Mandelmelk – Et sunnere alternativ

Her i huset drikker ungene melk… mye melk! Men det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at melk ikke akkurat er sunt, selv om det inneholder kalsium. Det er jo tross alt maten til avkommet til kyr. Ikke menneskedrikke. 

Derfor ble jeg litt inspirert når jeg smakte mandelmelk hos ei venninne, Kikki (les bloggen hennes her!) Da tenkte jeg.. hvorfor ikke prøve det selv? Man ønsker jo at barna skal ha et sunt kosthold. Ku-melk er proppfull av hormoner, som vi absolutt ikke trenger. Og kalsium kan man få i seg via mange andre matvarer. Mandler, blant annet, samt mange grønnsaker og andre matvarer. Under har jeg lagt med trinn-for-trinn til hvordan man gjør det. Overraskende enkelt!


 

Så, i går satte jeg to poser med mandler til bløtlegging, og lot de sto til i dag morrest. Det beste med denne melken er jo at bittelillesnuppa også fint kan drikke det, eller ha det som base i smoothiene sine. Sunt og godt! Tipp topp tommel opp!

1. Legg mandler i kaldt vann i ca 12 timer


 

2. Hell ut vannet, og skyll mandlene godt med nytt vann. Hiv de oppi en stavmikser/blender og bland med vann. Jeg har brukt 2 poser mandler (500 gram) og ca 1 liter vann. Har også hatt oppi kanel. Ifølge Kikki kan man visst ha mye rart oppi mandelmelken. Kanel inneholder faktisk også kalsium, så det er vinn-vinn. Smaker godt, og tilfører litt ekstra næring.  Aprikoser skal visst også være veldig godt i melken!

Miks blandingen i ca 5 minutter, til du har fått vekk alle store biter..

3. Hell melken over i en tett beholder med lokk. Og voila! Mandelmelk! Om man vil ha lik konsistens som vanlig melk, kan man bruke et kaffefilter eller en ren klut. Settt da kluten oppi silen mens man siler melken i beholderen. Sett melken inn i kjøleskapet slik at den holder seg lengre. Den holder seg i ca 3 dager kaldt.


Nå gjenstår det bare å se hva mine søte små synes om dette. Om de liker det, tenker jeg at vi prøver å kutte ut kumelk. For dette var virkelig mye enklere enn jeg hadde sett for meg. Tommel opp!

Jeg har som sagt hentet inspo fra min venninne, så hun skal ha creds her. Håper dere likte oppskriften, og også vil prøve det ut!

Blogges

 

38 kommentarer
    1. Kan du nevne mat som er laget for mennesker? Alt vi spiser er egentlig noe annet, laget for å reprodusere seg selv. Mandler er barna til mandeltreet, laget for å formere mandeltrær.. korn er frø for å lage nye korn, poteter er rotknoller som formerer seg.. kumelk er for kalver ja, men brytes den ned i næringstoffer så finner man en mengde av akkurat de næringstoffene vi trenger. Er ikke verre enn det. Proteiner, vitaminer og fett. Kjøp magert hvis du er redd for mettet fett, økologisk hvis du er redd for hormoner og div. I gamle dager døde mange barn i norge hvis de ikke fikk melk igjennom vinteren. du skal ha ganske peiling hvis du skal erstatte næringstoffene barn får fra melk med andre ting, og det tror jeg ikke du har foreløbig. Selvfølgelig er det mulig, med det utvalget vi er så heldige å ha i dag, også om vinteren, men i ditt tilfelle ville jeg nok kuttet ut sukker først hvis jeg skulle forbedre kostholdet til barna… noe som ikke har slått meg som veldig nødvendig til nå, men sier du at melk er usunt så blir det litt patetisk å gi dem kjeks samtidig…

    2. Anonym 11:37: Barn skal ikke ha nøtter før dem er 5-6 år pga kvelingsfare. Men her er jo nøttene most/silt vekk. Så kan du forklare meg hvordan dem skal kveles av noe som ikke er der?

    3. nøtter og mandler er veldig allergifremkallende, og bør ikke introduseres før barnet er 5-6 år… spesielt peaneøtter( som forøvrig ikke er ei nøtt), bør man vente med før fylte 6 år. Den inneholder en olje som er potensielt dødelig om en svelger feil – kjemisk lungebetennelse. Dette gjelder også mandler!!

    4. Til deg som er opptatt av at mandlene er barna til mandeltreet, osv: dette er virkelig ikke sammenlignbart. Et mandeltre holdes ikke fanget og inngjerdet, og fratas babyene sine for at andre skal få næringen mor produserer. Og hadde man gjerdet inn et mandeltre tror jeg neppe treet hadde tatt emosjonell skade av det heller. 😉
      Melkeproduksjon er dyreplageri. Har du noensinne hørt hvordan kua og kalven gråter når de skilles, for å hindre kalven i å die? Har du sett hvordan de sørger over adskillelsen? Det har jeg, mange ganger. Det er ikke hyggelig å være vitne til. Så, ja, jeg drikker mye heller soya- ris- eller mandelmelk, og håper at flere gjør det samme.
      Creds til deg, Rannveig! Det er mange andre måter å få i seg kalsium på enn å drikke melk, som du sier.

    5. Jeezez. Poenget var at alt vi spiser er egentlig noe annet. Fordi argumentet om at melk er for kalver er dårlig.. egg er “barnet” til høna da, hvis det er lettere å forstå. alle arter, planter som dyr formerer seg, og noen av disse har gunstige næringstoffer for oss og er fin menneskemat.

    6. Og ja, jeg har sett masse kalver da jeg har landbruksutdannelse og driver småbruk. Så ikke begynn med egg også nå, please 😉 kjøp økologisk og sett fokus på dyrevelferd, det er fint og flott, men ikke spre usannheter som gir barn med kanskje unge og ikke så resurssterke foreldre mangelsykdommer.

    7. Mandelmelk (og andre typer plantemelk) får man og kjøpt ferdig på butikk! 🙂 Selvfølgelig, så er det beste å lage selv, men om ungene dine ikke liker mandelmelken, så finnes det andre løsninger!

    8. Jeg kjøper økologisk, ja, så jeg gjør min del, føler jeg. Masseproduserte egg eller kylling vil jeg ikke ha. Her er vi heldige å ha økologisk produsent i nabolaget, så vi får både kylling, egg og svin fra dyr som lever fullverdige liv i naturen. Melk? Nei takk. Melk er for kalver. Behovet for kumelk har vi laget oss selv.
      Hvilke mangelsykdommer mener du man skal pådra seg ved å få i seg de riktige næringsstoffene fra andre kilder enn de animalske? At vi må plage dyr for å få i oss nok av det vi trenger er pissprat fra ende til annen, og det vet nok du også innerst inne.

    9. Til dere fanatikere over her: mandler er faktisk ikke regner som en nøtt, og er heller ikke farlig for barn å spise. Ei jeg kjenner har ekstrem nøtteallergi, hun får anfall bare noen spiser peanøtter i samme rom som henne. Men mandler tåler hun helt fint 🙂
      Kanel derimot, det er faktisk farlig for små barn å få i seg 🙁

    10. Tydeligvis ikke fått med deg restriksjon fra mattilsynet, kanel kan gi alvorlige leverskader til små barn og bør begrenses. Jeg hadde iallefall ikke gitt den melken der til mine barn.

    11. Hei alle mamma politi!
      Jeg har nu spist mandel,nøtter og kanel fra jeg hva liten å har enda ikke død! Kan man ikke rose istedenfor å kritisere andre? Det ho gjør trenger du/dere Ikke å gjøre.

    12. Hallo lissom?! Hvilken verden lever du i?
      Melk usunt? Hormoner?
      Les deg litt opp før du uttaler deg da, ikke bare ta noe ut fra din egen tomme hjerne.

    13. Takk for inspirasjon og oppskrift. Jenta mi drikker ikke annet en mandel melk siden hun ikke tåler ku-melk eller soya. + gluten så kan ikke ha havre melk. Skal prøve meg på å lage med aprikoser eller noe annet snadder. Ikke kanel da,siden det ikke er anbefalt til små. Men en får kjøpt i butikken også. Varierer fra butikk til butikk på utvalget. Men det her må jo vøre rimelig uansett 🙂 ha en fin dag

    14. Så flink du er Rannveig! Det er helt riktig at melk ikke er sunt for mennesker. Og all nyere forskning viser at ved å introdusere nøtter (i form av nøttesmør) kan tvert i mot redusere sjangsen for allergi senere. Min lille gutt på 1 1/2 drikker heller ikke melk, og får i seg kalsium i gjennom mandelsmør, grønne grønnsaker og en rekke andre matvarer. Et tradisjonelt norsk kosthold er det mange som blir syke av (mye brød, melkeprodukter og kjøtt), så jeg synes det er fantastisk at du fremmer god helse for barna dine i stedet for å behandle senere 😉

    15. Anna Nym: Selvsnakk via andres blogg? Håper du selv tar deg tiden til å friske opp din egen viten.;)
      andre:
      Alt med måte vettu!
      Er vel en og flere grunner til at bl-annet Tine melk ikke lenger reklamerer med deres melkeprodukter inneholder kalsium og er “sunt”.
      dagens: helsedirektoratet.no og http://www.fhi.no

    16. Kjære hysteriske ANNIER!!!
      Tipper dere er hipstere i 20 årene som er hysterie bare fargen på pisset deres er annerledes fra dagen før.
      Stå på du Rannveig og jeg synes du er flink til å lage ting fra bunnen av. Og vet du hva? Både jeg og ungene lever ennå, etter å ha gjort alt feil i følge hipsterne.

    17. Kanel inneholder kumarin som er farlig for nyrene til barnet og det er svært lite som skal til før de skades så ville nok tilsette noe annet. Vanlig kumelk ekke farlig, er nok mye av det andre barne får servert som er farligere!

    18. Å kjærevene! La nå jenta styre sjøl! Har tilgode å høre om noen som har kreppert av kanel og mandelmjølk!

    19. Ceylonkanel innholder omkring 200 mg kumarin per kilo, mens cassiakanel(det man kjøper på matbutikken) inneholder fra 600- til 2000 mg per kilo
      Selv dynker jeg kanelbollene i kanel om jeg bruker ceylon, men er mer sparsom med “matbutikk kanel”. Pga det ikke er bra for leveren med for mye kumarin.
      Ceylon kanel finner du å få kjøpt på nett med et enkelt søk på google. Faen så vanskelige folk skal være.
      Men ja, et kjapt google søk viser at mandler er ikke så veldig bra for babyer, så ville kanskje ventet med det 🙂

    20. Min 9 mnd gamle datter er med i den store Prevent Adall studien som foregår på bla Ullevål sykehus. Google prevent adall, orker ikke forklare..
      Han har fått smaksprøver av peanøttsmør, kumelk, hvete og egg hver dag siden han var 12 uker, det skal forebygge allergi og jeg tror ikke disse forskerne og legene hadde gitt så mange tusen barn disse smaksprøvene hvis det var farlig!
      Heia Rannveig, gjør som du føler er best og mest riktig!:-)

    21. Fasinerende å høre folk si at du kan utvikle allergi av å spise nøtter tidlig,er faktisk helt motsatt. Jo tidligere du introduserer nøtter i kosten jo mindre sjanse er det for å utvikle allergi..men til små barn gir du det i malt form.

    22. Bloggen din tar seg opp! Bra jobba! Folk må kunne få styre kostholdet til barna sine selv. Venninna mi gir ikke kumelk til dattera si, men det gjør jeg. Og det har da aldri vært noen diskusjon oss i mellom.
      Folk vil gjerne ta deg Rannveig, kritisere deg for alt mulig, men nå syns jeg du har jobber hardt med bloggen i det siste og blitt bedre! Bravo!

    23. Høres ut som en spennende oppskrift, det skal testes ut 🙂
      Men hvordan kan du påstå at kumelk ikke er sunt? Jeg studerer ernæring og har hørt kliniske ernæringsfysiologer skryte kumelk opp i skyene fremfor alternativ melk (kokos-, mandel- og rismelk etc.). Hva er gærent med kumelk, næringsmessig sett? Kumelk inneholder mye proteiner, og et lite barn som er i vekst, vil ha god nytte av melk som kalsiumkilde. Min mening er at man ikke bør uttale seg om hva som er sunt og ikke, med mindre man har relevant utdanning innen området. Ikke gi råd basert på rykter og ting du leser på nettet. Kostholdsjungelen er allerede misvisende nok som den er.
      Beklager, nå ble det mye negativt. Jeg er bare så engasjert i faget 😉 Stå på, du er en flott mamma for barna dine!

    24. Du er knall go rannveig <3 denne oppskriften skal prøves. Pleier å kjøpe soya melk selv å aldri prøvd mandel men dette skal testes.

    25. Det er ikke rart at det er krig i verden. Snakk om å være negative, når man istedenfor burde støtte hverandre og den fantastiske jobben alenemødre og alle andre mødre gjør! Creds til dere 💖
      Stå på Rannveig, jeg heier på deg!

    26. Hm.. Skal du kutte ut babygrøt og yoghurt også? Og ost? Det blir jo også usunt, da det lages av kumelk… Kumelk er ingrediens i utrolig mye annet også, når man begynner å undersøke… Hm.. Lykke til med det.

    27. Kjempebra Rannveig 🙂
      Det er utrolig mye uvitenhet omkring helserisikoen forbundet med inntak av mejeriprodukter samt hvilken grad av dyremishandling det faktisk krever å produsere melkeprodukter.
      Til dere som skryter av at dere kjøper økologisk melk… Den eneste forskjellen er at kua har krav på noe lengere beitetid og mengden av antiobiotika i foret er noe lavere. At det liksom skal være mindre hormoner i økologisk melk har ingen rot i virkeligheten. Det er hormoner i kumelk akkurat som det er hormoner i menneskemelk, hundemelk, gorillamelk og sauemelk… Hormonoene er der for å fremme hurtig vekst og bidra til tarmflora hos kalven/ babyen etc… Mennesker er ikke ment til å innta hormoner myntet på en kalv som skal vokse 200-300 kg på 6 mnd. IGF-1 fra ku er enzymatisk aktiv i mennesker og forstyrrer bl.a insulin balanse og bidrar til vekst av kreftceller.
      Utover hormoner er det pussceller som bl.a forstyrrer den menneskelige tarmflora. De kommer fra indre skader og betennelser i kujuret. Noe så og si alle kyr har da den mengde melk de produserer ikke er naturlig. Samt mettet fett som er den største risikofaktor for hjerte-kar sykdom.
      Kyr er herlige og energiske dyr som vil og fortjener å gå i fred, leke og sove med ungene sine og ikke bli årlig voldtatt og fratatt barna sine gang etter gang. Det er rett å slett uakseptabelt og man kan bli kvalm av den apati folk flest har til den lidelse urett de bidrar til hver eneste dag fordi “ost er så så godt da!” ÆSJ….
      Hilsen veganer med pHd i molekylær medisin…

    28. Så flink du er, Rannveig! Stå opp for det du mener. Meninger vil florere i øst og vest uansett hva du skriver og velger for barna dine.
      Forøvrig er jeg enig med deg, mandelmelk er godt og mye bedre enn kumelk både mtp. egen helse og dyrevelferd. Ingen grunn til å vente med verken mandler, nøtter eller ceylonkanel til små, alt i sine mengder og form – sånn er det jo med alt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg