Hvorfor må vi velge dyrt og dårlig?

Har dere noen gang tenkt over det? Ting vi tar for gitt, men som man egentlig burde være utrolig takknemlig for! Hver eneste dag er jeg så sinnsykt takknemlig For at jeg har en kropp, som gjør at jeg KLARER å fungere i hverdagen. En kropp som lar meg gjøre hverdagslige ting med mine to håpefulle, søte små, til tross for at jeg snart er ved et fullgått svangerskap. Det er TUNGT(!), men, jeg klarer det. Viljestyrke er en ufattelig fin ting! 

Tenkte litt over det i dag, når vi løp rundt i skogen og “latet” som vi var på trolljakt. Opp i fjell og berg,  med en 2 kg’s baby i magen, og en 12 kg’s “baby” på armen, mens jeg leier min 4 år gamle sønn i handen, langt over 20 kg og alt for tung til å bæres. Men, jeg gjør det, også… tilogmed!

I dag har vi hatt det så utrolig fint! Bondegårdsbesøk, billig og bra (som jeg så noen absolutt var nødt til å påpeke, stakkars barna mine som gjør noe som er billig…. eh) vi tok med oss vafler og lunch, og etter noen timer var både store og små slitne etter både kosing med katt, kanin, hest, esler, sau og geiter, samt masse løping i skogen mens vi letet etter troll. 

Billig og helt utrolig fantstisk bra for de små! Jeg må ærlig inrømme at jeg heller drar tusen ganger på bondegård enn på Leos lekeland (dyrt og dårlig), for eksempel. Herregud så klaustrofobisk det er der, og man bruker jo glatt en 500lapp der hver gang. Vi gjør riktignok det også, men jeg prøver å unngå.  Ungene har godt av å være ute i det fri og la fantasien få fritt spillerom, akkurat som jeg selv elsket å gjøre da jeg var lita ♥

 

Blogges 

24 kommentarer
    1. Er så godt å lese at andre kan sette pris på en kropp som fungerer. Det er virkelig noe alle burde tenker over en gang i blant! Selv ble jeg alvorlig kronisk syk som 21-åring og hele livet ble satt på vent. Det er 6 år siden, og jeg klarer så vidt å ta vare på meg selv. Og jeg kan bare glemme å få barn, det er ikke kroppen min i stand til å takle. Derfor er det fint at du klarer å være så positiv selv om du sikkert har det tungt og er sliten. Det går jo over 🙂 Jeg kunne ha byttet sko med deg any day!

    2. Veldig bra skrevet, enig med deg der. Utrulig tåpelig at noen rett og slett kommenterer at det er billig, hva gjør vel det, så lenge ungene har det gøy. Slike mennesker som må komentere slikt kan da ikke ha det bra med seg selv.

    3. Håper virkelig ikke du mener godt over 20 kg, for det er vanlig for barn mellom 6-10 år å veie. Jeg husker jeg veide 25 kg i 3.klasse..

    4. Ingrid: sønnen min ble 3 år i sommer, og er 18,5 kg. Han er litt over gjennomsnittet, men velproposjonert og helt perfekt ift høyden. Så før du skaper kroppspress blandt små barn, sjekk ut hva som er normalvekt hos en 4 åring! Faen du er frekk!

    5. Hei
      Dette var et fint innlegg, jeg er så enig med deg.
      Barn har så godt av å være ute og i kontakt med dyr.
      Det er så mye de lærer ..
      Stå på, hold på de verdiene.
      Billig og gratis er supert i forhold til å gå på kino, sitte ro og være innaktiv imens man trøkker ned popcorn og godteri..

    6. Hvem er det som vil si at gratis ikke er bra? Det er jo deg selv som legger opp til dette. Du har jo vært veldig opptatt av at barna dine feks skal gå i merkeklær.

    7. Kjempe bra! Ungene har det så koselig på bondegård! Datteren min eksker det selv. Hun er 5 et halvt og veier også godt over 20 kg! Hun er veldig høy for alderen. Alle barn er forsjellige. Så den komentaren over her var helt usaklig.

    8. Gjennomsnittsvekt for gutt 4 år er 17,7 kg. For 5 år er det 19 kg. Det betyr ikke at man er overvektig hvis man er lang. Vekt følges uansett opp av helsesøster på fireårskontroll og ved skolestart så sikker på hun får beskjed hvis det er for mye

    9. Drar dere til samme hver gang? 🙂 Hvor ligger det i så fall? (Husker ikke hvor du bor, utenfor Oslo?) Hadde vært morsomt å dra dit om noen mnd (når hun forstår litt mer)

    10. Du e så jævli dum og full i deg selv!!!!! Vet ikke om noen som skryter så masse av seg selv som du gjør! Klapper ingen hender for deg.. På noen som helst områder!!!!

    11. Man ser jo på gutten at han er langt fra overvektig! Hadde skjønt det hvis det virkelig var snakk om kulemage, store bollekinn, dobbelthake osv., men han er sannsynligvis bare lang og dermed tyngre enn gj.snittet! Venninnen min veide nesten 60 kg i 4. klasse uten at det syntes på utsiden, og hun er nå en blitt lang, slank og sunn kvinne!

    12. Høres ut som dere hadde en flott dag :)å være ute å ha det fint behøver ikke å koste penger.Ungene har så godt av å være ute ,og bruke kroppen sin,Du eva over her,vil no si at det er du som er DUM her,er det noen som har bedt deg om å klappe hender ?Kom deg ut i naturen så kansje du kan få litt fornuft i hauet ditt.

    13. Hvorfor henge seg opp i vekt på ungen 😩tragisk!! Alle ser at den gutten ikke er tykk, kanskje han er generelt stor for alderen / lang, tung kroppabygning… Han ser helt perfekt ut og det gjør jenta de og , dessuten har de så godt av frisk luft, mye bedre valg en Leos! Stå på 🙌🏻🙌🏻

    14. Jo, jeg klapper i hendene for Rannveig! 🙂 Hun er ett flott eksempel når det gjelder å gi ungene variasjon i aktiviteter. Hva er bedre enn dyr? Gud, så mange ting man kan oppleve og lære av det. Det fineste i livet er gratis: kjærlighet, venner, familie, solen på en vakker sommerdag, snømann-laging etter årets første snøfall. Listen er lang. Tenk dere om da, folkens 🙂 Stå på Rannveig! Ha en fin dag 😀
      At N liksom skal være overvektig, gidder jeg ikke å kommentere noe mer utover dette. Blir for dumt. Skjerp dere!

    15. Du er kjempe sporty og flink som er alene med 2 + en i magen. Stor respekt for alt du tar deg tid til og klarer å gjøre med barna dine 🙂 Man ser godt at du er en kjempe god mor som bryr deg om barna og tar godt vare på dem 🙂

    16. Fantastiske bilder av de nydelige barna dine, Heitmann! 😀 Sagt det før og gjentar gjerne : De ser alltid så glade og fornøyde ut. ☺
      Og fint og viktig at du lar de omgås og lære om dyr.

    17. Du er jo forholdsvis glad i ådra frem dine egenskaper. Så ja,du klarer åta deg av to barn mens du er gravid. Good job. Det er jo DU som har satt deg i den situasjonen,så jeg forventer ingenting annet enn at du stepper opp og tar ansvar. Hvorfor “drege” fram det i hvert innlegg at du er en så “god mor” som klarer det samme som alle oss andre hver eneste dag? Jeg er 3-barnsmor med tvillinger i magen,og godt gift. Far jobber i nordsjøen,noe som betyr at jeg pgså klarer meg selv. Går ikke rundt å skryter uhemmet av meg selv for det..

    18. Jeg blir helt imponert av deg! Du er, som du sier, gravid og har to små. Likevel tar du deg tid og har energi til å ta barna dine med på slike fysiske aktiviteter og å sette deg ned og lage ting og mat sammen med dem.At folk kommenterer pris på ting er jo direkte latterlig. Hadde det vært bedre om man betalte 500 kr for å besøke dyr og leke ute? Nei.
      Alle barn skulle hatt mulighet til å besøke dyr, samt ha foreldre som tok seg tid til å introdusere dem for slikt. Regner med at mange synes det er enklere å betale mye og sitte i et lekeland og se på at barna løper rundt i ring framfor å snakke med de og lære de om og vise dem dyr osv.
      Jeg er fra alta men flyttet for 13 år siden. Har ingen planer om å dra tilbake! Jeg husker det å være i nerskogen når mamma skulle ha blomster og jeg fikk se på fuglene og de andre dyrene kjempegodt, og det var noe av det morsomste jeg viste. Der mamma bøyde seg ned og fortalte meg om dyrene osv. Det å besøke lekeland osv i Oslo husker jeg så vidt, til og med kristiansand dyrepark synes jeg ikke var like gøy.. Altfor mye folk og stress, der mamma ikke hadde tid eller mulighet til å sette seg ned med meg og lære meg nye ting.
      Du imponerer! 🙂 Og ungene dine ser så lykkelige og glade ut, til tross for at det liksom er såå grusomt at de ikke er hel søsken og har en barnefar der(ifølge trollene). Dere alenemødre er jo både mamma og pappa 😉 Du har fullt lov til å skrive at du er sliten og trøtt også, og folk som ikke forstår at du er det når du stiller opp for og er der så mye for barna helt alene på daglig basis aner ikke hvordan det er.
      Stå på Rannveig, du er så flink!
      (oi, dette ble litt lengre enn jeg planla. Men etter all dritten du får så fortjener du noen støttende ord og ros!)

    19. herregud ikke heng dere opp i vekt da, min er 104 og veier 18kg og er 3 i februar, alle barn er forskjellige.
      synes du er kjempe flink jeg rannveig som gir barna dine masse forskjellige aktiviteter 🙂

    20. Altså, unnskyld meg. Men hvor i dette blogginnlegget står det at hun mener han er overvektig? Hun mener 20kg er for tungt å bære? Det er jeg hent enig i!

    21. vi drar på fjellturer omtrent vært helg, så langt vi får det til! Elsker friluftsliv!
      Jeg har altid vert fan av billigere jo bedre 🙂 Supert at du tar med barna ut, det er der de får mest ut av å bruke kroppen sin 🙂 Det leker og lærer på et og samme tidspunkt 🙂 Åsså har de jo noen flotte minner etterpå 😀
      Itj rart onga i dag itj tåle nå my når dæm bli pakka innj i de “trygge” omgivelsan på Lekeland med gummimatta al over the plaze.. “pass på så du itj slår tåa di” liksom… Jaja, dattra mi får værtfallj itj puta unnjer arman å på rompa for å si det sånn! Klatre a opp må a kom sæ ned.. Kanskje e æ litt hard t tider, men hu lære 😉 Learning by doing e d nå som hete 🙂 Å onga ut i friluft lære masse!! 😀
      Stå på!
      Chønne egentlig itj meininga me å prat shit om alt heller æ da, ta dokk en bollje å hollj kjæft! Som vi si i trøndelag! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg