Det vanskeligste puslespillet..

Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal beskrive det…. magisk ville være å underdrive noe voldsomt. Dere vet, jeg vet dere vet. Alle har opplevd det. Følelsen av biter som faller på plass, en etter en. Akkurat som verdens mest kompliserte puslespill. Ja, det er akkurat hva jeg vil beskrive livet som.

Jeg gråt meg gjennom de fire første månedene av dette svangerskapet. Bokstavelig talt. Og jeg ble en mester til å “holde maska”. Jeg gråt når jeg hadde levert ungene i barnehagen, jeg gråt når jeg tenkte på å bli trebarnsmamma. En totalt fjern tanke for meg der og da. Men likevel sto jeg i situasjonen med valget mellom å drepe mitt eget barn, eller å bli trebarnsmamma. Jeg er i dag utrolig glad for at jeg valgte sistenevnte, men gud skal virkelig vite at det har vært absolutt alt annet enn enkelt, og med svært lite støtte. 

Jeg valgte som jeg valgte,med null støtte i ryggen. Null, niks, og nada. Faktisk, var det ingen, eller svært, svært få, som i det hele tatt visste at jeg var gravid. Det er det tøffeste valget jeg noen gang har stått ovenfor i livet mitt, rett og slett fordi jeg var i en så presset situasjon. 

Nå sitter jeg her, sitteligger, ville vel vært et mer vellbeskrivende ord. Magen er så stor, at jeg ikke greier å sitte ordentlig. Det er 26 dager igjen til min termin, til den lille prinsessa i magen har estimert ankomst ut til store, verden. 

Jeg har absolutt ikke følt meg klar. Faktisk så lite klar, at jeg ikke engang har orket å pakke et eneste plagg til meg, eller noen som vi trenger når fødselen starter. Til sammenligning, så pakket jeg denne såkalte “sykehusbaggen” ti uker før termin i mitt første svangeskap. Tror det handler mye om redsel, redsel ettersom jeg vet alt står på meg selv, og at jeg ikke har noe annet valg enn å bare stå på. Kjempe, og motbevise de som ikke har troen på meg. Selvfølgelig skal jeg klare det, det kommer bare ikke til å bli så veldig enkelt, og noe tid til meg selv kan jeg bare glemme. 

Jeg har likevel nå funnet en slags ro, og føler at bitene faller på plass. En etter en. Sakte, men sikkert. I går fikk jeg endelig vår nye bil, snuppas bilstol er på pass i nubilen, og jeg fikk hentet newbornstolen jeg hadde bestilt fra Barnas hus, til lille Sienna’s stokkespisestol. Så nå er alt egentlig klart til henne. Jeg føler kanskje for første gang, at det  på mange måter ville være helt greit om hun kom nå. Rart det der, ikke sant? 

Hvordan vi klarer å omstille hjernen vår? Tankene våre? Fra å være deprimert, dypt fortvilt, ensom og alene, konstant på gråten, til å faktisk synes det er helt greit, på noen få måneder… og  tilogmed glede seg? Glede, en fjern følelse for bare seks måneder siden?  Facinerende, og veldig vakkert. For det kan jeg bare si. Jeg gleder meg! Det blir tungt, men kjærligheten overvinner det meste. Det har jeg allerede beviset i to veldig stolte, kommende storesøsken  

 

#livet #hverdagen #hverdag #mamma #gravid #mammablogg #gravidblogg #glede #følelser #fødsel

23 kommentarer
    1. Du har klart å bli alenemamma 2 ganger før å du klarer det nok helt fint nå også! Du er en superwoman, en jernkvinne å jeg beundrer ditt pågangsmot å din mentale styrke. Du er alt for dine barn, på lik måte som de er alt for deg! Vær stolt over deg selv, bit tenna sammen å ta ting på samme måte du alltid gjør. Beundrer din evne til å takle motgang å utfordringer! U go girl! Vi er mange som heier på deg!
      God klem til deg!

    2. Det kommer til å gå fint 🙂 Klart det vil bli slitsomme dager innimellom, men du kommer til å fikse dette! Ha tro på deg selv og ikke la noen trykke deg ned! Du er en flink mamma, og barna dine er nydelige! Klem fra meg

    3. Om du ser på abort som mord er det rart du i det hele tatt har vurdert tanken og bestillt deg time til det

    4. Kjære Rannveig. Jeg leser alt av mammablogger, inkludert din. Jeg misunner deg. Tre barn med tre forskjellige menn, hva gjør vel det? Du har en fantastisk gave, du har muligheten å få barn. Om jeg kunne fått velge, ville jeg også hatt barn med flere, helt alene, om jeg kunne velge mellom din situasjon, eller det å være ufrivillig barnløs. Håper du har det bra! Og gi det en tanke av og til, hvor heldig du er. Mange som meg, vil nok aldri få egne barn. Verden er urettferdig. Ønsker deg masse lykke til 🙂

    5. Du må slutte å kalle abort mord, virkelig. Det viser bare hvor trangsynt og lite utdannet du er. Hvis du forventer forståelse og åpenhet ovenfor din situasjon, burde ikke du gi det samme for mennesker i andre situasjoner? Du snakker om abort på en veldig dømmende måte, på samme måte som andre snakker om din situasjon. Du må gi respekt for å få respekt.

    6. Hvis du er så alene som du skal ha det til,hvorfor ikke da pakke sykehusbagen så den er klar? Tenker da siden ingen andre kan gjøre det for deg. En fødsel skjer ikke nødvendigvis av seg selv bestandig. Plutselig må barnet ut,og da venter ikke helsepersonellet på at du må hjem å pakke ned sminke og rettetang.

    7. Til dere to som skriver at abort ikke er mord,hva er det da? Snakker om at man har lite utdanning hvis man påstår at abort er mord,vel,jeg mener det samme som Rannveig og har en av de lengste utdannelsene man kan ta i dette landet.

    8. Du over har i likhet med Rannveig åpenbart ikke noen utdannelse innen humanistiske fag eller filosofi, da… Ei heller jus eller medisin. Det eneste du kan være er faktisk teolog.
      Jeg lurer veldig på hvordan dette skal gå. Selvsagt kan det gå.Sikkert mye vi lesere ikke får ta del i også. F eks om det er noe hjelpeapparat rundt deg.
      Håper det for din del:-)
      Grattis med ny bil! Hva kjøpte du?

    9. Så du med den leeeengste utdanningen i Norge mener du vet bedre enn norsk lov? Ifølge norsk lov er ikke abort mord. Lurer virkelig på hva slags utdanning du har? Hvis du hadde hatt jobb innen helsevesenet, som meg, ville du sett at for mange barn hadde det faktisk vært bedre om foreldrene hadde tatt abort. Snakk om dagens minst reflektere innlegg👍🏻

    10. Jeg beundrer deg rannveig! Får gåsehud av å lese det du skriver om dine tanker og følelser. Er mamma til ei på 10 mnd å bare det syntes jeg er jævlig tøft og slitsomt til tider.. Så jeg beundrer deg virkelig! Ditt mot og din styrke er jo helt sinnsyk! Aldri glem at du har allerede klart mye mer enn ei dame på 60 år. Ønsker deg lykke til med fødselen og alt som følger med 💜 håper du klarer å se bortifra støgge kommentarer for det er virkelig latterlige mennesker som sliter med seg selv.

    11. Mord, virkelig? Så du mener at ei jente som har blitt voldtatt eller misbrukt er en morder om hun velger abort? Er det bedre at et barn kommer til verden uønsket? Hva med omsorgen til barnet, driter du i det? Det er bedre om et barn er en belastning for en mor, enn “drap” som du kaller det? Ikke alt er svart/hvitt, Rannveig.Du blir lest av “titusenvis” som du sier, har du tenkt hvilken melding du sender ut til jenter som har måttet ta det forferdelige valget? Hva sier det om deg, egentlig? Du kaller altså ei ung jente som kanskje har blitt misbrukt eller voldtatt og endt opp gravid- for en morder? Ikke snakk om hatere og netthets, for du er fader ikke bedre.

    12. Vet ikke om det er jeg som er helt fjern, men hvordan løser du dette med barnesete i bil når du har tre små som må sitte i barnesete, og det kun er plass til to stk bak?

    13. Fy fader så mange barnslige følgere du har, Rannveig… Wow. “Det skrives ikke Sienna’s på norsk” WOW!! Hva er vits? Å hvis ikke abort er mord veit ikke jeg. For det er akkuratt det det er, du fjerner ett liv. Ferdig med saken. Mord er bare en mindre fin måte og si det på. Og du som kommenterer angående voldtekt: det er en HELT annen sak, så shut up. For en som finner ut at man er gravid, med ett “uønsket” barn, så ser man på det som ubehagelig og ekkelt å ta abort, du tar en avgjørelse som hunter deg resten av livet. I denne situasjonen med Rannveig, som er en såpass jordnær dame, så ville hun mest sannsynlig sett på sine to barn, og tenkt at det kunne vært tre, HVER gang du ser på dem. Det er ikke BARE BARE å ta abort, nei.

    14. Jeg er under en medikamell abort for øyeblikket. Tok første pillen i går, og resterende i mårra. Jeg er/var 5 uker på vei, er 23 år, nettopp ferdig med utdannelse, kjøpt hus og er samboer. Likevel har jeg og samboeren min valgt å ta den bort. Det handler ikke om hvor bra situasjonen vår er nå for øyeblikket, men hvordan den er i fremtiden. Vi tar et bra valg for oss fordi vi vet at det ikke hadde vært verken forsvarlig og ansvarlig hvis vi hadde satt et barn til verden nå. Å ta abort er opp til hver enkelt kvinne, og jeg vil heller bli kalt barnemorder enn uansvarlig fordi man lever på det moralske enn det realistiske. Jeg vil nå mine egne mål først, så jeg kan gi all min tid og støtte på mine fremtidige barn.
      Jeg følte meg litt støtt her Rannveig, men likevel føler jeg allerede en befrielse for at jeg gjør dette. Gleder meg til å få barn når timingen er riktig og alt virkelig er på stell.
      Lykke til med det nye tilskuddet. Det er tøft av deg. Det viser hvor lite egosistisk du er og at du jobber ræva av deg for at dine barn skal ha det bra! 🙂

    15. Jeg er glad du tok det riktige valget ved å beholde Sienna. Så mange ser ikke på abort som mord, og man blir direkte uglesett dersom man gjør det. Men jeg ser på liv som liv, akkurat som du. Aå jeg valgte det samme som deg da jeg ble gravid, “bare” at jeg ikke hadde 2 fra før. Jeg ble alene om 1. Du får nå 3, men er det en jente jeg tror kan klare dette så er det DU! Du har SÅ bein i nesa og stahet og kjærlighet i kombinasjon kommer man utrolig langt med 😉
      Etter at det første året er gått (og sikkert før også) så får jo lilleSøster mer øynene opp for å leke med de to største, og da kan du se på det som en fordel for deg også. Du må ikke aktivisere dem hele tiden når de har hverandre. Nå som min er 1.5 år så tenker jeg av og til at på noen plan (ikke alle!!) så er de heldige de som har 2 barn som kan leke sammen, for da henger ikke barnet sånn kun på moren.
      Dette kommer til å gå FINT 🙂 Husk at du har mange mennesker i ryggen på avstand selv om de ikke kjenner deg personlig. Men som et applauderende publikum så heier vi på deg 🙂
      Folk som deg er banebrytende når det kommer til å bryte ned folks fordommer på sikt. Du får mye pes nå som blogger, men det er du som kommer til å le sist når kidsa er store og har hatt en fin barndom pga den gode jobben du har gjort. Da kan folk stappe fordommene de hadde en viss plass mens du smiler 🙂
      Sender deg gode tanker 🙂

    16. “Drepe sitt eget barn”, faktisk. Hadde det vært sånn at abort var å drepe, så hadde abort vært ulovlig. Noe det ikke er. Plis, slutt å vær så jævlig dramatisk. Og ikke minst dømmende.

    17. Wow. Du vinner nok mange poeng med denne “drepe sitt eget barn”-setning. Kjempebra jobba med den fra en som skal være et forbilde, en som skal være moderlig og en som skal være snill. Du har nok sikkert en god del lesere som følger deg og ser opp til deg. Noen av de kan være uheldig å bli uønsket gravid. Her bruker du ord som “mord”. Hadde det vært mord, hadde det vært imot loven, derhav vært ulovlig. Nei fy fader. Jeg skulle ha sagt “tenk deg om”, med det gjør du tydeligvis ikke. Jeg kjenner jeg ble skikkelig støtt av dette, spesielt siden det kommer fra en person med en STOR påvirkningskraft – velg dine ord med omhu. Du er virkelig helt blåst i hue som skriver noe slikt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg