5 tips som gjør deg til toppblogger

Jeg tenker dette nok er veldig mange som lurer på. Hvordan man best mulig kan gå fram, for å få en godt lest blogg. Hvordan man når lengre enn langt i bloggosfæren. For la meg understreke, det skal faktisk en god del til!

Det opprettes flere tusen blogger daglig i Norge. Men hva gjør man egentlig for å stikke seg ut i mengden? Direkte provosering(en metode veldig mange bruker, og som også jeg har brukt) kan funke fint, men vel og merke ikke til spesielt mye annet enn om man ønsker seg “15 minutes of fame“. 

Det er likevel litt mer grunnleggende ting, som gjør at bloggen din kommer, og forblir på topplisten. Kreativitet, inspirasjon og hyppige blogginnlegg er gode stikkord! Og jeg begynner med noe, som jeg kanskje anser som det aller viktigste verktøyet for å nå ut til så mange som mulig.

 

Tips nr. 1: Timing

Alt handler om timing, også i bloggverdenen. For å nå ut til min målgruppe, har jeg funnet ut at det beste tidspunktet å publisere et blogginnlegg på er, i hverdager, klokka 19 til klokka 20. På søndager må man gjerne blogge så mye man bare klarer, det er nemlig dagen da flest mennesker leser blogg!

Fredagskvelder og lørdagskvelder er det verste bloggtidspunktet i uka, og tidspunktet da færrest mennesker bruker tid på å lese blogg. Dette kan være veldig greit å huske på dersom man vil at flest mulig mennesker skal lese innleggene du legger ut. 

Tips nr.2 : Deling i sosiale media

Skal man nå langt, anser jeg det som svært viktig å spre innleggene så mange plasser som overhodet mulig, spesielt om man er i oppstartsfasen og prøver å sanke inn faste lesere, og for at de ikke skal glemme bloggen din. Dette kan for noen oppleves som spam, men når begynte vi egentlig å bry oss om hva andre mener om oss?! 

Del to av dette punktet er; Bruk Instagram og Facebook for det de er verdt! Opprett en egen “fanpage” for bloggen din, og opprett en Instagramprofil hvor du deler av livet ditt mellom blogginnleggene. Ha gjerne noen “vip” bilder, som kun deles på Instagram (og ikke på blogg), slik at følgerne dine vil følge deg der også i tillegg til å følge bloggen din. Dette vil etterhvert skape en effekt som gjør at du får både flere følgere på Instagram, og flere blogglesere fra Instagram igjen. Vinn-vinn, kaller man det! 

 

Tips nr.3: Bilder

La meg bare presisere og understreke en svært viktig ting her i bloggverdenen. Bilder har ALT å si. Prøv å ha lyse, fine og inspirerende bilder sammen med relevant tekst. Altså – ikke post bilder av blomster når du skal skrive om barna dine. La tekst og bilder gå hand i hand, og om man ikke har nye bilder, ja så bruker man et gammelt.

Men… bruk aldri et bilde mer enn to ganger! Med mindre du ønsker å bli stemplet som en kjedelig blogger. Da er det selvfølgelig helt greit. Unntaket her er vel om bildene er fra et spesielt minne, og du skriver et “mimreinnlegg”. 

 

Tips nr.4: Balansen mellom offentlighet og privaten

Skal man nå langt, holder det ikke mål å skrive om hva du spiste til middag dag inn og dag ut (med mindre du er en ihuga matentusiast og driver en ren matblogg, vel og merke) 

 

Du må faktisk gå på det personlige plan, dele om tanker, opp og nedturer. Leserne vil føle at de “kjenner” deg, og vil dermed finne bloggen din langt mer interessant ettersom de får “ta del” i livet ditt.  

Med det sagt, vil jeg likevel påpeke viktigheten av å finne grensen for hva som er greit å dele med offentligheten og ikke. Denne grensen er nemlig veldig lett å krysse. Ikke la det bli for personlig, da det fort kan bli ubehagelig for deg selv og andre rundt deg.  Det finnes visse “normer” for hva som er greit å dele med resten av verden, og ikke.

Dette har jeg selv fått erfare på kroppen, og vil si at jeg nå har funnet ut hva som er hensiktsmessig å skrive, og hva jeg faktisk ikke burde skrive, selv om jeg kanskje har lyst. Akkurat dette er hakket mer vrient nå som jeg er gravid og veldig hormonell, men jeg prøver å la være å “få det ut på bloggen” 

 

 

Tips nr. 5: Overskrift er alt!

Når man skriver et blogginnlegg, tenker man kanskje at man velger en veldig relevant overskrift som speiler nøyaktig det du skriver i innlegget, ordrett. Men, jeg vil råde dere til å tenke dere en, to eller tre ganger om før dere velger overskrift.

Faktisk, lar jeg overskriften stå tom, og velger ut overskrift ETTER jeg har skrevet ferdig blogginnlegget. Dette fordi du kanskje finner på en bedre, mer tiltrekkende overskrift etterhvert. Det er tross alt overskriften som in the first place får leseren til å trykke seg inn på innlegget. 

Det er for eksempel svært få andre overskrifter som gir deg mindre klikk enn ; 

“Dagens outfit”  “Dagens middag” “Dagens (sett inn det som passer”

Det finnes et drøss med dødfødte overskrifter. Men jeg vil absaolutt si at de overnevnte er selve definisjonen av en dødfødt overskrift. Velg heller en spennende overskrift, som får leserne til å lure på hva dette egentlig er, og dermed får de til å trykke seg inn på innlegget ditt. En overraskende overskrift, kanskje litt dramatisk, selv om selve innlegget handler om helt hverdagslige ting. 

Lista for hva man kan gjøre for å få en godt lest blogg er uendelig LANG , men over har jeg tatt med de punktene jeg ser på som mest relevant for dere lesere. Håper dere likte dette innlegget, og dere må gjerne si ifra om dere ønsker flere slike type innlegg! 🙂

Her er mail svart og sendt, matpakker laget og plassert i kjøleskapet, og de obligatoriske TV programmene er sett. Så da kan mor ta kvelden med god samvittighet!  

Skjønnhetssøvn here I come! 

#blogg #mammablogg #gravidblogg #toppblogger #topplisten #tips #inspo

15 kommentarer
    1. Sikkert fint å ha blogg. Jeg leser kun for underholdningens skyld. Men det er fint å ha lang utdannelse, god jobb med mye ansvar, slippe at folk innimellom tror jeg er mindre smart, slipper å vise meg halvnaken, slipper stygge kommentarer om meg selv og ungene, ungene slipper å se meg naken på nettet om noen år, slipper å spille inn sextlf reklamer, får fast lønn hver mnd, har råd til hus og ny bil osv. Så jeg vil jo si det er mange fordeler ved å slippe å utlevere seg i en blogg. Men alle har jo forskjellige preferanser. Ønsker deg lykke til framover 🙂

    2. Dess flere blogger jeg lesere, dess gladere jeg for at jeg ikke har blogg. Dere kan tjene så mange millioner i året dere vil, men privatlivet og barna mine deler jeg ikke med hele Norge. Alt som blir skrevet kan spores tilbake og leses av barna når de er voksne. Er sjeleglad for at mine barn ikke kan se halvnakne bilder av meg på nett, og i verste fall deres venner. En blogg kan sikkert slettes, men tenk på alle bildene som ligger der ute. Også bilder som er tatt av barna som de aldri har gitt godkjenning til å vise til hele Norge. Lykke til i framtiden sier jeg. Tror du og flere andre bloggere trenger det!!!

    3. Hva i helvete feiler den pingla som ikke engang tørr å skrive navnet sitt i den tåpelige kommentaren der?? Jeg syns du er rå som tørr å være deg selv! Du takler utrolig mye motgang som folk spyr ut i kommentar feltene dine ofte…men av like vell står på du på med både blogging og å være alenemor! Ikke la dette gå inn.. på deg de må være misunnelige!
      Syns dette var veldig bra tips 🙂

    4. 14.10.2015 kl.00:06: syyykt unødvendig kommentar fra en stakkars sjalu “hardtarbeidene” bitter person.

    5. Vell vell, sånn som du har utlevert deg selv på bloggen, så er det ikke så rart at du har en godt lest blogg. Hadde du aldri hvert i media, så hadde du aldri hatt en så godt lest blogg! Det er det som faktisk er realiteten her! Og alle de forskjellige rare meninger du har hatt, men plutselig forandret på dem, bare forde du finner ut at den personen der som skreiv den kommentaren der, faktisk hadde ett godt poeng! Å hva skjer da, jo da raser du ut i full irretasjon å høvler over dine lesere med sinne, bare forde du da skal fremheve ett godt poeng fra en av dine lesere som du da gjør om til dine ord!
      Jeg har sagt det før å sier det igjen, kommer aldri til og skjønne meg på deg!

    6. 0219: såklart jeg er supersjalu. Ærlig talt. Rannveig klarer seg bra som mor hun, men tror du ærlig talt noen er sjalu på henne? Jeg er glad jeg har mer innhold i livet mitt enn blogg og barn!

    7. Eh. Er du toppblogger? Anna Rasmussen er toppblogger, Fotballfrue, Sophie Elise… Der har du toppbloggere. Det skiller ca 50.000 lesere mellom deg og den av de som har minst av de jeg nevnte her.

    8. Ser du bruker ordet DØFØDT her, vet du egentlig hva det betyr? Grusomt å se at du bruker dette ordet i denne sammenhengen! Min sønn ble født døfødt. Som mor og gravid, burde du ikke bruke dette ordet i en slik sammenheng.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg