Det er ikke alltid like lett…

I dag er jeg mer zombie enn menneske, for å si det sånn. Etter nattevåk med både liten og stor, er ikke akkurat energien på topp. Vi skulle egentlig på barseltreff, men i stedet ble vi hjemme og jeg tok en lur med prinsessa, som forsåvidt enda sover. Og våknet opp med helt panikk!

Jeg sover omtrent aldri på dagtid, da jeg alltid våkner opp med panikk for å ha gått glipp/glemt ettellerannet. Enten fordi jeg et par minutter tror det er morgen, og jeg lurer på hvor i alle dager ungene er (før jeg våkner helt og kommer på at de er i banrehagen). Eller at klokka er over fem og de skulle vært hentet i barnehagen. Jeg tror nok det er det enorme ansvaret jeg har alene som gjør at jeg ikke “klarer” å slappe av eller sove på dagtid. Og er livredd for å “glippe” på ting som må gjøres i hverdagen. I grunnen ganske slitsomt, spør du meg.. 

I det siste har jeg faktisk vurdert tanken på å flytte hjem til familien igjen. En ting er at hverdagen er et vanvittig kjør. Men det verste synes jeg faktisk er å ikke ha noen å dele sorgene og gledene med. Vi face-timer med familie daglig, men det er liksom noe annet å ha de i umiddelbar nærhet. Bli invitert på besøk… osv. Spesielt nå når frøkna var innlagt med RS virus, og jeg måtte sitte å ha ringerunde på sykehuset for å skaffe barnevakt til Nathaniel…. det fikk meg til å tenke meg grundig om, om det kanskje er best å bo nærmere familie, selv om det ville innebært litt av en prosess med flytting, bytting av barnehage, og bytting av miljø. Det er de to sistenevnte som stopper meg i å flytte. Ungene trives veldig godt i barnehagen, og størstemann har venner osv. Det er så vanvittig vanskelig valg å ta! Og jeg har diskutert det med en del av de rundt meg, men blir fortsatt ikke noe klokere på noen beslutning. Jeg ønsker jo at barna mine skal vokse opp med mye familie rundt seg, og pr.dags dato gjør de ikke det. noe jeg synes er trist. Da jeg flyttet hit, så jeg jo ikke på noen måter for meg at jeg kom til å ende opp som alenemamma. Men det er situasjonen nå, og så må man bare gjøre det beste ut av alt.  

Det hadde bare vært veldig koselig at det kanskje var noen andre enn bare meg selv som var i hundre og superengasjert da min vakre lille datter smilte, eller lo for første gang. At man har noen å “dele” gleden med. Noen som er like engasjert! Når jeg tenker på min vakre lille Sienna, så tenker jeg ikke at hun har noen pappa. Det er jo ganske groteskt å si, men like fullt helt sant. Og det er egentlig veldig trist. Det er hundre kamper man kan velge å ta, men denne kampen er ikke min lengre, jeg har gjort mitt, desverre til ingen nytte. 

 

102 kommentarer
    1. Høres egentlig veldig fornuftig ut. Familie er viktig 🙂
      Eneste jeg tenkte på var emma og samvær med faren, det blir vel litt tungvindt med den lange avstanden opp til alta?
      Uff,nei forstår det er et vannskelig valg. Du får tenke deg godt om ihvretfall, barna dine vil nok ha det veldig godt om dere er sør eller nord <3
      Lykke til xxx

    2. Vil di flytte hjem, så gjør du det 🙂 men du bør kansje gjøre det nå snart, så gutten din får i alle fall eit år på seg i ny bhg før skole. Han misser nok noen gode venner, men stort sett finner enn nye, (barn bytter jo bhg hele tiden…) og familien er nok veldig god å ha 🙂 er ikkje alt enn MÅ klare alene da… 🙂

    3. Litt rart dette kom opp samtidig som faren til N har stevnet deg i retten for samvær? Vær i det minste ærlig… han vant, og skal ha lik rett til å møte gutten og da er det å flytte det letteste alternativet.
      Ellers synes jeg du gjør et flott og voksent valg. Tre barn er mye, og du er fortsatt ung. Håper det ordner seg.

    4. Vi bodde 1,5år i en by langt unna familie. Jeg var i permisjon da og hadde bare ett barn. Det gikk helt fint. MEN jeg angrer ikke et sekund på at vi valgte å flytte tilbake til Oslo. Har ikke så mye familie her da samboeren har hele sin slekt i utlandet, men en mormor i gangavstand er gull verdt! Noen ganger flyr dagene og det kan fort gå en stund før vi sees, men å vite at hun er der, å kunne stikke innom og spise middag på en helt vanlig onsdag – sånn helt på sparket: det er så deilig! Og tro meg, familie i nærheten er garantert stor stas for de små også! Nathaniel får seg helt sikkert nye venner der lett som en plett! Jeg sier GJØR DET! Skjønner det kan ta litt tid og planlegge, mye som må fikses, men start nå, så kommer dere i gang før Nathaniel begynner på skolen (er det 1,5 år til?? 😱 Tiden flyr!) og om det er noen trøst, når skolen starter blir de ofte litt spredt rundt på forskjellige skoler og må starte litt på nytt uansett. Iallefall er det sånn i de mest sentrale områdene her nede, mulig dere slipper det oppe i nord. Uansett, poenget er: De takler det heeelt fint 😉

    5. Flytt hjem Rannveig! Barna er enda så små at de får nye venner kjapt! Jeg tror dessuten at du og barna vil få en mye lettere hverdag, om du har familie rundt deg!

    6. Til Anonym; Litt rart at du, som anonym, i det hele tatt har tatt deg bryet med å faktisk finne ut at det i det hele tatt er en rettsak.
      Vel, ikke det at du har noe med det å gjøre. Men den rettssaken du refererer til omhandler samvær samt hyppigheten av dette, og kommer opp 15 mars i Alta Tingrett. Og har ikke noe som helst Å gjøre med mine tanker om å flytte hjem. Der fikk du ærlighet, som du ba om 🙂

    7. Hei:)
      Barn tilpasser seg fort, skal man skifte miljø er det viktig at
      det gjøres FØR skolestart.
      Å vokse opp med familie rundt seg, og dermed også mulighet for litt
      avlastning innimellom er sundt for deg og barna!
      All lykke til uansett hva du velger 🙂

    8. Ååå! Merker det du skriver rører meg! Er helt sikker på at ting blir bedre for deg og for ungene om du velger å flytte hjem.
      Det og ha et nettverk av familie rundt seg er gull verdt! Håper du flytter hjem! Det er garantert et valg du kommer til å være glad du tok! De små barna får garantert nye venner, og får det også bedre når moren deres har det bra! Lykke til med valget ditt. Heier på dere❤

    9. Det er nok bedre å flytte før Nathaniel begynner på skolen. Uansett Lykke til med valget. Jeg er sikkert på at du kommer til å klare deg fint uansett hva DU velger. Ikke la noen fortelle deg hva som er best for deg eller hvordan du skal leve ditt liv. Jeg heier på deg!

    10. Skjønner det ikke er lett Rannveig. Og ekstra vanskelig blir det vel med tanke på Emma og hennes pappa? Ikke lett å vite hva som er det beste da nei.
      Håper du finner ut av det 🙂

    11. Har prøvd å kontakte besteforeldrene?
      Ønsker deg lykke til med vanskelige valg ihvertfall❤️❤️ Uansett så må du tenke på deg selv. Er du lykkelig, smitter det over på barna dine ❤️

    12. Klart det lønner seg å flytte, er sikkert mye billigere å bo i Alta enn utenfor Oslo når blogginga ikke er på topp og inntekten dalene

    13. Hva med Emma’s far, Willem? Han har jo Emma ofte, hva skjer da om du flytter så langt unna? Ikke lett med fedre her og der.

    14. skjønner at du tenker på og flytte hjem igjen, og føles det best for deg,så gjør det :).
      men skjønner det er vanskelig siden emmas pappa bor her nede, og som jeg ser så har jo de veldig fin kontakt 🙂

    15. Kunne moren din flyttet nedover til deg?
      Jeg skjønner at dette er altfor altfor mye for deg. Stakkars. Har vondt av deg. Så sant Emma sin far er positiv til at du flytter, så kanskje det er det beste.

    16. Alta er vel uansett ikke noe alternativ for Rannveig? Hun har jo åpenlyst og høylytt sagt hva hun mener om stedet, og menerjo at det var bare onde, og utspekulerte sladderkjerringer og idioter der? Skal hun oppdra barna på en plass hun tydeligvis hater?

    17. Dette er jo et valg som er vanskelig å ta. Men barna finner seg fort til rette så det er vel det minste problemet:) men Emmas far å hennes forhold til han må du jo også ta hensyn til.

    18. Ville flyttet hjem. Har en sønn som er like gammel som Sienna og kunne ikke tenke meg å være helt alene. Ingen å dele første smil og rulling og alt av små å store ting med. Vi bodde en stund et stykke bort fra familie, men flyttet tilbake da lillebror var på vei. Da fikk ikke storebror det siste året i BHG her hjemme , så skulle ønske vi flyttet tidligere så han fikk venner før skolen. Tenk hvor enkelt om mormor bare kan hente barna å ta dem med hjem til seg om du blir syk. Istede for å ringe rundt etter barnevakter til barna dine. Eller at du har familie der i bursdager og bursdagsstyr. Uten å måtte finne barnevakter til barna om der wr møter i skole og barnehager. Om Sienna plutselig blir syk når nataniel har skoleframvisning eller noe. Jeg sier bare at alt blir så mye bedre. Det eneste som kan være er egen trivsel og nærhet til alt. Og kanskje emmas andre familie. Men er jo ikke mangel på ting å finne på. Selv bor vi i en liten bygd. Håper det årdner seg <3 barna har i allefall en gulle god mamma!

    19. Og tenk på den avlastningen du kan få. Selv om du er tøff og fint klarer deg uten avlastning, så får barna en oppladet gladere mor i retur om du får en dag avlastning. Og av og til litt tid til å bare være rannveig, ikke bare mammarannveig💜

    20. E jo en god stund siden ho uttalte seg om Alta, e det ikke? Skjønne godt at du vil fløtte tilbake, æ hadde gjort det for lenge siden. Lykke til!

    21. Kjære Rannveig!
      Jeg er litt endre enn deg, 31 år, men jeg har fulgt med op bloggen din helt siden Nathaniel var født. Jeg har alltid heiet stort på deg og sett den sterke , intelligente og vakre jenten i deg! Jeg har sett hvor du har for år til og , og fra graviditet til gravidet blitt mer ekte til deg selv og dem rundt deg. Ikke minst, så er du blitt en super-mamma som det bare er til å ta av seg hatten for! Jeg har sett at du er blitt dømt nord og med, spesielt i Nord, hvor du kommer fra. Jeg har også forstått at det var en liten seier for deg å flytte til Oslo og få til livet der. Jeg husker så godt et bilde som ble tatt av dere fire, like etter på sykehuset da din mellomste ble født.. Og jeg ble oppriktig glad på dine vegne , at du hadde fått kjernefamilien, som det så ut utad at dere var. Men så ble du sviktet av han på det groveste. Etter det merket jeg et skifte på bloggen din. Du var fortsatt stolt som bare det av barna dine , og det er lett å se at du er stolt av Sienna.. Det stråler i ordene dine når du skriver om tiden sammen med barna dine. Men det er tydelig at det er tøft å være så mye alene , om både sorger og gleder. Og det er kanskje helt teit av meg å skrive dette til deg, med tanke på at vi ikke kjenner hverandre, men jeg håper og tror av hele mitt hjerte at det hadde vært riktig å flytte hjem igjen. For familie er der alltid. Den er der konstant..og jeg tror du vil få et beriket liv av å ha familien rundt deg. Grunnen til at jeg skriver til deg først nå ila disse årene jeg har lest bloggen din, er at jeg har såpass omtanke for deg, at jeg rett og slett fikk vondt i magen av dette innlegget du skrev. At du ikke engang kan slappe av på dagtid? Slik skal du ikke ha det, kjære deg… Flytt hjem med hodet hevet for alt du har oppnådd i livet. Du har tre friske barn. Det er mer enn de fleste kan få, selvom de ønsker seg. Og barn knyttet bånd raskt med andre barn når de flytter. Tenk på deg selv nå. Hvor vil DU ha det best? Barna er lykkelig når du er lykkelig, uansett hvor dere bor. Tenk på deg selv, skjønne og sterke Rannveig. Gjør det som hjertet sier!
      Jeg heier på deg og den skjønne familien din <3

    22. Forstår godt at du vil flytte nærmere din familie, og ikke minst din mor. Slik det høres ut så har dere ett godt forhold, og tenk hvor mye hjelp og støtte du hadde hatt i henne. Hadde det vært meg alene med tre små barn hadde valget vært enkelt. Barn tilpasser seg fort, og bytte av barnehage tar de nok bra. Det viktigste er at det er stabilt rundt de i en overgang, som vil gjøre bytte lettere. Eneste som kan bli vanskelig for deg, er å flytte med tanke på din eldste datter? Hun som virker har et godt forhold til sin far og er der jevnlig på samvær. For henne kan nok flyttingen bli verre, da hun får se mindre til far og søsken der. Og han som far kan faktisk etter loven kunne stoppe deg i å flytte, da man har plikt til å varsle om dette i god tid så den andre foreldren har mulighet til å gå til sak. Vet ikke om du er klar over dette, men tenkte å nevne det. Er selv i en situasjon hvor jeg har måttet undersøke dette nærmere 😉

    23. Du kan ikke bare ta med deg Emma og flytte til andre siden av landet når hun faktisk har en pappa her som bryr seg. La nå henne være gjen hos han i tilfelle.Du har mer enn nok med 2 uansett og Emma er så heldig å ha en pappa som bryr (iimotsetning til dine to andre barn ). Flytter du med Emma kommer Willem til å gå til sak , og den kommer han til å vinne.

    24. endelig kom innlegget:) Flytt hjem kjære deg. Det er så godt å ha familie rundt seg. ungene kommer til å elske det. De tilpasser seg masse, og de er fremdeles ikke begynt på skole. Jeg mener at det da skal gå ganske fint. Du fortjener å ha noen som du kan dele gledene med og ikke minst få hjelp. Det er ingen skam.

    25. Skal du hjem til Alta etter å ha hetset stedet noe voldsomt i din blogg?
      Dette sto i Altaposten:
      I et nytt innlegg i sin blogg, går Heitmann ut og melder at hun skjemmes over å være fra Alta.
      ? De fleste er vel stolt av sin hjemplass, sant? Vel, jeg direkte skjemmes av min hjemplass. Ikke fordi det er en stygg by eller noe(eller, når jeg tenker meg om, så er det faktisk det også) Men grunnen til at jeg aldri har følt et snev av savn av min hjemby, Alta, er fordi mange mennesker som bor der rett og slett er stygge. Gjennomsyret, og tvers gjennom, skriver hun i sin blogg.
      Det er ikke noe god Alta-reklame Heitmann bringer for sine over 11 000 daglige lesere:
      ? Mobbing, hetsing og drittslenging er helt normalt. Det er kult å ta abort, og de fleste fjortisjenter har vært gravide minst 29 ganger. Men ingen av de har barn, skriver 20-åringen.

    26. Anonym 18:48: Think again, loser! Den som har den daglige omsorgen for et barn kan ta med seg barnet og flytte. Det eneste man plikter er å melde fra til far senest 6 uker før. Les deg litt opp før du slenger med leppa.

    27. Nå ble jeg glad. Synes du skal gjøre det. Ta barna med deg og flytt hjem, det blir mye lettere med familie rundt seg som kan avlaste.
      Til dere som slenger med leppa, trusler angående rettssaker og hvem som vinner; klapp igjen de stor stygge kjeftene deres, sett dere inn i lov og rett før dere åpner gapet og viser at over nesen er det ganske tomt for annet enn ufinheter og dritt som dere drar ut av den ene hjernecellen dere har. Rannveig kan ta barna med seg og flytte akkurat hvor hun vil innenlands. Far har null, niks og nada mulighet til å stoppe henne. Samvær har fedre krav på, men det kan ordnes på mange måter.
      Hva feiler det dere som mener at hun skal fortsette å bo der nede, fordi en kar som ikke klarte å holde buksesmekken lukket, sørget for at Emma ble “besøksunge” hos pappaen sin, i stedet for å vokse opp med begge sine foreldre?
      Rannveig, husk at barna dine har det best når du har det bra. Kom deg hjem:)

    28. Hei Rannveig! Har fulgt med på bloggen din i noen år nå, og synes du har vokst veldig! Du uttrykker deg så mye mer modent nå enn det du gjorde i starten, og jeg blir skikkelig glad på dine vegne. 🙂 Du virker som en flink og sterk dame, og jeg ønsker deg alt det beste! Hadde jeg vært deg ville jeg flyttet til familien. Jeg har gjort det samme selv, og fikk en helt ny hverdag. Bare det å kunne bli invitert og invitere til søndagsmiddag f.eks. Herlig! Lykke til uansett!

    29. Det høres veldig lurt ut å flytte “hjem”. Vurderer det samme selv dersom jeg får barn. Barn er tilpasningsdyktige, og det vil nok gå seg raskt til 🙂 ønsker deg lykke til!

    30. Skjønner att du er frustert å slitn,Familie betyr
      masse,spesielt i din situasjon.
      Lykke til hva du enn bestemmet deg for,du er
      utrolig sterk og ei kjempeflink mamma.
      Har lest Bloggen din fra du begynte å Blogge,
      Derfor føler jeg att jeg kjennet deg ganske godt<3

    31. Oi.. Har ikke vært innom her før. Men det som slår meg er at bloggeren er en veldig god mamma. Må være et flott menneske.

    32. Jeg er nok over 20 år eldre enn deg, og jeg ville absolutt flyttet hjem.
      Kunne jeg gitt noen råd til meg selv da jeg var på din alder hadde det vært å ta imot hjelp fra familien og bo i nærheten .
      Lykke til hva enn du måtte velge !
      Håper du får sove godt i natt😘

    33. Når man vurderer å flytte hjem, er det mange hensyn man må ta.
      Hva med pappaen til Emma?
      Og hva med besteforeldrene til Sienna? Skal ikke de få muligheten til å få vite at de har et barnebarn?
      Stor klem til deg,

    34. Det beste for barna er faktisk at mor har det bra. For at mor skal ha det bra, må hun også hvile litt innimellom, så ja, flytte nærmere folk som kan bistå er lurt. Unger er helt utrolig tilpasningsdyktige så det kommer til å gå helt fint. Og de utfordringene du eventuelt får er garantert ikke vanskeligere å overkomme enn de du allerede har. Lykke til!

    35. Kjære Rannveig!
      Jeg forstår så innmari godt at det må føles kjipt å være den eneste som jubler så intenst over de små milepælene i livet til Sienna! Flytt hjem, barna finner seg nye venner. Jeg unner deg å ha det litt godt også.

    36. Jeg hadde ikke vært i tvil. Ta med deg ungene å flytt hjem. Billigere å bo, og et bedre nettverk rundt deg. Samvær emma/pappa kan ordnes på andre måter, ferier o.l. Det er mange barn som har det slik!

    37. Skjønner at det ikke er lett med tanke på Emmas pappa der du bor nå og Nathaniels pappa i Alta. Jeg ville nok flyttet hjem med tanke på at det er flere fordeler med det. Der er både en pappa og besteforeldre og annen familie til alle 3.
      Vet ikke hvor gammel Nathaniel er, men om han skal begynne på skolen til høsten ville jeg nok flyttet til sommeren for at han skulle få være der til første skoledag. Om ikke ville jeg flyttet så fort som mulig for at han skulle få finne seg til rette i den nye barnehagen før han skulle videre på skolen.
      Men husk at det er kun opp til deg, ingen her i kommentarfeltet kan bestemme hva du skal gjøre med ditt liv.
      Ønsker deg en fin onsdag! 🙂

    38. Du burde gjøre det som du føler er rett, men kan forstå det er et vanskelig valg. Siden det er fordeler og ulemper uansett hva du velger.
      Jeg vet ikke hvordan du tenker det her med utdanning osv etter hvert, men synes du har nevnt før at du ønsker å bli jordmor. Det er jo ikke umulig å få til det når minsten har blitt litt større, men som sykepleier med barn kan jeg si at det da vil være en kjempe stor fordel for deg å kunne ha avlastning av familie. I studietiden må du regne mer å jobbe turnus i praksisperiodene og da vil det være kvelder du kan trenge barnevakt.
      Lykke til med valget! Ellers vil jeg si at dine 3 små er helt nydelige. 😊

    39. Til dere som slenger ut vonde kommentarer her.. Hvorfor gjør dere dette? Hvorfor bruker dere tid på finne ut hvem som vinneren rettsak? Hvorfor menerdere at hun skal la Emma være igjen fordi hun har det bedre hos sin pappa?
      Dere er raske med å slenge ut ekle kommentarer men jeg tror ikke dere er tøffe nok til å svare på disse spørsmålene jeg stiller.
      Håper dere gidder å gjøre det.. Mobbing er hva jeg kaller dette.

    40. Dere som slenger dritt har tydelig mangel på empati. Stakkars dere!
      Stå på Rannveig. Flyttet selv nærmere hjemme etter jeg fikk barn.

    41. Jeg gjorde det samme. (Flyttet) dette er 10 år siden nå, men har ikke angret en dag på at jeg gjorde det. Avlastning og familie er gull verdt. Jeg hadde bare 1 barn, og kan umulig forestille meg hvordan det hadde vært med 3. Du er jammen med sterk. Og det står full respekt av deg Rannveig, unsett valg du kommer til å ta her. Ungene er tilpasningsdyktige, så tenk på ditt eget vel og ve <3 Stor varm styrkeklem fra Tonje

    42. Du er utrolig flink Rannveig! Å ha 3 små alene er ikke bare bare, tenk deg nøye om og gjør det du tror er best for deg og din familie. Stå på, barna dine kommer til å være så utrolig stolte som har hatt en supermamma som deg 🙂

    43. Flytt hjem, Rannveig! Barna dine er ikke så store enda. De får ny venner nordpå. Jeg hadde hoppet i det og reist hjem. Klart du trenger familien din i den situasjonen du er i. Lykke til med valget!

    44. Ingen av vennene til barna dine, i så ung alder, kan erstatte regelmessig kontakt med mormor. Barn tilpasser seg uansett fort. Lykke til med valget 😉

    45. Rannveig! Flytt hjem! Både du å barna fortjener det😊 dem får venner å vill trives i Alta, å dere vill være mye mer med familien😊

    46. voksen avgjørelse hvis du velger å flytte. Det er ikke noe tvil om at ungene dine trives godt i Alta, og at du har en stor ressurs i moren din. Man vet dessverre ikke hvor lenge man har besteforeldre heller, så en avgjørelse det virkelig står respekt av.

    47. Herregud så mange meninger alle skulle ha om denne saken da..
      Tror Rannveig er veldig klar over alle hensyn hun må ta. Ja, faren til Emma bor i Oslo, og ja det gjør faren/besteforeldrene til Sienna også, men det er HUN som er alene med 3 barn, og den eneste som er involvert her er faren til Emma. Faren til Sienna vil ikke ha noe med dem å gjøre, og da kan hun jo ikke bli i Oslo fordi besteforeldrene til Sienna som ikke en gang vet at hun eksisterer, kanskje vil ha noe med barnebarnet sitt å gjøre?
      Her må Rannveig tenke på det som er best for henne og hennes familie. Det å flytte til en annen by er skummelt, og jeg kan veldig godt forstå at hun føler seg alene. Jeg hadde ikke klart det som Rannveig gjør, for å si det slik! Har veldig stor respekt for henne 🙂
      Hjemme i Alta har hun familie og venner som kan hjelpe og trå til. Som hun kan gå på besøk til, som kan besøke henne, noen som kan ta del i gleder og sorger. Så at hun tenker på og flytte hjem skjønner jeg veldig godt!
      Forstår at dette ikke er en lett avgjørelse Rannveig, det er jo mildt sagt 1000 ting å ta hensyn til her, men jeg har trua på at du gjør det som er riktig for deg og din familie <3
      Lykke til! 🙂

    48. Du skal vel ikke flytte til Alta, byen du ikke bare hater, men som du i tillegg har snakka så mye dritt om? Og som andre her nevner, hva med Emmas pappa? Han har vel like mye rett til å se henne jevnlig som det du har.

    49. Dere som skriver sånt som at pappaen til Emma har rett til, pappaen/besteforeldrene har rett ti eller krav på… N E I, pappaer, mammaer, besteforeldre osv, har ikke rett til noe som helst!!! Barnet har rett til samvær med begge foreldre. Samtidig skal det alltid tas hensyn til barnets beste. Og det kan faktisk være at mammaen tar barna og flytter nærmere egen familie, der hun kan få hjelp og avlastning med øvrige barn.
      Synes heller ikke synd i pappaen til Emma om hun velger å flytte, han valgte å være utro, dermed gjøre sitt eget barn til “helgebarn”, og når han flyttet så opphørte, som jeg har forstått, også all kontakt med eldstemann. Hvilken oppførsel er det av en voksen mann, som et barn har hatt som farsfigur? Bare forsvinne ut av livet til en liten gutt?
      Rannveig, flytt nærmere dine egne, det vil gjøre deg godt. Husk at når du har det bra, så har barna det bra. Ikke at de lider noen nød nå heller, du er en kjempeflink mamma, du gjør antakelig mer enn du trenger, bare for at ingen skal få sagt at du ikke klarer tre barn alene. Noe du helt fint gjør.

    50. Logistikken i forhold til barnas fedre skal ikke jeg legge meg opp i, men om du tror du kan bli en bedre mor for barna dine av og flytte nærmere familie bør du så absolutt gjøre det. Barna får nye venner, men de vil tjene så utrolig mye på en mer opplagt mamma 🙂 lykke til med hva enn du velger, vet du vil ta det beste valget for deg og dine små

    51. Rannveig har lov å flytte hjem uten at far kan drive å ta rettsak så lenge far får ha kontakt med barne. Dokker e en gjeng me idiota som driv å komme med sånt usaklig piss. Ingen vinn, ingenting. Den ene blir ikke fratatt Nokka barn så lenge foreldra samarbeide. Hadde ho stukket til Sverige / eller annen plass utenlands uten å meldt ifra flytting så kunne han tatt rettssak. Så lenge ho melde ifra til fedre at ho blir å flytte noen steder og samvær vil foregå, så skal d gå bra. Trur ikke ho kommer til å tviholde dem I alta, og vil nok reise ned me ungan på ferie.
      Hilsen ei som har hadd en far I Oslo I 25 år og had samvær I ferier/jul osv der nede.
      Det kommer til å gå bra rannveig.
      Lykketil med flyttelasset. Og ungene kommer til å få mange glæda av familie og nye venner og andre tilbud som fins I alta

    52. Hvem betaler reiseutgifter for Emma, om Rannveig velger å flytte flere hundre mil unna barnefaren? Er det han som må betale det?

    53. Heia heia deg! 🙌👏👏👏Fy flate hvor utrolig sterk du er som har TRE alene. Det er faktisk bare bøye seg i støvet! Tviler ikke et sekund på at du er en fantastisk mamma – klapp deg selv på skulderen før du legger deg i kveld! Det er utrolig hva du får til! Du har absolutt all respekt.
      Sånn BTW, jeg har jobbet i psykiatrien. Tung psykiatri. De sitter ofte på nett. De engasjerer seg veldig i nyheter, blogg osv. Så i alle fall noe av alt oppgulpet kan du se bort fra 🙂 Tenk på det neste gang en stygg kommentar kommer inn 🙂

    54. jeg forstår bare ikke enkelte…hva har dere med å gjøre hvem som skal betale reiseutgiftene til emma..det er rannveig sin unge ikke deres..kommentere om rettsaker osv..fantasien har ingen grenser..nei flytt hjem til alta rannveig ,,det blir bra for deg og ungene..

    55. For at barna dine skal ha det bra, så må du også ha det bra. Og familie i nærheten er gull verdt 🙂 Lykke til med valget!

    56. Kvalmende og rystende å se alle sykt stygge kommentarer. Nesten sånn jeg håper du stenger kommentarfeltet… For dette fortjener du faktisk ikke å lese, ingen skal måtte sitte å lese så mye dritt. Folk her tror jo tydeligvis de vet alt i ditt liv og de har visst løsningen på alt…
      Håper du tar det valget som gagner deg og barna dine best.
      God varm klem!

    57. Det som er viktig er jo å tenke det beste for barna oppi alt. Og det må jo være å ha et nettverk rundt seg, samt en opplagt mamma? Bytting av barnehage går nok fint 😊

    58. Husk å søk barnehageplass i Alta før 1. mars i tilfelle du blir å flytte hjem, da har du i alle fall muligheter til å tenke på saken utover våren:-)

    59. far kan motsette seg flytting. Han he seks uker på seg fra du melder fra om flyttingen til å gå til sak. Han kan f eks søke om å få få hovedansvar for barnet, som betyr at at hun blir boende hos han. Retten vil tillegge hvor det er best oppvekstvilkår for barnet, se an mor og fars situasjon. Ar du har flyttet seks Syv ganger på få år og er utslitt med tre barn alene med fedre spredd rundt i hele Norge taler ikke din sak. Så dersom du ikke har avklart dette med faren at han synes dette er greit, kan det være en meget dårlig ide for.

    60. Syns du er veldig omtenksom mot barna dine ved å være så gjennomtenkt på dette. Men tror, som så mange andre her inne, at hjem til familien vil være valget med flest fordeler for dere alle 4😊
      Veit ikke om de unødvendige kommentarene om at du ikke liker Alta osv stemmer, men hvis det skulle være riktig at du er skeptisk til å flytte hjem pga dårlige erfaringer derfra, så vil jeg gjerne få dele en egen erfaring med deg:
      Jeg likte aldri hjemplassen min spesielt godt, og ønsket ikke at barna mine skulle vokse opp i samme miljø som jeg hadde opplevd. Når jeg fikk barn på andre siden av landet, langt unna begge familiene til barna, føltes dette veldig tungt. Vi flyttet hjem til min hjemplass, og har aldri angret! Nå er jeg rett og slett imponert over hvor mange hyggelige folk det er her, -som jeg ikke kjente til før! Man får nye kontakter når livssituasjonen endrer seg. Nå blir du kjent med foreldre i bhg, gjennom jobb og slike ting. Større spekter på alder. Tror mange miljø kan være dårlige for ungdom, men husk at nå er du voksen, og mye kan ha endret seg siden sist 🙂
      Dersom du har en familie der oppe som du vet du vil finne støtte og godt selskap i, tror jeg dette uansett vil veie opp for mye dårlig miljø. Det går sikkert an å unngå mye av det dårlige miljøet også:)

    61. Kjære Rannveig.
      Du er fantastisk flink. Men jeg ville ikke tvilt et sekund på å flytte tilbake til nord. Ser flere nevner at hun har snakket stygt om stedet, men nå er det familie hun skal flytte tilbake til og de bor i nord. Det er sikkert kjedelig at de bor akkurat der, men hva får hun gjort med det? Ikke mye. Så klapp igjen alle som skal slenge så mye dritt.
      Håper det ordner seg for deg, Rannveig. Ønsker deg lykke til

    62. Disse truslene om at hun hadde tapt en evt. rettssak pga. tidligere flytting og hvem og hvor mange fedre det er er tull. Tror dere virkelig rettssystemet vårt er bygget opp på favorisering og fordømninger? Det er HUN som har hatt hovedomsorgen helt siden start, det er HUN som har sørget for at barna har alt de trenger, det er HUN som har tatt det fulle og hele ansvaret der guttene har kunnet fortsette som før. Selvsagt mister hun ikke noe barn av å velge å flytte nærmere familie. Han har henne kun annenhver helg. Studerer han ikke i tilegg også da? Når skulle han liksom hatt henne på fulltid? Tror dere han ønsker det? Nå nei. Hun kan ta hvilket som helst valg for SIN familie dersom det valget fører til at alle får det bedre til slutt. Jeg ville flyttet. Om Emmas pappa ønsker å treffe henne mer får han flytte nærmere som er bare én person uten andre hensyn å ta.

    63. Blir helt matt av å lese alle de rare kommentarene du får her inne altså… det finnes jo ikke grenser på hva folk skal blande seg inn i.
      Jeg hadde flytta hjem om jeg var deg! Barna er enda små så de tilpasser seg nok fort. Og det kommer til å bli dødsgodt for deg og barna å ha familie i nærheten som kan hjelpe deg. Jeg har to små gutter og er gift. Min mann jobber turnus, og jeg hater når jeg feks må være alene med ungene på ettermiddagen og kvelden fordi det er så slitsomt å feks legge de alene (de er 6 mnd og 3 år). Ikke minst synes jeg det er vanskelig nok å aktivisere treåringen når minsten krever såpass mye. SÅ jeg beundrer deg VELDIG som takler tre så små helt alene!! Du er råflink!! Vær stolt av deg selv, og husk at det blir enklere jo eldre ungene blir. De blir mer og mer selvstendige. Og tenk så heldig du er som har TRE friske, herlige barn <3
      Stå på videre! Og flytt hjem sier jeg bare 🙂 Det ordner seg med miljø og bytting av barnehage skal du se. Bedre å flytte nå enn senere når ungene er eldre.

    64. En venn av meg opplevde dette, hans ex flyttet 150 mil unna, til sin hjemplass etter bruddet. Det er moren som må betale reise/omkostninger rundt besøk, for det var hennes valg å flytte. Han motsatte seg ikke flyttingen, men han fikk medhold i at mor skal stå for omkostning med reise, pluss at han har en 4 hele døgn i mnd med barnet istedet for annen hver helg.

    65. Hva gjør du når overgangsstønad stopper opp?
      3 barn alene og null utdanning, bloggen går ikke så bra at du kan leve av den heller? Synes synd på deg…

    66. Stina, oppspinn, tull, tøys og direkte løgn eller skryt. Uansett om mor tar barna med og flytter så spiller det ingen rolle når det gjelder reiseutgifter. Det deles etter en brøk ut fra inntekten til mor og far.
      I følge barneloven kan den som barna bor fast hos bestemme hvor de skal bo.
      Skjønner ikke at dere overhodet gidder å dumme dere ut med å komme med ting dere overhodet ikke har peiling på.
      Og ellers tror jeg ikke noen skal bekymre seg for Rannveigs økonomi, den tror jeg hun har god kontroll på selv. Eller bekymre…var vel dumt sagt, det er vel ikke bekymring bare rein drittslenging.
      Husk Rannveig at vi er mange som beundrer deg og synes du er dyktig, fokuser på det, ikke la de negative trollene få oppmerksomheten din, det fortjener de ikke. Det verste man kan gjøre mot et menneske er faktisk å overse det helt. Det er verre enn om man kjefter dem huden full. Og disse menneskene er tross alt bare tapere som betyr null, niks og nada.
      Lykke til om du velger å flytte.

    67. Til anonym over her som mener Stina lyver, hvordan vet du dette?
      Eksen til samboeren flyttet til en annen by og det er HUN som står for reisekostnader for barnet. Når han er på besøk der betaler han selv for flybilletter, men når barnet skal til oss betaler hun alle kostnader inkl for den voksne som må følge barnet.
      Mener du at jeg også lyver nå? Du vet jo ingenting om situasjon til vennen til Stina og heller ikke samboeren mins situasjon.
      Tenk deg om før du skriver før du kommer med sånne utsagn.

    68. Det beste for alle parter er jo at du tar med deg yngste- og eldstemann nordover, og lar Emma få være hos pappan ettersom hun likevel er der mye. Så har du samværsrett med henne, og hovedomsorg for de andre to. Da vil du klare å ha overskudd til å være en god mor for alle. Det høres brutalt ut, men det vil vel være til barnas beste?

    69. Hvorfor i all verden skulle jeg lyve om det?? Det er sånn det er, han betaler selvsagt bidrag osv, men han (som er student) har ikke økonomi til en reise som koster ca 3000 kr en gang i mnd, og han har alltid hatt barnet sitt hver onsdag til torsdag, annenhver helg og i ferier/ høytider. Det at mor velger å flytte så langt unna skal ikke han svi for?

    70. Litt av en situasjon du har satt deg selv i. Det er ikke bare å ploppe ut unger. Du må ta konsekvensene av det! Å flytte til Alta vil kanskje være bra for to av barna. Men hva Med Emma?

    71. Selv om du tenker at det er kjipt for barna å flytte fra vennene sine, kan det være godt for dem å komme til et miljø der du ikke sliter deg ut, og de får oppmerksomhet fra resten av familien.
      De går fortsatt i Barnehagen, så det bør gå greit. På skolen vil de møte nye mennesker uansett, og jeg tror du skal klare overgangen bra!

    72. Nå er det ikke lenge til du må begynne å kle av deg igjen – denne bloggen tjener du ikke stort på lenger.

    73. Så utrolig mange ufyselige mennesker som sitter her og dømmer! Blir kvalm!
      Flytt hjem du Rannveig, hadde ikke nølt et sekund.

    74. Flytt hvis det føles rett for deg 🙂 Ang eldstemanns venner, så tenker jeg at det er bedre å flytte nå – enn senere. Man får nye venner. Også med tanke på å flytte før han begynner på skolen. Avlasting og at det er godt å ha familien nær, generelt er bra. Det tror jeg ville gjort deg godt. Og ikke minst barna. En glad og uthvilt mamma full av kjærlighet, er gull verdt 🙂 Valget er jo sånnsett ditt ene og alene, men hadde det vært meg ville jeg drøftet det med fedrene. Om de så er imot det, så har de ihvertfall fått sagt sitt. Å det trenger ikke å ha noe å si for valget du tar. Lykke til! Klem

    75. Flytt hjem du, tenk på deg selv og barna. Billigere å bo i nord, og det er samtidig bedre å ha familien i nærheten. Så lenge N ikke har begynt på skolen ennå, så gjør ikke det noe 🙂 Lykke til!

    76. Jeg er ikke i den minste tvil om at du klarer å være en god mor for barna dine der du bor nå, men jeg vet av erfaring at jeg fikk mulighet til å leve litt for meg selv og innimellom da jeg flyttet hjem og hadde familie rundt som gjerne ville passe på min lille og hjelpe til, omså jeg bare fikk sovet ut en gang i blandt. Barn er tilpasningsdyktige, og får seg fort venner på en ny hjemplass. Følg hjertet ditt Rannveig, og ikke fokuser så mye på tanker om hva du “burde” gjøre. Det som føles rett for deg er også det som blir rett for barna dine til syvende og sist 🙂

    77. Haters altså😂😂 Det morsomste er jo at dere haters genererer klingende mynt i kassa til Rannveig👍🏻 Alt dere spyr ut og legger dere oppi, det er helt utrolig!
      Du er en flink mamma Rannveig, du finner ut av det😊 Ønsker deg en fin helg med dine søte små.

    78. Stina/Marte
      Stina skriver :mor må betale alle omkostninger FORDI hun valgte å flytte. Ingenting mer. Det i seg selv er ikke grunn nok. Derfor skrev jeg at det ikke kunne stemme. Og det stemte vel heller ikke??? Så da har jeg fortsatt mine ord om at det var løgn/feil i behold.
      Kanskje bør dere ha snakket på forhånd og blitt enige om hun betaler alt eller om ham betaler for sine reiser…altså som jeg skrev……
      Lide for at mor flytter til sin hjemplass, der hun har familie? Og sikkert kan trenge hjelp og støtte siden hun har hovedomsorgen for barnet. Han kan da vel bare slite navlestrengen til sin familie (om han bor på sitt hjemsted) og flytte etter barnet sitt? Kan ikke se en god grunn til at mor skal bli boende på et sted uten familie bare for at far skal ha samvær!!!
      Synes Rannveig og gjør rett i å vurdere å flytte hjem med barna, der har hun familie som kan stille opp for henne. Fedre er voksne og flyttbare, så de kan enten flytte etter eller de kan besøke barnet der eller ha det på besøk hos seg.

    79. Stina skriver jo fortsatt at det er slik det er. Og selv om ikke loven sier det, så betyr det ikke at noen mennesker forhandler seg fram til slike avtaler på egenhånd. Da er det lurere av deg å stille spørsmål om dette er helt riktig, enn å si at mennesker lyver. Voks opp.

    80. Syns du skal flytte nærmere familien din jeg 🙂 Emma kan være hos faren sin i noen helger frem til hun blir eldre. N kan du ha annenhver uke. Hadde kontaktet besteforeldrene til Sienna slik at de vet hun finns. For alt du vet så ønsker de kontakt med barnebarnet sitt 😉

    81. Flytt hjem Rannveig. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å bo så langt unna. Jeg har ett barn, bor sammen med mannen min og jeg er så glad for at familien våres bor i nærheten. Kan ikke tenke meg hvor tøft det er for deg når du er alene.
      Når det er sagt så er du kanskje bundet til Oslo pga fedrene til barna dine? Hvertfall to av dem.

    82. Nu kommentere æ igjen atter engang. Sjøl barn av en far I Oslo. Har min mor aldri betalt reise for min far for at han skulle ha samvær me mæ, han reiste på egen lommebok og samme gjorde æ ned.
      E dokker virkelig så hjernedød? Trur rannveig å gubben klare å ordne avtale sæ innimellom. D e ikke sånn at hjemme I nord e stengt for han bare fordi ho fløyte.
      E jo rart at dere trur at loven sir at fedre Gjør dæ fri å frank mens mor ska Være innlåst I et bur!
      Emma har d mye bedre hos sin mor. Tenk når hun vokser opp. Barne hat Vært knytta med mor siden d lå I magen, åsså vill en gjeng me idiota som garantert bare hate rannveig for alle mulige grunna å gi opp et barn.. æ må da si at Emma har like rett til å bo hos sin mor som både nathaniel og sienna.
      Ja rannveig har sotte sæ I en uheldig situasjon, å d ska ikke barna straffes for..
      Æ trur du rannveig bare ska fløtte I d stilles. Informer fedrene om plana dine. Og kom I enighet. E Wilhelm mann nok så ønske han Emma et liv me sitt mor, og sin bestemor og familie I alta.. Og kan ta samvær å ferie på strak arm når han kan..
      Æ trur folk må bare akseptere å respektere å drite I ka rannveig velge å gjøre. Fordet om ho vil fløtte hjem så vil d no for fan ikke bety at ho bor her til Ungan e 18 å fløtte ut..
      D e jo bare til ho har fått stabilt og muligens en utdannelse, så kan ho jo omså fløtte tilbake..
      Trur å håpe alle dokker har feia for dokkers ega dør. Før dokker e så ekkel. For m den holdninga dokker har så vil dokker sikkert sjøl ende opp enda Være enn ho stakkars rannveig. Og barna dokkers kommer til å lære å hate andre menneska.
      Begynn å se d gode I andre mennesker, så kanskje dokker får d bedre me dokker sjøl.
      Og rannveig. Hvis du blir usikker her om lova å paragraf. Så e det jo ikke Værre å forhøre sæ med familievern kontoret, eventuelt ha en time m Wilhelm for å komme til enighet.

    83. Det må jo være du over her som er hjernedød. Hvem har bestemt at barn har det best hos mor? Hvis far går til sak blir det avgjort på grunnlag av egnethet, økonomi, stabilitet og livssituasjon. Det er heldigvis blitt sånn at mor og far er mer sidestilt. Og hvem som evt får omsorgen for barn i Norge er det heldigvis ikke 14 år gamle blogglesere som bestemmer, men fagfolk med mange års utdannelse. Og om folk er flinke/gode mødre/fedre går det faktisk ikke an å lese ut fra en blogg. Der er barnehage/helsesøster osv de rette til å uttale seg. Og heldigvis har ikke blogglesere noen innflytelse her heller👍🏻

    84. Flytt hjem♡ blir nytt og sikkert tødt i starten men verd det når alt er plass å godt en liten stund:) nye venner får barna og du selv kan føle deg trygg

    85. Kan faktisk ikke Være hjernedød når man har sjøl en utdannelse å vet hva man prater om. Barne til rannveig har Vært knytta til mor siden det var et lite bollefrø I magen. Barnet e også knyttet til sine storesøsken. Barnet får mat, boplass, familie, oppfølging av helse av rannveig å kan på ingen måte se at det blir bedre av å bo hos en far, der barne blir dratt fra stabilitet fra sin mor å søsken. Rannveig blogge, men det e langt ifra hva dere vet om hennes virkelige liv. Hun er faktisk flink å aktivisere barna, og barna har det bra med hverandre.
      Det var en gang en her som stilte et spm hva ska hu si når barne sir : hvorfor får de andre og ikke jeg dra til min far?
      Men nu kan du stille deg det motsatte spørsmålet: hvorfor ska ikke barne få leve med sin mor?
      Skal barnet bli straffet fordi far ska Være egoistisk å gå til sak?
      Ska barne ikke få den nære og trygge relasjon til mor på grunn av en egoistisk far?
      Rannveig får det mye tungere med å reise med 2 barn ned for å ha samvær. Mens Wilhelm e bare en.
      Rannveig og Wilhelm klare og avgjøre den her saken mellom seg selv. De har Vært flinke til å samarbeide.
      Emma får nok ferie, annen hver jul, påske, osv uansett hvor I landet hun bor. Å når hun flytter hjem vil hun nok få en mye mer stabil situasjon både økonomisk siden det er billigere I nord og stabilt når hun treng hjelp for hun har familie som står hun nærmere.
      Trur heller bv, og rettsfolk kan bruke tiden
      På barn som ikke har det bra. Enn å sløse bort tiden på foreldre som ikke ønske den andre og barnets beste.
      Syns æ ser at Emma kommer til å ha det behagelig I skole situasjon når hun ser at alle andre har mødrene sine med og ikke henne.
      Og når hun kommer til puberteten stiller far spørsmål.
      Og ingen av dere vet om Wilhelm har Vært like aktiv med barna til å gi dem læringsmiljø, og oppfølging av helsestasjon osv.. Kanskje barne bare blir å gomle snop der å se på frozen hele dagen?
      Trur alle bedre vitende Bør sette seg inn selv I den situasjon hva de ville gjort? Å ikke bare spy ut dritt å mene en mening bare på grunn av hate til rannveig.
      Du har rett I at alt e likestilt når det kommer til foreldre, men barnet har had et stabilt liv siden det ble født . Ja de har flyttet, men har nu had tak over hode. Du har jo disse ungene som dere faktisk ikke ser på blogger som bor hos venners venner…

    86. Marte
      LES hva Stina skriver. Hun skriver at mor måtte betale alt fordi hun valgte å flytte. Ikke noe mer, hverken om avtale eller noe. Det kommer senere. Nå må du jaggu gi deg. Mulig hun ikke løy? Bare lot være å fortelle hele sannheten. Og nå er jeg ferdig med dere begge to.
      Dette er Rannveigs blogg, vil hun flytte så gjør hun det. Med alle de tre skjønne barna sine. Så får fedrene innrette sine besøkstider etter det, ser ingen grunn til at hun skal bli boende dere fordi han som, i utgangspunktet, gjorde henne til alenemor til to, bor der og har Emma jevnt og trutt.

    87. Dere som uttaler dere om Willems situasjon burde kanskje vite fakta først? Er ikke bare for han å flytte etter, han har faktisk en sønn å ta seg av også!!

    88. Hallo…
      Blir flau av mange av kommentarene her. Bedrevitere… og til dere som sier at Emma Bør bli igjen hos pappaen sin. Hvordan i himmelens navn kan dere si noe slikt? Emma har vokst opp med en storebror 90% av tida. Skjerp dere, dere som spyr ut påstander om både det ene og andre her. Kjenner dere Rannveig og barnas situasjon bedre enn henne selv?
      Rannveig, du Gjør en fantastisk jobb med dine tre små. Følg hjertet og magefølelsen. Da blir det somregel rett 🙂 Alt praktisk løser seg på sikt. Viktigste er at du og barna har det bra!

    89. Ja, jeg leste hva Stina skrev, men du trenger fortsatt ikke komme med utsagn om at hun lyver for det vet du ingenting om.

    90. Jeg bor faktisk nordpå, og faren til ungen bor på østlandet. Vi DELER utgiftene på reise for barnet, og det er selvom det var jeg som valgte å flytte nordover. Og slik jeg forstod det da vi var på mekling, så har egentlig ikke far “krav” på å ha barnet på overnatting, før barnet er over 3 år.
      Dessuten tror jeg nok at du – Rannveig kommer til å få det mye bedre hvis du flytter hjem igjen. Du har blitt eldre siden du bodde der, og du ser nok mer fordeler ved å bo der oppe nå, enn å bli boende på østlandet.
      Det er viktig å ta hensyn til seg selv, selvom man har barn 🙂 Og samvær kan alltids endres avtale på 🙂
      Klem til deg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg