøpt inn 2 cavaer som jeg skulle feire med venninnen min. For å si det sånn, de cavaene ga jeg bort. Ikke EN eneste celle i kroppen min ville smake så mye som en dråpe alkohol. Så fryktelig galt føltes det! Så, den nyttårsaften var jeg edru, til tross for venninner som mente at jeg burde drikke “fordi du skal jo ta abort uansett ikkesant

Nå i dag, er jeg mamma til to skjønne små. Jeg lever et liv de færreste andre 21 åringer lever. Jeg har fullt og helt alene ansvar for to små barn hver dag, samtidig som hele min familie er bosatt på andre siden av vårt langstrakte land. Hverdagen min går ut på å prøve å være en best mulig person, et best mulig forbilde, og den beste mammaen jeg kan være for mine to små. Det er ingen kjære mor for meg selv om ting av og til er tungt, for ja, selvfølgelig er jeg kjempesliten til tider. Noe annet ville vært rart. Men det er et liv jeg har valgt selv, og jeg elsker dette livet mer enn noe annet! Livet mitt har forandret seg totalt på disse (snart) 4 årene jeg har hatt bloggen, og jeg vil også samtidig si tusen takk til dere som har orket å følge meg hver dag siden begynnelsen. Jeg har forandret meg noe vanvittig som person, og har blitt langt mere sikker på meg selv både som person, og som mamma.

Bildet under er en av de første gravidbildene av meg! 18 år og 4 mnd på vei sånn ca. 

Flere som synes at tiden går litt for fort? 

 

33 kommentarer
    1. Dette var ett flott innlegg Rannveig 🙂 Du er en fantastisk dame når du viser deg fra denne gode siden 🙂

    2. så koselig å lese at du har det bra! Ser jo også nå at du har forandret deg mye også, har du tenkt litt på å ha et innlegg om hvordan du utsende messig også har forandre både med tanke på graviditetene og hår osv :)?

    3. Du er superflink! Håper du er ufattelig stolt av deg selv, fordi det fortjener du 🙂 Ser virkelig opp til deg, med alt du klarer, gjennomfører og går igjennom. Du er fantastisk! Ha en fortreffelig uke videre!
      Klemklem

    4. Har lest bloggen din fast i noen år nå, å jeg digger deg! Selvfølgelig er man ikke 100 % enig i alt andre mener, men du tørr i hvert fall å si din mening! 👍 Synes også du er en veldig flink og fin mamma får dine to søte små! 👏

    5. Jeg er så enig med deg når det kommer til abortspørsmålet. Du sier at all sunn fornuft tilsa at abort var det eneste riktige. Hvor er samfunnet, vi, verden på vei ? Det er ikke sunn fornuft på sett og vis å skulle ta abort, når man med viten og vilje har gjort det man må gjøre for at ett liv skal bli til.
      Vi lærer hele livet at man skal ta konsekvenser av sine handlinger. Når det gjelder graviditet og abort, er det unntak. Da har vi lov til å fri oss fra konsekvensene. Det er en farlig skummel og iskald verden vi lever i. Tenke seg at vi faktisk har makt til å avslutte ett liv om vi vil. Og føler at vi må det nok.
      Du gjorde det eneste rette ved å fullføre svangerskapet. Det er min mening.
      Nå vet jeg at andre synes mine meninger er helt sneversynt og intolerant. Men jeg taler bare fostrets sak. De svakeste som jo er de minste, har ingen rettigheter. Jeg får vondt i meg av å tenke på den slagmarken som finnes i mors liv hver eneste dag i Norge og hele verden.
      Ingen reagerer. Hva skjer med folk?
      Der har du min fulle støtte. Du er tøff som sier mot abort offentlig, for det er jammen ikke enkelt i dag.

    6. elsker bloggen din❤ så koselig og lese.ble selv mamma som veldig ung, nå er jg 39.kjenne meg så igjen i ting du skriver fra den gangen jg var ung mor.stå på, ranveig, du er nydelig:)))

    7. Dette var et veldig fint innlegg,og veldig koselig lesning en tidlig morgen 🙂 har lest bloggen din fast helt siden du delte at du var gravid med med lillesnuppa og har ‘vært med deg’ gjennom mange opp og nedturer. Den siste tiden har det vært kjempekoselig å lese her 🙂 virker som du har det bra for tiden og det gleder ett leserhjerte 🙂

    8. Jeg blir alltid så overrasket når bilder av deg popper opp etter å ha lest teksten, det stemmer nemlig ikke i mitt hode! Du er en reflektert ung kvinne, med så mye fine tanker og flott måte og skrive på (uten skrivefeil!) Også kommer det bilder av en “dum bimbo”. Klask på lanken til meg for at jeg uten å tenke meg om setter deg i en bås, og klapp på skulderen til deg!! Syns du er en flott mamma!! Klem fra trebarnsmor på 30 år (som også er sliten tross mann og familien rundt meg)

    9. Dette var et fint innlegg Rannveig men jeg blir så overrasket over bildene av deg før kontra nå. Du var jo en nydelig jente tidligere, skjønner ikke at du ikke så dette selv før du begynte med all dritten du holder på med! Men er du fornøyd så er jo det det viktigste!

    10. Hei. Leser dette innlegget og tårene triller. Kjenner meg så igjen. Er selv alenemamma til en vakker gutt på 2.5 år. “Faren” hans ville ikke ha noe med meg eller ungen å gjøre. Så jeg var alene gjennom hele svangerskapet og tiden etter. Min mamma var også med meg under fødselen. Hun fikk tilogmed æren med å klippe navlestrengen. Nok om meg. Ville bare si at du er en utrolig sterk person.

    11. Du er en stor motivasjon! Er selv alene med ett barn, og har det til tider veldig tøft. Da hjelper det å tenke på deg:)

    12. Det var sikkert galt for deg, men for andre som tar det valget kan det være det eneste riktige. Du bør dermed gi faen i å legge det frem som om det skulle vært galt generelt. Håper sykepleien aldri tar deg imot, blir kvalm av å lese!

    13. Hvorfor sladda du ansiktet til Willem? Du har da lagt ut akkurat samme bilde før. Og så lurer jeg på hvorfor du igjen legger ut bilder av barna dine på bloggen? Du hadde jo sluttet med det en stund. Hadde vært hyggelig å få svar 🙂

    14. Så fint innlegg! Syns du er kjempeflink mor som virker som står på for ungene sine! Noe jeg lurer på; har ikkefaren til emma noe samvær med henne? Du har 100%? skjønner at faren til N bor langt borte, men faren til emma burde vel gjøre en innsats for å være en far for dattera si? Eller er det du som ikke vil?

    15. Herregud… Du har barn og du stripper faen ma på bloggen din… Fy faen… Æ har ikke ord… Du burde bare ikke gjøre sont…

    16. skjønner at mange er misunnelig på deg og skriver dritt, du ser døds bra ut , super sexy, du må legge ut mange flere sexy bilder av deg selv. gjerne på mailen min (hinthint) Simen 31

    17. skjønner at mange er misunnelig på deg og skriver dritt, du ser døds bra ut , super sexy, du må legge ut mange flere sexy bilder av deg selv. gjerne på mailen min (hinthint) Simen 33

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg