Min spiseforstyrrelse…

De siste månedene har vekta mi rast. Fra over 70 kg for et halvt år siden, til 56,5 kg nå, i dag. En ting jeg alltid har lurt på, er hvorfor ordet "mamma" er synonymt med ordet "feit".

Hva har de to egentlig med hverandre å gjøre? Jeg føler det bare blir en lettvint unnskyldning for å fortsette i komfortsonen. Og det er utrolig leit, fordi det sykeliggjør oss som faktisk er naturlig slanke. Kan ikke være tynn om du har bært frem barn i magen din, vet du!

La meg bare presisere, at for å miste disse nærmere 20 kg. Vet dere hva jeg har gjort? Nøyaktig ingenting. Ingen verdens ting. Jeg spiser det jeg vil, om det så måtte være ostepop til frokost en mandags morgen. Og jeg trener ikke i form av at jeg drar på meg åletrange treningstights eller drar på et treningsenter. Derfor er det jo helt bak mål og påstå at jeg tenker for mye på trening, og attpåtil at jeg har en SPISEFORSTYRRELSE. Igjen. Jeg trener ikke. Jeg spiser mat. Ergo, jeg har sunt forhold til kroppen min. Trening får jeg i form av å gå turer med ungene, og løpe etter de til alle døgnets tider .

Litt off truck. Det jeg vil fram til er at enkelte, som meg, er tynne, fordi man rett og slett bare er det. Jeg kommer aldri til å bli tjukk, og det kan jeg si med 100%. Jeg har likevel like mye "mammakropp" som de med hengemage og et verdenskart av strekkmerker. Vanvittig takknemlig for å veie ett kg UNDER startvekta mi før svangerskapet med Sienna. Takknemlig, og stolt av kroppen min, janteloven kan gå å legge seg. Og det skal jeg også.

God natt ❤

57 kommentarer
    1. Det du gjør nu må du være litt forsiktig med. Man skal ikke dra andre ned for å få seg selv opp.
      Om jeg forstår det rett så synes du at folk som går opp i vekt i forbindelse med graviditet og bruker ordet mammakropp er en lettvint ynskyldning for å være feit?
      Du har vært heldig med å få kroppen tilbake, det er mange som ikke kan spise ostepop til frokost eller kos en eneste en gang i uken samt springe etter ungene og trene i tillegg som ikke får kroppen tilbake og dem skal ikke henges ut på en negativ måte. Om man er tynn eller feit så skal det være ok. Man skal ikke tåle å få slått i trynet at man er for tynn for at man har nettop fått barn og at man må spise mer eller har en spiseforstylelse, men for å få det poenget opp så trenger du ikke å slå ned dem som har litt ekstra.

    2. Anonym her over :
      Var ikke du litt vel nærtagen nå ?? Jeg leste nettopp samme innlegg som deg å kan ikke si rannveig slår ned på Noen ??? Nå må dere slutte å finne feil på apselutt alt her da !! Jenta dro opp et eksempel på ” typisk” mamma kropp som faktisk ER en hengemage og et hav av strekkmerker og selv om du har d så betyr ikke det at hun hang ut deg ???? Jeg har selv hengemage å strekkmerker over hele kroppen men føler meg på ingen måte uthengt i det innlegget .
      Syns ikke du skal være ” forsiktig” med noe jeg rannveig . Syns eller ikke du henger ut noen for å selv bli bedre . Jeg tolket innlegget som om du forsvarer alle mamma kropper 🙂 tynn eller feit !! Du er heldig som slapp unna strekkmerker og kom sånfort tilbake til under startvekt 😉

    3. Det er ikke bedre og være feit inni, Rannveig!!! Du kan ha ett skyhøyt kolesterol! Du kan dø av hjerteinfarkt som 40 åring. Måtte Gud forby! Jeg liker deg <3
      Du kunne fått frem poenget ditt like godt, uten og bruke ordet feit om andre.

    4. Men kjære rannveig, å ha et sunt kosthold og trene regelmessig er jo ikke kun for å ikke bli tjukk. Det er jo for å ivareta kroppen sin! Har du lyst på høyt kolesterol, tilstoppa blodårer, generelle livssykdommer, dårlig kondis osv kun fordi du tror at når man er “naturlig” slank så gjelder ikke dette deg? Her må jeg bare fortelle deg at du tar helt feil! Dette gjelder like mye deg som resten av befolkningen. Å være “fet” på innsiden er livsfarlig. Det har også mye å si på fastheten til kroppen dette med trening. Ønsker du en stram kropp, så må man trene. Man kan gå ned så mange kg man bare orker, men trener man ikke så blir man bare en slapp og dvask utgave av seg selv med hud, rumpe og lår som henger. For ikke snakke om grevinneheng. Good for You at du er slank, men jeg vil anbefale alle andre å trene og spise mest mulig sunt med rom for utskeielser.

    5. Herlighet nå trodde jeg si skulle påstå at du hadde en sf. Allikevel må jeg si du bekymrer meg litt. Bloggingen din er ikke særlig gjennomtenkt. Les sunnfornuftplakaten.no sine retningslinjer og du vil kanskje forstå? Du skal få lov til å være stolt men som offentlig blogger har du et ansvar overfor leserne dine!

    6. Du har jo ofte sagt at du vil ned til 50 kg, som var vekten din før du fikk barn.. Noe som regnes som undervektig for din høyde.. Tror ikke jeg ville brukt ordet naturlig slank her, mer desperat etter å være supertynn :p

    7. helt enig med deg rannveig, man kan ikke skylde på at man er overvektig pga man har vert gravid, jeg er overvektig med slanker meg, jeg trener og spiser sunnere 🙂 . og vet at overvekten min kommer av mye Cola, snacks, godteri og fett mat,ikke pga jeg er mor

    8. Synes det blir helt feil av deg å bruke spiseforstyrrelse som overskrift når du ikke har det påvist. Jeg har hatt både bulimi og anoreksia, og vet så absolutt hvor forbanna jævlig det er. Derfor synes jeg det blir stygt gjort når du skriver det som en overskrift når du ikke har det. Klikket meg inn for jeg syntes synd på deg, men akkurat nå angrer jeg. Og takk da, for at du tydeligvis kaller disse andre mødrene som ikke slapp unna hengmage og strekkmerker. Jeg er 173 høy og var 47 kilo på mitt verste, men hadde enda da hengmage på grunn av ett keisersnitt jeg måtte igjennom.
      Tror du må tenke deg litt om, for jeg tror kanskje det er mange som vil reagere på ditt innlegg nå. Og i tillegg er det viktig for kroppen å leve sunt uansett hvor tynn man er.

    9. Vettu, jeg er enig med deg Rannveig.
      Gikk selv raskt ned i vekt etter fødselen, og i motsetning til de aller fleste andre så sleit jeg faktisk med å legge på meg igjen. Dette var derimot uhørt å nevne offentlig. Fordi at man er slank så betyr det tydeligvis at man automatisk må være lykkelig, og har ikke lov å klage…

    10. Ikke gå tilbake til gamle synder nå Rannveig, ikke kom med provokasjoner som ikke henger på greip. Bare fordi du er naturlig tynn så betyr det ikke at alle lubne mødre er late og usunne. Jeg trener 3-4 kvelder i uka når barna har sovnet og kan overhodet IKKE spise ostepop til frokost, og er likevel en god del større enn deg. Jeg deler riktignok hverdagene mine med en flott og snill ektemann i motsetning til deg som må gjøre alt for barna dine alene, mye av vektnedgangen din er vel stress og selvforsakelse. Og du bør lese sunnfornuftplakaten.no. og gi deg med clickbaits.

    11. Men du SER jo ikke særlig sunn ut lengre? Beklager men du er blitt tynn og mager. Håpet det var dette du skulle skrive om, ikke hakke på andre mammakropper…

    12. “Jeg trener ikke, jeg spiser mat. Ergo, jeg har et sunt forhold til kroppen min.”
      Herregud. Den setningen viser vel i ett nøtteskall hvor lite reflektert og uutdannet og irriterende dilletantrosablogger du er.
      Det var ikke mange kommentarer på at du var tynn heller. Og i tilegg ser det ut som om du har redigert leggene tynnere…
      Og bare for å ha sagt det: mange mødre går ikke ned i vekt fordi de har null tid til seg selv, er ofte en del eldre enn deg så forbrenningen er tregere, de har jobb, hus , lån, hage, mann, syke foreldre, osv… det er ikke å være lat og i komfortsonen, det er faktisk det motsatte. Tenk deg å ha en 30 kg sekk på ryggen hele dagen, gjøre det samme som det du gjør og helst gjerne en del mer, for så å bli kalt feit og lat? Skjerp deg!

    13. Seriøst? Dere er SÅ hårsåre hele gjengen! Rannbeig har ikke sagt noe om det å ver tykk er galt. Hun mente at hun ikke har spiseproblemer fordi forbrenningen er for høy.. slapp av, dere burde røyke weed…

    14. Jaja folkens. Det er òg en verden utenfor dataskjermene deres.
      Hun skrev noe generelt og tynn/tykk/fødsler osv. Følte du deg truffet? Ja? Nei? Hvorfor reagerer du så sterkt da? Uten å svare saklig tilbake.
      Etikk for skriving er og viktig, dog har foreldre et ansvar for å rettlede sine barn og til å tolke og forstå at det som blogges er bloggeren sine tanker og meninger – ikke regelen
      Alle har sitt å stri med, på ulike nivåer og takler det ulikt. Noen utleverer seg på en blogg, andre ikke.
      Hva med å bygge hverandre opp for en gangsskyld. “jeg klikka meg inn for jeg syntes synd på deg” Seriøst. Slutt å synes synd på folk og sette de i en “offer”-boble. “stakkar lille deg. ” Føler du deg sterkere?
      Hørt om Empati før? google it. See where it takes u
      🙂

    15. Med din høyde og vekt, ligger du i nedre grense mot under-vekt. Så pass på at du ikke utvikler spiseforstyrrelse, man skal ikke spøke med slikt. Mange unge som leser bloggen og lett lar seg påvirke.

    16. Det er deilig med en fin kropp:) det er ingen unnskyldning for å være feit akkurat :p mammakroppen er det bare å trene bort å det klarer ALLE! Bortsettfra de late^^
      Du er tynn og det er fint !!

    17. Æ håpe virkelig at dokker som mene at ho e på grensa til undervekt åsså vet at det faktisk ikke e riktig å bare regne høyde å vekt førr å få riktig bmi.. 😉
      Æ trur faktisk ikke æ har vært innom en blogg som får så mye hets..
      Å ka sir det faktisk om åss som skal være læsera..?
      Æ trur alle sammen som har så mye stygt å si, går inn i sæ sjøl å faktisk tenke åver kordan du føle dæ når du ser dæ i speile.. førr ingen som slæng så mye drit kan være stolt åver sæ sjøl.. Æ blir faktisk flau på dokker vegne..
      Æ kjenne ikke ho Rannveig, å æ har sjøl blitt litt frustrert av og til når æ har lest ka ho har skrevve opp igjennom.. Men det får mæ faktisk ikke til å sætte mæ ned bak tlf eller pcn å skrive så mye drit til eller om ho..
      Åverskrifte skal gjøre sånn at du velge å gå inn på bloggen, ho må jo faktisk tjene penga ho å 🙂
      Skjerp dokker andre, å STÅ PÅ Rannveig! 😀

    18. Malin Angelica og Ranmveig har endel til felles. Begge er dumme som brød,silikon i tattene og har (snart) samtlige barn innunder b.v

    19. Kjære Rannveig. Kan du vær så snill å lese de sunn- vett regler som er kommet som en anbefaling å følge? Du var treg når det gjelder å merke innlegg som reklame men bli med på den kampanjen om hva bør man unngå å skrive.

    20. Noen ganger.. Etter at jeg har lest innleggene dine, så lurer jeg veldig på om du har noe mellom ørene eller om det rett og slett mangler en hjerne der

    21. nå må du huske på at det er det usynlige fette som er farlig rannveig, det som kalles blod fett….jeg veier selv 70 kg og har en fett %på 16,5,så i dine øyne er jeg nok smellfeit, jeg jobber sammen en jente som veier 53kg, men som har en fett % på.28, just saying

    22. Herregud… jeg også raste ned, helt ned til 46 kg faktisk, men jeg syns det var grusomt. Å se så tynn og dvask og hengslete ut, og så er du stolt? Virkelig?! Var det jeg mente igår, det er lov å vere glad man slipper å streve med å gå ned i vekt, men det er ikke mye å vere stolt av at vekta raser fortere enn kroppen henger med. Og den berømte “mammakroppen” med hengemage og strekkmerker fikk hverken jeg eller noen av mine venninner (som alle er i god form og ikke la på seg så mye). Så den “mammakroppen” må du lengre ut på landet med. Det virker som du blir stoltere for hvert kilo du tar av og at du har et behov for at leserene dine skal tro du er unik siden du ikke har hengemage og strekkmerker :på beina ned på jorda blondie;) fotballfrue var også tynn rett etter fødsel, men se forskjellen på en tynn kropp som er sunn og en radmager som knapt klarer holde seg oppreist. Dessuten gjør det tittsa dine enda mer feilproposjonert spør du meg.
      Og en siste ting: vi er mange som er naturlig tynne, du er ikke unik der heller 😉 men du har tydeligvis et behov for å fremstille det slik for både deg selv og de stakkars ungjentene som leser.

    23. Jeg tolket det ikke på en så negativ måte som mange over her gjorde 🙂 men selv synes jeg det er finest når kvinner (om de har barn eller ikke er urelevant), har former og ser ut som kvinner. I alle meningsmålinger og statistikker som hittil er gjort, viser deg seg at mannfolk flest også foretrekker kvinner som ser sunne ut og ikke er syltynne. Men de som er naturlig tynn kan jo på sett og vis ikke gjøre noe med det, og da syns jeg at vi skal være snille og ikke rakke ned på de heller – på samme måte som vi ikke vil rakke ned på de som har noen kilo ekstra 🙂

    24. Malin Angelica viser at hun ikke har vokst noe de siste årene, og at det er bra hun ikke har sønnen. Fatter ikke at hun tør å bli gravid igjen!

    25. Bi såå flau på de anonymes vegne over her, å dæ verste e nok at dåkker mest sannsynlig e voksne folk. Ho villæ bære ha fram dæ poenget at man treng ikke va feit førr å ha en mammakropp, å dæ jor ho på en god måte. Ho hengt på ingen måte ut nån anner, å likevel klar dåkker å lerk ut av dåkker alt dæ hær ovenfør? At ongan e under barnevernet, jaha? Kersn ho kan va stolt over se sjøl når ho bære e radmager, kem dæ e som bi hengt ut no? Rannveig like å va tynn, å dåkker mæ ongæ skjønne vell isåfall at når ho e alenemor tell 3 så e vell dæ nok trim i se sjøl? E bi helt sjokkert over kor fette idiot folk kan va, å håpe førr gudsskyld Rannveig gir se en god fan i dåkker:-)

    26. I alle de årene som R har blogget, så burde vi vell ha lært nå at hu driter i andre sine meninger. Så lenge ting går R sin vei så er det, det beste! Igjen viser henne seg fra den siden alle folk glemmer. At hu er ei jente som lever i sin lille rosa verden og der er alt helt perfekt. Det er også i den verden der ting hu gjør feil ikke nevnes, men det alle andre gjør feil, det skal svartelistes. For henne er jo perfekt…
      Hu skryter seg selv opp i skyene…
      Når skal folk skjønne det at hu er ikke forandret på noen områder! Hu er fremdeles ond mot andre, forde hu ikke skjønner at hu er vell den som skaper en slags ” krig” forde hu har slengt noe dritt om noen. Men så prøver henne iherdig etterpå å forklare at henne ikke har gjort noe feil… Så prøver henne å legge den feilen over på noen andre…
      MEN, hu er en flink mor! For unga hennes har alt det dem trenger! Nei det var ikke ment som noen smisking, det er fakta…

    27. Kjenner meg veldig igjen! Jeg også raste ned i vekt etter fødsel. Har mye å gjøre med ammingen også. Melken består av mye fett, og hvor kommer det fra? Jo, mammaen. Så babyen stjeler både fett og energi fra sin mor og da går man ned i vekt, enkelt og greit 😀 ikke tenk på hva andre sier, du ser fantastisk ut <3

    28. Det er veldig feil å si at du har spiseforstyrrelser, men så er det jo også sånn at vi unge mødre går som oftest fortere ned til normalen enn de som er 35 ++ jeg tror jeg var tilbake til vanlige kroppen min allerede 2 uker etter fødsel 😀

    29. Hun har aldri nevnt at hun er perfekt eller aldri gjør feil? Jeg vil tro hun lagde innlegget for å forsvare seg selv mot alle som er fast bestemt på at mammakroppen er hengemage og strekkmerker, det må jo være lov? Hun svartelister ingen, hva hun skriver i innlegget er jo sannheten. Mammakroppen kommer i ulike fasonger (uavhengig av alder), om man vil innse det eller ei.
      Vet ikke om jeg skal le eller gråte av alt dere trangsynte over her skriver, det meste er jo bare løgn.

    30. Hvem er det liksom som er fast bestemt på at mammakroppen har hengemage og strekkmerke? Eneste jegvet som sier det er Rannveig, nettopp for å sette seg sjølv i et bedre lys :p må bare le av hun :p

    31. 2.avsnitt : “Dårlig unskyldning for å fortsette i komforsonen”
      3.avsnitt “jeg gjør ingen verdens ting, jeg kan spise hva jeg vil om jeg så spiser ostepop til frokost”..
      Uhm..?

    32. 16.54… Ta å les igjennom en god del av bloggen hennes er du grei. Der ser en stadig at henne angriper leserne sine, forde henne har feil! Når folk ikke klarer å bli rettet på, betyr det bare en ting, dem trur de er perfekte! Den som egentlig er trangsynt må jo være deg! For dette innlegget her er ikke ment som noe forsvar i det hele tatt, men ett klart bevis på at hu er jo så “heldig” som har en så bra kropp… Ehhhh… Feil!

    33. Ingen vil lese bloggen din om du igjen og igjen rett og slett angriper leserne dine! Ikke rart du har mister lesere! Jeg gikk opp 15 kilo når jeg ble gravid og mistet bare 4… Dette er siste gang jeg trykker meg inn på denne bloggen

    34. teit, teit,teit og teit! Rannveig, spiseforstyrrelser er en alvorlig sykdom- ikke noe du skal bruke som clickbait til bloggen din!
      Du som endelig begynte å oppføre deg litt mer voksen men nu ser alt ut til å gå rett vest. Du har tre nydelige barn prøv å ikke gjør dem om til overfladiske, uvitende idioter.

    35. Hun tror ikke hun er perfekt, hun gir seg bare faen. Hun har viktigere ting i livet å ta seg av enn slike slebrige kommentarer fra fremmede som tror de vet bedre. Hun er fornøyd med å være tynn, kanskje litt for tynn i noens øyne men hva så? Hun er fornøyd å da burde man jo være glad på hennes vegne?

    36. Er det rart hun “angriper” leserne sine når 80% av kommentarene består av å henge henne ut? Det må da være lov å forsvare seg. Rannveig er jo heldig som har gått raskt ned i vekt, det er jo ikke noe å skyve under stolen. Helt vanvittig hvor nærtagende folk kan være.

    37. En mamma er et menneske som har født et barn, og som i tillegg har en kropp. Så en “mammakropp” er vel strengt tatt kroppen til en mamma? Og hvordan en mammakropp skal se ut, er det faktisk ingen fasit på! Slutt å tyt om hvordan en mammakropp skal se ut, alle er forskjellige for faen!

    38. Etter min mening er du altfor tynn i fht din høyde.. Du har ingen typisk mamma kropp.. Og ser dessverre ikke sunn og frisk ut.. Jeg raste også ned i vekt etter fødsel, men jeg ser ikke usunn ut av den grunn..

    39. hehe. har vel gått litt sakte med bloggen i det siste. så da skriver man et innlegg man vet vil provosere, sånn at man får mange klikk på kommentarfeltet. det har funka før, det funker nå. hvis jeg skal tippe, så blir neste innlegg enten om abort eller at hun spøker med at hun er gravid igjen. synes både innlegget og kommentarfeltet var god underholdning. stå på rannveig! det er dette jeg leser bloggen for, og jeg må ærlig innrømme at den har vært litt kjedelig i det siste.

    40. Jeg veide 60 kg den dagen jeg fødte og 48 kilo når jeg skulle hjem fra sykehuset. Når snuppa var 7 uker gammel veide jeg 39 kg. Ikke fint! Så ut som jeg var 12 år gammel… Jeg veier nå 48 kg og er 1,62 høy.. Noe som jeg er fornøyd med:) og til “mammakropp” er jo ikke alle som er like heldig med å gå ned i vekt- betyr ikke at dem er lat for det:)
      Du virker som en god mor, og det er ikke rart du er slank som springer rundt alle døgnets tider! Stå på

    41. Jeg syntes det var hyggelig å lese da du blogget om mammaLIVET og barna. Dette her er bare feil. Så feil! Og du er ikke i nærheten av tynn….

    42. Synes det e toppers at ho e fornøyd med kroppen etter fødselen! Å mammakroppen kan være fra hengemage, strekkmerker, flat mage, sixpack oSV ingen fasit på det. Jeg la på 10kg unger svangerskapet og under svangerskapet så raste jeg ned i vekt og det gjorde jeg også etter fødselen og jeg er da ikke den tynneste i verden heller… Og jeg er ikke fornøyd med kroppen

    43. Det er fint at du er fornøyd med kroppen din, du er heldig som kan spise ostepop til frokost og ikke tenke over det du spiser.. Men nå bruker du ordet spiseforstyrrelse mest sannsynlig for å provosere, noe vi har sett deg gjøre tusen ganger før, så da er det ikke rart folk kan bli provoserte eller trigget av å se deg stå på badevekta og klappe deg selv på skulderen for at du har gått ned i vekt.
      Du nevner at mammakroppen er full av strekkmerker og hengemage, det er din oppfatning av en mammakropp. Du sier folk er late og ikke gidder å gjøre noe for å bli tynnere, men hvis du sitter å spiser ostepop så er vel du også like lat? Du trener jo ikke sier du, da kan man vel også kanskje tenke seg til at du har en del kroppsfett ift. de som trener for å få en sterk og sunn kropp. Selv om du er tynn og fin, kan det samle seg fett rundt organene pga. dårlig kosthold – uansett hvor tynn man er.
      Oppfordrer deg også til å lese sunnfornuft-plakaten, og å ikke hevde at du “driter i haters”, for bloggen din består jo ofte av innlegg om hvor dumme folk er i kommentarfeltet ditt. Men selvfølgelig, min mening telles vel som både løgn og hatefull kommentar fordi jeg ikke er 100% enig i bloggposten og oppfordrer deg til å tenke litt over hva du skriver.
      Jeg kjenner flere 3-barnsmødre som er tynne de også, som man ikke kan SE har født barn en gang. De har likevel mammakropper, fordi de er mødre og har båret frem barn. Det kan jo også tenkes at når man i tilfellet ditt er alenemor til 3 barn, har du mye å gjøre i løpet av dagen, og at dine egne måltider kanskje faller litt i glemmeboken. Det er jo heller ikke alle som får barn når de er like unge som deg, og jo senere man får barn, jo vanskeligere vil det være å få kroppen sin tilbake til utgangspunktet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg