Småbarnsmortilværelsen be like…

Nå er det snart natta her i huset. Jeg er litt usikker på hvem av meg og Nathaniel som sovnet først, jeg tipper vi sovnet sånn omtrent samtidig etter å ha lest bok og sunget i senga hans. 

Jeg vet han setter stor pris på å ha meg alene. Da jeg hentet han i barnehagen i dag var det en veldig sliten gutt, som jeg bærte ut av barnehagen. Etter barnehagen dro vi på butikken sammen for å handle inn litt nødvendigheter. På vei inn til butikken, i armene mine, sier han: ” Jeg elsker deg, mamma’n min“. Målløs. Verdens beste, godeste gullegode gutt! Gud så god han er! 

Men, til tema! Etter jeg fikk meg fryseskap, kan jeg endelig planlegge middager på en helt annen måte. Nå har jeg fyllt opp hele fryseskapet (som er av den større typen) med middager for mange måneder fram i tid. Ganske genialt i min tilværelse som (straks) trebarns alenemor.

Det å kjøpe ting inn i store kvanta sparer meg nemlig både for mye tid, og ikke minst penger. Når man først går på butikken, tar man gjerne med seg masse andre, unødvendige ting. Fordi du har lyst. Fordi du er sulten akkurat da, osv. Unnskyldningene er utallige.

Dopapir, våtservietter,melk, brød, yoghurt,egg. smør og diverse pålegg (leverpostei og prim det går mest i) er vi storforbrukere av. I tillegg er ungene veldig glade i fiskekaker, både til å ha som pålegg på brødskiva og til middag.  Og vet dere hva? En slik gigapose med dopapir går unna på null komma niks her i huset. 

Wooops – har jeg glemt å handle Tom og Jerry kjeks nå da?! 

Jeg sparer virkelig ikke på maten. Og jeg tipper vi bruker litt mer penger på mat enn vi kanskje hadde trengt. Men, det er viktig for både meg og ungene å spise godt , mye og sunt. .Derfor prøver jeg å kjøpe ting inn i store kvanta av gangen, slik at jeg slpper de daglige/annenhver dag turer på butikken. Dette er virkelig en pengesluker, det tror jeg vi alle kan være enige i.

 

Men jeg sparer jo der jeg kan. Jeg handler for eksempel utelukkende på Rema1000 når det kommer til vanlige dagligvarer. Grønnsaker og frukt handler jeg på en egen, liten utenlandsk butikk ikke så langt unna her vi bor. Der er grønnsakene og frukten mye friskere, og LANGT billigere enn kjedebutikkene. I tillegg til at de har et bredere utvalg av frukt og grønt. Så dere lesere, dersom dere har en slik butikk i nærheten, så vil jeg anbefale dere å gå til innkjøp av frukten og grønnsakene der. I tillegg til at de har mye annen spennende internasjonal mat. Alltid gøy å prøve nye ting! 

Å handle på Rema 1000/Kiwi VS Meny, Coop osv. er det mange kroner å spare inn på. Om man tar seg tid til å undersøke litt priser, så er det ganske drøye prisforskjeller på de fleste vanlige varer som er helt identiske fra butikk til butikk.. Selv om det naturligvis er noe mer fristende å gå inn på Meny i stedet for Rema 1000. Men når jeg kan få like bra mat langt billigere, hvorfor bruke dobbelt så mye penger på noe som er totalt unødvendig?

Hvor handler du dagligvarer og frukt/grønt? 

23 kommentarer
    1. Så flott å se du handler mye av gangen, men har du noen gang tenkt på at selv om fiskekakene er billig er fordi de inneholder veeeldig lite fisk å heller andre ring som ikke er så sunt😊

    2. Veldig bra å storhandle, gjør det jeg også.
      Eneste forskjellen er at du omtrent kun kjøper animalsle produkter.
      En boks med bønner og resten er dårlig fiskeavfall og lever fra dyr.
      Tror jeg heller ville spist den tom og jerry-kjeksen altså.
      Det finnes så mange gode ting man kan putte i kroppen, og nå er vel barna dine strengt tatt så store at de kan avvennes fra morsmelk, i alle fall fra en annen art!
      Gleder meg til å se innlegg om bilder fra grønnsaksbutikken du handler i. Klem. 🙂

    3. De fleste som handler idag veit jo hvor det er billigere å handle, så det var lite til hjelp! Jeg handler bare på meny og skal jeg kjøpe inn I større kvanta, reiser jeg til svergie.

    4. Kjempeflott innlegg! 🙂 Vi bruker å handle 1 gang i uken, prøver ihvertfall på det.. Også skrive handleliste å følger den, + vi har middagsplan =) Det er nok sikkert ikke alle som vet hvor det er billigst å handle! 🙂 Vi bruker å handle på Rema 1000 og Coop Obs (noen ganger Coop Extra) 🙂 Ha en fin dag!

    5. Bra du handler en gang i uken 🙂 men ja de fiske kakene der er langt fra sunn for barn! Bruk heller noen kr på ordentlige med )0-80% fisk i.

    6. Og så MÅ jo noen komme med pekefingeren! Kan dere ikke bare gi faen i om Ranveig og ungene drikker melk, spiser billige fiskekaker eller Tom & Jerry-kjeks for den saks skyld?? Virker som dere koser dere når dere kan gi en strevende småbarnsmor dårlig samvittighet. Hva så om ungene spiser fiskekaker som har 30% og ikke 60% fisk?? De får da i seg de 30 % med fisk, og spiser sikkert andre fiskeprodukter utenom. Og til deg som mener at ungene skal vennes av med morsmelk (fra en annen art), ta den feite vegan-ræva di med deg og plant et tre i skogen istedenfor! Melk er noe av det beste barn får i seg i hverdagen, så kom ikke med ditt alternative piss. Jeg er 28 år og burde holde meg for god til å få ut aggresjonen min på internett, men dere bedrevitende drittkjerringer får meg faktisk til å synke (nesten) ned på deres nivå!
      Stå på Rannveig, disse “perfekte” supermødrene er ikke det spor bedre enn deg på noen måte. Det finnes ikke et barn i denne verden som lever nøyaktig etter boka ernæringsmessig. Så lenge barna er glade og friske, og spiser noenlunde variert og sunt, vokser de opp en dag de også, TENK DET!

    7. Jeg gjør det samme som deg når det gjelder handling,
      men innrømmer att det ofte blir en del innimellom Storhandlingen😊
      Det blir nu vel opp til hver enkel familie hvor de skal handle.hva de
      skal handle og hvor mye penger de skal bruke.
      De der jævla Rottene her inne som legger seg borti alt.
      Rannveig,som er 2-barnsmor/alenemor vet vel selv hva hun skal gjøre!!!!!!
      Ha en Fiiiiin Fredag,Rannveig😊😊

    8. Det der kunne vært min handlevogn da jeg hadde småbarn, og de vokste opp til å bli både sunne og friske. Etterhvert som vi får mer erfaring med mat og helse, og ikke minst matlaging, bytter vi kanskje ut noen av tingene, men alt til sin tid. Jeg synes du er kjempeflink! Stå på, og kos deg med matlaging til dine herlige små!

    9. Rannveig, du er ei dyktig mamma som helt klart vil gi dine barn det beste. Jeg har sett matboksene deres, så varierte at det er en fryd.
      Men, litt saklig refs i dag, for første gang.
      Gi barna dine helmelk, de trenger melkefettet. Gi de smør i stedet for margarin. Gi de fiskekaker og egg som er best, ikke har beste pris. Varedeklarasjon er en bra ting å lese 😉
      Hvorfor lager du ikke fiskekakene selv? Du har en flott kitchenaidmaskin stående. Gi de rent kjøtt, mye du kan lage av feks karbonadedeig.
      Og til deg Anette over her; godt skrevet.
      Og til dere veggiser; det dere spiser kommer opp av driten til kjøttprodusentene, tenkt på det? Hvorfor skal dere alltid presse deres idioti på andre? Vi som spiser det meste kritiserer aldri dere, men dere skal altså ha rett til å belære andre? Frekke jævler. Sannheten er at barn faktisk bør få i seg melk, det styrker bla skjelettet.. Hjernen begynte først å utvikle seg for fullt når mennesket begynte å spise kjøtt!!! Vet dere ikke at barn skal ha et variert kosthold? Du får ikke helsepersonell til å anbefale et sånt kosthold som dere har, til barn, med mindre du er meget godt behandlet i hva som trengs for å få i barnet nok av alt. Det er faktisk babyer som er blitt innlagt på sykehus, kjempesyk, fordi mor som ammet var vegetarianer og ikke fikk i seg nok og riktig sammensatt mat. Prøv, i det minste, prøv å tenke før dere taster, ja, altså om dere har noe å tenke med. For det virker ikke sånn.
      Og til slutt Rannveig, jeg handler mest på Coop Extra for de er billigst her i området, dessuten har de et mye større vareutvalg, ikke minst av frukt og grønt (som og er overlegent mye bedre enn Rema sitt, både av utvalg og utseende)
      Ha ei finfin helg

    10. Så fint innlegg, jeg handler mest på Meny faktisk,fordi jeg synes det er best utvalg der,men handler også på Coop Ekstra,Kiwi og Sverige 🙂
      Ungen min får heller ikke hel melk ,her abefalte helsesøsteren ekstra lett melk pga D vitaminen :). ellers spiser vi veldig variert og sunt, noen ganger i helgene kan vi spise litt usunt,men må kose seg i blant 🙂

    11. Beundrer deg som mor Rannveig, du er flink med barna dine:) Ikke alle som hadde klart seg så bra alene med snart 3 barn! Syns det er synd du skal få så mange negative kommentarer. Folk bør heller la være å kommentere hvis de bare skal slenge med leppa. Bruker selv de fiskekakene der, de er billige, utrolig gode og som sykepleier har jeg lært en del om kost, de skader overhode ikke å spises! Lykke til fremover, koselig å lese bloggen din.

    12. Og til dere som sier melk ikke er sunt:Melk er i hovedsak en god kilde på kalsium, protein, vitamin B12 og B2, fosfor og jod. Når du skal daglig få i deg 800 mg kalsium, er det vanskelig å dekke dette uten å ty til melkeprodukter.Mandag 3. november 2014 kl. 06:00
      – Mange voksne kvinner tror at det å drikke melk ikke er sunt, men det stemmer ikke. «Melk er for kalver» sies det. Det er veldig uvitenskapelig begrunnet, sier Tine Sundfør, Klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, til KK.no.
      For både kvinner og menn anbefales det at man får i seg 800 mg kalsium hver dag. Menn er derimot mye flinkere enn unge jenter og voksne kvinner til å få dekket kalsiumbehovet sitt.
      – En av mytene om melk og meieriprodukter er at det er fetende. 26 prosent er i en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI enig i utsagnet «melk er fetende», sier Hanne Hennig Havdal, ernæringsrådgiver og master i samfunnsernæring, ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Melk.no.

    13. Morsmelk til ungene? Give me a break. Tviler på at mødrene som kommenterer hva som hun kjøper, ikke kjøper akkurat samme maten.
      Virker som R gir ungene mye frukt og grønt. Hva maten hun serverer ungene ellers kan jeg ikke utale meg om, men noen ganger virker det som at foreldre ikke tenker på hvor mye sukker det er i yoghurt.

    14. Vil anbefale å sjekke ut mattilbud appen. Der kommer alle kundeavisene til kjedene på søndag. Så kan man stor handle når det er tilbud 🙂

    15. Sorry Frida, det stemmer ikke helt den informasjonen du kommer med. Det er flere grunner til å kutte ut melk. 70% av melka vi drikker kommer fra drektige kuer, den er altså full av hormoner ment på kalver. Veldig mange får uren hud. Jeg liker ved en undersøkelse de har gjort på Harvard
      http://news.harvard.edu/gazette/2006/12.07/11-dairy.html
      Når det kommer til kalsium så tar faktisk kroppen opp bare 30% av kalsiumen i melk. Dobbelt så mye får du i deg via brokkoli og kål…..

    16. Hvor har du kjøpt de funky frozen yoghurt boksene?? 🙂 Elsker den isen, men har kun sett den på funky frozen yoghurt isbarer.

    17. Bruker dessverre “litt” for mye penger på mat, men er så utrolig glad i mat! Haha 🙂 Burde bli flinkere til å handle mindre og sjeldnere + på billigere butikker!

    18. Anonym 15:52, hvorfor så hissig? Jeg ser kun én som har kommentert melkebruken her… Enig med deg i at helmelk er best for barn og at fiskekaker med høyere fiskeandel hadde vært å foretrekke. Men jeg synes Rannveig absolutt skal ha ros for sin interesse for mat og barnas ve og vel, og matpakker, ikke minst! Så lenge interessen for kosthold er der så tror jeg absolutt dette bærer riktig vei. Selv er jeg en del år eldre enn Rannveig og det er først de siste årene jeg virkelig har fått øynene opp for kosthold. Er nå pescetarianer, for bedre helse og av miljøhensyn. Helsedirektoratet oppdaterte informasjon om vegetarisk kosthold tidligere i år og anerkjenner det som et fullverdig kosthold, i alle livsfaser. For meg personlig er det samme hva andre velger å gjøre, men jeg føler det er riktig å komme med ordentlig informasjon når anonym 15:52 bruker stråmannsargumenter for å fremme sitt synspunkt.
      Synes du gjør en god jobb, Rannveig!

    19. Flott handlekurv Rannveig! Kjøper selv mye billige varer og de viser seg ofte vel så bra i test som de dyre. Må le av kommentarene over her. Les varedeklarasjon på egg OG fiskekaker? ! Egg er vel egg?? Og de fiskekakene inneholder 52 % fisk, like mye som de dyre. Nei la folk kaste pengan utav vinduet hvis det er det de vil. Håper du får realisert husdrømmen snart for deg og dine. Klem fra meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg