Tårer som presser på

I dag innså jeg noe ganske viktig. Jeg kan ikke være perfekt. Det bare går ikke. Jeg er absolutt ikke best stilt her i livet, hverken situasjonsmessig eller økonnomisk. Men en ting kan jeg si, jeg STREVER for å tilfredstille de kravene som er satt til meg! 

Jeg har virkelig måttet jobbe hardt for å oppnå ting. Jeg fikk for eksempel hverken bil, lappen eller noe engang i nærheten av en slik verdi i attenårsgave. Det måtte jeg bruke mine helt egne penger på. Det, som så mange andre ting her i verden. Det er ikke fordi jeg ikke har verdens godeste og snilleste mamma, som jeg absolutt har, men rett og slett fordi det ikke er alle som er like heldige eller like godt stilt økonomisk. Jeg har måttet JOBBE for å oppnå ting her i livet, og ting har kommet så langt i fra på et sølvfat man kan tenke seg.  Jeg har likevel blitt foret med kjærlighet, godhet og omsorg. Jeg har hatt verdens godeste mamma, en egenskap jeg både håper og tror jeg har arvet. 

Jeg innbiller meg at det faktum at jeg bare har vært nødt til å få ting til selv uten å rope på mamma, har gjort meg til en sterk person. Likevel kommer det til et punkt hvor styrken til sterke mennesker også brister.

Man kan ikke ha det perfekt ryddig til en hver tid. Man kan ikke være perfekt i jobben. Det å være en perfekt mamma til enhver tid er også helt uoverkommelig. Tanken på å ikke bare prøve å tilfredstille alle mulige spektere her i livet, men å også være perfekt innenfor absolutt alt. Et ord. UTSLITT! 

I går dro storebror på besøk til en venninne på gruppa hans etter barnehagen. Forresten veldig stort for han, første gang han besøker noen uten meg. Jeg skulle likevel hente Emma. Og jeg holdt på med prosjekt lage Barbie/Dukkehus til henne, og ville bare bli ferdig med alle de løse delene som lå rundt omkring før jeg skulle hente henne hjem. Dette tok litt lengre tid enn jeg hadde planlagt, og ble dermed litt senere i barnehagen enn jeg først hadde tenkt.

Det var jo denne FN dagen, og det var høstsuppe som foreldre kunne komme å være med på fra kl 15 til kl 17 (fikk jeg beskjed om, i alle fall) Da jeg kom til barnehagen litt før halv 5, hadde jeg litt dårlig samvittighet for å være sen, men tenkte med meg selv at så mye som jeg er med de, og er der FOR de, så er det ikke verdens undergang. Og dessuten har jeg enda over en halvtime på  å spise suppe med henne! 

Går inn i barnehagen, forklarer hvorfor jeg ble litt sen, og at jeg holder på med å lage et eget dukke/Barbiehus til Emma, og at jeg ikke kunne dra hjemmefra mens det lå mange løse deler og ting på gulvet og derfor ble litt senere enn jeg hadde tenkt.

I det jeg prøver å forklare , blir jeg avbrutt ;” Mmmmh..  Alle foreldre sitter her med barna sine… du skjønner vel at det er litt viktig for Emma at du er her for henne”

Det var sånn.. nå skal du ha dårlig samvittighet, og det er til pass for deg! 

 

Først gikk det ikke opp for meg hva jeg nettopp hadde hørt. Jeg , som vanligvis sier i fra når jeg føler meg trampet på, skjønte virkelig ikke hva jeg nettopp hadde hørt, og hele situasjonen ble helt merkelig. Jeg sa ingenting. Jeg gikk ut i gangen for å ta med meg alle ytterklærne til Emma hjem for helga, mens jeg kjente tårene presse på.

Hver eneste morgen er det opp og hopp. Selv om bekkenet mitt, kroppen min og hodet mitt skriker for full hals ” NEI!”. Jeg strever for å være den beste mammaen jeg kan være fra klokka seks om morgenen, og til jeg legger de klokka syv om kvelden. Selv om jeg per dags dato er høygravid og mer eller mindre funksjonshemmet, så strever jeg for å opprettholde et så normalt liv som overhodet mulig for mine to søte små. Nathaniel har jeg på fulltid. Og med “fulltid,” så mener jeg hver eneste dag, av hver eneste uke, i hver eneste måned hvert eneste år. Hundre prosent. Jeg har hele tiden vært opptatt av at svangerskapet ikke skal påvirke de. Jeg har måttet gi meg selv tusen millioner av spark i rævva for å klare å gjennomføre det jeg får til. 

Jeg er ALENE med TO barn. To vakre, gullegode barn som jeg elsker mer enn alt her i verden og mer enn gjerne ofrer hele min eksistens for. Men, jeg er fortsatt alene, om ALT. Ja, jeg kan faktisk ikke få sagt det nok ganger. Jeg er 22 år. Det er ikke mer enn fire år siden jeg ble regnet som et barn selv. Jeg er HØYGRAVID, og utrolig sårbar. På toppen av det hele, trenger jeg virkelig ikke å høre at jeg ikke “er der for Emma” 

Uttalelsen til vedkomne i barnehagen satte meg helt ut. Da jeg satte meg bak rattet etter å ha festet Emma i  sin bilstol, var det første jeg gjorde å gråte. Tårene.. ustoppelige. Jeg prøver så hardt, synes det ikke? Er det jeg gjør for mine to, søte små så lite betydelig at man kan ta seg retten til å si noe sånt?  Jeg er nesten hundre prosent sikker på, at om jeg hadde vært tjue år eldre enn hva jeg er nå, hadde vedkomne ansatte ALDRI sagt noe i nærheten av noe sånt til meg. Men derimot opptrådt med respekt. 

 

Da jeg hadde lagt mine søte små i går, var det første jeg gjorde å sette meg i sofaen. Jeg gråt. Gråt enda mer, og enda litt til. Tok meg sammen. Publiserte gårsdagens innlegg jeg heldigvis hadde gjort klart fra før av. Ellers hadde det ikke blitt noe blogginnlegg for å si det sånn. Følte meg utslitt, og samtidig veldig tråkket på.

Du er ikke bra nok! Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette her av alle ting, da jeg enda ikke har konfrontert overnevnte med det. Men det skal jeg, det må jeg. Jeg ble virkelig helt satt ut, og sitter enda med en vond følelse i kroppen. Jeg er rett og slett lei meg. Det føles likevel som en vanvittig lettelse å få luftet disse vonde tankene. Jeg føler ikke selv jeg fortjener det. Jeg står på, gjør mitt beste. Hver Eneste Dag.

 

 

Jeg tørker tårer når det trengs, og sier det går bra. Også når jeg selv kunne trengt noen til å tørke mine tårer og fortelle meg det samme. 

76 kommentarer
    1. rørende innlegg å jeg føler med deg <3 du fortjener ikke slike kommentarer å alle kan være uheldig! den ansatte som sa dette har garantert vært litt sen til noe i livet sitt før hun også.

    2. Jeg jobber fra 7-3 ,og har en halvtimes vei til og fra jobb.Tar meg ikke tid til en butikktur engang,for jeg vil hente gullet fortest mulig…..da er jeg I bhg senest halvfire…..Tilstelninger som dette du forteller om her,har ALLTID hatt 1.pri hos Meg!Jeg har selv sitti mang en gang med andres barn I armkroken som ikke har mamman og pappan sin der akkurat da…..som er utrolig viktig.Et barbiehus er vel faen ikke viktigere enn tilstedeverelse for datteren din……huff……Full forstaelse for bhg sitt argument der!!!!!

    3. Skjønner at du er sårbar akkurat nå. Men det er jo ikke sikkert de mente så mye med det. Men hvis de foreldrene som har faste jobbetider møtte opp, så kan det jo være de syntes det var rart at du ikke kunne komme ettersom du styrer dagene dine helt selv. Uansett hev deg over det. Det er mange i din situasjon som klarer seg helt fint, akkurat som deg. Jeg har vokst opp i ett hjem der begge mine foreldre jobbet og sto på, slik at vi hadde ganske god råd. Jeg fikk ikke lappen eller bil for det. Det måtte jeg jobbe for selv, i tillegg betalte jeg 5 års utdannelse selv ( pluss videregående, beg på det når minste var 9 mnd) så det vil si 8 års utdannelse etter jeg fikk 2 barn ( fikk selvsagt lån i Lånekassen som jeg betaler på ennå i en alder av 40). Så det er nok ikke vanligst å få ting oppi hendene, de fleste må skaffe seg det selv.

    4. Skjønner at det var en sleivete og sår kommentar, men jeg tror du misforsto opplegget i barnehagen. Fra 15-17 vil jo si at det var de to timene FN-aksjonen varte. Emma satt jo sikkert tilbords sammens med de andre ungene. Det var neppe sånn at ungene ble satt til bords for å spise suppe i det foreldrene kom… og du kom jo 30min før det hele var over. Emma hadde nok spist suppe for lenge siden sammen med de andre barna. Eller trodde du at de skulle holde henne unna middagsbordet til du dukket opp?
      Jeg skjønner deg, og jeg skjønner hva den barnehageansatte mente..

    5. Dere som kritiserer Rannveig, Halloo? Barnehagen får betalt for å passe barna når foreldrene er på jobb (uansett om de jobber hjemme), og da er det opplagt at ikke alle foreldrene kan komme hver gang barnehagen setter en dato for et eller annet arrangement! Når Rannveig ikke rekker det, er det barnehagens jobb å ta seg av Emma og passe på at hun har det bra likevel! Send en Mail til daglig leder, den ansatte bør få beskjed om at slike frekkheter til kundene (attpåtil en høygravid), er ikke greit.

    6. Kjære Rannveig.
      De ansatte i bhg leser bloggen din. Vær smart og slett dette innlegget og ta en prat med hun det gjelder heller. Evt gå til styrer.
      God helg videre.

    7. Kjære dere….slutt å sette for høye krav til dere sjøl som mødre. Trenger ikke ta oppvasken hver kveld før man legger seg….da unga er lagt, sleng beina på bordet og la det flyte…. 😊 Holder med anna hver dag. Tull å ta nytt glass/kopp hver gang man skal drikke..og vasking av klær….det gjør maskina….
      Sjøl hadde jeg ikke bil, gikk lenge uten vaskemaskin, og måtte gå til vaskeriet da sekken var full. Med to små, uten bhg plass….
      Burde prise dere lykkelige over at dere ikke var alene mødre for 30 år siden…..alt var ikke mye bedre før. …. Prøv ikke å være perfekte….Ingen klarer det 😂😂😂😂😂

    8. Skjønner at det ikke var vondt ment fra din side at du var sein i barnehagen, men her må man se det fra barnets vinkel.
      Det kan være utrolig sårt, forvirrende og vondt for barn å oppleve at alle de andres foreldre kommer, men ikke deres. Det hjelper lite at barnehages ansatte er der for det kan ikke erstatte foreldre. Nå uteble du jo ikke helt, men det kan jo ha vært en tung stund for E å vente så lenge på deg. Og dermed en slik kommentar fra personale.
      Nå mener jeg hverken at du er en dårlig mor eller forsømmer barna dine, men prøv bare å se dette fra en annen vinkel en din egen.

    9. Uansett hva jeg mener at du burde prioritert eller ikke, er det en høyst uproff barnehageansatt du har pratet med. Du betaler for at de skal passe på dine barn! Det er flere med f.eks arbeid som gjør at man ikke kan dra tidlig (lite pop om jeg sier midt i en operasjon at jeg må dra å spise suppe). Og de ungene har det vel ikke annerledes enn emma?
      Min første tanke var også dette hører du fordi du er ung. Om barnehagelæreren sa dette i beste mening fordi hun synes dette var feil prioritering får være så, uproft sagt. Hadde hun enda bare sagt at hun var trist fordi du ikke var der istedenfor den nedlatende kommentaren.
      Hadde det vært meg i vår bhg hadde jeg nok sendt mail/ringt styrer og sagt at jeg ikke synes det er greit å bli møtt på den måten.
      I vår bhg er det ganske mange, og det er kun 32 barn i hele bhg, som ofte må være alene på tilsetninger. Ikke ser jeg at de bryr seg så mye, de prater Me oss voksne og leker med ungene. Bhg vår arrangerer slik først og fremst for at vi voksne skal sosialiseres.

    10. Hvordan kan dere som er så kvass sitte å skrive på den måten? Ja, det er såklart viktig å være til stede for barna, men som en annen skrev oppi her så er det barnehagens jobb å passe barna. Skoler og barnehager har drøssevis av sånne dager og man kan ikke forvente at alle skal ha tid til og stille opp på hver og en av disse… spesielt ikke når man er i Rannveigs situasjon! Hver og en av dere barnemødre burde jo forstå hvor slitsomt det kan være når man er høygravid, har to barn og er alene om det i tilegg til at familien hennes bor ikke nært og da mister man litt av det og. Hun ville ikke at småtingene skulle ligge å flyte når barna kom hjem, okey? Det skal da ikke være så vanskelig og forstå det vell? Ha litt respekt, selv får jeg vondt av å lese det her, jeg kan ikke se for meg hvor vanskelig det faktisk er for henne en gang… Gi henne heller en klapp på skuldra for at hun står i det!
      Selv om hun har “valg alt dette selv” så er det ingen grunn for å konstant tråkke på henne med det! Dere trenger ikke være enig, men hold det for dere selv 🙂 det jeg ser mellom linjene her er ei jente som trenger litt trøst. Så kjære Rannveig; du er ei modig lita dame og det er helt ok å ikke være perfekt! Jeg er oppvokst med ei alenemor som er syk, det var mange sommeravslutninger og juletrefester jeg måtte dra alene på og jeg hentet lillebroren min i barnehagen på vei hjem fra skolen… poenget er at barn har forståelse for ting de og! Så om du misset litt den her ene gangen går ikke verden under for dattra di og det var dålig gjort av ansatt å snakke til deg på den måten! Hadde det vert en gjengående mønster hadde det vært noe annet. Men jeg har ingen tvil om at et det noe du kan her i livet, så er det å være mamma! En god en og:)

    11. Jeg skjønner deg Rannveig, nesten det samme skjedde meg ifjor! Prøv å ikke la det gå så inn på deg, du er ikke en dårlig mor. Selv om du kanskje kunne ha prioritert litt annerledes denne gangen, hallo alle gjør litt feil. Vær profesjonell og rolig når tar det opp med barnehagen. Jeg tror ikke at den ansatte mente noe med det, hun syntes sikkert litt synd på emma da alle andre hadde foreldre der.
      Vi hadde en lignende tilstelning ifjor på min datters bhage. Jeg hadde missforstått klokkeslettet og kom dit ca 1 t etter de andre. Da ringte en av de ansatte og spurte om jeg skulle komme fordi datteren min hadde stilt seg i kroken og var sjenert og kanskje usikker. Alle de andre hadde jo foreldre der.
      Så jeg skjønner jo hva den ansatte tenkte, men jeg tror ikke at hun sa det for å såre deg. Ha det i tankene når du snakker med dem.

    12. Den barnehagetanta bør klatre ned fra sin høye hest,med hvilken rett har hun til å si sånt? Garantert fordi du er ung,selv er jeg 44 og merker enorm forskjell på hvordan jeg blir behandlet av “tantene” i dag,kontra for 22 år siden med førstemann.
      I år hoppet vi over hele FN dagen og dro på hytta isteden.
      Hva med barna til de som jobber til 16-16.30,og som faktisk ikke kan komme fra tidligere selv om bhg markerer “o den store” FN dagen? Lider de barna ? Får de treumer?
      Det er så mye dilldall i dag fra bhg side at man kan bli matt av mindre,og tanter som er besserwissere er det bare å sette på plass. Håper virkelig hun leser bloggen din og skjønner at hun har gjort en tabbe.
      Jeg jobber selv med barn på et annet nivå,og det kunne ikke falt meg inn i det hele tatt og kommet med en slik kommentar til en mor eller far.
      Hev deg over det Rannveig <3

    13. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor du ikke bare kunne samlet alt av små ting som lå på gulvet puttet det i en pose også dratt avgårde når det startet. Skuffelsen i øynene til de barna som går å venter på sine foreldre er et trist syn. Hun mente nok kun at du burde vært tilstede for barnet ditt i denne situasjonen.

    14. Sånne kommentarer er ikke greit, og spesielt ikke fra barnehageansatte som skal være profesjonelle i arbeidet sitt. Jeg synes du gjør en god jobb, for det og være alenemor er ikke lett. Stå på 🙂

    15. Føler med deg, jeg hell fikk ikke noe fra foreldrene mine, ikke penger til det de. Og ang barna kommer jeg ca 16.15 å henter de altså 15 min igjen før stengetid, flaut men hvordan rekke alt å være perfekt 24/7

    16. Må bare kommentere her. FN-dagen er 24. okt hvert år og barnehagene har sin markering da ELLER om 24. okt er i helgen, så er det fredagen før. Dette gjentar seg altså HVERT ÅR og kan derfor planlegges i foreldrenes kalender i god tid. Jeg har også sett hvor leit det er for de barna som ikke har noen av sine foreldre der og jeg kan forstå at den ansatte sa det h*n sa til det. De bhg-ansatte er “på barnas lag” og vil derfor ta mer hensyn til Emmas følelser enn dine. Når det er sagt, vil jeg samtidig si at jeg heier på deg! Synes du virker flink med barna dine 🙂 Tenker bare at du prioriterer tiden din litt annerledes enn mange ville ha gjort i noen situasjoner.

    17. Fysj for en kommentar! Alle har ikke mulighet til å komme når sånt begynner eller være der begge timene. Hos oss, kan man komme når man vil og bli så lenge man vil. Et kvarter holder, bare man kommer. Åpent hus liksom. Hadde også sagt fra til barnehagen!

    18. Jeg gikk en halv time før fra jobb i går, så jeg kunne være med på FN feiringen i bhg til barna mine. Begynte halv fire, da er jeg egentlig ferdig på jobb. Sjefen min syntes selvfølgelig at det var greit 😉
      Jeg er selv 23 år, har to barn på 5 år og 3 år. Har aldri møtt en eneste person i bhg som har sett ned på meg eller noe for at jeg har fått barn tidlig. Jeg får bare skryt over hvor lykkelige barna mine er, og hvor veloppdragne de er.
      Jeg skjønner ikke hvorfor alle unge foreldre skal ta den der med en gang at de får kommentarer fordi de er unge foreldre? Det er akkurat det samme som at utledninger kaller deg for rasist fordi du sier at du ikke liker personen fordi den har sagt noe stygt til deg.
      Om du prioriterte et dukkehus fremfor å møte opp i bhg og være der for datteren din, så kan jeg jo skjønne at de reagerer ja.. Du har jo hatt tiden på deg fra halv ni på å fikse det dukkehuset, eller så kunne du ha satt det opp neste pappahelg.
      At du du tenker at materialske ting er viktigere enn å møte opp for datteren din, så fortjente du den kommentaren, uansett hvor gammel du hadde vært!

    19. Hei
      Vi hadde også FN feiring i barnehagen. Det begynte klokken 14. Men jeg jobber til 15 og kunne ikke gå tidligere fra jobb. Var i barnehagen først 15.30 .. Og følte det samme som du Rannveig. Men sendte avgårde bestemoren til barnet mitt når det startet. Så da var det noen som var der og representerte familien fra begynnelsen. Det er kanskje et tips til andre? Jeg er lei meg for at jeg gikk glipp av sang og dans barna hadde øvet på. Men jeg kom iallefall så fort jeg kunne. Og det viktigste må jo være at man faktisk kommer – selv om ikke alle har mulighet til å komme akkurat når det starter.

    20. Du kan komme halv 5 hvilken som helst annen dag, men akkurat denne dagen burde du Vært der kl 15. Stakkars Emma som så alle andre hadde foreldre sine der mens hun selv ikke hadde det. Hadde du hatt en jobb som holdt deg igjen så hadde det Vært forståelig men du satt hjemme og bygget barbie hus. Ikke rart den ansatte reagerte, det var helt rett av henne. Prioriteringer rannveig !

    21. Hvis alle de andre barna hadde foreldrene sine der, så er det vel ikke noe problem for at en av de ansatte kunne ta seg av Emma! Ingen har no med om hvorfor du hentet når du hentet. Jobber selv i barnehage, og når vi har foreldrekafe så er det alltid noen av barna som ikke har foreldre der, og da er det vår jobb å sørge for at barna har det bra. Uansett hvilken årsak. Hadde tatt dette opp med barnehagen fordi de har faktisk ikke noe med hvorfor du ikke kom før! Så lenge du er innenfor åpningstider så kan du hente når du vil. Uansett FN dag eller andre ting
      Stå på Rannveig!

    22. skjønner at du er ganske hormonell og ble lei deg av kommentaren. Den ansatte burde nok ha ordlagt seg annerledes. Men allikevel, du tenkte nok ikke så langt der. Er ganske logisk å prøve å komme før 16.30 på sånne arrangementer.. Attpåtil på en fredag når det er enda mer vanlig med litt kortere dag i bhg.. Selvfølgelig kan det skje at man er opptatt og ikke rekker å komme før rett før stengetid, men da tenker jeg at man sier i fra på forhånd. Og bare et ps, er det ok å hente kl.17 er virkelig bhg åpen til da, eller er det meningen at man skal hente før kl.17 slik at de ansatte som slutter kl.17 faktisk kan gå hjem til rett tid..?

    23. Det var egentlig bra du ikke fikk forklart grunnen til at du kom så sent da. Det hadde vært litt flaut. Men det heller ikke sånn at alle kan dra fra jobben sin tidligere for å bli med på slikt, så det må jo ha vært andre barn der som også var alene i starten?

    24. Mulig at kommentaren var litt krass,men her heier jeg på den barnehageansatte,for hun hadde nemlig Emma i fokus!Du visste om at det skulle være tilstelning i barnehagen og burde derfor prioritert annerledes. Det handlet ikke om at de ansatte har betalt for å “passe” barna hele åpningstiden,det handler om at når Emma så at alle de andre foreldrene kom ville hun også til mamma! Hvis du hadde vært forhindret på grunn av jobb, eller en viktig avtale ( viktigere enn Barbiehus…) kunne og burde du gitt de ansatte beskjed om dette, da ville de forklart Emma hvorfor du ikke kom og hjulpet henne bedre med å kose seg mens hun ventet på deg.jeg er sikker på at de tok seg av henne uansett , men hvis de hadde vært forberedt på at du ikke kom kunne de ha hjulpet henne enda bedre. Ta lærdom av dette , neste gang kommer du tidsnok .

    25. Tåpelig av den ansatte i barnehagen å slenge en slik kommentar. Mødre føler vell daglig at dagen ikke strekker til, og at de skulle gjort mye mer, så å få en slik kommentar er unødvendig.

    26. Jeg tipper nå at det var en ganske spent Emma på tur hjem i fra bhg’en. Hadde det vært meg hadde jeg vært tusen ganger mer interessert i det dukkehuset som mamma helt selv har laget og som nå kanskje var helt ferdig, klart til bruk, hjemme hos meg. ☺️ jeg tror disse andre menneskene glemmer av at det er faktisk flere ting som gleder barn her i verden en suppe, og hadde det ikke vært viktig for Emma så hadde du nok ikke giddi å byggd et helt dukkehus til henne. Spesielt ikke så langt inn i svangerskapet.

    27. Jeg har selv klart å glemme et slikt arrangement en gang, som stressa alenemor i FULL jobb. Og da følte jeg også på den dårlige samvittigheten du gjør. Men jeg glemte som sagt, og jeg var på jobb. Jeg ryddet ikke dukkehus og prioriterte bort med vilje.
      Ta det med barnehagen på mandag hvis du ble støtt av noe! Ikke gøy for en ansatt å bli hengt ut på en offentlig blogg uten tilsvarsrett.

    28. Merkelige kommentarer… Foreldre er for det første ikke kunder av barnehagen. Barna er brukere. Barnehagen er til for barna, og ikke foreldrene. Det foreldre deriomt har krav på er å være med på å påvirke hvordan barnehagedagen legges opp, så deres barn (som mor og far så klart kjenner best selv) får et best mulig tilpasset tilbud. Altså individuell oppfølging tuftet på barna sine behov og særegenheter. Barnehagen skal opptre profesjonelt, og de som jobber der bør vite hva slags ansvar de har ovenfor både barn og foreldre. Måten denne ansatte uttrykket seg på var noe uheldig, og jeg ville aldri sagt det på den måten. Om det ikke er stadig gjentagelse av forsømmelse fra foreldrenes side mener jeg at ansatte burde la tvilen komme foreldrene til gode. Om ansatte blir bekymret så passer det å ta opp dette på en foreldresamtale. Det heter forøvrig Barnehagelærer og pedagogisk medarbeider for dere som fortsatt lever i forrige årtusen.

    29. Tørk tårene, du ER en fantastisk mamma! Ikke la lite gjennomtenkte kommentarer gå inn på deg :’) Se på barna dine, de er friske, glade og lykkelige, og har alt de trenger og mer til. Det er beviset på at du er flink nok i massevis 🙂 Jeg gikk også glipp av noen sånne opplegg i bhg noen ganger, men jeg vet at jeg ikke er noen dårlig mamma fordet 🙂 Stor Trøsteklem fra meg

    30. Å så slemt å si sånt, send klage til barnehagen? Du er superflink, ikke tenk på hva hun dama sa, hun har nok ikke fått seg noe på en stund!
      Super mommy points til deg !

    31. Jobber selv i barnehage, og kunne aldri kommet med en slik kommentar, uansett situasjon. Vi hadde også samme opplegg, om at foreldrene kunne komme fra 15-17. KUNNE, ikke skulle eller måtte. Vi kan på ingen måte kreve at foreldre SKAL komme i barnehagen klokken 15.00. Hva med de som ikke har mulighet til å gå tidligere fra jobb? Eller de som har fult opp med ting å gjøre, nemlig fordi de er alene? Når barn er i barnehagen, er det de ansatte som har ansvar for at barna har det bra. Jeg har aldri opplevd at barn som ikke har foreldre som kommer på sånne tilstelninger lider noen nød. Da får de bare litt ekstra oppmerksomhet fra oss ansatte, som de faktisk er veldig trygge på, i og med at vi er med de mesteparten av dagene.
      Jeg syns du virker som en flott mor, som gjør det beste hun kan. Og det beste du kan, virker som bedre enn det mange får til 🙂
      Det skinner virkelig gjennom at du vil det beste for barna dine, og at du er villig til å gjøre alt for dem. Jeg beundrer verdiene dine, og alt det virker som du lærer dine barn. Lurer heller på hvordan det kommer til å gå med barna til en del av de som kommenterer bloggen din. For dine er i de beste hender 🙂
      Skulle ønske jeg hadde barna dine på min avdeling! De er jo så skjønne!

    32. Barne er brukeren av barnehagen, ja, men du tar HELT feil i at foreldrene ikke er kunden. Eller er det kanskje gratis barnehage der du bor?? Foreldrene betaler barnehagen, altså er de kunden.

    33. Stor, varm, klem til deg <3
      Det ER tøft å være gravid. Ikke bare fysisk, men også psykisk. Du fortjener ikke slike kommentarer. Gleder meg til å se dukkehuset på bloggen din når det er ferdig, Emma er heldig som har deg til mamma.

    34. Kjære Rannveig. Jeg skulle ønske jeg kunne skrive noe som visker vekk all den ubegrunna kritikken du får over her. Jeg klarer sikkert ikke det, men jeg gir det likevel et forsøk.
      Ja, kanskje du ikke var like god til å disponere tid denne ene dagen, men hva så? Det skjer for alle en gang imellom, og for enkelte veldig ofte. Ut fra det jeg leser på bloggen din, så står du på for barna dine, og er tilstede i deres hverdag. Jeg tror til og med du er mer tilstede for dine barn enn hva folk flest er. Hva så om du ikke fikk vært med på hele FN-dag-arrangementet i barnehagen? Du kom jo!
      Jeg tror ikke barn henger seg så voldsomt opp i dette, med mindre det skjer ofte og de ofte eller alltid blir hentet sist. Jenta di satt jo heller ikke alene. Det var jo mange voksne og barn der sammen med henne. Jeg er heller ikke redd for å innrømme at når jeg om litt får egne barn, så kommer jeg til å være en av de som leverer unger tidlig, og henter sent. Og det kommer jeg ikke til å ha dårlig samvittighet for. Barn er ikke så skjøre som nett-trollmødrene skal ha det til 😉
      Alle har vi våre feil og mangler. At du ikke fikk med deg FN-arrangementet er ikke en av dine. Fortsett den gode jobben, og stå på! Jeg heier på deg! <3

    35. Må virkelig bare le av mange av de latterlige kommentarene!
      Det er så mange tilsetninger i løpet av ett barnehageår,så ja man går glipp av noe,so what? Slike kommentarer skal virkelig de som jobber i barnehage spare seg for! De er der for å passe barna og da kan de heller ta vare på barna som ikke hadde foreldrene sine der,istedenfor å slenge med leppa! Din datter var garantert ikke den eneste som ikke hadde foreldrene sine der. Ser mange sier at de prioriterer bestandig når noe skjer i barnehagen,men deg trur jeg ikke noe på. De er nok heller ikke så perfekte som de skal fremstille seg selv;)
      Bare børst det av deg og stå på!

    36. ikke bry deg om henne, det var svært lite proft og si, gutten min var syk den dagen det var,men hadde nådd bhg hvis jeg skulle, men tror aldri de hadde sagt sånn for det..
      Og jeg handler før jeg henter barnet i bhg fordi det er letter og handle uten barnet

    37. Jeg pleier ikke å lese blogger så ofte, og ihvertfall ikke skrive komentarer. Men jeg føler jeg må fortelle deg at DU ER BRA NOK! Du har snart 3 fantastiske barn som elsker deg over alt på jord! :))

    38. Selv om jeg ikke helt forstår prioriteringen din, har ikke den barnehageansatte noe med å snakke sånn til deg. Du er betalende kunde, hun er ansatt for å passe ditt barn. Og hun har faktisk overhodet ikke noe med om du jobber, eller sitter hjemme og bygger barbiehus. Når det er sagt, syns jeg faktisk du burde prioritert å dra til bhg kl 15, men det er ditt eget valg. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en samtale med vedkommende som møtte deg på en slik måte og gitt henne klar beskjed om at du ikke aksepterer å bli snakket til på den måten. Det er jaggu ikke enkelt å strekke til alltid, vi er alle bare mennesker.

    39. Argumentet om at foreldre er kunde av barnehagen er feil. Barnehageplassen er subsidiert av staten, selv om foreldre betaler en andel. Man er ikke kunde på sykehus selv om det er egenandel. Man er ikke kunde av et pleiehjem selv om hele pensjonen din brukes på plassen. Skoleelever og deres foreldre er ikke kunder av SFO selv om de betaler for det. Dette er bare noen eksempler, for å understreke at man ikke er kunde bare fordi man betaler for en tjeneste. Man er bruker.

    40. Hei kjære rannveig. Som barnehagelærer stiller jeg meg virkelig svært undrende til denne kommentaren fra barnehagepersonalet. Virkelig uprofesjonelt. Slike dager åpner opp for et tilbud til dere foreldre. Det er absolutt ikke obligatorisk og det fins ingen grunner for å dømme deg for dette. Jeg har både selv som mor stått over flust av slike dager da det ikke passer seg og opplever det ofte i jobbsammenheng også. Helt vanlig ingen krise

    41. Hei.
      Ingen sier du er en dårlig mor eller at du ikke er bra nok.
      Du virker som en super mor og barna er heldige som har deg.
      Men jeg har ikke helt sansen for å ta dette offentlig.. De ansatte i bhg og sndre foreldre i bhg leser dette,det er en uting å ta dette på nett.
      Det opplevdes nok sårt for deg der og da,men slike ting som foreldrekaffe/høstsuppe o.l. er viktig for barna! Min erfaring er at barna sitter og venter på sine. Altså mor eller far.
      Det er vel ikke så mange ganger i året?
      Sikkert vondt for deg der og da,men nok vondere for hun som satt og ventet.
      Likevel,skjedd er skjedd og du er ingen dårlig mor for det

    42. Kjære Rannveig!
      Ærlig talt, DRIT i alle bedrevitere som sitter her å kommenterer at “jeg jobber 7-16 men mine barns tilstelninger i barnehagen er alltid 1.pri” og lignende. Det er slettes ikke alltid jeg er enig i det du skriver, og langt i fra alt du har delt opp igjennom årene har jeg tenkt at “dette var nødvendig å dele” – men at du er en dårlig mor – nei vettu hva! Du er fire år yngre enn meg og har straks tre barn. Med forskjellige fedre – men hva fanten rakker det oss som sitter hjemme foran skjermen, de ansatte i barnehagen eller hvem som helst. Ingenting! Det er ingen regel om at man ikke kan være en god mor selv om man har barn med forksjellige fedre, selv om man er alene eller ung. For en god mor er du!
      Kanskje alle disse drittkjerringene kan ta en titt på bloggen til en viss stavangermamma, og se hvordan hun SELGER barna sine på nettet for å få klikk, i en blanding mellom “SEXTAPE”-overskrifter, og å dra de med seg til Kypros for egen vinning – og mene noe om henne heller!!
      STÅ PÅ RANNVEIG. Du kommer til å klare deg aldeles utmerket.
      Stor klem fra Tromsø!

    43. Jeg syns det er dårlig å ikke hente ei lita snuppe på ett eller 2 år før klokka halv fem uansett, det er altfor lang dag for et så lite barn som har en hjemmeværende mor. Du kunne fint putta de småtingene oppi en pose og møtt opp en time før. Å prioritere å bygge barbiehus fremfor å hente ei lita jente i bhg, uff har ikke ord.. Er selv alene med en 2- og en 4-åring og jeg gjør ALT for å gi dem så korte dager som mulig i bhg. Jeg skjønner at du er sliten men barna dine blir også forferdelig slitne av å ha like lange arbeidsuker i bhg som oss voksne har på jobb.

    44. Jeg synes Emma er heldig, som går i en barnehage hvor de ansatte ser henne! Og så synes jeg det var riktig av vedkommende å si til Rannveig at h*n ikke forsto prioriteringen. Når det er sagt, så var dette en misforståelse, og det kan skje den beste. Men, som sagt over, er det umodent å henge ut vedkommende på en offentlig blogg uten tiksvarsrett. Grow up!

    45. Slutt å syntes synd i deg selv! Det er du selv som har satt deg i den situasjon du er i, og det er kanskje tøft men herremin du er da virkelig ikke noe unikum! Det finnes mange andre der ute som har det likt og værre enn deg!
      Jeg klarer ikke syntes synd i folk som syter, men de som er stille ja de syntes jeg synd i. De som syter som deg virker bare egoistisk og selvsentrert..

    46. Kjære vene. Du kunne jo bare ryddet vekk de løse delene i tide, for så å ha rukket det. Bare fortsatt med dette huset dagen etter, eller når som helst en annen dag.
      At du tok denne kommentaren så hardt tror jeg kommer av hormonene dine. Den var ikke så ille. Ikke bry deg noe om den.

    47. Wow, for en ufyselig kommentar av ansatt og ikke minst mange ufyselige kommentarer i feltet her. De ansatte har da ingenting med hvordan du prioriterer tiden din, ei heller disse “bedreviterne” over her! Du er mer enn bra nok, Rannveig! Jeg hadde blitt støtt av den kommentaren der selv, selv om situasjonen min er helt annerledes enn din! Folk dømmer så altfor fort, uten å tenke seg om! Gah, jeg blir oppgitt jeg..
      <3

    48. Du kommer ikke i bhg og henter lillejentar halv fem. Ikke fordi du jobber, er syk eller annet, men fordi du sitter og diller med hobbyting hjemme. Akkurat denne dagen er det et arrangement i bhg for foreldre og barn. Mens de andre hadde noen der, så satt Emma alene. Synes virkelig ikke det er rart at den bhgansatte sier at det er viktig at du er der for Emma, når du forklarer at du var opptatt med hobbyting hjemme og derfor ikke hadde tid (!!) til å komme tidligere. Skulle hun ikke si noe? Jeg tror de hadde sagt det samme til en voksen mor. Du gjorde en tabbe, men hormonelle og nærtagende som du er akkurat nå, så legger du det på “motstand mot unge mødre”. Btw så er jeg også helt alene med mime små, uten familie eller avlastning, så jeg vet hvor tungt det er. Men nå var det du som blingset. Dette blogginnlegget burde du heller ikke skrevet før du hadde tatt det opp med bhg heller. Barnslig å henge dem ut på denne måten. Særlig siden de bare gjorde jobben sin.

    49. Så mye ufyselige kommentarer over her!! Blir helt satt ut. Håper du hever deg over dem. I barnehagen til gutten min ble fn dagen markert med salg av vafler osv. 5 barn av 14 hadde foreldre som ikke kom i det hele tatt. Siden det varte fra 14.00-16.00. Disse barna var inne på avdelingen sammen med de ansatte, mens de andre var inne på “fellesen”. Han ene faren som kom og henta hadde ikke fått det med seg en gang. Men tviler sterkt på at noen av disse barna tar skade av dette! Heller ikke datteren din. Det er jo snakk om EN gang. Det er jo helheten som veier tyngst. Man er ikke en dårlig mor selv om man ikke kom til “tide” til en tilsetning i bhg. Så dere med frekke kommentarer over her. Ta dere en bolle!

    50. Helt enig med Ingrid over her. Jeg har desverre ikke noe Barbie/dukkehus. Heller ingen barn. Men om jeg hadde hatt et Barbie/dukkehus og vært ALENEMAMMA til to, og vært høygravid og snart ALENEMAMMA til 3, ville også jeg prioriterert Barbie/dukkehuset framfor å spise suppe sammen med mitt barn i barnehagen. Suppa var sikkert både for salt og tynn alikevel. Kanskje den ikke egnet seg til å spise for HØYGRAVIDE heller.
      Stå på Rannveig.

    51. Forstår barnehagen, men hun har ikke noe med å si slikt. Det er ditt valg, men jeg ville også ristet på hodet av deg etter du hadde gått. Men mår det er sagt så burde ikke Emma trenge å lide noen nød fordi du ikke kom, det burde de i bhg sørget for. Hos oss blir barna hentet “som vanlig” og tatt med til et annet rom/sted der arrangementet er. De barna som ikke blir hentet av diverse årsaker ser ikke dette og merker ikke dette. Vi koser oss på avdelingen og de er lykkelig uvitende. Sånn burde det være. Det er selvfølgelig sårt å se alle andre med mamma og pappa enn en selv.. Derfor sørger vi for at det ikke skjer.

    52. Åhåjsann kor hårsår du va. Den der komentarn fortjente du i den her situasjon. At du sett et barbie hus framfor din egen levende datter. Så må æ sette et stort SPØRSMÅLSTEGN. DEN HER TOK KAKA ALTSÅ… håpe det va en engans miss det her.en GOD mor hadde møtt opp for sin kjære datter, framfor å drive me hobby.. virke som du mene det normalt å la ongen bli henta så sent. Du går hjemme hele dagen, så bør du prioritere å hente barna tidlger..stakkars emma som måtte bli der utn mor. Å vist barna dine må ha så lange daga i bhg for at du ska gå hjemme å trippe. Så må du ta tak i dæj skjøl. E ikke mange som hsr mulighet å være hjemme me barna. Det har DUUUU. Men heisann du hiv dem lange daga i bhg fordet. Sikkert vær dag å ..helt galskap

    53. Kan du ikke ha en spørsmålsrunde snart igjen? Hvor vi som leser blogger din (som jo igjen genererer inntekt til deg) kan stille deg spørsmål. Du kan gjerne svare på videoblogg.
      Om det er greit kan jeg starte med noen spørsmål her, og så kan øvrige lesere fylle på..
      1: Hva har gått galt med bilen din, og hvilken bil har du lyst (og råd) til å kjøpe deg nå?
      2: Hvorfor sluttet du egentlig hos møbelbutikken?
      3: Hvilke konsekvenser mener du at den stadig svakere kronen vil medføre, for eksempel om du skal prute på en vare som skal betales med ??

    54. Herlighet for en diskusjon forresten. Som økonomi student og i tillegg er interessert i rettslære som jeg også har fått printet inn i hodet dette semesteret, så lenge en bedrift er i et AS eller ASA eller enkeltmannsforetak uavhengig om det er privat eller statseid. Er du kunde så lenge du betaler for en tjeneste eller et produkt. Og ja, vi som betaler for barnehage er kunder.
      Herlighet, fatter forresten ikke hvordan dere kan dra inn noe sånt i et såpass personlig innlegg om noe som virkelig har gått innpå henne som mor. Sitte å dømme en person uansett hvem det er over nettet er helt sykt. Håper virkelig dere som slenger så mye stygt til både Rannveig og andre bloggere tenker på at dere kan bli straffet for å drive sjikane, ærekrenkelser og personangrep.

    55. Jeg har så stor respekt for deg å den jobben du gjør både som mor å som blogger , åssen du alltid må takle de tøffeste kommentarer som kunne fått meg i kjellern å du virker så innvendig uslålig sterk , du har måtte takle de sykeste , styggeste å mest meningsløse kommentarer å du reiser deg for deg selv å ungene å kommer med de beste innleggene tilbake . Du er 22 år å du har kommet lenger en mange andre i den alderen å til og med kommet lenger en utrolig mange voksene , du er en person mennesker ser opp til å en person der haters må inn å plukke ut en minste feil på deg uansett hva det skulle være for å få deg i et dårlig lys ,. til å med i dette innlegget her så kommer en å liksom har det verre , at du fortsatt blogger på blogg.no er et mirakel etter alt du har måtte forsvare deg med .
      Jeg ser at ungene dine har alt barn kunne drømme om , de har masse fine klær å leker , de viser med hele seg at de har det bra å du er oftere ute å gjør ting med dem en utrolig mange andre mødre. Ingen har rett til å komme her å si at du verken er ansvarlig eller dårlig mor for nettopp på grunn av deg som person å livet du lever så er jeg en av mange lesere som nesten daglig er innom for å se nettopp fordi jeg liker både det jeg ser å leser,. Du skylder ikke mennesker å forklare deg fordi du har dine meninger å ditt liv å hva du bruker fritiden din på er kun din egen sak å ingen andres. Det svakeste punktet for en mor er ¨å høre at hun er en dårlig mor , å dette er noe alle er klar over å nettopp derfor måå folk bruke det fordi det er det de vet de kan såre deg med . Du er forbilde for meg å jeg syns du er alle tiders jente å jeg er glad for at du blogger . Ha en fin søndag du fortjener det beste

    56. Man kan mene mye rart om dæ, men at du ikke e en god mor det kan man ikke si. Æ syns du gjør en enestående jobb. Fortsett sånn 🙂

    57. Anette : Om det skjer at barna blir sittende gråtkvalt og vente på sine foreldre er det barnehagen som har gjort noe galt, det er da barnehagen som utsetter barna for noe unødig, da burde dem legge opp slike dager anderledes

    58. Dersom man leser innlegget, og ikke skummer igjennom, vil man se/forstå at dette var en engangshendelse.
      Jeg forsøker også å være der på hentekaffe, hentesuppe osv i barnehagen. Og jeg synes det er trist for de barna som ikke har foreldre der. Men det har da likevel hendt at jeg ikke har vært klar over det, eller rett og slett ikke rukket det. Også får jeg selvfølgelig helt svar samvittighet fordi jeg ikke var der. Men det er da virkelig ikke de ansatte sin oppgave å “oppdra” foreldre.
      Alle gjør feil, bommer på tiden og glemmer ting innimellom. Det der var ingenting annet enn en ufin og uprofesjonell kommentar av den ansatte!

    59. Uff, får så vondt av deg. Håper du har fått det hele litt på avstand nå. Tror virkelig du er en god mor for barna dine, og bare at du i det hele tatt lager et Barbie-hus til datteren din sier jo mye (vil gjerne se resultatet da 😉 ) <3
      Kan skjønne hva denne ansatte mente, hun prøvde vel bare å se det fra datteren din sitt ståsted. MEN syns hun kunne uttrykt seg på en annen måte. Prøv å se på det som konstruktiv kritikk, og move on- vit at du er en god mor som gjør alt for barna sine.
      Ha en god dag, kjære du!

    60. Nå må dere for faenmeg gi dere. Jeg er sikker på at alle dere nettroll er av den sorten som blir sjokkerte og triste hver gang det viser seg at mobbing fører til selvmord. Bare vit at dere er med på å skape veien som fører dithen. Jævla klovner. Gå inn i dere selv.
      Rannveig, det er mye jeg er uenig i – men stå på. Du er et menneske, akkurat som alle oss andre. Det er lov å feile, det er lov å gråte, og det er lov å ta en pust i bakken fordi man er sliten. Stå på, og lykke til. Du er flink.

    61. Du er en GOD mor, punktum. Ikke la denne hendelsen eller noen andre her på kommentarfeltet få deg til å tro noe annet! Jeg synes også at barna dine er kjempe heldige, med alt de har!! Kanskje hadde det cørt bedre om du hadde vært på barnehagen denne dagen. Men det er absolutt ingen krise eller katastrofe at du ikke var der! Uansett hvilken grunn du hadde for å ikke være der, så gjør det deg IKKE til en dårlig mor.

    62. Her var det jammen mange pedagoger i kommentarfeltet.
      Syns det var litt sleivete av den ansatte å si det sånn, spille på samvittighet. Hadde skjønt det mer om det var N det var snakk om, som er litt større og skjønner mer. Men Emma er jo ganske liten, og har neppe følt seg såret, usett eller uelsket. Hun har ikke begreper om hvor lang tid en time eller to er, og ble helt sikkert like glad for å se mamma før eller etter suppe.
      Jeg har vært dagmamma og barnepasser i mange år, og har selv steppet in på pepperkakekos på sfo eller skole når foreldrene av en eller annen grunn har hatt andre ting å prioritere. Barna var like glade for dèt, for de vet jo at mamma og pappa elsker dem like høyt om de ikke var tilstede akkurat da. Hev deg over det, og vit at god mor ikke viser seg i oppmøte på tilstelninger for å vise Andre foreldre hvor “flink” man er. Klart jeg husker tilbake til klassegreier hvor en elev Aldri hadde foreldrene med. Tror dette var sårt for han, men der var det ikke snakk om engangshendelse, og hva viste vel vi om hvorfor de ikke dukket opp. Kan jo være alt fra dobbeltarbeidende foreldre, til problemer hjemme, sosial angst eller whatnot. Selv om andre mener du har et hav av tid fordi du ikke er i fysisk jobb, så har du ingen forklaringsrett på din tid og gjøremål.

    63. Det “random” eksempelet som du kaller det beviser ingenting. I tillegg rimelig “søtt” at en med “økonomi studie og interesse for rettslære” skal belære folk om hva som er rett terminologi innenfor barnehage. For en gjeng med lavpanna kjerringer i kommentarfeltet. Håper ikke dere oppdrar barn.

    64. Nei fysj for en stygg og lite gjennomtenkt kommentar fra en ansatt i en barnehage! Man blir faktisk invitert på slike ting i en barnehage, en invitasjon er til de som vil og kan, det er faktisk ikke alle som kan stille opp på slikt i arbeidstiden sin..Å at hun er så frekk å kommentere dette til deg det er fakstisk helt utrolig! Du bør levere inn en klage på dette! Noe så stygt og uproffesjonelt! Prøv å ikke ta det til deg.. Klem

    65. Ikke frekt ment, men jeg kan være litt enig med denne personen som sa dette. Litt feil måte og si dt på kansje. Men med planlegging kunne du vært der når det startet huset kunne fint ha fks ventet til dere kom hjem eller du kunne avsluttet det innen god tid i og med du visste om denne fn cafe i barnehagen. Har selv barn og har oppgjennom mine snart 7 år som mor sett at det er noen foreldre som ikke kommer eller kommer veldig sent til slike ting og disse barna er veldig leie seg for de mamma eller pappa ikke kommer(eventuelt et annet nært familiemedlem) og det er ganske trist, og ja jeg rister litt på hode av disse foreldrenne som ikke kan få til og komme på slike ting i barnehagen. Vertfall når man vet de har ingenting som egentligt står i veien for at de ikke kan komme. Men jeg ser du er en god mor og slikt kan skje innimellom da vet du det til neste gang og tar den lærdommen med deg videre..
      Og skal si du slår ikke ei bekjent av meg som har glemt ut slike ting i barnehagen noen ganger og dermed ikke kommer i det heletatt kun for og hente ungen som ikke fikk ha mammen eller pappen sin der, dt mener jeg vertfall er dårlig.
      Men prøv og legg dette bak deg. Du er en flink mor og en god mor for barna dine 🙂

    66. Greit, barnehagen kunne sagt det på en annen måte.Ikke det som fikk meg å tenne på pluggene her.Men at dama kan sitte å si at hun er mer eller mindre funksjonshemmed pga bekkenet.Spar meg, har fire barn, kjent på vondt bekken mang en gang. Men funksjonshemmed .NEI, ikke på langt nær, men nå er jeg det så til gangs.Avhenging av rullestol og det som er.

    67. Jeg skjønner det. Glemte helt av en sånn ting i går jeg også! Har kjempedårlig samvittighet..
      Hos med sa ikke de barnehageansatte noe om det.. Jeg hadde blitt rasende om de hadde sagt noe slik.. snakk med bestyreren av barnehagen

    68. Syns ikke det er tåpelig i det hele tatt, aktiviteter i barnehagen e planlagt langt fram i tid, og et dukkehus kunne hun jo spart seg med å skru opp til dagen etter.
      Barna setter mer pris på å ha tilstedeværelse der det skjer, enn å bli kjøpt med leker!
      Barnehagen gjør jo også det for at foreldre ska få et insyn i hva barna jobber med osv,..
      Og når man faktisk ikke jobber så kan man jo ta seg god tid.
      Har 3 barn sjøl, har ikke droppet noe verken på skole, eller barnehage, alt etter hva man prioriterer selv heter d.
      Kritiserer ikke rannveig, men alt som skjer i bhg har en mnd plan, så d viste hun nok flere dager før allerede.

    69. Jeg har jobbet som pedagogisk leder i mange år, så dette overrasker meg ikke. Etter å ha sett så mye uprofesjonelt personale valgte jeg å slutte og videre utdanne meg. Sannheten er følgende: Barnehageansatte har favoritt-foreldre, favoritt-barn, mange som jobber i barnehage liker ikke barn og vil heller bruke tid på kjøkkenet enn sammen med barna. De baksnakker barn, foreldre og selvsagt også hverandre. Slik blir det i kvinnedominerte yrker, dessverre.
      Det er riktignok NOEN flinke ansatte, men dessverre er det flere ubrukelige ansatte i barnehager enn brukelige. Kompetansen er ofte ekstremt dårlig, men slik vil det være så lenge hvem som helst kan få jobb som assistent. Man må riktignok levere en vandelsattest som bekrefter at man ikke er dømt for seksuelt misbruk, men man kan fint ha en dom for narkotika, promillekjøring eller andre ting. Ofte er bhg slappe på å be om slike attester, så man vet jo aldri hvem det er som passer på barnet sitt.
      Gjennom mine år som pedagogisk leder har jeg jobbet med rundt 100 ulike assistenter, og jeg kan telle på èn hånd hvor mange av dem jeg hadde latt passe mitt barn. Hvor mange av dem som liker barn.
      Med denne infoen vil jeg at du skal lære et par ting: Det finnes dumme folk overalt. Jeg tviler sterkt på at datteren din tok noen skade av at du kom litt senere på FN-markeringen. Hun vet ikke engang hva FN er.
      Men, når du ikke var der, så betyr det at de som var på jobb måtte ta seg av henne. De måtte altså gjøre jobben sin, og det skapte nok frustrasjon.
      Jeg tror også at du ble snakket slik til fordi du er ung og alenemor.
      Mitt råd til deg om noe lignende skulle skje igjen er: Ta det opp med EN gang, sett deg i respekt. Og husk det jeg har sagt: barnehageansatte er ikke alltid profesjonelle. Man trenger kun 2 i snitt fra gymnaset for å komme inn på barnehagelærerutdanningen (selv har jeg mastergrad i pedagogikk). Assistentene er ofte ufaglærte, fordi det er dyrere for bhg å ansette assistenter med fagbrev.
      Ikke la deg vippe av pinnen av slike kommentarer. De var nok bare sur fordi at de måtte passe på ditt barn litt lenger enn det de forventet, de så sikkert for seg å slappe litt av den dagen.
      Nei, hev deg over dette, du! Sett deg i respekt ved å si at du ikke finner deg i slike kommentarer i forbifarten. Har de noe de ønsker å ta opp med deg, så får de kalle deg inn til en samtale.
      Stå på ditt, og aldri gi deg! Jeg ble også mamma da jeg var tenåring, og vet hva du snakker om. Angrer på at jeg ikke satte meg i respekt tidligere, så håper du gjør det 🙂

    70. Kjære dæ Rannveig. Å til alle dåkker andre. Ja, man ønske å stille opp for ungan sine på absolutt alle områda. Være me på alt man kan. Men av og til fungere d ikje sånn, d klaffe ikje. Ja, d e mange unga som sitt i barnehagen på arrangement me foreldran å ser på andre barn me sine foreldre å dem sitt aleina. D e synd i de ungan som sitt der gang etter gang. D e ikje synd i de ungan som har foreldra som stille opp på alt mulig men e forsen en gang !
      Uansett helt uprofft at den barnehageansatte å si d sånn, måtte jo skjønne d va såranes. Du stille jo opp i tykt og tynt Rannveig og du E DER for Emma, hele tia. Ho lir ingen nød for at du kom sent den her ene gangen. Stå på videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg