Hvorfor får vi ikke lov til å være fornøyde med oss selv?

Nå har jeg nettopp lagt snuppa for “kvelden”, etter å hatt kosestund og matpause om hverandre på mammas bryst helt siden storebror la seg klokka syv. Jeg har rett og slett problemer med å legge henne fra meg om jeg ikke må, selv om hun sover. Jeg er så vanvittig forelsket i denne lille frøkna, og tenker at man kan aldri skjemme barn bort med kjærlighet. 

Etter jeg la ut et innlegg for noen dager siden, om kropp etter fødsel, tok det virkelig av med kommentarer om at jeg “ikke må tro jeg er tynn, for det er jeg hvertfall ikke”. Og kommentarer som ” Jeg ser den lille kulen på magen din” Vel, jeg er nesten hundre prosent sikker på at om det hadde vært slik at jeg faktisk var overvektig,populært kalt  “tjukk”, så hadde jeg blitt hyllet til himmelen, ikke disset nord og ned. Det er nemlig fullstendig tillatt å være stolt om man er litt fyldigere, og det motsatte, om man er tynn, da er man ordentlig selvgod. 

I dagens samfunn, om man er overvektig og sier man er fornøyd med seg selv, blir man hyllet. Er man tynn, og sier man er fornøyd med seg selv, blir man nedlesset av kommentarer om at man ikke må tro man er noe. 

Spørsmålet er virkelig… hvorfor? Jeg selv VET heldigvis veldig godt hvordan jeg ser ut, jeg er omtrent tynnere enn før jeg ble gravid,  Ikke fordi jeg ikke spiser, og ikke fordi jeg prøver på det. (snarere tvert i mot) men fordi det er slik tingenes tilstand er. Jeg er tynn, men hiver innpå meg det som måtte passe meg, rett og slett fordi denne ammingen gjør meg ekstremt sulten, jeg følger kroppens signaler. Jeg har et særdeles avslappet forhold til kropp og mat, Og hadde det gjort at jeg fikk noen ekstra kilo, så gjør det meg absolutt ingenting. Selv om jeg helt ærlig tror de ekstra kiloene lar vente på seg en god stund til, ettersom jeg løper rundt som en annen gæring både dag og natt med tre små i hus, tre små med like store, men vidt forskjellige behov. Ene og alene mitt ansvar. Og om det ikke er barna, så skal huset holdes ryddig og rent. Aldri et ledig øyeblikk, og døgnet skulle helst hatt minst 48 timer. 

Jeg mener, som sagt, at uavhengig av kropp, skal man få lov til å være fornøyd med seg selv. Jeg er stolt av å ha kommet meg såpass mye, selv etter å ha gått gjennom tre fullgåtte svangerskap, med påfølgende tre fødsler. Jeg sier bare… når jeg blir kalt for tjukk, jeg, som hadde en BMI akkurat på grensen til undervektig før svangerskapet, Så er det ikke så veldig rart at det finnes millioner av unge, usikre jenter, som sulter seg ihjel med vilje. 

 

Hvorfor får vi ikke lov til å være fornøyde med oss selv, alle som en? Er jeg en selvgod kjerring selv om jeg tør å innrømme at jeg er fornøyd med kroppen min? Faktisk, så elsker jeg den! Den har tross alt gitt meg tre vakre, velskapte mirakler ♥

24 kommentarer
    1. Absolutt ikke!! Er så lei av at normalvektige, tynne jenter ikke skal kunne være fornøyd med seg selv! Blås i jantelov og kroppspolitiet! Du ser helt fantastisk ut, og det er FLOTT at du også tar vare på deg selv, i tillegg til jobben du gjør for ungene dine!! Du gjør en god jobb, stå på!!

    2. Jeg synes absolutt at du skal være fornøyd med deg selv, på mange måter! Du ser smashing ut og du virker som en god mor for barna dine 🙂 Ønsker deg et godt nytt år i 2016!

    3. den kroppen du har skulle jeg gjerne hatt, hadde den vært min hadde jeg også vært kjempe stolt! Beundrer deg på mange måter. Jeg skjønner liksom ikke hvorfor folk gidder å skrive så mye svada rundt om. Pleier ikke å kommentere, men ville bare veie litt opp for alle de andre idiotene! Du er flink!

    4. Du har lov å være fornøyd og det har du grunn til,er vel bare det at mange sliter med vekta etter et svangerskap så det oppleves litt som å bli tråkka på ei vond tå,da det gnis inn. Uansett virkelig ikke ditt problem

    5. Det er desverre slik samfunnet er.. Men du bør bare heve deg over det! Du har all grunn til å være fornøyd med hvordan du ser ut. Sjalusi er roten til mye dritt, og jeg er ganske sikker på at mange mødre ville sett ut som deg! De innrømmer det bare ikke;) Vær stolt<3

    6. Vært stolt av deg selv – av både kropp og sjel! Det har du virkelig grunn til, Rannveig! Og fortsett å være den du er, selv om folk har det med å ville rive deg ned. Det er meg et mysterium at noen tilsynelatende får glede av å rakke ned på andre. Du er et flott menneske med flotte barn som er heldige på så mange måter – de har alt de trenger og mer til. Viktigst av alt; de har en mor som vet hva ordet kjærlighet betyr og ikke nøler med å gi dem det. Og er det ikke bra at mor også er elsket? Av både barna, andre OG seg selv?

    7. Til lykke med lille frøken 😉 Hun er nydelig! Lurer bare på en ting. Hvordan uttales mellomnavnet hennes? Lucia som om det var S eller lucia som i st.lucia? 😀

    8. Sjønne ikke koffer folk må være så herslig
      Mest sansynlig mødre som ikke fikk kroppen dem ønska etter en graviditet. Å d kan skje kem som hels! Man vet aldri ka man ende opp med etter en så stor påkjenning på kroppen!
      Håpe når æ har vært gravid å født at æ å får lik kropp som deg, men hvis d ikke skjer; neivell, da overleve man d også! Æ kommer ikke tilbake hit for å kaste dritt vertfall haha
      Hadde vært stolt hadde æ din kropp etter 3 graviditeta! Hadde gått naken hahah <3

    9. Er så enig! Jeg er dritlei feite jenter som viser seg frem i bikini og blir hyllet fordi de er “modige”..Jeg synes valker er grusomt. Og at strekkmerker er stygt. Må være lov å si sin mening, om ikke akkurat direkte til personer som har disse skavankene. Men å si om seg selv at man er glad man ikke er feit og glad man ikke har strekkmerker må vel være lov! Hilsen ei uten strekkmerker, men med 5 kilo for mye.. 5 kilo som faktisk gjør meg styggere…

    10. Du må slite med deg selv Nelly. Å være tykk er ikke ensbetydende med å være stygg. Men,det er nok sant som du sier,selv om dine 5 kilo ikke gjør deg stygg,det er det personligheten din som står for. Hilsen ei UTEN strekkmerker,10 kilo for lite og nybakt mor til tvillinger. Har også to fullgåtte svangerskap til bak meg. Aldri vært hverken “feit” eller “stygg” av den grunn.

    11. Kan du ikkje lage et innlegg om magen / kroppen din før fødsel og 1 dag etter. 1 vele etter osv som du gjor etter emma ? 🙂 du e smashing 😀 be proude !

    12. Delvis enig med deg, men du skriver i ditt første innlegg om kroppen etter fødsel at du slapp unna de “grusomme strekkmerkene”. Innlegget mister hele poenget da du selv er med på å skape dette “kroppspresset” etter fødsel. Ingen kan da for strekkmerkene som oppstår under graviditet…

    13. Det er slik fordi mange “tjukke” folk ønsker å være slank men ingen slanke folk ønsker å være “tykk” (iallefall svært få). Personlig mener jeg at noen passer bedre å være fyldig mens andre passer bedre å være tynn, alt ettersom. Man er fin som man er, selvom man gjerne kunne vært noen kilo lettere eller tyngre. Så lenge man lever godt og det synes på deg er man vakker. Min mening ihvertfall. Og ikke tro på disse nettrollene, de har det åpenbart ikke bra med seg selv. Du er nydelig og har en smashing kropp.

    14. Selvfølgelig skal du være stolt av kroppen din, du er jo frisk og rask, og har fått 3 nydelige barn 🙂
      Som blogger må man jo tåle litt kritikk, men fy søren så mye drit mange skriver! Hva får de ut av det? Javel, så er du mamma til 3 uten å bo med noen av fedrene. Javel, så blei du tynn med en gang etter fødselen. Javel, så har du løsvipper, silikon og litt ekstra fylde i leppene. Men kjære vene, du gjør jo bare det beste du kan for å være en god mor og et godt menneske. Nå må vi slutte å dra hverandre ned i søla, vi må unne hverandre å ha det godt! Det hjelper jo ikke å lære barna våre og ikke mobbe, når mange sitter selv bak en skjerm og skriver drit…
      Vet du, Rannveig. Du er tøff! Tøff som gir så mye av deg selv når du får så mye stygt tilbake. Stå på og fortsett som du gjør. Ved å være en god mor for barna dine 🙂

    15. Er man over 1,70 høy er ikke 70 kg å være feit iallefall .undervektige syntes ikke jeg har noe å skryte av eller være misunnelig på. Det blir feil

    16. Selvsagt skal du få lov til å være stolt over kroppen din, det er jeg over min og selv om den sikkert veier dobbelt så mye som din.
      Og de som kommenterer magen – tror dere folk er lagd av gummistrikk? Det er jo masse som er tøyd av graviditeten som sakte og sikkert trekker seg sammen til der det var. Har jo tross alt brukt 9 mnd på å tøyes så at det tar noen uker å komme på plass er jo naturlig.

    17. Jeg har lest om mange som ikke er fornøyd med kroppen sin , både med og uten barn. Jeg må si at jeg elsker å se at det faktisk finnes noen som ER helt fornøyd med kroppen sin. Du har ingen grunn til å ikke være fornøyd, og i mine øyne er du nesten litt undervektig.. Men, du ser veldig bra ut til å ha født 3 barn da 🙂
      Forresten, bilde nr.2 av Sienna var bare helt nydelig og sjarmerende 😀 Nyyydelig!

    18. Jeg fikk strekkmerker da jeg vokste kjempe raskt da jeg var mindre… Strekkmerker gjør deg ikke stygg, men holdninger som de du har gjør deg stygg, Nelly.

    19. Du er fantastisk! Stå på 🙂 Det er dessverre mange usikre mennesker som blir utrolig tøffe bak tastene. Du ser nydelig ut og du er ikke redd for å vise det eller redd for å SI at du er fornøyd, og av en eller annen merkelig grunn er det mennesker som ikke tåler dette. Skam dere!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg