Morgenstund har gull i munn…

Morgenstund har gull i munn, sier de. Vel, jeg er tilbøyelig til å være enig i den påstanden. Det er en ny dag, med nye muligheter. Og hva er vel mer gull enn det? Men når ungene kvelden før ikke sovnet før i ni tiden, og i tillegg våknet i tur og orden natten før, blir man ganske sliten. Og å toppe det hele med å våkne før fuglene synger, må dere også skjønne hører med!

Jupp. Størstemann våknet i natt og sa han måtte tisse. Selv om jeg måtte stå opp midt på natten, jublet jeg litt for meg selv. Kanskje vi kan slutte med nattbleie nå, tenkte jeg for meg selv i det jeg ga han suss i panna, og sendte han i seng igjen etter dopause, UTEN bleie. Og muligens litt for snar med det.. 

Noen timer senere våknet nemllig en noe fortvilt gutt, så da ble det full rengjøring på hans seng midt på natta(madrass, for øyeblikket, siden jeg ikke har bestemt meg for køyeseng eller juniorseng enda) av med alt av sengetøy og inn i vaskemaskinen, og ut på terrassen med madrassen og dyna for lufting. Han fikk dermed sove videre i Emma’s seng, som på dette tidspunktet allerede hadde våknet og kommet å lagt seg i min seng. 

Vel.. som dere skjønner. Jeg har ikke fått mye søvn i natt. Og føler ikke helt at denne morgenen har hatt så mye gull i munn, men heller ganske høy dose av pose-under-øynene-faktor og trøtt-i-trynet-faktor. Likevel, klarer man jo ikke la være å være glad og lykkelig, når jeg har to så små fine skatter! Kanskje noe av det mest fantastiske med å være mamma?

Nå skal jeg straks hoppe i bilen og kjøre til Ahus. Jeg skal nemlig på fødekurs, jeg. Har født to ganger før, men man blir visst aldri utlært. Haha!  Etter fødekurs skal jeg til Oslo en svipptur for å sette på negler hos søte Kasja hos Lashes by Kasja. Long time no see! 

Blogges

22 kommentarer
    1. Du er en kjempeflink mamma! Du gjør alt for barna dine! Imponerende! Men hvorfor lar du ungene sove i sengen med deg (har lagt merke til at dette er noe som stadig gjentar seg)? De må lære seg å sove i egen seng natten gjennom. Skjønner at det kan være vanskelig å grensesette på natten, men du gjør de bare en bjørnetjeneste ved å la de holde på sånn.. virkelig ikke ment som kritikk, for jeg er ufattelig imponert over alt du gjør som mamma for barna dine! Er mange som ikke er like tilstede for barna sine. Bare en undring 🙂

    2. Elisabeth: helt ærlig? Er jo helt fjernt og si noe på så generelt grunnlag. Om man vil sammsove 100% om så tiø ungen er 3 er det jo masse som er bra med det og. Også tar man noen ganger på natta den enkle utvei for og få sove mest mulig selv. Jeg feks sov på eget rom fra jeg var veldig liten men om jeg våknet og feks hadde mareritt var jeg alltid velkommen hos mamma. Samme med sønnen min. Tenk så utrygt pg måtte ligge helt aleine da og være redd. Kommenterer aldri blogger men måtte bare det nå. Syns foresten du gjør en god jobb ranveig pg flink å se det positive i ting

    3. Tips til å bli tørr på natta er å ikke la han drikke så mye på kvelden å ha han opp på do rett før du selv legger deg. Ha klistremerke system så han kan glede seg til feks, kino når han har hatt feks 7 tørre netter. Ha madrass beskyttelse på madrassen da er et kanskje kun den og lakenet du trenger å bytte!! Mue jobb å ta alt til vask å ut for å lufte!! Motiver han å si at han er stor gutt nå som han skal være storebror til 2! 🙂 Mine har vært natte tørr før de var 2 år, og de var tørr på natta før de ble tørr på dagen. Lykke til!!

    4. Ingvild espeland: ja, det var som sagt bare en undring 🙂 jeg ser absolutt poenget ditt med å få lov til å komme inn og sove i sengen til mamma om natten dersom man er redd. Der er jeg helt enig, og det var slik det ble gjort når jeg var liten og. Men når det blir en vane mener jeg det blir uheldig. Barnet lærer ikke å sove sammenhengende hele natten. Jeg mener selvfølgelig ikke at min mening er den absolutt rette, for alle er forskjellige 🙂

    5. Tviler på at ungene kryper opp i senga til mamman sin til de er komfirmanter 🙂 Min 3 åring har aldri vært interessert i å sove sammen med oss, og jeg må ærlig si jeg kunne ønske at han ga oss den nærheten nå når han er liten og god. Spesielt når man sover alene i en stor dobbeltseng, må det være veldig koselig om ungene avogtil kommer krypende oppi. Rannveig vet nok hva som er riktig for henne og ungene hennes, uten at noen trenger å påstå at det hun gjør er feil og uheldig for ungene.

    6. Anette: som sagt; min mening. Og som jeg og skrev; jeg sier ikke at min mening må være den rette. Og jeg syns ikke jeg rakker ned på rannveig ved å stille et spørsmål rundt dette. Slapp av… jeg syns hun gjør en fantastisk jobb som mor. Noe jeg også har skrevet.

    7. Elisabeth, litt merkelig at du, som ikke har barn selv prøver å fortelle andre hva de bør gjøre. Men det er ofte slik, lett å oppdra andre sine unger…
      Du gjør en kjempejobb med barna dine Rannveig. Det gir trygghet å få sove i foreldresengen, de blir fort for store og vil ligge heelt alene.
      Belønningssystem, gode dorutiner før sengetid, samt at du kan ta han opp på do før du legger deg, kan være med på å få han tørr på natten

    8. Jeg synes det er kjempekoselig med barna mine i senga mi.
      Det er ingenting som er triveligere enn små barneføtter som varmer seg på mamman sin i storsenga 🙂
      Tror nok jeg kommer til å savne det når småbarnsperioden er over.
      Har aldr hørt om noen som har blitt skadet av tryggheten det gir å få komme opp i senga til foreldrene.

    9. Jeg har 5 barn i alder 3 til 23,og alle som en har sovet i foreldresengen i perioder,noen lengre enn andre.
      Og tenk,de har utviklet seg helt normalt. Det kommer brått den tid hvor det ikke er stas mer. Vi synes det er kos og har aldri hatt problemer med legging eller nattesøvn.

    10. Belønningssystem for å bli tørr på natta er absolutt å fraråde! For å våkne av at man må tisse trengs det er hormon,som små barn ikke har begynt å produsere enda! Inntil de gjør det, har de ingen forutsetning for å våkne og gå på do, og belønnings vil derfor bare føles som nederlag 🙁 Så ikke stress med det.
      Men belønning for å gå på do på dagtid er fint 🙂

    11. Elisabeth: jeg bare lurer; hvorfor må barn lære seg å sove i egen seng natten gjennom, og hvorfor er det en bjørnetjeneste å la de holde på “sånn”?
      Selv sover min 6åring inne hos meg hver natt. Hun legger seg som regel ikke engang på sitt eget rom, selv om hun har muligheten til det. Og det er helt greit, hun får bestemme det der selv, hva hun selv føler på hva er best for henne. Jeg regner med at hun ikke ønsker å sove inne hos meg for evig tid selv om hun får lov til det, det kommer tidsnok en tid der det å sove inne hos mammaen sin ikke er så aktuelt lengre. Men nå er hun bare et barn, og om det å få sove inne hos meg gir henne den ekstra tryggheten hun har behov for akkurat nå, så er det helt greit for meg. Så igjen, hvilken bjørnetjeneste er det du mener jeg gir min datter? Hvorfor må barn lære å sove på sitt eget rom? Hvorfor er dette noe du mener må læres, og ikke gå automatisk når barnet selv er klar for det?

    12. Jeg er litt enig med elisabet.
      Har 2 barn selv, og de har kun sovet i sengen vår i perioder mens de fortsatt ble ammet. Med mindre de er syke eller har marertt må de sove i egen seng.
      Hva gjør barna deres når de sover hos andre når de får samsove hjemme?
      Eldste mi går siste året i barnehage. Til våren skal alle barna overnatte en natt i barnehagen, tenk så kjedelig for henne om hun da ikke skulle tørre å overnatte der fordi hun er vant til å sove sammen med mamma og pappa. Eller at hun ikke tørr å overnatte hos besteforeldre, tanter og onkler
      Husker seøv venner da ieg vokste opp hvor foreldrene alltid måtte hente de på kvelden eller natten fordi de ikke turte allikevell. Eller at de sov hos foreldrene når jeg overnattet hos dem.

    13. Det er slettes ikke uvanlig at unger har uhell når de er 4 år. Du vil nok få sjokk over hvor mange barn i i 5-6 års alderen som fortsatt bruker nattbleie.
      Gutter er ofte litt tregere på denne fronten. Selv har jeg 2 gutter som var ferdig med bleie fra den ene dagen til den andre. De var 3 år isch og var klare for bleieslutt.
      Dette er så forskjellig fra barn til barn , så ikke døm Nathaniel for at han har noen uhell.
      De fleste barn syns dette er veldig leit og de synes ikke det er så artig å våkne i en våt seng. Det viktige i en sånn situasjon er å gjøre lite ut av det og la ungen få legge seg uten mye styr. Rene klær og en vask.

    14. Mammatil2: Var den kommentaren til meg? Isåfall; så du ikke hva jeg skrev? At jeg som voksen vet at det ikke er uvanlig å ha uhell selvom barnet er 4 år (eller mer), MEN at barn og ungdom ikke vet hvor vanlig det er, og dermed kan bruke det mot ham når de finner dette på bloggen når N har blitt eldre! JEG dømmer ikke N, men “kompiser” av N kan gjerne gjøre det i fremtiden.
      Poenget mitt var at dette er privat og ikke hører hjemme på en blogg hele Norge kan lese. Som du selv skriver; barn som tisser på seg syns det er veldig leit og lite artig, så hvorfor skulle ikke de ha noe å si når det gjelder å publisere slikt om seg selv offentlig?

    15. Da misforsto jeg litt. Oppfattet den ene setningen litt nedlatende overfor N.
      Jeg er helt enig i at dette ikke er noe skrivemateriale på en blogg.
      Det er vel ikke bare dette som burde vært sensurert ang temaer her på bloggen.

    16. Det er greit, det er lov å misforstå 🙂 Da er vi enige.
      Det skal være sikkert og visst. Syns R burde ta en aldri så liten opprydding i arkivet, mange av innleggene hun skrev helt tilbake da hun var gravid med Nathaniel hører ikke hjemme noe sted, for ikke snakke om et x-antall nakenbilder opp igjennom årene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg