Et mirakel har funnet sted!

Herregud, jeg aner ikke hvordan jeg fikk det til, eller hvordan det i det hele tatt gikk seg til at det ble slik. Jeg er faktisk helt målløs. Helt i sjokk. Min lille frøken strøken SOVER faktisk. Drømmer jeg?

Jeg gikk for en ny metode i dag etter inspo fra en venninne av meg som legger sin baby kjempetidlig. Så, jeg bestemte meg for å prøve det samme i dag. Og det funket tydeligvis, for denne frøkna sover fortsatt som en stein, og har gjort siden halv sju. Jeg gikk for en halvtime tidligere enn jeg vanligvis legger henne, altså klokka halv sju, og det gjorde åpenbart underverker. For første gang så lenge jeg kan huske, har jeg noen timer for meg selv på kvelden til å ligge på sofaen. Slapp av, jeg elsker å være med min lille frøken. Men det er også veldig deilig å ha noen timer til å hente seg inn igjen før en ny dag starter. 

Denne helgen skal faktisk Sienna på overnatting for andre gang i sitt liv. Jeg skal nemlig i bursdag til ei venninne i morgen, og jeg er litt spent på hvordan jeg takler det denne gangen. Første gang var jeg i utdrikningslag, og jeg syntes egentlig det var ganske fælt å være borte fra henne. Men, nå er hun jo litt eldre, så tipper det kanskje går litt bedre! Håper jeg, hvertfall.

 

Dagen i dag har jeg selvfølgelig brukt til å være med frøkna mi. Vi har koset oss masse! Og så har jeg kjøpt og montert seng, siden jeg måtte kaste min forrige. Ganske sikker på at den nye er feilmontert, men da venter jeg til jeg en vakker dag får meg en mann så kan han fikse det. Det skjer bare ikke at jeg demonterer den nå. Den ser fin ut, og den funker, så da får det bare være slik.

Ønsker alle dere lesere en fantastisk helg! Det skal vi hvertfall ha!

Blogges

29 kommentarer
    1. Yey! 🙂
      Må tipse om et annet sovetriks. Funket i ca 2 år på min. Man holder babyen liggende i armene sine, sånn at babyen kan se ut, altså se rommet, men fortsatt slappe av. I mens spiller man musikk med veldig rask takt (musikken skal være skikkelig høy hele tiden), og man danser rytmisk rundt i rommet til den takten. Babyen blir sliten av å ikke klare å fokusere blikket stille på én ting, siden man beveger seg. Og så er det gøy, så det er ikke noe gråt eller mistanke om kjedelig søvn. 😀
      Etter ca 1-3 sanger (kommer an på babyen) så bytter man til sanger med roligere takt,og fortsetter å danse til den nye takten. I dette stadiet pleier babyen å sovne. I det minste bli veldig trøtt. Etter like mange sanger her, bytter man til roooolig takt. Så, når barnet er sovnet, legger man det rolig ned uten å vekke det.
      Her pleide hele denne prosessen å ta 4-5 min på det minste og 20 min på det meste. Men var verdt det når det i perioder var vanskelig å sovne.
      Anbefaler et fatle/sjal/hvasomhelst til å støtte armene dine så man ikke blir så sliten.
      Det finnes videoer om dette, men den fant jeg jo så klart ikke :/
      Metoden er hvertfall helt genial. Prøv for gøy en gang og se 🙂

    2. Frøkna vår har vært i seng halv 7 fra hun bare var noen uker, rett og slett for å ha den rutinen hele veien. Da hun var noen mnd hadde det ikke så mye å si fordi hun var oppe hver 3. time uansett, men plutselig en dag sov hun hele natten, og når klokka er halv 7 og hun er i seng på kvelden, så sovner hun med det samme. Unntakene er få. Veldig greit med noen faste rutiner som fungerer 🙂

    3. K: Hørtes ut som tortur i mine øyne. Jobb inn gode rutiner fra starten,så blir ikke dette noe problem. Hilsen 5 barns mamma.

    4. K: herlighet! Det der er jo tortur! Du sliter jo ut babyen! Absolutt ikke greit. Min mann som er barnelege sperret opp øynene her og rista på hodet når jeg leste det høyt for han. Det er jo skadelig for barnet det du holder på med.

    5. Hei! Er så gøy å følge med på deg og Sienna da jeg har en gutt som er født to uker før henne. Kan du ikke skrive litt om vekt og utvikling? Altså hvor stor Sienna er nå og om hun krabber, åler seg osv..

    6. å så vakker Sienna er <3 Kos deg masse i bursdag 🙂
      og ikke følg K sitt forslag hører jo helt vilt ut

    7. Legger fortsatt treåringen min tidlig: kl. 18.
      Hun sover da til 06-07 (nei, hun sover ikke lenger om jeg legger henne senere).
      Så får storesøster egentid med oss.

    8. Kast baby i tak å vegger sett på høy musikk,blir nok søvnig da vil jeg tro……..jaja..dette var ironi by the way…

    9. Når barnet er blitt ett år, kan du reise bort for én natt. Når det nærmer seg to, kan du være borte en helg, sier ekspert.
      ? Det jevne, daglige fraværet fra hovedomsorgspersonen, som oftest er det moren den første tiden, skal ideelt sett ikke overstige antall timer babyen er måneder gammel det første halvåret.  Er babyen din er 4 måneder gammel, kan du være borte i fire timer ? uavhengig av om du ammer eller ikke, forteller barnepsykolog og forfatter av boken ?Gode knep for småbarnsforeldre? Elisabeth Gerhardsen. Dette handler om barnets trygghetsfølelse og utvikling av en god tilknytning, ikke kun om sultfølelse.
      HVOR MANGE TIMER ER OK?
       
      Det første halvåret bør den som har hatt hovedomsorgen for barnet ikke være borte i flere timer enn barnet er måneder gammelt (forutsatt at ammingen er forutsigbar/barnet tar flaske). Fra 6 måneders alder er det ideelle å ikke være lenger borte fra barnet enn 6-7 timer. Dette gjelder jevnlig, daglig fravær, for eksempel pga arbeid. Dette gjelder også for ettåringen, selv om de tåler bedre at man strekker seg opp mot 8 timer.
      For mødre som får fryktelig dårlig samvittighet fordi de kanskje var borte fra barnet sitt i fem timer en lørdag da det bare var tre måneder gammelt, har barnepsykologen beroligende ord:
      – Dette gjelder det jevne, daglige fraværet, for eksempel i forbindelse med arbeid. Det kan være greit å følge regelen uansett om du jobber eller ikke, men om du ellers er stabilt til stede i hverdagen, er det ikke slik at du skader barnet ditt om du er borte i flere timer en sjelden gang.

    10. jenta mi la seg kl 6 fra hun var to mnder. ja, hun voknet flere ganger før jeg la meg men da gikk jeg bare inn og ga hun smokk å sov videre. du har nok ikke bare gitt henne sjansen til å bevise at hun kan, å at det er best for de.

    11. dere som kritisere R for og la Sienna sove borte, skjerp dere !!! Min lå borte fra han var 4mnd både 1 natt og en helg, han har ikke tatt noe som helst skade av dette, han og jeg er veldig sterkt til knyttet, han er veldig sosial og man skal ikke tro på alt man leser og er mødrene/foreldrene som kjenner barnet sitt best..
      Min gutt på 3 legger seg kl 19, er alene med han,så deilig med litt tid alene på kveldstid 🙂 er lengre opp i ferier,bursdager og hellige dager og slik da :). men før han sluttet og sove på dagen som 3åring var han våken til 20, og det hadde vi fra han var 8mnd, før det la han seg samtidlig som oss og sto opp alt fra 7-11

    12. Mange som er eksperter på hva som er best for barn her.. Tror nok Rannveig klarer å vurdere dette helt selv!!

    13. Nydelig jente du har! Du er flink og heldig med dine tre😊 Kan du fortelle mer om hva den nye leggemetoden gikk ut på?

    14. Tortur eller ikke… En veldig slitsom og vanskelig metode for Rannveig når hun har 2 til som også skal legge seg.

    15. Samme hva youtube videoen viser. Barn har best tjent med å roes ned og legges på vnlig måte. Dette er en vanesak. Skal man stå sånn når kidden er 5 år også? Eller hv med når bestemor skal passe h*n? Skal man forvente at man skal stå å danse på gulvet med 10-15 kilo på armen i kanskje en time for å få en unge til å sove? Nei,vettu hva. Ja til foreldrekurs til noen heldig utvalgte.

    16. stakkars unga med den metoden der! slit dem ut te dem blekke av utmattelse. ka skjer med å lær barnan sin trygg å fredlig innsovning? lær dem å legg sæ å sovne når d e natta. folk e tulatt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg