Uke 24 – Begynner å bli tungt

Hei dere!

Dagen i dag har egentlig gått ganske radig. Ungene var storfornøyde med å våkne opp til at bestemor var her. Bestemor! Så det ble en noe lang morgen med litt hjemkomstgaver og diverse før de dro noen timer i barnehagen begge to. Selv har jeg og mamma fått ordnet en del praktisk, før vi igjen dro å hentet gulla. 

Mamma, som er å regne som rene gourmetkokken, har laget utrolig deilig middag i dag. Eksotiske kjøttboller, som hun kaller det. Skal få oppskriften, og lære meg å lage det selv til ungene.

 

Over til noe helt annet – Når klokka bikker midnatt om drøyt en time, har jeg fullgått uke 23. Og starter med andre ord på min uke 24 av dette svangerskapet. Tenk det. Og tenk at jeg har gått gjennom dette hele to ganger før. Noe som er utrolig merkelig å tenke på. Det ligger nå en fiks ferdig, vakker liten lillesøster inni magen min, som bare må vokse seg mye, mye større før hun kommer ut. 

Jeg merker at kroppen min blir mer “gravid” for hver dag som går, og kroppen føles veldig tung. Hverdagslige ting jeg ser på som lette, blir tyngre, det er for eksempel ikke bare bare å bøye seg lengre. Mamma kommenterte at magen min er MYE større nå enn for bare to uker siden når hun så meg sist. Hun har også fått kjent sparkene og sprellene til lille prinsesse S i magen. Selv om jeg har forliggende morkake (placenta anterior) så har jeg kjent spark lenge, og med en gang jeg begynte å kjenne det på innsiden, kunne jeg også kjenne det på utsiden. 

Men, av erfaring, om jeg føler meg stor nå, så kommer jeg til å se tilbake om 10 uker og tenke “herregud, tenk at jeg følte jeg var stor DER?…” Magen vokser jo nemlig en del i ukene jeg har framfor meg, enn hva den har gjort i ukene jeg har lagt bak meg. Så, det er absolutt ingen grunn til å sette seg på latsiden, ting kommer til å bli mye, mye tyngre. Bare å forberede seg! Jeg tror at enkelte i min omgangskrets tror jeg er splitter pine gærn som gjør dette, men det er jeg altså ikke.  Jeg hadde bare ikke hjerte, samvittighet eller lyst til å drepe mitt eget barn. 

Her er et par bilder av lillesøster S inni det som utvilsomt nå kan defineres som en bollemage♥ Uke 23/24 ♥

Håper på å få tatt noen gravidbilder nå snart. Da mener jeg ikke hjemmeknipsede bilder, men av noen som kan det. Jeg, som er ivrig hobbyfotograf med tanke på at jeg er blogger, har tatt svært lite bilder av bollemagen min i forhold til mine to tidligere svangerskap. Bilder er jo alltid fint å ha for å se tilbake på, og spesielt siden dette faktisk er mitt siste svangerskap. 

Håper dere har en fin kveld videre! Nå skal jeg soooooove. Herregud, holder på å sovne her jeg sitter. Følg meg gjerne på Instagram HER

Blogges

13 kommentarer
    1. Å drepe var da et voldsomt ord å bruke. Tror du at du klarer deg alene med 3 unger? det blir heavy for deg.

    2. Du har en helt nydelig mage, så herlig! 🙂 Jeg kjenner på misunnelsen når jeg ser så fine mager, det skal jeg være den første til å innrømme 😀 Kos deg med mammaen din på besøk 🙂

    3. Til dere som skriver dårlige kommentarer? Hva prøver dete å oppnå? Hva er målet deres? Er det så vanskelig bare å skrive et lite fint ord i stedet for stygge ting. Skaff dere et liv. Hun har to stikker og vet hvordan det kommer til å bli med 3. Hadde hun tatt abort hadde dere reagert negativt. Det er hennes valg ikke deres. Ikke døm folk etter utseende. For du vet ikke hva som venter deg i morra.
      Og hva er forskjellen mellom å gifte seg 3 ganger får 3 barn ( alle 3 med forskjellige fedre) skille seg eller få 3 barn utenfor ekteskap med 3 forskjellige menn. For slik ble det for tanta mi. Det er livet. Ta det slik som det kommer…
      Stå på! Lykke til!

    4. Må bare si det er beundringsverdig at du tar på deg ansvaret for 3 barn alene!
      Men er noe jeg alltid har lurt på… Iom du har sakt faren ikke vil verme i bildet
      Ønsker han da ikke barn? Er ikke dette en avgjørelse han bør få ta del i? Jeg må bare spør da jeg ikke har vert i samme situasjon som dg!
      Det er ikke ment som kritikk, men jeg selv tror ikke jeg konne gjennomført ett svangerskap hvis pappaen ikke var ombord om du sjønner😃 har selv barn fra før og 1 til rett rundt hjørnet, er gift me pappaen og begge barna våre er veldig ønsket og elsket av begge parter😃

    5. Lykke til! Du er så voksen og det virker som du takler mammarollen så bra. Du er et godt forbilde, og jeg håper du er stolt og fornøyd med deg selv. Kos deg vidre og nyt dagene 🙂
      Klem

    6. Hun har nok ikke forliggende morkake, men morkaken festet mot magen. Forliggende morkake er farlig og kan skape store blødninger da den ligger foran fødselsåpning. To helt forskjellige ting.

    7. Bolla
      Det er ikke helt riktig det du skriver. En del kan ha foranliggende morkake tidlig i svangerskapet, men ettersom livmoren vokser, vil morkaken trekke seg oppover. Hos noen skjer det ikke, da blir morkaken liggende foran og barnet må forløses med keisersnitt.

    8. Det stemmer nok ganske bra det jeg sier. Hvis den i uke 24 er foranliggende er det ikke alltid den flytter seg oppover. Det er også forbundet med fare for blødninger hele svangerskapet, ikke bare under fødsel. Og foranliggende morkake har ingenting å si i forhold til å kjenne spark.

    9. Både Bolla og du over her har feil..
      Foranliggende morkake har MYE å si i forhold til å kjenne spark kjære deg;) Foranliggende morkake = placenta anterior som Rannveig sier hun har. Da ligger morkaken på fremre vegg i magen. Altså ut mot omverdnen og ikke f.eks bak mot ryggen.
      Hadde det derimot vært placenta praevia totalis, hvilket betyr at morkaka dekker hele indre mormunn, ja DA kan det være farlig! Og blødninger osv.. Om den ikke flytter seg må man ha keisersnitt.
      Så det er altså morkake på fremfre vegg hun har. Absolutt ikke farlig, helt normalt og man kjenner gjerne spark senere og svakere. Så få fakta riktig før dere er så påståelige da;) Hehe..

    10. Nei. Du tar feil. Hvis morkaken ligger mot magen heter det IKKE forliggende morkake, men placenta anterior. Og den kan hindre at du kjenner spark.
      ? Anterior betyr at morkaken er plassert på fremre vegg. Det er ingen fødselshindring og krever ingen ytterligere sjekk. Men siden morkaken ligger mot morens mage, kan den fungere som en støtdemper for spark. Dermed kjenner kvinner spark senere, og det kan være litt mer utfordrende å finne fosterlyden fordi mors puls fra morkaken er det eneste vi hører. Som regel går det helt fint å finne fosterlyden om man leter litt på siden i stedet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg