Kjære mamma, senk kravene!

Med baby i hus, innså jeg noe vesentlig,rimelig kjapt etter hjemkomst. Kravene til meg selv må senkes! Huset kan rett og slett ikke være ryddig til enhver tid, og det må lettvindte og kjappe løsninger til. For at hverdagen skal gå rundt, rett og slett.

I dag la jeg meg faktisk til å sove med snuppa på dagtid… for første gang! Forstå det den som kan. Planene var mange. Bake gulrotkake, pakke ned juletreet, rydde og støvsuge. Vet dere hva som ble gjort? Ingenting. Absolutt ingenting av det jeg hadde satt på planen. Juletreet pryder fortsatt stua vår, og noen kake så jeg aldri til. Etter en natt med så godt som ingen søvn, var det beste jeg kunne gjøre å slappe av mens snuppa sov. Og det gjorde jeg også. Vi sov i flere timer, og herregud, så himmelskt det var. Jeg må rett og slett roe litt ned og slappe mer av. Senke kravene. Man dør ikke om gulvene skulle vært støvsugd, eller om man ikke rekker å bake kake. 

På ettermiddagen fikk vi middagsbesøk av min venninne Cathrine og hennes lille familie. Veldig koselig! Vet dere hva jeg serverte til middag? Pose-grønnsakssuppe med pølsebiter, oppkuttede gulrøtter og stekte grove baguetter. Veldig godt, og lekende lettvindt. Det har jeg sansen for! Så får mamma/kostholdspolitiet heller komme å drepe meg. For det innrømmer jeg gladelig, jeg står overhodet ikke å lager avanserte og tidkrevende middager lengre, Det skjer bare ikke. Kanskje om jeg hadde hatt åtte armer til (som forresten står som nummer èn på ønskelista mi til min 23årsdag)  Inntil det skjer (noe det sannsynligvis aldri gjør) vil jeg heller bruke tiden på å være så mye tilstede for mine søte små som jeg overhodet kan. 

Lille søte Emilio og min vakre gode Nathaniel! Om noen enda lurer på hvorfor min sønn lager grimaser på bilder, så kan jeg gladelig informere dere om at han er fire år. End of story.

Nå er det natta, og jeg ser fram til helg med mine tre søte små imorgen, etter en koselig uke! 

Blogges

11 kommentarer
    1. Jeg beundrer deg jeg! Uansett om det er posesuppe eller 3retters fra bunn. Du er alene med 3 barn, og lite familie rundt deg. Du er FLINK!!!

    2. Synes du gjorde klokt i å sove sammen med lille frøkena i dag,en uthvilt mamma er gull vært.Og det er enda ingen som har daua av å spise posesuppe,det er faktisk ganske godt det. Stå på 🙂

    3. Jeg liker det best når mamma lar det være litt rotete rundt oss, og at hun heller setter seg ned på sofaen for å tulle med meg!
      Hilsen Vera på snart fire år 🙂

    4. Toro er en hverdagshelt for oss normalt dødelige. Det burde heller ikke være et problem for noen at fireåringen gjør seg til på bilder. Ha en fin dag 😊

    5. Hei kollega! Jeg beundrer virkelig den jobben du gjør, og når man har så mye å gjøre som deg er det som du skriver mye bedre å senke kravene til “perfekt” hjem og middag bra bunnen av hver dag!!
      Når det er sagt, så skulle jeg ønske du ikke skrev så mange sinna-innlegg.. Jeg blir litt trist av å lese bloggen din for tiden, det er så utrolig nye negativitet og aggresjon, og jeg håper virkelig du har det bedre i virkeligheten enn det virker som gjennom måten du skriver på her.
      Klem 🙂

    6. Bare lag middagene dine lettvint du! Syntes at du er heldig som kan det 🙂 De aller fleste ferdig posene på butikken inneholder gluten, og det blir Dennis syk av… Så må stort sett stå lenge på kjøkkenet hver dag for å lage noe fra bunnen.. Men men, heldgivis så er pølser og potetmos veldig lettvingt og tilfeldigvis favoritten hos gutta her i huset 😉

    7. Synes det er ganske ille blitt når man føler man må unnskylde seg for at man lager posesuppe til barselbesøk! Ikke kritikk til deg, men til samfunnet og mammapolitiet. Stemmer for å blåse i hva andre mener, server brødskiver for den saks skyld, uten å forklare deg. Jeg synes det er imponerende at du i det hele tatt lagde mat til besøket. Her i huset tok familie og venner med mat til oss da vesla var nyfødt. Det er ingen som kan forvente full oppdekning fra nybakte foreldre, og vi må slutte å fortelle oss selv at det forventes. Senk kravene og blås i de som mener noe annet. Ved å hele tiden måtte forsvare og forklare ting synes jeg faktisk det bidrar til å forsterke dette forventningspresset. Ved å adressere dette fyrer man faktisk på bålet. Jeg synes det virker som du gjør en kjempejobb! Vær fornøyd med deg selv, sov når du kan, ta i mot hjelp, lag ferdigmat og bruk tiden til overs på andre ting 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg