Sprøyteskrekk på prøve

I dag er en dag jeg har gruet meg til i lang, lang tid. Men dagen måtte komme! I dag hadde jeg nemlig time til å sette inn p-stav i armen. Noe jeg har gruet meg vanvittig til! Ettersom storebror var hjemme fra barnehagen, og måtte være med meg og snuppa til legen, var det i tillegg slik at jeg måtte gå fram som et godt eksempel på at “Neeeei… sprøyter gjør IKKE vondt, det er ikke farlig”

Dette til tross for min kroniske sprøyteskrekk. Å skulle overbevise barnet sitt om at sprøyter ikke er vondt, når du selv føler du holder på å stryke med av redsel, er det samme som å proppe i seg sjokolade selv,på en mandag,og si at man må vente til helga for å spise godis. Med andre ord, meget ulogisk. Jeg er rett og slett LIVredd. Det hele forløp egentlig ganske greit, da. Bedøvelsen ble satt (au) og den lange staven er nå trygt plassert inni armen min. Jeg har nå et stort blåmerke og en lang, lang (grøss?) stav under høyre arm. Jeg antar, og håper virkelig jeg glemmer av at den er der, med tid og stunder. 

Emmas farmor var så snill å hente henne i barnehagen og komme hit med henne. Ellers har vi bare koset oss og hatt en rolig ettermiddag. Siste dagen jeg har begge de to største, ettersom de begge skal på pappahelg. I morgen skal jeg hente N’s pappa på Gardermoen, og så skal han være med han til tirsdag. Må ærlig innrømme at det blir noe rart å bare være med Sienna heeele helgen. Jeg er jo vant med full fres hele tiden, og liker det egentlig slik. Men jeg ser likevel fram til en rolig helg med bittelillesøster. Sove lenge! Å ha bare Sienna, er for meg det samme som barnefri. For når man har en to og en fireåring, blir ikke det å ha en baby noe veldig krevende. Jeg gleder meg til å tilbringe litt tid med henne alene, og bare kose ♥


Blogges

19 kommentarer
    1. Hei! Hvorfor ble valget p-stav i forhold til f.eks spiral? Synes alle som har født setter inn spiral. Tror ikke p-stav er like vanlig. Men altså, det er opp til hver enkelt. Bare lurer på om du kan skrive litt om valget ditt 😊

    2. Du burde ha valgt kobberspiral, siden sikkerheten er mye høyere og du er trygg i 5 år. Det beste er at du kan ta den ut når som helst. Det gjør vondt å sette den inn, men smerten går fort over. Jeg satt den inn i slutten av mars på en ettermiddag. Jeg ble sliten og hadde vondt resten av kvelden. Dagene etter var smerten mye mindre og borte på kort tid.

    3. Har selv hatt p-stav, kan garantere deg at du ikke vil kjenne den til vanlig. Stryker du fingerene over, vil du kjenne den, men ikke ellers. Hadde min inne i et år før jeg tok den ut, slet mye med hodepine og kvalme, og da tok jeg den ut 🙂

    4. 18. februar skrev du at du hadde fått resept på spiral og at du skulle sette den inn når vesle frøkna var 3 mnd. Ombestemte du deg eller var du ikke fornøyd med spiral?

    5. Suupert valg med p stav! Det er det sikreste prevansjonsmiddelet som er på markedet (etter sterilisering)!
      Fikk selv min første stav for syv mnd siden og er sååå fornøyd! Kjenner ingenting til hormoner og mensen er totalt furduftet! Vet den kan returnere, men jeg lever i nuet, så 🙂 Legen spurte om jeg skulle ha hormon spiral, men jeg orker ikke tanken på og ha noe oppi der (prøvd før).
      Håper du får en like fin opplevelse av staven som meg!! Fint den kan sitte tre år før en må bytte!
      Nyydelige Sienna! Koos deg med henne og helg 🙂

    6. Haha Linnea.
      Jeg må le litt av deg. Hvorfor skal du bruke prevensjon, når du ikke orker tanken på å “ha noe oppi der”?

    7. P stav er den sikreste prevensjonen. Oppstår det komplikasjoner, er det ikke så store skader som kan skje i forhold til hvilke komplikasjoner som kan skje med en spiral som er inne i musa. Blir det en betennelse, er det ganske store komplikasjoner vi snakker om. Alt fra livmorbetennelse, eggstokkbetennelse. Ikke bra!
      Samtidig så anbefaler man ikke spiral til dem ikke har fast partner. Mange forskjellige menn med ulike bakteriefloraer, kan forårsake innfeksjoner. Bakteriene samler seg på spiralen.
      Selv har jeg fast partner, men er plaget med UVI, så derfor var det ikke så lurt for meg å få meg en bakteriesamler inne i musa mi. Haha

    8. Til 16:14. Det var jo mye artig informasjon. Spiralen sitter ikke inne i “musa”, men inne i livmoren. Det er ekstremt sjeldent med infeksjoner da den settes inn med aseptisk teknikk. Det samler seg ikke bakterier på spiralen. Grunnen til at man anbefaler den til de med fast partner er at den ikke beskytter mot seksuellt overførbare sykdommer så da bør man bruke kondom i tillegg. For mange år siden anbefalte man det ikke til kvinner som ikke hadde født pga faren for å få infeksjon og bli steril. Teknikkene har blitt bedre og spiraler har blitt bedre så dette har man gått bort fra. Man får heller ikke UVI av å ha spiral. Ved evt infeksjon er det ofte lett å fikse det med antibiotika. Greit å lese seg litt opp før man uttaler seg.

    9. Jeg har hatt p-stav i 2,5 år, og har aldri vært mer fornøyd med noe prevensjonsmiddel. P-staven er rimelig, du kjenner ikke til den (bare uvant i begynnelsen :p), det er det sikreste prevensjonsmidlet, man trenger ikke huske piller hver dag og man slipper å måtte dytte noe opp i vagina. I tillegg har jeg svært sjelden menstruasjon (typ 4 dager annenhver/tredjehver måned). Skal skaffe meg ny til høsten når “3-årsperioden” har utløpt 🙂
      Man får også tak i p-staver som varer i 5 år 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg