Angsten som melder seg..

Å være alene gravid er ikke bare, bare, skal jeg fortelle dere. Nå kjenner jeg at jeg virkelig har angst. Jeg kan nemlig plutselig ende opp med å føde mutters alene, vel og merke med en jordmor tilstede (håper jeg!) Men… det er jo ikke det samme.

Nå har det seg slik at både søsteren min og venninnen min, som begge skal være med på fødselen til lille Sienna, er opptatte begge to. Søsteren min med eksamener, som hun må øve på og skal ta (jeg fikk streng beskjed om å ikke føde før termin!) 

Og, venninnen min som reiser til Finnmark hele neste helg, også fordi hun må. Med min flaks (evt uflaks)  er det nok akkurat neste helg lille Sienna bestemmer seg for å se dagens lys, og da ender jeg opp alene. HELT alene. Jeg blir rett og slett redd av tanken, og skal ærlig innrømme at jeg føler meg veldig utenfor når samtlige i termingrippen min skryter av hvor flinke og flotte de kommenda pappaene er, hvor godt de blir tatt vare på. Her har jeg pent vært nødt til å “ta vare” på meg selv, men så er det jo også jeg som har valgt det sånn, og jeg har hele tiden visst at det kom til å bli ensomt og tungt. Men.. det som ikke dreper deg, gjør deg tydeligvis sterkere! Jeg synes selv jeg har klart meg utrolig bra gjennom dette svangerskapet (et svangerskap fra H, i begynnelsen, og nå også i slutten) og er stolt over min egen innsats. Klapp på min egen skulder! Nå er det bare sluttjobben som gjenstår, det jeg gruer meg så utrolig mye til. Fødselen… 

Over til noe ganske annet. I dag begynte det å snø, faktisk akkurat i det vi gikk ut av døra her i morrest. Nathaniel var i syvende himmel, og nevnte minst tjue ganger på vei til barnehagen at nå har han snart bursdag, siden det snør ute. Haha! 

Neste helg har jeg begge ungene, noe som skal bli kjempekoselig! Og det er en del ting jeg har på “to do” listen min før bittelillesøster kan komme, som for eksempel å bake julekaker med ungene, og pakke inn resten av pakkekalendergavene, samt pakke ferdig “fødebaggene våre” som står på planen for neste helg. Når alt det er gjort, og mitt fødefølge er tilbake fra andre siden av landet, så kan jeg endelig slappe av igjen. Men inntil da, kniper jeg igjen, og nekter å slippe ut noen baby, selv om jeg også samtidig er utrooooolig verpesjuk og ikke minst, LEI av å være gravid.

Legger med noen fine bilder fra fjorårets pepperkakebaking, jeg gleder meg virkelig til helgen hvor vi setter i gang igjen. Så koselig 

#mamma #mammablogg #gravid #gravidblogg #jul #julestemning #pepperkake #pepperkakebaking #barn #hverdag #mammahverdag #fødsel #desember #familietid

20 kommentarer
    1. Anonym: Moren min stiller opp der hun kan, og er generelt verdens beste mamma. Nå har det seg slik at hun jobber som lærer, og ikke kan ta seg mange uker fri fra jobb fordi jeg skal føde. Og det respekterer og forstår jeg veldig godt 🙂 Hun kommer på besøk til oss i jula, noe vi gleder oss veldig til! 🙂

      Ha en fin dag!

    2. Har du ikke noen andre venninner/familie som kan stille opp på fødselen? Ta kontakt med en privat jordmor/doula,så kan hun bli med!? Hva med en tante/ venn av din mor som ikke jobber og kan komme ned og være hos deg under fødselen og den første tiden?
      Huff,føler med deg! Jeg bor ikke så langt fra deg og fikk barn nr 2 i august,så skjønner at du ikke vil føde alene.. Si ifra hvis du trenger hjelp til noe!:-)

    3. Huff. Har vært i lignende situasjon når jeg venta nr 1. Man føler seg alene i værdensrommet. X fingrene på at alt går slik du ønsker

    4. Hei! Om du har mulighet vil jeg anbefale å få kontakt med en doula, vet det er en del av de i oslo og akershus. Da får du en trygg person som kan være med deg på fødselen, og som du kan bruke den siste lille tiden til å bli kjent med.
      Masse lykke til <3

    5. Eg er i samme termin gruppe som deg og er alene og så du er ikke den eneste som er alene der inne:P eg skal føde alene

    6. uff skjønner ikke at det er så koselig,men kanskje en barnehagetante eller noe slik kan være med ,hvis du føler deg vel med det ? =)

    7. Jeg var alene da jeg fødte sønnen min, for vi hadde ikke barnevakt til eldstemann akkurat den dagen da babyen bråbestemte seg for at i dag skal det skje! 😉 Så da måtte mannen min være med toåringen. Jeg visste det kunne bli slik på forhånd og hadde snakket med, og blitt beroliget av, en venninne som hadde født alene. Og det gikk så fint! 🙂 Gode, snille jordmødre som tok seg av meg, og gjorde at jeg følte meg trygg. Tror de tar seg litt ekstra av deg når du er alene, dette kommer sikkert til å gå kjempefint! Lykke til!

    8. Du er modig! Jeg fødet i oktober og tok det nesten forgitt at mannen skulle være med, nå føler jeg meg utrolig heldig som ikke var alene. Håper det ordner seg for deg, du er en sterk kvinne!

    9. Uff, jeg håper prinsessen din venter litt. Jeg var så heldig at barnefar var med meg og det var gull verdt(selvom han for det meste sov da alt foregikk på natta :P) Uten han hadde jeg gitt opp på 3cm! Så vondt var det og riene var så sterke at jeg fikk pustebesvær! Så man trenger absolutt en støtte i en sånn situasjon. Hvis det plutselig ikke skulle være mulig så tror jeg at du klarer deg uansett. Du er en sterk jente Rannveig og jeg beundrer pågangsmotet ditt!
      Hvis det blir totalt krise så får du sende meg en mail så skal jeg være med deg jeg Rannveig! 😀 <3
      Klemmer

    10. Det er jo mange flinke jordmødre og barnepleiere på føden, og jeg er sikker på at de som føder uten å ha med noen får ekstra god pleie og helt sikkert en hånd å holde i om man trenger det. En venninne av meg fødte alene- mannen rakk ikke frem i tide. Hun følte seg ikke alene og ble tatt godt vare på. Skjønner at det ikke er en drømmesituasjon, men tipper det ordner seg fint!

    11. Hva om moren din kommer til deg hvertfall neste helg, sånn at du har noen som kan være med på fødselen dersom den skulle starte da? Hvis hun er lærer regner jeg med at hun ikke jobber i helgene 🙂

    12. Skjønner godt frustrasjonen om og kanskje måtte føde alene, men jeg tviler ikke et sekund på at du vil klare det også veldig bra <3 Blir godt for deg å bli ferdig med dette nå, og få samlet den lille familien slik at dere kan kose dere <3

    13. Her var det mange dårlige forslag 🙂 En fødsel er ikke noe du drar med venninna til mora di på!?! Eller en barnehagetante??!? Haha det var dagens! Du vil ha noen kjente og nære under fødsel.

    14. Stå på Rannveig! Blir inspirert over hvor sterk du er, som står i alt dette. Det er beundringsverdig og jeg har stor respekt for det!
      Dette klarer du Rannveig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg