En morsom historie

La meg fortelle dere en morsom historie. En historie om en mamma, som gjør sitt ytterste hver dag for å prestere. Være der for ungene sine, samtidig som kronene skal rulle inn. En mamma som står på, selv om posene under øynene bare blir dypere og dypere for hver dag som går. En historie om en mamma som bare er menneskelig, og som også feiler. Og ikke minst handler historien om en mamma som gjør unna arbeid der hun kan! En mamma, med en stå-på holdning de aller fleste ikke har. 

Denne mammaen er selvfølgelig meg selv. Jeg er høygravid, med termin om nøyaktig 29 dager. Jeg har alene ansvar for to søte små, som krever meg både natt og dag. Dette er ikke et lett ansvar, men et ansvar som suger det meste av energi jeg måtte ha. Jeg driver likevel også en blogg, som jeg er avhengig av for at vi skal leve det livet jeg ønsker vi skal leve. Dette er en fulltidsjobb, tro det eller ikke, det er forsåvidt totalt uvesentlig for meg.  Jeg jobber helg, og som dere ser og har fått et veldig klart bevis på, også NATT. Jeg er bare menneskelig.

Dette er litt morsomt, også fordi mange av dere blir så sjokkerte. Dette er nemlig ikke så unormalt som dere tror. Jeg skjønner det ikke er så lett å skjønne når man ikke er blogger selv. Men slik er det i bloggverdenen. For at jeg skal få bloggen til å gå opp med alenemammarollen, er jeg helt avhengig av å forhåndspublisere innlegg, og jeg snakker nok for andre mødre med godt leste blogger i samme slengen. 

Som sagt. Jeg vil være der for ungene mine så mye jeg kan. Jeg blogger svært sjeldent når de er tilstede, med mindre jeg må. Derfor forhåndspublisering. Jeg prioriterer ungene mine. Ungene mine leker med lego hver eneste morgen etter vi har kledt på oss og spist, så fremt det er tid. Så løgn er det overhodet ikke, jeg tok det rett og slett med i innlegget fordi det er noe de pleier å gjøre om morgenen etter frokost, som en del av “rutinene” våre, Så til dere som føler dere så jævla støtt, så vil jeg bare beklage for å være menneskelig og prøve å få hverdagen min og jobben min til å gå rundt. Jeg legger meg flat for dere. Beklager for at jeg synes det er viktig å jobbe, samtidig som jeg slipper å sitte med hodet opp i en PC når ungene mine ønsker å ha mammaen sin der. 

Morsomt, ikke sant? Jeg lo faktisk høyt og lenge når jeg la merke til denne feilen selv, og ungene lo med meg, selv om de ikke helt visste hva jeg lo av. Jeg fikk litt lyst til å slå meg selv med en stekepanne i hodet, men jeg lot være. Jeg tenkte med meg selv,at jeg er bare et menneske. Et noe slitent menneske, vel og merke! Jeg har heldigvis blitt født med en god dose selvironi, og egenskapen å kunne le av meg selv når jeg driter meg litt ut, og det er jeg veldig glad for, haha! 

Ha en vakker kveld videre alle lesere! 

Blogges

 

33 kommentarer
    1. Du er sjarmerendenår du påstår at du har en fulltidsjobb. Prøv å jobbe kvelder, helger, netter, julaften, nyttårsaften og stå med ansvaret for en annen persons liv i dine hender hver dag. Dvs du må gå hjemmefra og være borte 8-10 t før du kan dra hjem igjen. Da kan vi begynne å diskutere hva det er å ha en fulltidsjobb. Og vet du hva? Mange av oss har også ansvaret for barn, noen også alene sånn som deg. Jeg tror du kommer til å bli overrasket den dagen du får deg en fulltidsjobb. Lykke til med svangerskapsinnspurten.

    2. Anonym: Du er ganske sjarmerende når du skriver det du skriver.

      Jeg jobber både dag og kveld, HVER dag, med en pause på noen timer jeg er sammen med ungene etter barnehagetid, for så å jobbe igjen etter de er i seng.. Det også på julaften og nyttårsaften, som du så fint nevner.

      Lurer forsåvidt også på om du har ungene dine med deg på jobb? Det har ofte jeg ser du 😉

    3. Nei dessverre. Tar seg ikke ut å stå med blod og gørr opp til skuldrene og ha ungene løpende rundt. Sier ikke at jobben din ikke kan være slitsom, sier bare at det ikke kan sammenlignes. Jeg må skaffe barnevakt når jeg jobber, jobben din kan tydeligvis gjøres like greit med ungene rundt seg. Det sier jo litt om ansvarsforholdet :-).

    4. Gleder med til den dagen du skjønner at det ikke er en konkurranse om å ha den travleste hverdagen. Alle har sitt å stri med, og det går ikke å sammenligne forskjellige liv og situasjoner. Jeg respekterer hvordan du står på for deg selv og ungene dine, men må si jeg blir litt irritert over den “stakkars meg”-holdningen. Du er superflink, og vi ser det uten at du må påpeke det selv.

    5. Jeg har ikke problemer med å forstå at du forhåndsskriver innlegg, men det forsvarer ikke direkte løgner.
      Forhåndsskrevne innlegg må være av det generelle slaget hvis ikke vil leserne snart miste all tillit til deg og da er inntjeningsgrunnlaget ditt borte.
      Hadde jeg løyet så åpenlyst i min jobb så hadde jeg blitt avskjediget umiddelbart. Og det gjelder uansett hvilket yrke man har. Tillit er et nøkkelord.
      Det er ingen som har påpekt at de ikke har noe til overs for planlegging og forhåndsskrevne innlegg, men løgn det bør du holde deg for god til.
      Hadde du lagt ut innlegget slik det fremstår etter at du redigerte det så hadde ingen reagert.
      Jeg ønsker deg lykke til videre både med blogging, fødsel og livet generelt.

    6. Og vere hjemme med to unger er jobb I seg selv de.. Jeg har Mann og svigermor som hjelper masse og har kun en! Og skal ikke ha flere.. Du er sterk rannveig. Jeg hadde ikke klart to alene og hverfall ikke 3. Og du er sliten I graviditeten I tileg.

    7. Forsto ikke helt, men stå på uansett Rannveig. 22 (?) år og snart 3-barnsmamma. Jeg er 19 med null unger, kan ikke forestille meg hvordan det er. Du har kanskje gjort mindre smarte ting (som de fleste andre), men vil ikke gjøre noe annet enn å ønske deg alt godt og håper det blir bra å få barn nr 3 🙂 Lykke til! 🙂 Du klarer det du vil

    8. Hun er jo ikke hjemme med ungene. De går jo full tid i barnehage + samvær. Dette burde gi 8 timers arbeidsdag til bloggen 5 dager i uken. Min tanke er at om denne tiden brukes produktivt så hadde det vært minst 4-5 innlegg i døgnet… Å sammenligne med annebrith blir vel og litt feil? Hun bruker jo i hvertfall dagen til å bake 7 sorter:-) skal ikke si jeg er enig i alt hun legger ut heller, men den diskusjonen hører ikke hjemme her 🙂

    9. Barna krever det både DAG 😳og natt..trodde du vanligvis hadde barnefri på dagen i ukedagene når barna er i barnehagen.

    10. Du har en forvridd virkelighetsoppfatning hvis du tror din stå-på-vilje er unik og at du er den eneste som har det litt slitsomt.

    11. To barnefedre med tilhørende besteforeldre, tanter og onkler. Det er mange barnevakter.. Hva skulle du egentlig leve av? Om ikke du hadde satt deg i denne situasjonen?
      Og snart tre ulike fedre.. Masse familie å holde orden på, og ikke minst drit kult for en ny type..
      Løkke tell!
      Mvh Per

    12. Du har vel barna i barnehage? De innleggene du skriver er etter som jeg ser det en 5 minutters (MAKS) tid pr. innlegg. Jeg får bare ikke til å forstå at det kan være så utrolig slitsomt på for deg på dagtid når du har fri?? Jobber du noen ganger 8 timer i strekk med et innlegg?? Jeg forstår seriøst ikke at de få, korte, innholdsløse innleggene dine tar 8 timer pr. dag?? Kan du forklare litt nærmere hva den jobben din går ut på utenom de setningene du skriver? Og hvis du mener at det å lese e-post og få reklame ut på sidene dine, så mener ikke jeg det går under kategorien slitsom, tidkrevende jobb..

    13. Syns du er imponerende jeg, Heitmann. 😀 Så kan andre syns hva faan de vil. Men er det kun dritt kan de holde kjeft.
      God søndag. ☺

    14. Hvis du bruker så vanvittig mye tid på denne bloggen Rannveig.. Og la oss si det er en jobb å blogge.. Men da må jeg også si at du gjør en elendig jobb! Det er mange blogger det står respekt av, du ser det er brukt tid og omtanke rundt hvert innlegg.. Mens her, er det forferdelig dårlig bildekvalitet/bilder generelt, skrivefeil og ofte dårlig formulerte innlegg, samt vannvittig varierende hyppighet på innlegg! Så joda, og blogge er en jobb, men du gjør en skrekkelig dårlig en! Og er helt enig med at det er greit med forhåndspublisering, det kan sikkert være praktisk og fint.
      Men å da lyve(for det var det du gjorde før du redigerte det vekk) med detaljer om hva dere gjør i SKRIVENDE stund, det blir for dumt!

    15. Altså jeg har lest bloggen din helt fra starten. Jeg savner innlegg som faktisk ikke bare er skryteinnlegg. Syntes du og mammatilmichelle bruker helt vanvittig mye tid på å skryte dere selv opp i skyene om hvor FANTASTISK slitsomt det er å være dere. *klapp på skulderen til meg for ditt og datt* hver eneste dag! Missforstå meg rett, det er bra med selvterapi, men FY SØREN så utrolig kjedelig det er og lese de samme ordene hver dag.
      “JEG ER ALENEMOR TIL TO, SNART TRE BARN. JEG ER HØYGRAVID. JEG ER SLITEN, MEEENE JEG HAR EN STÅ PÅ VILJE SOM KUN FÅ ER UTSTYRT MED. JEG KLAPPER MEG SELV PÅ SKULDEREN. DET ER UTROLIG HARD JOBBING, MEN DET ER VERDT DET PGA MINE TO, STRAKS TRE PERFEKTE ENGLER. SÅNN, NÅ KAN DERE NETT TROLL FORTELLE MEG DITT ELLER DATT” altså dette skriver du hveeeeeeeeeeeeeeer eneste dag.
      Jeg er utrolig glad i deg som menneske, og vi vet faktisk hvor dyktig du er, uten at du trenger og fortelle oss hvor fantastisk du er hver dag. VI ser det selv! La oss skryte av deg istede.
      Jeg har alltid elsket bloggen din, men værsåsnill ta dette til deg. Dette er alt for ensidig!

    16. Folk må jo forstå at det er slitsomt å ta bilder av de nye neglene man fikk sponset!! Må jo faktisk kjøre helt til salongen, få neglene på (stress) OG dra hjem igjen for å ta bildene til et innlegg.

    17. Jeg forstår ikke hvorfor noen gjør det til sitt mission å kvalitetssikre denne bloggen? Også å bli så irriterte da gitt!;) Hun har tydeligvis fått det til siden hun kan leve av det, enten folk er enig i metoden eller ei. Om man vil inn og lese er hver enkelts valg.
      Lykke til med alt fremover, Rannveig:)

    18. Hei. Jeg leser bloggen hver dag å gjort det I 2 år nå. Heier på deg å har vel aldri skrivd en stygg kommentar her. Men jeg er enig med mange andre her at nå begynner vi å bli leie ” sliten 3 barnsmor, høygravid, osv”. vi vet du er gravid, vi vet du er sliten, vi vet du er flink, du trenger ikke si det i hvert innlegg. Ellers syns jeg du gjør en fantastisk jobb. Men husk at det finnes flere alene foreldre med 2-4 barn + jobb, kanskje 2 jobber for å få ting til å gå rundt

    19. Har fulgt bloggen din siden du gikk gravid førstegang men har aldri kommentert før. Før det første så er du en god nok mamma for dine barn så du trenger ikke lengre å skal måtte overbevise leserne dine om dette. Men i hvert innlegg så skriver du hvor sliten du er men lager dukkehus, adventskalender, bytter rom til barna osv. Jeg er alene med to barn og gravid med nr 3 å det er slitsomt nok som det er. Men du har jo Emmas pappa som har henne annenhver helg! Tenk heller på hvor heldig du er som har så mye barnefri er ikke alle som har det! Og dessuten så har du to barn fra før å vet hvor slitsomt det ( da du har klaget over dette siden du fikk barn) er hvorfor valgte du da å sette en nr 3 til verden? Det er slitsomt med barn å iallefall 3 tette men det visste du så hvorfor klage da? Bedre kanskje om du satte inn spiral etter N? Du klagde jo hele tiden når han var liten om hvor slitsomt det var å være alene med han! Jeg elsker mine barn over alt å nyter hvert sekund med dem men skulle jeg ha hatt din innstilning til hvor slitomt det var ja da spørs det om jeg hadde greid det. Byt tiden med dem i stede for å klage over hvor slitsomt det er. Du får aldri denne tiden tilbake husk det:))

    20. Trenger du penger igjen nå, siden det er ett hissig innlegg…
      Du burde egentlig holde kjeft! For er det noen som er sliten så er det kona til en kompis av meg! Hennes mann døde nå for 6 mnd siden og hu har stått mye alene med ansvar for unga (4 barn). Gå ifra en hverdag med en syk mann I 3 år til å mist sin beste støttespiller, det er tøft det. Da har du all grunn til å si at en et sliten!
      Du burde jekke deg ned en del hakk, snu deg rundt og se hva andre folk med unger gjør! Du er så fokusert på å ha ett så retta søkelys mot deg at når du ikke får det, brøler du ut om ett eller annet! Pluss når folk gir deg tips så er ikke det å rette på deg! Det er for og være grei I mot deg!!! Men du gir heller faan og hisser deg opp å spyr ut av deg de mest usaklige tingene! På tide å komme ut av vden rosa verden og lukte på virkeligheten! Du er ikke perfekt og ei heller feilfri!

    21. Prøv en full stilling som hjelpepleier i ett års tid. Med arbeidstid som passer barnehagens åpningstider såvidt, hvis du rekker å hente og levere på fem minutter og det ikke er kø.. Tenk deg at det er et vikariat, og er barna for mye syke får du ikke ny kontrakt.. Glem å være borte hvis du selv er syk, selv om du burde av hensyn til pasientene, men du kom for sent tre ganger i forrige uke og måtte gå tidlig to fordi barnehagen ringte.. Konstant dårlig tid, og dårlig samvittighet, selv om du jobber til føttene og hodet verker og hendene har utslett av såpe og håndsprit er det alltid noe du ikke rakk, og det er det folk legger merke til og kommenterer. Glem løsnegler og løshår, det er uhygienisk og upraktisk, glem sjønnhetssøvn, glem å ha tid til deg selv i det hele tatt. Glem å ha et rent og presantabelt hjem, hvis du skal ha noe kvalitetstid med barna må du la oppvasken stå, bite i deg blikk fra uventede besøk, blikk fra andre foreldre i barnehagen når du har med kjøpekake igjen… Prøv og ha det sånn i ett år og se om ikke også du blir litt småirritert på folk som har hele dagen på å skrive dagbok på nettet, poste noen selfies og bilder av flotte matpakker når de klager over hvor slitsomt og stressende de har det. Bare prøv det i ett år og se selv.

    22. Jeg kjenner jeg blir provosert av deg Rannveig!!! Jeg er alenemor selv til 2 og jobber 100% jeg jobber fra 8.30-16.00 hver dag,så kommer alt i tillegg,du er HJEMME hver dag og syter og klager,skal love deg at dæ er ikke bare du som er flink,er mange me barn som har ståpåvilje,men når det er sagt,så er du en go mor for dine barn.

    23. Hvordan kan du vite hvor mye ståpåvilje de fleste er utstyrt med? Skulle bare mangle om du ikke rakk både dukkehus, fotograferinger og lego, uten faste arbeidstider å forholde deg til! Hadde du ikke gjort det, ville jeg tenkt du var lat!

    24. Gosh… Anonym 11.04.
      Kanskje du bør finne deg en annen jobb litt nærmere hjemmet ? Er hverdagen din slik du skriver så er det dårlig planlegging som ligger til grunn. Alt kan endres på.
      Jeg jobber 100 % som hjelpepleier,og er alene med 3 barn.
      Nyter hver dag. Aldri stress med bringing og henting i bhg,huset er plettfritt og hjemmelaget middag på bordet hver dag. Hvordan får jeg det til ? Planlegging! Bruker fridager til å lage opp flere middager og rydde/vaske hus. Lærer barna selvstendighet fra tidlig alder. Så slutt og syt og gjør heller noe med situasjonen din.

    25. Hvorfor sletter du kommentarer, som til tross for at de peker på ubehagelige faktum, faktisk består av konstruktiv kritikk og ros.

    26. Åååå herregud, jeg er så lei av å høre at blogging ikke er en jobb! Tror dere innleggene skriver seg selv, eller? Og som en over her påpeker: hvis man skal lage et innlegg om negler må man faktisk dra til salongen, få de satt på, dra hjem, ta bilder, legge bildene inn på dataen og skrive innlegget! Det tar faktisk ganske mye tid det! Og hvis man skal legge ut en selfie for eksempel må man sminke seg, ordne håret, finne et bra antrekk og posere mange, mange ganger før man får til det perfekte bildet! DET TAR TID!!

    27. Altså Rannveig, nå må du se til å komme deg ut i jobb. Graviditet, selv i siste fase, er ingen unnskyldning. Bloggen, med opptil flere innlegg hver dag, herlighet, er du kjapp å taste, fem min, kanskje? La oss si ti?
      Du kan vel bare gjøre som mange andre? Sette ungene dine foran TV-en og la de sløve der for seg selv, da får du tid til et kveldsinnlegg og.
      Og ungene er i barnehagen, så da bør du være på jobb. Huset ditt vasker seg selv, du har vel kombinert vaske/brette/legg i skapet vaskemaskin? Så hva søren klager du for?
      Regner med du ser ironien over her😊
      Du gjør en flott jobb både med ungene og bloggen. Å være toppblogger er ingen spøk. Du kommer ikke dit med å skrive et innlegg i ny og ne. Du må skrive hver dag, og mye., det må tas bilder og innleggene bør være gode og gjerne ha et tema. Folk flest skjønner ikke det, de vil ikke skjønne det heller. Uansett hvor mange ganger både du og andre på toppen skriver og prøver å forklare dette, så går det ikke inn hos enkelte. Husk at mot dumskap taler selv gudene forgjeves.
      Skriv dine innlegg, drit i kritikken, vær positiv, selv om det ikke alltid er like lett. Noen må alltid kritisere og klage. Jeg tenker la de få lov, det er den eneste gleden de har i livet sitt. Tenk at det å få skrive stygt til andre gjør dagen deres bedre, tenk for et miserabelt liv disse stakkarslige folkene har. Og tenk for et rikt liv du har med to, snart tre, flotte, skjønne barn.
      Og apropos snart tre barn. Hvis det bildet av deg er tatt nå nylig, da kommer babyen din i løpet av de neste to ukene, det ser jeg på magen din. Skal vi si 18-19 november?
      Ha en finfin dag.

    28. Huff, dette er trist. Da jeg begynte å lese her ble jeg sjokkert over hvor mye stygt folk spøy ut av seg. Nå derimot, kjenner jeg at jeg får lyst til å si negative ting om alle innleggene dine. Det er bare noe irriterende over dem, tonen er så belærende og selvgod, språket og bildene er så dårlige samtidig som du hevder å jobbe så mye hardere enn alle andre..Leser kommentarende og blir lettet når folk skriver det jeg tenker. Selv om det er stygt… Dette er ikke en person jeg vil være, og ikke den jeg var før. Tror denne bloggen på en rar måte får fram folks dårlige sider istedetfor å inspirere, og at du vet det og utnytter det. Slutter derfor å lese den nå, dette blir bare dumt. Nettet er fullt av inspirerende interessante blogger med fine bilder som ikke får meg til å føle meg som en bitter sur kjerring som må rakke ned på en tjueåring… Innser at det sier mer om meg enn om deg, men tror også det gjelder for mange andre i kommentarfeltet her 🙂 Lykke til videre med barna dine, vær positiv og ikke tenk på antall klikk for enhver pris, ville ikke ønsket å leve av folks negativitet på denne måten.

    29. Til deg over: har tenkt akkurat det samme selv! trodde aldri jeg skulle bli nettroll, men plutselig tar jeg meg i å skrive kommentarer som jeg burde være for voksen til å skrive. Veldig rart! Men det er bare SÅ MYE. Men ja, prøver å være fornuftig og holde tankene mine for meg selv. Godt å lese at andre opplever det samme.

    30. Du har vell selv satt deg i denne situasjonen? Skjønner ikke hvorfor du klager så fælt. Å være alene med barn og jobbe er ikke så spesielt lengre. Jeg er alene med sønnen min og har to jobber, men klager og syter ikke fordet. Du går hjemme hver dag og kommer med noen korte innlegg innimellom som mest sannsynlig ikke kan ta så lang tid. Kom ned på jorda og se litt rundt deg. Du er flink med barna dine, men få deg litt hjelp om det er så travelt som du beskriver.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg