Hjemmelaget babymat på 1-2-3

Det er virkelig rørende å lese kommentarfeltet etter mitt forrige innlegg. Dere er alle så herlige! Så mange fine gratulasjoner og andre fine ord. Jeg blir virkelig mer motivert til å skrive når det er så mange som legger igjen slike gode kommentarer. Jeg er en over gjennomsnittet følsom person, så jeg mener det oppriktig når jeg sier at jeg virkelig setter stor pris på alt det fine dere skriver!

Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om hjemmelaget babymat. I morgen er lille frøken Sienna hele fire måneder. Tiden flyger virkelig, og hun er blitt så stor. En ordentlig solstråle som ler og babler dagen lang. I den forbindelse har vi, som jeg har nevnt tidligere, allerede startet med fast føde for en liten stund siden.

Når fast føde skal introduseres, er det en liten jungel av valg. Som førstegangsmamma kan det være en utfordring å vite hva man skal velge. I butikkene står det hylle på hylle linet opp med ferdige Nestleglass. Jeg vil likevel slå et slag for den hjemmelagde babymaten. Det smaker for det første veldig mye bedre, det er ferske råvarer, og aller viktigst – du vet akkurat hva du gir til babyen din, ettersom det er du selv som har laget maten.

Da jeg fikk Nathaniel for fire år siden, kan man trygt si at jeg var uvitende og veldig uerfaren. Jeg ga han utelukkende ferdig babymat på glass. Rett og slett fordi jeg ikke visste bedre. Har dere egentlig smakt på middagsglass til baby? Det smaker hugg. Og jeg kjenner jeg umiddelbart blir litt skeptisk til mat som kan stå i årevis uten å bli dårlig.

Det finnes uendelig med muligheter for hjemmelaget mat til baby. Og det beste av alt, er at det er superenkelt, og absolutt økonomisk. Det kommer godt med å ha en stavmikser/ evt. annen blender og god fryseplass. Selv har jeg veldig godt fryseplass, og jeg tenker å lage mye forskjellig mat nå framover og fryse ned i porsjoner. Jeg mener at når barnet blir introdusert for mye forskjellig i tidlig alder, blir det mer allsidig i matveien senere. Noe jeg som trebarnsmor kan fortelle dere at det er mye å vinne på, for å slippe senere kamper om blant annet grønnsaker (tro meg, jeg snakker av erfaring. Med Emma var jeg veldig bevisst ved tanken om at hun skulle smake på forskjellige ting. Og nå spiser hun nettopp alt. 


Her har jeg laget gulrot og søtpotetmos. Da kan man enkelt koke (eller bake) grønnsakene, for deretter å hive de i stavmikseren. Deretter fryser man ned i passende porsjonsmengder. Her kan man enten bruke fryseposer eller isterningsbrett. Sistenevnte er smart når barnet senere også skal introduseres for kjøtt og fisk, og man kan blande sammen grønnsaksmosen med kjøttet.  

Det du trenger til denne mosen:

♥2 stk søtpoteter

♥ca 4 gulrøtter

Sviskemos er også et kjempefint alternativ, da det i tillegg til å være søtt og godt, også har god effekt på små harde mager, som ofte kan bli en utfordring i begynnelsen når man starter opp med fast føde. Ellers er det mye man enkelt kan gi babyen uten å måtte ha det i stavmikser. For eksempel er avokado eller banan superenkelt, ettersom konsistensen deres blir mos når man skraper av med en liten skje. Snuppa her slukte avokado, helt klart en stor suksess her i heimen!

Håper dette var til hjelp for dere som vil lage babymaten selv, men er litt usikker på hva man kan lage og gi til de små. Å lage maten selv er mye enklere enn mange tror. Og ikke minst, mye sunnere enn de grusomme ferdigglassene! 

12 kommentarer
    1. Kan man gi kun gulrot eller kun sotpotet f.eks eller må man blande det og hvilke svisker bruker man til sviskemos?

    2. Lite bilder av deg om dagen rannveig, bare reklame- inntjenings- lønnsgrunnlaget ditt!

    3. Så flink du er! Er helt enig med deg ang glass vs. hjemmelaget mat. Dyrt, smakløst og mange av dem inneholder jo mest vann.Har selv laget til min. Men må bare spørre deg; hvorfor velger du å begynne så tidlig med mat når det anbefales å fullamme til 6 mnd? Du har jo nok melk ettersom jeg har skjønt. Bare lurer altså, er selvfølgelig opp til hver enkelt 🙂
      Og en ting ang. svisker (og generelt det meste av tørket frukt) er at ikke-økologiske inneholder svoveldioksid (e220) som faktisk er ulovlig (!) i ferdiglaget barnemat. Derfor aprikoser beholder fargen ved tørking bla. Noe fjernes ved å legge de i vann over natta, men det beste er å kjøpe økologiske.
      Ellers må jeg si du er beintøff med tre små alene! All ære til deg 🙂

    4. Du er kjempeflink som gjør dette! At babymat på glass kan vare i flere år er jeg ikke så skeptisk til, ettersom det er hermetisert. Men hvis man har tid og ork til å lage hjemmelaget babymat, så all ære til deg!

    5. Åh, min gutt på 4 månder liker ikke fast føde.. Har prøvd grøt, fruktpuré, sviskemos, avokado og banan, men han bare brekker seg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg