Hentesett i Samisk stil

Selv om jeg hverken kan betegne meg selv som samisk, eller pappaen til lille snuppa i magen har noe som helst med noe samisk å gjøre, så har jeg jo samiske aner siden jeg jo tross alt er fra Finnmark. Derfor tenkte jeg at det ville være unikt og spesielt at det berømte “hentesettet” (klærne du kler den nyfødte opp i i det dere forlater sykehuset) vil være i samisk tema.

Jeg har satt min svært dyktige venninne og kommende fødselspartner, Kikki, på saken. Fra før av har hun både laget prinsesseluer, vanlige luer, hårpynt og diverse til Emma. Hun har forresten nettopp startet en ny blogg hvor hun skriver om alt fra matlaging, baking til sying og humoristiske utsagn, til mer hverdagslige temaer. Absolutt interessant for alle oss andre husmødre der ute! 

Jeg gleder meg noe helt vanvittig til å se det ferdige resultatet av luhkkaen! Planen er en babyrosa luhkka, med hvitt og rosa mønster, samt hvit fuskepelskrage. En liten prinsesse verdig!

 

Så, om akkurat du vil være den første til å se lille Sienna’s hentesett, anbefaler jeg deg å følge Kikki’s blogg HER. Jeg regner nemlig med at resultatet av luhkkaen med all sannsynlighet vil bli lagt ut der 😉 

Følg henne også på Instagram HER!

Emma og Nathaniel i sine luhkkaer som flinke mamma/bestemor har lagd til de – nå blir det veldig spennende å se bittelillesøster’s 

8 kommentarer
    1. Åååå så kult at dette blir moderne igjen 🙂 En sånn grå luhkka hadde jeg til eldsta, da hu var liten. Hu er 30 nå hehehe…og jeg kjøpte den i Alta faktisk, før hun ble født :))) Nyyyydelige plagg <3

    2. Så tøft gjort av deg Rannveig. Ser dessverre ofte at personer fra Finnmark vil ikke anerkjenne det samiske i det hele tatt! Fikk stor respekt for deg nå!:))

    3. Hei søta. Så morsomt innlegg..Om meg jo 🙂 Du vet virkelig å booste siden min! Mønsteret jeg hadde var 1-2 år, så nå har jeg tegna den om og har en test i symaskina. Tror den blir knallfin! Har handla inn, og beveger meg nok litt utover avtalen, men tror du blir svært fornøyd. Moro at jeg var midt i Luhkka produksjon når du spurte om hentesett, så ideen ble til. Kanskje vi starter en trend!? 🙂 Selve Luhkkaen blir nok ferdig i dag..
      Har foresten en plan om å få være den som røper L-navnet på prinsesse Sienna, så vet du det 🙂 Be prepared for mas!

    4. Nathaniel ser da mer samisk ut enn sin søster. Er dere sikre på at ikke hans barnefar har samiske aner han også? Det ligger vist fortsatt i dag en del benektelse og skam over det å være samisk i Finnmark. Det er fryktelig tragisk at folket i nord ikke har kommet lengre i utviklingen.
      Personlig finner jeg det meget spennende og fasinerende at vi har et eget urfolk. Jeg studerer historie, og FOR en rik kultur det er som har gått til spille.. Det er en rett og slett en tragedie! Det er så fantastisk når “kjendiser” velger å studere sin fortid og å søke etter sine røtter, det var da Lars Monsen fortalte om hans samiske aner at jeg fant interesse i temaet.
      Jeg skulle virkelig ønske min familie hadde en like rik bakgrunn og historie, dessverre finner jeg kun tilbake til handelsmenn i Bergen. Kjedelig 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg