Inspo for matpakkelaging

Alle har vi noen hung ups og særheter. Min er vel blandt annet at jeg er over gjennomsnittet opptatt av matpakker. Jeg innbiller meg nemlig at det har stor betydning for hvordan ungenes hverdag i barnehagen er. Det er langt mer fristende å åpne en matpakke som ser fristende og innbydende ut. Jeg husker selv fra min barndom hvor glad jeg ble når jeg fikk andre ting enn bare kjedelige brødskiver. 

Jeg har skrevet om dette før, og fikk veldig positiv feedback fra dere lesere. Så, nå skriver jeg om det igjen. Ungene setter stor pris på å få gode, sunne og fristende matpakker med seg hver dag.  Det fremmer god matlyst og glede, og ingenting er bedre enn det! 

Dagens matpakker. Bananer, kiwi, bringebær, druer, gulrøtter yoghurt, mini-ost og brødskiver. 


Selvfølgelig, det tar jo sin tid å lage disse matpakkene, men jeg gjør det som regel på kveldene, slik at jeg slipper å bruke tid på det på morgenen og vi i stedet kan bruke tiden på å kose oss og ha rolige morgener. Dette fungerer faktisk utrolig bra som tidsparer, så det er et veldig godt tips til dere andre mødre(og fedre) der ute. 

Man kan egentlig putte alt mulig i matpakkene. Kun fantasien setter grenser. I tilegg til brødskiver har de alltid med seg frukt,bær, og en yoghurt. Ellers varierer jeg en del. Kokte egg, mini-oster og frokostblandinger er også veldig populært. Det går en del i slike mini-pakker med frokostblandinger fra Kellogs man får kjøpt på noen få butikker. (coop obs og europris blandt annet) 

Utover dette er også forskjellige typer pasta og lignende et godt alternativ. Som sagt, kun fantasien setter grenser!

 

Hva bruker dere å ha i matpakkene til deres barn?

Blogges!

 

66 kommentarer
    1. Veldig god matpakke. Heldige ungene dine er. Hos oss får de mat i bhg hver dag så slipper og ordne med matpakker.
      Men slapp av R du får nok negative kommentarer på dette også haha. Kom jo ut her at yoghurt ikke var sunt lenger så det kommer nok noen til og henge seg opp i:) mine barn kommer i hvertfall ikke til og slutte med yoghurt

    2. Heldige barn som får så gode matpakker. Husker selv fra da jeg var liten å fikk ekstra god matpakke. Det gjør noe med apetitten når maten ser innbydende ut og i tillegg er variert og sund. Syns det er kjempe lurt av deg, da barn uten tvil trenger variert kosthold! Tommel opp for slike matpakker 🙂

    3. Sukkerbomber er altså det du sender med i barnehagen…? Mye sukker i både youghurt,frokostblanding,frukt,pasta+++
      Kanskje feil å si at dette er sunt og innbydende..? Og,nei. Jeg er ikke matpakkepoliti,men synes du overvurderer dine matpakke”kunnskaper”…!

    4. Det kan ikke være lett å være Rannveig, samme hva hun gjør er det alltid galt i følge noen andre. Matpakkene så gode ut syns nå jeg, og hvordan i huleste skal man holde seg heeelt unna sukker da? Herregud, er så mange brødhuer som kommenterer.

    5. Kjempefine matpakker😍 men du bør heller lage havregrøt til frokost enn cornflakes. Du kan lage overnight grøt av havre, og det tar ikke lang tid å lage grøt. Man kan ha blåbær på grøten eller banan, kjempesunt. Du kan sende med smoothie også, det er populært her. Får ikke barn frukt i barnehagen lenger?

    6. Hadde vi sendt med slike kellogspakker i barnehagen hadde de innkalt til foreldresamtale og lurt på om vi var riktig skrudd sammen. Det er nøyaktig det samme sukkerinnholdet som å sende med en diger sjokolade eller en pose smågodt.
      Disse småpakkene du viser frem her er de verste av de verste frokostblandingene.
      Dette er noe av det mest hårreisende jeg har lest av tips og anbefalinger. Du er helt, helt, helt ute og kjører.

    7. (Kelloggs Frosties innholder rundt 40 prosent sukker!! Det samme som en standard sjokolade.. Til info….)

    8. Ja, det stemmer! Kunne like godt sendt med en kakebit, så burde bytte det ut med noe annet. Grove pizzasnurrer foreks? Det er godt til frokost, eller grove pannekaker.

    9. Ja man blir vel snart meldt til bv pga usunne matpakker nå fortida. Må vel kunne bestemme og variere selv som foreldre håper jeg. Synes det så veldig godt ut jeg, men så sunt er det vel ikke akkurat……..

    10. Problemet med at du stapper matpakkene med ti forskjellige ting, er at barna da synes det er vanskelig å velge hva slags mat de ønsker å spise. Dermed spiser de mindre enn om det hadde vært en type mat i matpakka. Tipper barnehagetantene til unga dine snakker negativt om matpakkene dine pga dette 😉

    11. I barnehagen vår får de havregrøt til frokost. De trenger bare å ha med seg mat til et måltid, og da kun et par brødskiver. Barnehagen tilbyr mye frukt og grønt til hvert måltid. De liker ikke at barna har med seg yoghurt

    12. Det er hysteri rundt youghert! Man kan velge en som har mindre sukker,den brune go morgen yougherten er god og med lite sukker.

    13. å herregud da. folk kritiserer Rannveig på alt, det er vel sukker i alt man spiser nå til dags! hun gir vel barna en fin å sunn matpakke

    14. Dere som pirker på alt og skriver komentarer “bare for å skirve” slik at dere kan føle dere bedere. hHordan klarer der å se dere selv i speilet hverdag og hvite at dere bidar til å gjøre kjipere dag for et annet menneske?
      Rannveig hm kansje det kan være lurt å stenge komentar feltet, eller at du føsrt må goda de før de vises på bloggen, og de komentarene som er unødvendig blokkerer du slik at de ikke kan mentere mer? Jajaj du får vurdere det som er best for deg 😀 Ha en fin dag
      klem

    15. Om jeg var kid, så hadde jeg seriøst NEKTA å spise fuckings havregrøt til middag, og du setter ikke barn på diett.. Min generasjon er vokst opp med sjokoladepålegg og kneip, og vi ble da helt normale. Ikke mangla man vitaminer, og ikke var man for feit eller for tynn. La barna spise det de vil – nesten. Variert og sunn kost som dette her er supert! For meg som ikke spiser frukt, grønt eller noe sånt (aldri likt) ble det mye av det som i dag sees på som helseskadelig å spise. Barn skal altså på diett, for å holde en normal fettprosent – i stedet for å bare spise normalt! Klart, man sender ikke med cola og kjeks i matpakka, men nå må dere jaggu gi dere. Sukker er ikke særlig bra for noen, nei.. men moderate mengder er helt ok. Hvis det er fitnessutdøvere dagens foreldre prøver å ale opp- så hadde jeg skjønt det, men.

    16. OG – vi spiste frokostblanding laget av sjokoladekuler, helmelk og kneip med smeltet ost og salami! Ingen døde, ingen var fete eller syke!

    17. skjerp dere,dere som rakker ned! Til syvende og sist er det viktigste at de har variasjon i kostholdet og det er det utrolig tydelig her at de har ! Det er det som er problemet med folk nå til dags at de innbiller seg at alt er enten ja-mat eller nei-mat.
      Sannheten er at man kan spise litt av alt så lenge det er variert og alt med måte.
      Og akkurat dette syns jeg Rannveig er kjempeflink på!!:) Heldige unger:)

    18. Herregud som dere hysteriske folk klager og syter. Kan ikke være lett å være Rannveig når alt hun gjør er galt. Hadde hun sendt med pumpernikkel og gulrot hadde vel det også vært galt, aaaaltfor mye sukker i gulrot vettu! Litt sukker har aldri drept noen og dette er sunn, god mat selv om det inneholder litt sukker. Barna dine er heldige, Rannveig! Og jeg ble sulten av synet av de gode matpakkene. 🙂 Selv er jeg oppvokst på 80 og 90-tallet med lyst brød, sjokoladepålegg, syltetøy, Oboy og cornflakes og jeg er ikke feit og har ikke dårlige tenner!

    19. Klager ikke på matpakka, men gir råd! Og forresten så er deg ikke matpakka som er problemet , det er “frokosten”. Det er strengt tatt ikke noe å servere unger i vekst. Har en vennine som har foret opp ungene på choco pops og en av de er overvektig, mens den andre er anemisk. Unger trenger en god start på dagen , som gir næring til hjernen også. Dette handler ikke om slanking eller å ha atletiske unger, men å ville ha sunne barn med en god utvikling😊

    20. Ungene mine er veldig glad i pasta og pleide spare igjen etter middag og slik. Men leste det ikke er bra. Setter seg bakterier med en gang 😕 ble livredd når jeg leste det. Så ikke Gjør det. Man kan bli sikkelig syk

    21. Det er sant, man skal være forsiktig med å bruke pasta dagen etter, da må man passe på å kjøle ned med en gang.

    22. ikke lurt å ha så mye forskjellig i matpakken, barn ender ofte opp med å spise mindre når de har så mye å velge mellom

    23. Usunt med frukt? Er dere helt stein eller? I frukt er det mye naturlig sukker som er bra for kroppen og gir deg en annen energi og som har en annen effekt enn om du trør i deg en sjokolade. Og youghert er det sikkert ikke bra å få i seg – når det er snakk om store mengder! Men en om dagen er ikke noe problem. Dumme dumme mennesker…

    24. Når jeg skulle lese kommentarene tenkte jeg; jeg vedder femti tusen kroner på at det er stygge kommentarer her nå. Takk, de sparte dere meg for! Rannveig, jeg håper ikke du leser disse kommentarene her. Hvis: SLUTT MED DET! Tips fra Sandra. Som ikke er “Sandra” der oppe ^^ Dere burde skamme dere. Tenk om noen finner ut hva dere har skrevet. Hvordan skal dere forsvare det? Tenk på barna hennes!

    25. Jeg synes matpakkene var kjempefine og veldig godt variert! Dette er noe annet enn vannet ned brødskiver med stivnet syltetøy! Jeg kjenner AT JEG BLIR SÅ SINT PÅ DERE SOM KOMMENTERER STYGT ALTSÅ! Rannveig, sånn her kan det ikke holde på lenger, dette må du gjøre noe med! Sånn seriøst. De kan ikke få lov til å holde på sånn her lengre. Du må stenge kommentarfeltet ditt, det er mitt tips.

    26. Den maten der er vel ikke videre sunn. Yoghurten er full av sukker. Hvorfor ikk bruke God Morgen Zero istedet? De er uten tilsatt sukker og derfor bedre for barna

    27. Skjønner ikke hvorfor noen hakker på “frokosten” hun serverer, hun har da ikke skrevet en dritt om frokost her? Kun ordet frokostblanding, som det heter.
      Og dere som bare kommer med kritikk, få høre hva dere mener er sunt da, og ikke kom med sånne “zero- varianter”, da det finnes forskning på dette også som tyder på at det ikke heller er noe særlig bra.

    28. Therese: go morgen zero er ikke sunt! Det inneholder ASPARTAM og det er ikke sunt for noen og spesielt ikke barn! Dessuten smaker den skikkelig metallisk. Sukker er i det minste naturlig! Men mange yoghurter inneholder mindre sukker enn go morgen. Skyr f.eks. Den er mye bedre også.

    29. Rannveig har lesera pga at folk vil les alt dritten i kommentarfeltet (ink mæ sjøl), hvis hu stenge d miste hu flere lesera enn hu har råd te! Hadd hu vært mæ hadd æ lagt ned bloggen å levd “normalt” liv, bloggen her gjør jo ikke godt for nånn.. Kanskje å få vippa gratis, hvis all drittn her e værd d.

    30. Hei.
      Her var det mye godt å velge i for barna.
      Jeg synes også det er moro å lage matpakke til snuppa mi. Og ofte lager jeg litt ekstra middag, slik at jeg kan ta det rett i matpakka og i kjøleskapet også blir det varmet opp i barnehagen. MEN frokosten ønsker jeg å ha så fersk som mulig så den sitter vi rundt frokost bordet og snakker om og lager. Vi lager ofte figurer av brødskiva og av grønnsakene. Det blir også stas å ha med seg.
      Dessverre så er det slik at når man legger ut råd slik som her, så må man faktisk tåle litt kritikk og ofte tror jeg hun faktisk gjør det for å få lesere 😉 Og det fungerer!

    31. Til 10:51 vippene blir ikke gratis, da hun må skatte av alt hun mottar, det vil seg være penger, behandling og gaver.
      slik er det å være blogger å tjene penger.

    32. Ja, men prisen hu betale skatt på vippan e MY mindre enn å betal 2000 for nye vær måned! Da har ikke rannveig hatt råa te å gjort d 😉

    33. Du som kjente ei som lot ungen vokse opp på pops…. si meg,når du ser på disse bildene får det strengt tatt ikke blitt mer variert så det er ikke akkurat snakk om å vokse opp på frokostblanding her!

    34. Det er ikke matpakka som er problemet til enkelte her, det er Rannveig. Men hva er problemet med Rannveig? Nei problemet ligger ikke hos Ranveig det ligger hos dere! Dere bruker forsvarsmekanisme Dere mødere som komenter ditten og datten og tror er dere er de beste mødre , hva slags forbilde er dere for barna deres når dere eier null respekt for hverken dere eller andre mennesker? hvordan kan DU/DERE se dere selv i speilet hver morgen og tenker at dere er “beste” mamma når dere ikke eier noe etikette, selvrespekt, toleranse? Tror ingen barn hadde vært stolte av en mor slik mor som dere er ute som prøver å stille spørsmåltegn til alt og vri om på alt.

    35. For det første, jeg har ikke noe problemer med R, jeg ser ei jente som prøver å gjøre så godt hun kan. Hun er oppriktig glad i og interessert i å gjøre det som er bra for barna sine. Når det gjelder negative kommentarer så har jeg problemer med å se den såkalte “hetsen” noen skriker opp om her! Det er meninger, og er det ikke lov å ha meninger på et kommentarfeltet? Det er generelle kostholdsråd og ikke kritikk mot R. Jeg måtte bli 30 før jeg skjønte hvor viktig kosthold er for barn og hva mat gjør med utviklingen deres. Jeg mener IKKE at R ikke gir barna bra mat, syns hun er flink. Når det gjelder choco popsen så var det satt på spissen OG ikke ment direkte til R. Og dama som foret ungene sine med det er langt over 40 år, så det var unnfallenhet fra hennes side. NEI jeg verken tror eller er verdens beste mamma, MEN jeg brenner for barns kosthold generelt. Takk for meg😊

    36. Therese: Det er fordi syntetiske søtningsmiddel som aspertam o.l er for de med diabetes! Ikke sunt for de uten diabetes.

    37. Silje: Det var dagens. Mener du virkelig at diabetikere har eget immunforsvar og tåler mer kunstige tilsetningstoffer enn dere som ikke har denne sykdommen. Den var ny.
      Hvis ikke du har oppdaget det, har vi samme kroppene som dere uten diabetes og vi tåler ting like mye eller lite som friske. Det er bare at brukspyttkjertelen har sluttet å fungere.
      Tror du må følge litt bedre med i anatomi-læren eller helsefag, hvis du har dette på skolen…

    38. Matpakkene var fine og fristende, men jeg synes det er alt for mye mat..brødskiver,frukt, yoghurt,ost og bær. Det må da bli mye til overs som bare går rett i dunken?

    39. Grunnen til at man skal være forsiktig med å gi barn aspartam er vel fordi det ikke finnes nok forskning på det?

    40. Det er mye forskning på aspartam, men jeg vet ikke helt hva de kom fram til. Forskerne blir ikke enige dessverre. Men man skal være forsiktig med søtningsmiddel til barn, den brune yougherten fra go morgen har så lite sukker at den kan diabetikere spise med god samvittighet. Samme med skyr eller sans, gutte min på 3 år elsker youghert men han spiser skyr også uten å klage😉

    41. Det jeg reagerer mest på er at dette ser ut som fryktelig mye mat til en unge på 1,5 år. Min datter på 2 hadde aldri orket den mengden mat. Hadde jeg sendt med henne denne matboksen hadde hun plukket ut det hun liker best, noe som vil si at hun hadde spist yoghurt og frukt. Skivene hadde nok blitt liggende.
      Nå får hun heldigvis mat i barnehagen, men skulle jeg ha sendt med henne mat hadde jeg nok valgt to skiver med grovt brød og pålegg som leverpostei og egg, med noe grønt på toppen, og litt frukt og bær ved siden. En hel banan, kiwi og bringebær syns jeg blir mye, en frukt eller en skål med oppkuttet blandet frukt er nok. Og yoghurt kan man begrense til et par ganger i uken syns jeg i alle fall. Et glass melk ved siden av maten så får ungene kalsium i seg.
      Denne matboksen du har laget vil grovt sett gi 500-600 kalorier. Det er mye for en så liten unge. Hun skal tross alt spise frokost, lunsj, middag og kvelds, samt ett eller to mellommåltid med f.eks frukt, og eventuelle kalorier fra drikke.

    42. OH MY GOOOOD, jeg synes så jævlig synd på de som bestandig må hakke ned på deg, for WOW de kan faktisk ikke ha et liv eller en mening med livet sitt. Jeg synes matpakkene dine er fine jeg! Er da aldri noe galt i å sende med barna frukt og bær ?!?! hva er det dere snakker om ? skal man bare spise grov brød med makrell i tomat? nei fysj, det blir bare kjedelig i lengden. Mye bedre å gi frukt, yoghurt, og brød! Da er det litt sånn at man spiser brødet først,også er jo bær og frukt og yoghurt en liten dessert etterpå. Det var hvertfall slik jeg tenkte når jeg var lita, og jeg fikk kun servert brødskive med nugatti 😉 og jeg heller mer mot undervektig enn overvektig, så ingen skade skjedd. Og er neimen ikke farlig å sende med yoghurt! Er da bedre at ungen får i seg noe ,enn ingenting? Hva om de er like kresne som det jeg var når jeg var lita,liksom. Itillegg inneholder yoghurt både enzymer og melk,noe som er bra. JA det er sukker i det, men skal vi alle plutselig gå på lav karbo og null sukker? KOS DERE MED DET, så får jeg ,rannveig og barna hennes kose oss med god og variert mat 🙂 🙂

    43. Dere som gnåler over at det er aaalt for mye mat å sende med til frokost,hva vet vel dere om at dette ikke er mat som skal vare hele dagen i barnehagen?? Ikke alle har måltider inkl.i bhg.!
      Stå på Rannveig 🙂

    44. Så kreativt! Det ser kjempegodt ut, og enig i at det ser mer innbydende ut enn “bare” brødskiver.

    45. Ser ut som fine matpakker 🙂 vil ikke kalle det en sukkerbombe slik noen her påstod. Frukt er kjempesunt, og noe alle burde spise litt av hver dag 🙂 men et spørsmål: er det ikke billigere hvis du kjøper store pakker med frokostblanding og så porsjonerer ut det barna spiser? Innbiller meg at du vil spare penger på det :p

    46. Nesten det samme som jeg har med meg på skolen hver dag, har med en yoghurt og blåbærmusli til klokken halv ti, to brødskiver og durer til klokken ellve, plommer eller banan til klokken to! Jeg er sunn og energisk og frisk og slank til dere som lurer ;D

    47. det mest idiotiske du kan gjøre er å lage matpakken deres kvelden før. da er det ikke noe næring i den når de skal spise. også blir det drit ekkelt.

    48. Nå syns jeg R er kreativ med matpakker.Ungene får nok ikke med frokostblanding hver dag.og til dere som skryter av skyr, de inneholder aspertam.Barn skal IKKE ha kunstige søtningsstoffer.Og sprett yougert fåes med lite sukker.angående kalorierer, små barn er aktive hele dagen, og trenger defor litt drivstoff.?tog alle komentarer på andre innlegg her om at ungene er møkkete osv.Barn skal bli skittene i løpet av dagen.Er et tegn på at de får være ute, utfolde seg og rett og slett være barn.Den dagen mine barn er like rene og nystrigla etter en dag i barnehagen ville jeg blitt redd.

    49. Ærlig talt, dere som kommenterer negativt, som barnehagelærer har jeg sett masse forskjellige typer matbokser, noen mindre heldige enn andre. Jeg ser absolutt ikke noe galt i det Rannveig viser frem her. Dere som påstår at det er mye mat i matboksene til Rannveig; barn spiser ulik mengde mat. Og det er uansett mye bedre å sende med barna for litt mye mat enn for lite mat. Det at barn får for lite mat med seg i barnehagen er noe jeg har opplevd opptil flere ganger. Og det reagerer jeg på, om det skjer gjentatte ganger!
      Og om dere reagerer på frukt skulle dere ha sett hvor mye frukt som blir servert i barnehager. I de barnehager jeg har vært i har alle i alle fall hatt et fruktmåltid til barna, om ikke mer. Og tenkt på at mange barn i perioder sliter med appetitten og kan bli matlei, så et variert kosthold er ofte viktig for at barna skal få i seg nok næringsmidler. Yoghurt kan f.eks bidra til at barna får i seg tilstrekkelig med proteiner og kalsium, men man trenger jo selvsagt ikke bestandig å ta med den med mest sukkerinnhold. På samme måte som at jeg heller ikke ser noe galt i at barna har brødskive med sylttøy eller brunost en gang i blant. Selv om jeg er fullstendig klar over at noen barnehager velger å ha totalforbud mot disse matvarene pga. sukkerinnholdet, men jeg mener at vi ikke kan bli helt fanatiske!

    50. sunne matpakker er vel å dra det litt langt…. finnes langt bedre alternativer for små barn. frokostblandingene er proppet i raffinert sukker, er nesten litt pinlig at du bruker ordet sunn i dette innlegget…

    51. Jeg kommenterer aldri, men her kommer en jeg har
      hatt lyst å si siden sist Bhgmat innlegg !
      Rannveig/ SUper matpakke, en god komb av både
      proteiner, karbo & fett:-)
      Lager noe av det samme til min lille på 2, MEN
      her kommer det: Vi i Bhg har 19 barn som spiser til
      samme tid og ofte bare 2 voksne rundt måltidsarenaen:
      Vær så snill å ” skrell” kiwi , ost ovs på forhånd, vi har verken
      ressurser el kapasitet til å renske 19 stk kiwier når alle de små
      trenger oss! Jeg gjør alltid dette på mårran- tar ikke lange
      tiden og det hjelper oss Bhg ansatte VELDIG!
      Mvh Sina

    52. Jeg synes så jævla synd på barna til enkelte av dere i kommentarfeltet. Skulle jo tro dere ville sette barna deres på diett, for fy faen for et hysteri. Da jeg vokste opp fikk jeg horn med ost og skinke hver dag fra bakeriet til skolelunsj, og i de yngre år var det masse frukt og brødskive med nugatti. Det var HELT NORMALT da, men dagens strev etter å være perfekt har jo ødelagt noen av dere totalt. Det er greit å være bevisst på hva man gir ungene, men når man ikke en gang kan gi dem en yoghurt fordi det er sukker i den så blir jeg helt målløs. Håper for guds skyld at dette hysteriet gir seg innen jeg får unger om noen år, for jeg kommer faen ikke til å sette ungene mine på diett i barnehagealder, eller noen alder for den slags skyld.

    53. ^ Hun må for all del proppe ungene sine i akkurat det som passer henne men det blir litt for dumt når hun proklamerer at hun serverer ungene sunn mat 😉 Har ikke barn selv og har ingen planer om å sette mine fremtidig barn på diett, men betyr heller ikke at jeg skal la de vokse opp på mat fullt i raffinert sukker. Men for all del, kjør på med nugatti og loff, bare ikke kall det sunt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg