DIY – Barbie/Dukkehus

Med en liten frøken i huset som elsker alt som har med dukker å gjøre, og en mamma som både elsker å lage ting selv, men også overraske og  gjøre mine barn glade, hva får man av det? Jo, et hjemmelaget Barbiehus som resultat, blandt annet! Og veldig fornøyde barn, som synes de har en veldig snill mamma ♥ 

 

Det var virkelig ikke enkelt for meg å sette i gang med dette, i og med at det innebærer saging. Noe jeg aldri før i hele mitt liv har holdt i min hand. Jeg tenkte avkappede fingre, en sag fast i foten min og så videre. Heldigvis, gikk det veldig fint. Overraskende bra, faktisk! 

Et hjemmelaget Barbiehus har jo veldig mange fordeler. For det første, mulighetene for å innrede og gjøre det til noe unikt, er jo uendelige! Og selvfølgelig er det mye vennligere for lommeboka 🙂 

 

Dette trenger du♣ 

1 stk Ikea KALLAX bokhylle (koster rundt 200 kr)

1 stk treplate 40×120 cm ( evt 2 stk 40×60 cm) (koster rundt 150 kr)

1 stk bakplate (jeg har faktisk brukt laminat, haha! ) Anbefales en vanlig bakplate om man ikke er så flink å sage (slik som meg). Laminat er nemlig ikke verdens enkleste material å sage i.  (Pris her kommer litt an på hvilket materiale man velger)

 

1 sag

1 hammer

1 pakke spiker

1 boks med hvit maling (evt rosa maling om man vil male detaljer på taket, slik jeg har gjort etter bildene ble tatt) 

Stoff, kontaktplast eller vanlig tapet til å bruke som “bakgrunn” i de forskjellige rommene. 

 

 

Slik gjør du: 

1. Monter KALLAX hyllen slik det står anvist på bruksanvisningen

2. Sag i to platen på 40×120 cm, slik at det blir to stk plater på 40×60 cm.

3. Legg taket på toppen av hyllen, og plasser bakstykket (kan være hva som helst, jo tynnere material, jo enklere) 

Etter du har plassert bakstykket på, tegner du med blyant opp langs hele huset slik at du får streker på bakplaten som viser hvor du skal sage.

4. Når du har sagd ferdig bakplaten, plasserer du den bakpå. Finn fram spiker og hammer, og spikre den fast i hyllens vegger slik at alle kantene kommer overens. 

5. Deretter plasserer du taket på. Spikre taket fast ved å spikre platen fast i det. 


“Innredning”:

Kontaktplast eller stoff ( jeg har brukt begge deler) som “tapet” i de forskjellige rommene. Jeg syntes platen i seg selv var så fin at jeg har latt den være helt “naturell” øverst på “loftet”. 

Mulighetene for hvordan man kan designe huset er uendelige. Kun fantasien setter grenser! Jeg har gjort et par endringer siden jeg tok disse bildene, men det er i all hovedsak slik huset ser ut nå :

Ungene var superfornøyd, og leker så fint sammen med dukkene i huset. Absolutt vel invsestert tid og energi, og det gir meg så mye å se mine barn så glade og fornøyde! Det er ikke det at de ikke er det til vanlig, de er verdens godeste. Men at mamma lager Barbiehus er jo ikke helt hverdags, da 🙂 

 

Håper denne bruksanvisningen på Barbiehus var brukanes. Selv har jeg ikke fulgt noen oppskrift, men kun gjort det slik jeg forestilte meg det i tankene mine og brukt logisk sans. Og, Barbiehus, det ble det!

 Hva synes dere? 

27 kommentarer
    1. Så flink du er rannveig : )
      Du har virkelig blitt en god blogger i det siste.. Ikke at du ikke alltid har vært en god blogger, men jeg liker deg virkelig godt for tiden.. Du er virkelig åpen og hyggelig <3

    2. Imponerende, syns jeg 🙂 Bloggen din har blitt så mye bedre i det siste året, og mye mer fornøyelig å lese. Selv om du går igjennom tøffe tider er du flink til å balansere det med positive og konstruktive innlegg slik som dette, og det har gjort at jeg nå titter innom her daglig. Barna dine er heldige som har deg!

    3. Jeg har allerede en slik Kallax-hylle, som jeg til informsjon hater. Jeg har skrevet et innlegg om den som jeg tenker å poste i morgen. Jeg har virkelig ikke ant hva jeg skal gjøre med den. Men herregud for et morsomt prosjekt å bygge et dukkehus! Det blir det nok. Tusen takk for insipasjonen!

    4. Wow super fin. Du er jo den super mamman. Digger mødre som virkelig gjør en innsats fornå glede barna ikke bare går inbutikken å kjøper det de vim ha. Stå på du er rå

    5. Wow!!! Imponerende!😊 Hadde tenkt å kjøpe dukkehus til min datter i julegave, men nå vil jeg heller lage et slikt😃 Super fint!!!:)

    6. Vet du hva?! Jeg ble ordentlig overrasket og imponert over deg! Jeg har fått inntrykk av at du var, unnskyld uttrykket, rimelig ressursfattig med lite sans for fysikk og matte. Men no beviste du i allefall meg om at du er oppbegående og handy! Keep up the good work! Du burde videreutvikle evnene dine og skaffe deg en utdanning! Du har det i deg 🙂

    7. Jeg må bare si at jeg beundrer hvordan du står på. Selv ligger jeg hjemme med streptokokker og svangerskapskvalme og kun ett barn å passe på, mens mannen er på kveldsvakt. Og jeg har slitt meg gjennom kvelden.Til og med grått en skvett;) Du har nok vært minst like gåen som jeg er nå opptil flere ganger, men du har nesten aldri et pusterom i sikte. Jeg kan jo sykmelde meg og få pappa til å levere i morgen tidlig. Hadde ikke taklet det evige prestasjonspresset du lever under. Sterk!! Vær superstolt av deg selv!!! Og det er virkelig så innmari lov å få hjelp, både fra venner og eventuelt type avlastningshjem. Alle vinner på en uthvilt mamma♡ Det er IKKE nederlag, bare smart:) Ønsker deg all lykke og alt godt i tiden som kommer. Husk at alt er en fase og om fem-ti år ser helt sikkert alt mer overkommelig ut(før det også). Tenk hva du kan få til når barna blir større med den innsatsen du har nå og større barn som krever mindre/annerledes. Stor klem♡

    8. Oii, så flink du er!! Kunne ønske jeg hadde den egenskapen. Flott innlegg. Du virker forresten som en kjempe flink mamma til dine to barn. Leste et par av dine forrige innlegg, og blir helt sjokkert over hva folk får seg til å si. Du gjør alt du kan, og det er godt nok <3 Lykke til med siste innspurt av svangerskapet.

    9. Husker enda da du skulle male vinduskarmer etc i en episode av Unge mødre. Hvem skulle da tro at du kunne lage noe så flott nå?? Imponert!

    10. Så kreativ og flink du er! 🙂 Der inspirerte du meg til å lage et slikt hus og. Selv om jeg ikke har døtre i hus engang! 😜 Stå på! 🙂

    11. Åh så utrolig fint!!!! Åh, får flaschback til da pappa som var alene med oss døtrene laget noe lignende dukkehus/barbiehus!

    12. Skikkelig handy dame:-) Så kreativ du er. Skikkelig stas for ungene å få noe som mamman deres har laget selv ,minner for livet.

    13. Nydelig hus! Har kikket innom bloggen din med ujevne mellomrom i noen år og må si som flere at den har blitt bedre. Kanskje du har det bedre selv og? Det er ikke lett å være alenemamma uten familie rundt seg. Stå på! Ha en nydelig helg

    14. Denne bloggen er fin og handler om det virkelige liv.noe annet enn fotballfrue sin kjedelige blogg.greit hun har fine bilder med den lønna har hun jo råd til bra kamera.men å skrive fra hjerte kan hun ikke,det kan derimot du :))forskjell på lese noe en robot skriver og et ekte menneske. Ha ei fin helg.

    15. Så imponerende! Det var virkelig et nydelig dukkehus! Så utrolig heldig datteren din er som har en så handy, flink og oppofrende mamma! Og sønnen din selvfølgelig 🙂 Bloggen din er så fin, og du er så flink! Ønsker deg virkelig alt godt i tiden framover. Gleder meg masse til å følge med den fine familien din videre når veslejenta også kommer. Du er helt rå! Riktig god helg, flotte deg ♡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg