Pappaen til Sienna

Dere som har lest bloggen min fast, vet nok at det ikke bare har vært lett for meg. Jeg gikk gjennom hele svangerskapet med Sienna alene, og fødte henne med min søster og min venninne ved min side. Det var et tungt og langt svangerskap, men jeg kom meg gjennom det også. Jeg hadde nok likevel sett for meg at når hun kom, så ville pappaen stille opp for henne. Slik har det desverre ikke blitt.

Jeg får rett og slett vondt i hjertet av å tenke på hele saken. Derfor legger jeg den nok ubevisst bakerst i hodet, for det meste. Jeg får vondt av å tenke på alt som kommer, alle spørsmålene jeg ikke har noe svar på, som jeg blir nødt til å svare på. Jeg har ikke skrevet så mye om dette, rett og slett fordi det gjør meg virkelig sliten av å tenke på det. Sienna har enda ikke møtt sin pappa. Jeg håper, og jeg har virkelig prøvd og prøvd, men det er rett og slett ikke mulig. Jeg, som har en fra før av som ikke ser sin pappa så ofte, på grunn av avstanden, er godt kjent med pappaspørsmålene. Og jeg kjenner jeg gruer meg kjempemye til Sienna kommer og stiller meg de samme spørsmålene, og er lei seg fordi “alle andre” har en pappa, og ikke henne. Rett og slett fordi det ikke finnes noe godt svar til det, selv ikke fra en mamma. Å tenke på det knuser virkelig hjertet mitt.

De fleste av mine venner og familie synes jeg er ekstremt tålmodig, og mener jeg burde boikotte hele opplegget og nekte pappaen å se henne. Det har faktisk aldri vært et alternativ for meg engang. Det er en gang slik at enkelte ganger, må man svelge en kamel eller hundre. Hadde jeg gjort det, hadde jeg samtidig fratatt min egen datter noe av det mest verdifulle hun kan ha her i livet. En pappa. Jeg kommer til å prøve så lenge jeg klarer.

I mitt forrige innlegg var det flere som spurte hvorfor Sienna ikke er døpt enda. Dette er svaret. Jeg har rett og slett valgt å utsette dåpen til Sienna får opprettet kontakt med sin pappa og hans familie, slik at de kan ha muligheten, om de vil,  til å delta i denne minneverdige markeringen, som jo en dåp absolutt er. Håper dere fikk svar på det dere lute på angående dette. Ting går ikke alltid som man tror, men det viktigste er å holde hodet hevet, tenke klart, og på hva som faktisk er viktig her i livet, også for våre små,selv om det fra tid til annen skulle friste å handle i affekt.


Bildet fra da jeg “offentliggjorde” min vakre lille S

42 kommentarer
    1. Det kan jo hende at vis du finner deg en fantastisk mann som du kanskje gifter deg med at han tar på sed rollen som pappa uten problem.. Og da blir jo sienna å ha en pappa❤️❤️ Krysser fingrene for deg!

    2. Jeg forstår deg, og beundrer deg for at du kjemper på for datteren din. Du er en fantastisk mamma for dine barn<3
      Jeg fikk selv en sønn og en datter for noen år siden, hvor far nektet å se henne eller møte henne. Sønnen kuttet han kontakten med helt da jeg ble gravid med datteren. Han tok heldigvis til fornuft da hun var 1,5 år, og far og barn har i dag et nært og flott forhold.
      Det blir mange tårer og fortvilelse, det er sårt. Og det er lov å si det høyt!
      Stå på, de fleste tar til fornuft.. Om ikke, går han glipp av ei flott jente. Ønsker dere alt godt<3

    3. Når du skriver innlegg som dette, er du på topp rannveig… Forferdelig trist og ubeskrivelig rart at far velger som han gjør… Han må jo ha sett dette lille mirakelet på bloggen din tonnevis av ganger.. Hvordan kan han ikke føle kjærligheten 🙁 <3
      Vet familien hans om henne og dere ? Eller er det bare han personlig du har prøvd å få kontakt med ? Takk som deler med oss ! <3 du er en fantastisk mamma for dine barn

    4. Kjære sterke, flinke, dyktige og ikke minst vakre deg. Jeg måtte felle en tåre når jeg leste dette innlegget, Rannveig. Fordi jeg kan faktisk ikke begripe hvordan du greier å holde deg så sterk, uten å dele et eneste ord. Jeg tenkte jeg skulle komme med noen ord. Kanskje er de nyttige, kanskje går de inn og rett ut.
      Jeg har vokst opp med en far som aldri stilte opp for verken meg eller søskene mine. Alt han gjorde igjennom hele min oppvekst var å være utro mot min mor, være bortreist sammen med andre kvinner eller å være en helt forferdelig grusom far og ektemann når han var hjemme. Jeg har erfart at psykisk vold kan være like vondt som fysisk vold, for å si det på en finere måte. Pappaen min har ødelagt hele min og mine søstre’s barndom. Jeg er nå en “voksen” ung kvinne på 20 år, som studerer til en bachelorgrad i vernepleie, slik at jeg kan jobbe med barn som jeg en gang var. Barn som ble sviktet, gang på gang. Barn som ble slått. Barn som aldri var flink nok til noe. Som aldri har kjent på mestringsfølse. Barn som har så psykisk syke foreldre at de selv, som små barn, må ta den voksenes rolle.
      Jeg vet at det skjærer langt inn i hjertet at dine barn ikke har så god kontakt med sine fedre, eller ingen kontakt i det hele tatt. Jeg vet at du er rå sliten, og at du til tider har lyst til å gi opp. Men kjære Rannveig. Aldri gi opp. Uansett hvor vondt og hvor sliten du er. Uansett hvor mange som bryter deg ned, og kjemper for å dra deg ned i gjørma. Hadde det ikke vært for min mamma, hadde jeg ikke vært hvor jeg er nå i dag. Hun ga aldri opp, aldri. Hun har kjempet med nebb og klør, stått opp i stormen og ofret ALT for meg og søstrene mine. Hun fortjener alt det beste her i verden, for hun tok på seg den vanskeligste oppgaven i hele verden, nemlig å være både mamma og pappa for fire små jenter. Du Rannveig, du har vært både mamma og pappa for dine barn, og du greier det til du ikke lengere står på denne jorden. En ting er sikkert – Av og til er det beste å være både mamma og pappa. Fordi det sårer mer å bli kjent med en pappa som ikke bryr seg om sitt eget barn, enn å leve uviten om hvordan det hadde vært å være kjent med sin far. Det skal jeg love deg. Stå på Rannveig, all min respekt for deg.

    5. triste saker angående siennas pappa..men håper det ordner seg for deg og sienna etter hvert..Du er ei flott og flink alene mamma for barna dine..:) 🙂

    6. Kjære Rannveig, om Jeg forstår deg rett ut i fra innlegget så får jeg nesten bare lyst til å gi deg en klapp på skuldra! Er utrolig stort av en person å gjøre det du gjør. Jeg har fulgt bloggen din siden førstemann kom til verden og jeg må ærlig si du har gjort mye som har fått meg og mange andre til å reagere og kanskje til og med se litt ned på deg og dine avgjørelser- men dette å stå med åpne armer å prøve å få kontakt med pappaen og familien for å gi dem en sjanse til å få meg seg Siannas sin dåp og oppvekst det er stort av deg å gjøre. en ting ingen kan si i mot deg uansett hvor mange tvilsomme avgjørelser du har gjort i fortiden, er at du er en fantastisk mor som er villig til å legge seg flat og bli tråkket på så lenge dine barn har det bra!
      Stå på, jeg håper virkelig for lille pia sin skyld at om ikke pappaen så i allefall kommer familien å tar del i livet hennes!

    7. Fine rannveig! Har du kontaktet familien hans? Føler det kunne vært en løsning. Uansett om han ikke vil ha kontakt, kan det nok hjelpe for hun å ha kontakt med besteforeldre <3

    8. Utrolig fint og klokt av deg, Rannveig! Synes det er utrolig modig av deg og ikke gi opp – fordi du har helt rett, du må tenke på Sienna før deg selv og at en far er en utrolig viktig person i hennes liv. Jeg håper virkelig det ordner seg for dere! Har faktisk en venninne hvor barnefaren var helt fraværende de første tre årene til datteren, han var for umoden og virket ikke interessert – sannheten var jo at han var livredd noe han ikke bevisst forsto før flere år senere. Idag har de heldigvis masse kontakt, og jeg håper det samme gjelder dere om noen år. Må bare si at du er utrolig tøff når det gjelder hvordan du håndterer livssituasjonen din – vet ikke om jeg hadde klart det samme, så all ære til deg 😀 Stor respekt og en god klem sendes fra meg <3

    9. Veldig synd det skal være slik, men hans/deres tap;)
      Du har en nydelig datter. ( Selvf de andre også ) en av de andre pappene kan kanskje stille ekstra opp for S? de er jo søsken tross alt.

    10. Det er utrolig trist at Sienna ikke har kontakt med faren sin. Men dessverre ikke bare faren til Sienna sin feil. Dette er noe du også burde tenkt på før du var “uforsiktig” å ble gravid, med en du ikke kunne være sikker på at ville stille opp for Sienna..

    11. Sienna vil alltid ha deg og se opp til deg ❤trist ja når far ikke stiller opp for sin datter… Men ingen er så flott og sterk 3 barns mor som deg Rannveig. Masse respekt til deg og mange klemmer… Har et barn og jeg synes selv det er mer en nok av styr så jeg legger meg flat for deg som er alene med 3 barn❤ du er bare så flink❤❤❤

    12. Kjære Rannveig.
      Så sterk, vakker og fantastisk klok du er!
      Din tolmodighet er virkelig beundringsverdig <3

    13. Jeg er uenig med deg i så mye, men i en slik sak har du min fulle og hele sympati! Ett barn trenger begge foreldre, men klarer seg veldig godt med en. Jeg er selv “vokst” opp uten en far da mine foreldre skilte seg da jeg var liten og far flyttet langt unna. Vi så han i ferier, men som liten pappajente så var ikke det nok. Mamma er det mest fantastiske mennesket jeg vet om, hun tok på seg rollen som mor, far, sjåfør, kokk, hushjelp og superhelt samtidig som hun jobbet 100% stilling for å få økonomien til å gå rundt med to små barn. Jeg savnet pappa på de store tingene, men trøstet meg med at jeg hadde verdens beste mamma ved min side hele veien. Da jeg i voksen alder har sett smertene min far har gått igjennom da han kjempet en tapper kamp om samvær med min mye yngre søster, så kan jeg ikke forstå at en far ikke vil vite av sin datter. Men jeg syns det blir feil å bruke utrykket far i denne sammenhengen som jeg har forstått. I mitt hode er tittelen far og tittelen mor noe man gjør seg fortjent til. Min far var ikke alltid tilstede, men igjennom kjærlighet til oss barna, innsats og samarbeidsvilje med min mor har han gjort seg fortjent til den tittelen. En far trenger ikke å være den biologiske faren, men den mannspersonen som har påtatt seg rollen som far igjennom kjærlighet til barnet, innsatsvilje, og ansvar.
      Jeg håper for all del faren til sienna kan tenke over alt han kommer til å gå glipp av. Ett årsdagen, første skoledag, tenårene og alt som kommer etter og imellom. Dette er milepæler som ikke kommer tilbake.
      Hun har deg. Hun har deg. Du er mor, du er far, du er sjåfør, du er kokk, du er hushjelp, du er i 100% stilling for at barna dine skal få det beste de kan få. Du har gjort deg fortjent til tittelen mor og kan bære den med stolthet. Du er en superhelt. Du får ufortjent mye tyn for DINE valg om DINE barn. Du gjør en fantastisk jobb, hver eneste dag. Jeg håper du leser denne kommentaren og tar den til deg. Er det en dag du er trist, i tvil eller lei deg, husk, DU ER EN SUPERHELT! Dine barn kunne ikke ha hatt en mer fantastisk mor, og de elsker deg over alt i denne verden.
      Du er en superhelt.

    14. Jeg har vokst opp uten en pappa. Min mor prøvde alt, men han ville ikke ha noe som helst med meg og gjøre.
      Har hatt et kjempeflott liv uten min biologiske far ☺ og tror nok det er han som har det vondt den dag i dag.
      Han kontaktet meg på til slutt på tlf, på min 18 års dag pga. Mamma hadde ring han og spurt om ikke han kunne det.
      Jeg har truffet han et par ganger nå i ettertid.
      Men min mamma har gitt meg all den kjærlighet jeg trenger, og jeg føler ikke jeg har manglet noe!
      Har i tillegg en stefar, som har vært min “pappa figur” siden jeg var 5 år.
      Din lille skjønne Sienna kommer til å ga det så godt, med en så god og kjærlighettsfull mamma som deg ♡

    15. håper alt ordner seg for deg Rannveig, du er en tøff dame og en kjempegod mor! Barna dine vil uansett ha en kjærlig og god mamma der for seg uansett hva :)!

    16. Ditte er jo slik det er….Du må jo ha tenkt på dette når du blei gravid?
      Tre barn,tre fedre….fram og tilbake i alle høgtider,misunnelse….både ved oppmerksomhet og evn gaver fra fedre og besteforeldre.
      Kansje ferie dei oppleve vil kvart år vere veldig ulike….ditte vil bli knalltøft…..

    17. En pappa er faktisk ikke verdifull når han ikke er der, og aldri har stilt opp. Jeg tror sonene kommer til å bli utrolig takknemlig for at du er den mammaen du er, og tar begge rollene! Stol på deg selv. Blod er ikke alt! Fuck han

    18. Men hvorfor har du ikke kontaktet hans foreldre? Skal ikke de få mulighet til å vite at de har er barnebarn??
      Og faren til Sienna betaler vel bidrag?

    19. Jeg har flere venninner som ble “forlatt” av faren sin i svært ung alder, men som hadde et godt og nært forhold til sin morfar/farfar, som ble deres farsfigur på skoleavslutninger, ferier, feiringer osv 🙂
      Er forøvrig enig i de som foreslår at du bør forsøke å kontakte hans foreldre, dersom du ikke allerede har prøvd, for før du har gjort det har du faktisk ikke “prøvd alt” som du skriver. Kanskje de blir overlykkelige over å ha et så nydelig barnebarn, og mer enn gjerne vil stille opp for henne, i tillegg til at de kanskje banker litt vett inn i hodet på sønnen sin. Hvem vet, det skader da iallefall ikke å prøve? Ønsker deg massemasse lykke til! 🙂

    20. Du må være den sterkeste jenta jeg noen sinne har “møtt”! Stå på, Rannveig! Det ordner seg alltid til slutt 🙂
      <3

    21. Stå på videre du er en kjempeflink mamma 🙂 🙂 anonym 1307,slutt å henge ut navn på menn som ikke er faren.Få deg et liv anonym..

    22. anonym 1615,og det tror jeg ikke du har heller.du er det anonyme trollet som av og til bruker navn,jeg har fulgt denne bloggen lenge og ser hva du prøver på.Rannveig jeg syns du skal gjøre noe med denne anonymet trollet så det får seg en skikkelig lærepenge,for oppdragelse eier det ikke.Jeg tror de fleste av dine lesere er enige med meg…Anonym søk alvorlig hjelp for det trenger du,syns synd på dæ….Noen flere kommentarer fra meg anonyme troll får du ikke,for det er du ikke verd.Det er rannveig..:)

    23. Jeg er vokst opp uten en pappa. Allikevel er min situasjon helt annerledes enn Siennas. Faren min misbrukte meg seksuelt, og derfor har jeg ikke hatt noen kontakt med han siden jeg var tre år. Jeg var også heldig fordi min mamma ble sammen med en helt fantastisk mann som ble min farsfigur i oppveksten.
      Grunnen til at jeg skriver dette, er fordi at noen ganger er det greit å la ting ligge. Du har gjort det du kan, han vet om henne, og du har sikkert tatt kontakt med hans familie også, og da har du gjort det du kan. Det er ikke rettferdig hverken for deg eller datteren din å tvinge en som helt tydelig ikke vil være en del av livet hennes inn i det. Arranger dåp for henne, og send invitasjon til den i posten til han og foreldrene hans, så kan de velge selv om de vil dukke opp. Velger de å bli hjemme, er det dems tap.
      Så, når datteren din blir stor, forklarer du henne hele situasjonen. Det vil gjøre vondt for henne, men det kommer hun over. For alt du vet, kan det være at mannen i ditt liv er like om hjørnet og da får Sienna farsfiguren hun trenger. Ikke tving noen til å ta del i livene til noen av barna dine, for det har ikke barna dine godt av.

    24. Hei Rannveig!
      Jeg har tittet innom bloggen din litt nå og da så skal ikke påstå jeg vet om absolutt alt du har skrevet om, men dette innlegget traff meg litt..for meg er det å være foreldre så mye mer enn blodsbånd.. jeg er selv adoptert og vet at mine foreldre er de som elsker meg og er der for meg uansett.. det vil jo aldri endre seg selvom jeg skulle ha møtt mine biologiske foreldre noen gang. Å få tittelen “mamma” eller “pappa” er ikke en rett, men et privilegium.. blodsbånd har ikke så mye å si alikevel… poenget mitt er nok at når du møter den rette som vil være der for deg og barna uansett og tar papparollen på strak arm, da har Sienna fått en pappa som har gjort seg verdig tittelen “Pappa”
      Sånn som jeg ser det er du en fantastisk mamma for dine 3 små og jeg har stor respekt for det du gjør😊 stå på!
      Ønsker deg og dine alt godt❤
      Hilsen Anna

    25. Føler sånn med deg, men jeg har tro og håp på at du en dag finner en mann som kan være en god pappa for barna dine. Tre store bommerter har vel lært deg litt om hva som er en god mann og partner, så jeg håper du ikke gjør samme feil igjen, men velger en stabil, smart og voksen mann.
      Og er enig i at du burde inkludere besteforeldrene, hvis du ikke har gjort det allerede. 🙂

    26. Du er så modig! Kanskje det er best for Sienna at hun ikke har kontakt med et slikt udyr, du kommer nok til å finne en flott farsfigur til barna dine en gang. Ikke alle fedre fortjener å kalle seg pappa. Jeg beundrer deg for din styrke, stå på!

    27. Det her har du fadern meg lagt opp til selv, du viste hele veien at han ikke var interessert i barn, og enda så er du så dum og beholder det, og nå sitter du og sutrer for at han ikke stiller opp? Nå får du faen meg ta deg sammen og vokse opp! Han har vel vist tydelig at han ikke vil ha noe med noen av dere og gjøre, hvis han enda ikke har tatt kontakt! Takk deg selv for det her..

    28. Jeg vet du er glad i barna dine, men jeg må spørre… Hva er feil med prevensjon?! To ganger før har du hatt ikke planlagte/ uønskede graviditeter… Da sikrer man seg etterpå, eller? Ikke si at du alltid blir gravid med prevensjon, for om man bruker det riktig, skjer ikke det 3 ganger på 3 år. Og hva med angrepille dagen etter? Du har ett barn som har delvis samvær med far. Ei som virkelig har faren sin i livet sitt, og den siste hvor far absolutt ikke er intressert. Jeg kan klart se at dette kan bli vanskelig å forklare for dine tre, og misunner deg ikke akkurat den biten. P r e ve n s j o n, Rannveig!

    29. ..: Hva feiler det deg? Rannveig har lagt opp til det her selv? Hva med denne veike “mannen” da? Kunne han ikke bruke kondom han eller? Lurer på HVEM som kan takke seg selv her jeg!

    30. Hva vet du Gro om han brukte prevensjon eller ikke? Var du tilstede? Vi har faktisk kun hørt Rannveig sin side av saken. Alle saker har minst to sider!!

    31. Fantastisk å lese disse trolla som tar far i forsvar,de må ha store mangler i toppen. Mulig pappaen tar til vett,håper det for lille Siennas del. Jo lenger tid det tar,jo mindre og mindre mann blir han. Og det finnes vel ikke kvinner som vil ha en umoden pjokk som avskriver sitt eget barn?

    32. Ja det er trist med fedre som ikke er intressert i sitt eget barn. Men du kan ikke sette livet ditt på vent av den grunn. Du har valgt å få Sienna alene. Å vente på en pappa som ikke kommer er nytteløst. Som en skrev her, en pappa som ikke stiller opp er ikke verdifull. Men du må ta endel av dette ansvaret selv også. Sier absolutt ikke at du skulle tatt abort, men du visste at han ikke var intresert fra starten av. Dette er fakta. Og noe hun selv kan søke opp på internett når hun er stor nok. De som ikke deler livet sitt på nett har en større mulighet til å “pynte litt” på sannheten. Det kan ikke du, for det du har skrevet vil alltid finnes der ute. Det blir ditt ansvar å forklare for henne når hun er stor nok til å forstå.

    33. Hei Rannveig! ❤
      Jeg har vært i samme situasjon som deg når det gjelder Sienna. Jeg gikk gjennom svangerskapet med min datter alene og barnefar ønsker ikke kontakt med henne. I starten synes jeg det var leit og ventet hele tiden på at han skulle ta kontakt. Men etter en stund så har det helt snudd. For kommer han om noen år og ønsker kontakt så er det uaktuelt!
      Jeg døpte datteren min uten at barnefar eller at hans familie var involvert. Og hadde en fin dag sammen med de som betyr mest for oss.
      Glem barnefar og støtt deg til dem som er glad i deg! Han fortjener tydeligvis ikke å ta del i Sienna sitt liv! Hun har allerede en sterk og flott mamma som imponerer som faen! Og trenger ikke mer en det akkurat nå. Plutselig så dukker det opp en som er privilegert nok til å ta rollen som pappaen hennes!
      Du gjør uansett en kjempe jobb som mamma! Hev deg over de som gidder å skrive noe annet til deg ihvertfall! De har mest sannsynlig ikke barn en gang og har ikke peiling på hvor mye det krever å bare ha ett en gang! Du nailer jo rollen om trebarns alenemamma! Du er helten min!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg