Da min toåring fikk hull i ørene!

På fredag ble jeg til verdens grusomste mamma. Ja, virkelig! Da lot jeg nemlig min nydelige lille Emma endelig få sitt ønske om “sånn i ørene som du har mamma” oppfylt, noe hun har spurt etter siden hun var rundt ett og et halvt år. Verdens grusomste mamma til tross, hun var SÅ stolt etterpå, og er like stolt enda. Måtte vise de fram til alle vi møtte på vår vei fra gullsmeden vi tok hullene hos, til parkeringen. 

Jeg har tatt mange runder med meg selv, og funnet ut at Emma er gammel nok til å vite hva hun spør etter nå. Så da fant jeg ut at nå er det perfekt timing. Hun blir tre om bare noen få dager, og at dette blir en av hennes bursdagsgaver. Leker trenger vi strengt tatt absolutt ikke mer av da de begge har leker på rommet sitt fra gulv til tak(selv om hun får det også i bursdagsgave av meg på hennes første bursdagsfeiring neste lørdag) og hull i ørene er jo noe man har livet ut.

En veldig lykkelig jente klar for å få sitt ønske om “sånn i ørene” oppfylt… 


Rett før hun stikker. Det ble noen tårer og noen mammatrøsteklemmer rett etterpå, men gikk veldig fort over ♥

 

Valget falt naturligvis på rosa. Alt skal være rosa. Det er veldig viktig! Alt fra spisefat, til ja… ørebling! Hun ville egentlig ha rosa blomster, men da de var tomme for det, fant vi ut at det også var greit med rosa “diamanter”. Jeg husker selv hvor stort det var for meg da jeg endelig fikk ta hull i ørene, og kan virkelig føle på det nå når hun har det. Det er litt styr med rensingen både morgen og kveld, siden det gjør vondt, men det går. Vi snakker mye om at det er veldig viktig for å ikke få betennelse, siden det er farlig. Hun er heldigvis så stor at man kan forklare og så skjønner de det og godtar det. 



i dag har vi koset oss masse!
På agendaen sto det politidagen, så vi tilbragte formiddagen bak Lillestrøm politistasjon. Det var virkelig stor suksess! De arrangerte en biljakt, hvor det kom en tyv i det vi ser på som typiske “tyvklær” (hvit og svartstripede klær). Hvor da tyven brøt seg inn i en bil, og politiet kom etter han med hund og hele pakka. Dette satte tydeligvis stort inntrykk på ungene, for det har de snakket om i hele dag. Haha, de er så utrolig herlige. Litt stress å dra på sånne store arrangementer med masse folk og tre småttiser alene, men likevel veldig koselig. Og været var virkelig med oss, knallsol og blå himmel, sommeren kom tilbake for hvertfall en dag. Ungene fikk også sitte på både politi-scooter, og i Petra politibil, samt at de fikk hver sin politi-refleks som de skal få ha på vinterjakkene sine når den tid kommer. 

Sienna sitter i førersetet på politibilen. Fremtidig politikvinne! 

Ønsker dere en fin lørdags kveld videre! I morgen blir det hjemmedag. Vi har det jo så fint her, virkelig harmonisk nabolag, ingen biler vi trenger å være redd for da vi bor helt i enden av en liten vei. Nathaniel får besøk av en kompis fra barnehagen imorgen, noe han ser veldig fram til og har pratet om helt siden det ble avtalt. Det blir nok veldig stas! 

Blogges♥

54 kommentarer
    1. Her har min datter på 6 år mast om hull i ørene noen år men hun får det ikke rett og slett fordi øret og brusk ikke er ferdig utvikler før de er nærmere 12 år:)

    2. Vakre Emma! Syns du er så utrolig flink til å skryte over barna dine, det er så fint å se. Du virker god tvers igjennom og barna dine er så heldige som har en slik mamma.

    3. Jeg tenker at min datter får hull i ørene når hun er stor nok til å spør og skjønner hva det er. Om det er når hun er 3 eller 6, ja da får hun det da 🙂 stå på!

    4. Fikk hull i ørene når jeg var 5, og da hadde jeg spurt om det lenge, og mamma syntes det var greit. Syns det er helt greit at unger får hull i ørene når de er små når de er store nok til å spørre selv. Ting blir litt anderledes når foreldre lar babyer få hull i ørene når de ikke har ønsket det selv.

    5. Jeg fikk hull i ørene når jeg var 11 år. Jeg blir så sint på mamma når jrg tenker på det. Totalt unødvendig. Hun ville ikke at jeg skulle ta der før jeg var gammel nok til ikke å angre. Men sannheten er, alle tar hull i ørene, kjenner ingen som ikke har det. Bedre å ta det når barna er små, så de blir vant til det. Er ihvertfall 13 år siden jeg brukte det fast orket ikke, ble ikke noen vanesak.

    6. Jeg fikk hull i ørene før jeg hadde fylt året selv, og ser virkelig ikke problemet med at jeg ikke var “stor nok til å spørre selv”. Er veldig takknemlig jeg ikke husker smerten ved å ta hull jeg 😎 Og hvis saken er at barnet ikke ønsker hull i ørene når det blir større, er det ikke noe problem for da lar man hullene bare gro igjen. Har heller aldri i mitt 22-årige liv hatt problemer fordi “ørene/brusk ikke var ferdig utviklet” på dette tidspunktet. Sååå…

    7. Er jo bare tull at ørene og brusk ikke er utviklet. øreflippen har jo ikke noe brusk. Det er nerver noen har snakket om , men man kan heller ikke treffe skadelige nerver i ørene når profesjonelle tar det . Jeg har forsovidt tatt hunn overalt i ørene selv som barn og ungdom og har ingen skader. Min datter fikk hull i ørene når hun var en mnd. Jeg driter langt i hva andre synes, folk kan gjøre det de vil med sin unge så kan jeg gjøre det med min. Hilsen frisør som har jobbet med blomdahl ørepiercing i 5 år.

    8. Jeg fikk hull i ørene da jeg var 12 ETTER alle venninnene mine. Det var egentlig totalt unødvendig når jeg tenker på det og jeg slet med mye betennelser på grunn av det. Hadde også en venninne som fikk øreflippen nærmest avrevet da hun lekte i huskestativ. Små barn er aktive og det har du tydeligvis ikke tenkt på 🙁 Kan ikke la en så liten unge bestemme hva som er sitt eget beste. Gir du henne hva enn hun ønsker da eller?

    9. Nydelige Emma! Du er utrolig flink med barna dine Rannveig. Bedre å ta hull i ørene når man er små, jeg fikk hull i ørene når jeg var 4 mnd gammel. Veldig glad for det, husker ingenting! 🙂 stå på, du er utrolig flink!! 🙂

    10. Madelen: du må være dum du Madelen! Eller prøver du kun å provosere? Les teksten en gang til, så finner du svaret på duste spørsmålet ditt selv… At det går an…

    11. Min snaaart 5 åring har også lyst på hull i ørene, men tørr ikke da jeg har vært ærlig og sagt at det svir.. Så får bare vente til hun vil😊 Et tips er å ta på emla krem på øreflippene først, det bedøver..

    12. Jeg fikk selv hull i ørene da Jeg var to. Å har ikke tatt noe skade av det. Husk at du vet hva som er best for dine barn. Ikke hør på alt det negative alle andre kommer med

    13. Jenta mi tok hull i ørene når hun var 5år. Alt gikk fint til vi byttet øredobber, noe vi gjorde lenge etter at de kunne byttes. Da fikk hun skikkelig betennelse, reagerte rett og slett på gullet i de nye øredobbene. Så vær litt obs på at de kan få reaksjon når de bytter ut de “plastikk” øredobbene de får først, er ikke alltid selve såret som blir betent.

    14. Så søt hun ble 😍 Min datter på 2,5 fikk hull i ørene for noen uker siden, da hadde hun sagt lenge at hun ville ha! Hun kjefter på alle som skal kle henne “passe ørene mine” og er veldig flink til å la være å røre dem. Det har ikke vært noe problem i det hele tatt, og vi var i syden og bada allerede 3 uker etterpå 😊 Syns det er helt greit, og andre skal ikke legge seg opp i hva andre gjør 😊

    15. Jeg fikk hull i ørene når jeg var 2 år, og jeg har ikke hatt noe skade av det!
      Fine barn du har! 😉

    16. Hei! Datra mi fikk hull i ørene etter hennes ønske da hun var like gammel som emma. Hun var veldig fornøyd. Emma er nydelig!!

    17. Så mange meninger om hull i ørene… Tok hull i ørene på minste jenta da hun var 3 uker. Var faktisk bedre det ifg fastlegen enn å vente til de var store nok til å “fikle” m ørene selv. Nå forstår jeg at mange synes dette er jåleri, noe legen også sa, men skadelig var det virkelig ikke. Ser vi litt utenfor Norges grenser får fullstendig nyfødte babyer hull i ørene: på fødeavdelingen. Små babyer er som oftes helt rene, de drar ikke m seg skit og bakterier fra Bhg , sandkasse osv. La nå for all del slike avgjørelser være opp til den enkelte familie😊 hadde det vært helseskadelig burde det ikke vært lov. Ps jenta deres ble jo så skjønn 🌟🌟🌟

    18. Ikke bry deg om nettrollene! Folk finner alltid noe eller noen å plukke på, og dessverre blir det ofte deg. Du har en blogg med mange lesere i uken, og det er naturlig at folk stiller seg mer kritiske til dine valg, enn andre mødre sine.
      Kjenner deg ikke personlig, men har lest bloggen din en stund. Du virker som en veldig oppegående og flott mor, som gjør alt du kan for barna dine. De er heldige som har en så fin og god mor som deg.
      Ønsker deg og dine en riktig fin uke 🙂

    19. Mange ulike kulturer og meninger om hull i ørene , i enkelte andre land er det helt vanlig å ta hull i ørene på spebarn, mens her i Norge venter mange til barna blir litt større. Foreldrene får selv avgjøre når de synes det er passende alder. Jeg ville bare spørre deg om du har undesøkt om datteren din skjeler litt, kan virke slik på enkelte bilder. Om hun gjør det er det lettere å rette opp dette når barna er små. Har selv god erfaring med barn som bruker lapp på øyet i barnehagealder, og hos mange av de retter det seg til skolestart.

    20. Jenta mi fikk hull i ørene når hun var 11mnd. Aldri hatt betennelse og bytter dobber lett som bare det. Aldri gråt eller problemer med nerver i øreflippen(????). Nå skal jenta mi på 7mnd også få. Helt ærlig så plukker da bare barnet ut dobben om hun ikke skulle ønske å ha de lengre. Finnes da ikke skemmende med 1bitte lite hull på øreflippen, knapt synlig. Forresten så har aldri noen leger eller helsepersonell noengang nevnt noe om at hun har hull i ørene de 4år hun har hatt det, og det vil jeg tro de hadde gjordt om det var så himla farlig.

    21. Mine jenter fikk også tidlig hull i ørene fordi de ville ha det:) Det er vel opptil rannveig å vurdere når Emma ville ha hull i ørene 🙂 Hun ble kjempefin 🙂 ha en flott søndag 🙂 🙂

    22. Kjempefin ble hun!
      Må være slitsomt å måtte bry seg om hva andre gjør med barna sine hele tiden😱
      Noen mennesker må kritisere alt! Ikke noe å bry seg om!

    23. Herlighet så vakker hun er 🙂 kledde øredobber veldig 🙂 synes det er helt greit når de spør selv,men ikke noe for de som gjør det når barnet er under 2, nå er jo Emma snart 3, så da synes jeg det er helt greit 🙂

    24. Det er faktisk helt unødvendig da hun er fin nok i seg selv uten å trenge overfladisk pynt. Den verden der sånt blir viktig kommer tidlig nok. Det handler faktisk om å lære barna at de er fine som de er og gi dem et positivt kroppsbilde. Du ventet i hvertfall til hun fikk lov å velge selv. Bra det da i hvertfall. Jaja, alle får gjøre som de vil…

    25. Til alle de gretne folkene i kommentarfeltet her:
      Jeg fikk hull rett før jeg fylte 2 år, har de enda – er ikke ett mishandla individ for det om :DD
      Har en datter som nærmer seg 3 år, hun har ikke spurt eller interessert seg for det så da har hun heller ikke tatt, så det tar jeg dagen det kommer 🙂
      Det er forresten MEGET vanlig å ta hull når barna bare er noen måneder gamle i sør og øst europa, ingen som snur hodet to ganger og oser av mammapoliti der 😉

    26. Hadde jeg vært deg ville jeg ha sjekket synet til E. På det øverste bildet ser det ut som om hun sjeler på det ene øyet. Dette bør tas på alvor, hvis hun gjør det og det ikke blir oppdaget i tide er det store muligheter for at hun kan få redusert syn på det øyet.

    27. Mia: over 70% av den voksne befolkningen har herpes, så Sienna sjangsen er stor for at Sienna kommer til å viruset enten Emma kysser henne eller ei…

    28. Tok hull i ørene da jeg var 3 år selv etter mye mas. Gikk helt fint det! Verre når jeg tok hull nr 2 som 22-åring, da fikk jeg betennelse. Syns Emma ble fin med rosa pynt jeg ❤️

    29. Maja; jeg kommenterer på bakgrunn av egne erfaringer, og det må da være lov å ha sine egne meninger uten at folk kaller deg dum! Jeg har ikke sagt at R ikke gjør en god jobb med barna, selv om jeg mener dette er drøyt ettersom ungen ønsket det og hun gav etter :/ Det var ikke ment som provokasjon! Det var ment som fornuft!

    30. Det er nok ikke denne enkelthendelsen (La en toåring få hull i ørene) som gjør at folk reagerer. For min del synes jeg det er hendelse etter hendelse som gjør at jeg synes R tar dårlige beslutninger både på vegne av barna og seg selv. Eks la en femåring se Harry Potter, gi en liten baby smake lørdagsgodteri…og dette er kun fra sist uke.

    31. Ser ikke helt problemet når det er etter Emmas eget ønske 🙂 Syntes du er flink Rannveig.
      Det eneste jeg stusset på var at Emma (som enda ikke har et utviklet språk som snart 3 åring) klarte å spørre etter hull i ørene som 1,5 åring?

    32. En god mamma <3
      1. Fødsel.
      Ja la oss starte der hvor det hele starter, ja altså ikke heeelt i starten, det får bli et annet kapittel, men selve fødselen. For en god mamma, hun føder nemlig naturlig, uten smertestillende og i stearinbelysning. En god mamma velger å benytte seg av lystgass, epidural eller annen smertestillende dersom hun trenger det og dersom keisersnitt er det riktige valget, går hun for det.
      2. Den første næring.
      En god mamma, vet at pupp er best, at morsmelk er spesialdesignet for barnet og det mest naturlige. En god mamma, vet at det er en tilstedeværende og oppegående, mindre sliten mamma som er det viktigste, så hun gir flaske dersom det er det beste for mor og barn.
      3. Bleier.
      Å bruke tøybleier, ta hensyn til miljøet og ha det mest naturlige mot barnas hud er et valg en god mamma gjør. En god mamma velger å gå for engangsbleier som sitter behagelig på barnet og gjør stell enkelt og effektivt.
      cute baby girl isolated on white
      4. Leggetider.
      En god mamma legger barna strukturert til samme tid hver eneste kveld, ingen tøying eller bøying på tiden, kl 19 er det tid for sengen. En god mamma lar barna være litt ekstra oppe en helt vanlig tirsdag bare fordi hun og barna har lyst på litt ekstra tid sammen.
      5. Søvn.
      Samsoving, så lenge barnet selv ønsker er hva en god mamma holder ut med, ja noen har de til og med i egen seng på sitt rom. En god mamma lar barnet sove på eget rom fra starten av dersom det er slik alle sover best.
      6. Klær.
      En god mamma kjøper alt nytt til sitt barn,fordi hun kan og har lyst, gjerne av en kjent designer eller kjedebutikk. En god mamma lar barna bruke klær som går i arv fra enten søsken, venner eller ukjente og lærer barna verdien i gjenbruk.
      7. Middager.
      En god mamma lager alt fra bunnen av, gjerne sammen med barna. En god mamma vet at Toro Tomatsuppe eller grandiosa nå ikke tar knekken på noen. Og kun en god mamma vet, at innimellom så er det ikke verdens undergang om det ikke blir noen middag i det heltatt.
      8. Hus og hjem.
      Et ryddig hjem, hvor alt har sin faste plass og faktisk ligger der, er noe som virkelig kjennertegner en god mamma. For en god mamma vet at i et hus skal det synes at noen bor, at det ikke er krise om ting flyter litt så lenge alle har det godt.
      9. Et nei er et nei.
      En god mamma holder ved sitt nei, og rikker ikke. En god mamma vet å velge sine kamper og ser hvilke situasjoner hvor det kanskje er beste å lure inn et ja aliekvell.
      10. Gjør sitt beste.
      En god mamma, gjør sitt beste og gjerne enda litt til.
      En god mamma elsker sine barn og setter de først, selv når de burde pleiet seg selv.
      En god mamma er der, lytter og ser sine barn, gjerne mer enn hun trenger.
      En god mamma, gjør det hun kan for at barna skal ha det godt.
      En god mamma kjenner ofte på at hun kanskje ikke hun er en god mamma, fordi hun ikke gjør det samme som en annen mamma. En god mamma føler seg ofte mislykket selv hvor godt barna har det.
      En god mamma føler ofte hun ikke strekker til
      En god mamma, trenger å høre at hun er en god mamma.
      Ikke at valgene hun har tatt er feil fordi hun ikke har gjort det samme som deg.

    33. Så fin hun ble! Håper datteren min vil ha hull i ørene for det får hun med en gang hun vil:) Har nesten lyst til å gi henne det nå jeg, men hun har ikke fylt året enda:p

    34. Da jeg var 6-10 år var jeg en guttejente, med kort hår gutteklær og drev med fotball, snekring osv. Valgte gutter som venner og likte egentlig å se ut som en gutt. Foreldrene mine hadde vel kledd broren min og meg ganske likt, i arvede og hjemmestrikkede klær i alle slags farger. Tok ikke hull i ørene før jeg var 12 år og begynte å oppdage at gutter kunne være mer enn lekekamerater. Da jeg var to år derimot, kunne jeg godt ha sagt at jeg ville ha hull i ørene hvis moren min hadde vært opptatt av pynt og fjas, hun var jo den jeg var mest sammen med, og den jeg lærte av og tok etter. Hvis hun hadde kledd meg i kjoler og rosa og latt meg prøve sminke hadde jeg sikkert syntes at det var stas, og jeg hadde blitt en jente-jente isteden… og vært litt annerledes i dag, uten guttejente oppveksten min. Poenget er at man har ikke peiling på hvem man egentlig er når man er to år. Og at jeg er glad for at moren min lot meg velge hvem jeg ville være selv, uten å gjøre noe nummer ut av kjønn i det hele tatt.

    35. Etter hva jeg har fått med meg har ikke språket til Emma vore bra nok til at hun kan be om dette som 1,5åring. Og klarer hun ikke si “øredobb” så er hun kanskje ikke helt inneforstått med hva hun begir seg utpå. Men det er no mi meining, og heldigvis er det du som tar avgjøreleser for din datter.
      Uansett gjorde det seg med litt pynt på jenta. Berre håper det ikkje vert
      komplikasjoner med betennelse osv. Og du, få en synstest på hun asal viss du ikkje har gjort det alt 🙂

    36. Såklart ditt valg ang. dine barn 😉
      Jeg ser enkelte skriver at man ikke kan treffe nerver dersom proffesjonelle tar hullene. Dette er ikke sant. Jeg har to hull som jeg ikke kan bruke fordi dem har truffet en nerve. Hver gang jeg putter øredobber inni blir jeg kjempedårlig og må ta dem ut med en gang. Så dette er fult mulig.
      Jeg er ikke tilhenger av hull i ørene på små barn, men mener folk må gjøre som de vil med sine egne barn, så gjør jeg det jeg syns er best for mine 🙂

    37. Jo det er ho, men Rannveig skrev at ho hadde mast heilt sidan ho var 1,5 år.. og utifra instagram er ikkje språket henna så veldig velutviklet enda heller 🙂

    38. Bryr meg ikke om at du tok hull i ørene til datra di, bryr meg derimot om at du ikke gjør research før du gjennomfører noe slikt. Hull i ørene skal IKKE tas hos frisør/gullsmed, men et piercingstudio hvor de bruker nål. Pistolene de bruker hos gullsmed kan ikke steriliseres helt slik nåler blir i studio, dermed er det stor infeksjonsfare. Ja, det er mange som gjør det, og det går som regel helt fint, men det er virkelig ikke verdt å risikere infeksjon hos den lille jenta di 🙂 Bare et tips til neste gang!

    39. Skulle si akkurat det samme som Marie. Det er uansvarlig å gå til frisør eller gullsmed for å ta hull i ørene. Skulle ønske folk var litt mer opplyste.
      JEG (ung og dum som jeg var) tok hull i ørene på folk da jeg var i PRAKSISi en frisørsalong på frisørlinja… du vet jo ikke hva du går til. I tillegg har piercere ti ganger mer erfaring og det er hundre ganger mer renslig.. De pistolene bærer mange skumle bakterier..

    40. Lurer bare på hvilken salong du brukte, mitt barnebarn på 5 ønsker seg hull i ørene og jeg som mormor vil beære meg selv ved å gi henne det. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg