Sliten, mere sliten, mest sliten!

Hei og hopp!

Ser flere klager over dårlig blogging, og først og fremst vil jeg bare beklage for det. MEN.. og det er et stort men…

Jeg er ALENE med tre barn. Jeg bruker hele dagen min på å lage mat, tørke opp mat, vaske,rydde, leke, mekle annenhvert minutt osv. Lista er lengre enn et vondt år. Og den innebærer ikke noe om meg selv. I mitt liv eksisterer nemlig ikke jeg. Kort fortalt – i løpet av en hel dag rekker jeg så vidt å gå på do selv. Det forklarer vel det meste. Derfor blir jeg faktisk utrolig provosert når det kommer noen å forteller meg at jeg ikke gjør en god nok jobb, hverken på den ene eller den andre måten. Kom an mennesker, hvem kan rekke opp handen og si at de har tre små barn alene, og har så mye som et snev av energi igjen etter å ha gitt alt fra klokka 06-19 ? DET kan hvertfall ikke jeg.

Når dagen er omme, har jeg mest lyst til å legge meg ned og grine, spise to tonn sjokolade, og se på en netflix-serie. Men det er ikke mitt liv, nei. Her skal det vaskes og ryddes og ordnes også etter barna er i seng.

La meg dra et eksempel for dere. Søndag er vaskedag. Jeg har vasket og støvsugd samtlige rom i dag. Det så helt perfekt ut… i omtrent 2 minutter. Badet, som har høyglans-fliser (ALDRI legg høyglansfliser om du har barn!) Vel, la oss bare si at i dette øyeblikk, kan man ikke engang skimte at det ble vasket tidligere i dag. Poenget mitt er at min rolle som mamma/kokk/renholder opptar det meste av tiden, og ikke minst energien min. Jeg går aldri å legger meg om kveldene – jeg passer ut! Slokner, på godt Norsk. Rett og slett fordi jeg gir alt til energien min ikke kan tynes lengre.

Utenom det, har vi hatt en helt strålende helg! Kaos, kjærlighet og krangling så busta fyker om hverandre i en salig blanding. Sistenevnte med de to eldste gjør at jeg av og til (annenhvert minutt)blir ganske ør i hodet. Jeg kan jo bare glede meg til minstetøtta blir gammel nok til å krangle med sine søsken. Da får jeg nok å gjøre tenker jeg!

34 kommentarer
    1. Hvorfor skaffe deg barn når blir sliten. Det er jo det samme som at du ikke er kompetent til å ha barn. En sak for bv???

    2. Tror du over her enten er 8år selv eller er en sak for barnevernet ?? Syns du er super flink rannveig 🙂 all ære til deg ! Jeg har to tette og en pappa som gjør som godt han kan , og jeg er kjempe sliten når kveld kommer !! Syns du er helt super :))

    3. Alle som har små barn, har det slik. Du er ikke den eneste, vi har valgt dette livet selv!
      Håper du klarer å se de positive tingene ved barna dine, igjennom alt det negative du snakker om!

    4. Du behøver ikke å tenke på sko og klær til E de neste to årene, de ser mere enn store nok ut nå. Da har du en ting mindre å tenke på

    5. nå blir jeg litt provosert. jeg har 3 barn alene hele uka ( mann jobber borte). 90 % jobb, begynnte i høst på videreutdanning, dem 2 største barna har skole, lekser, aktiviteter som dem skal kjøres på, han miste skal ha oppmerksomhet,, middags som skal gjøres, hus som trenger tilsyn og selv har jeg lekser. osv lista er lang….. legger meg ikke ned å griner forde, dette livet har jeg valgt og kunne ikke vært gladere når kvelden kommer å ser barna sove søtt i sengene sine med et smil om munnen, yes enda en dag vellykket. ja blir sliten jeg å men jeg klager ikke. dette er valgt selv. slutt å klaga…… du har kun bloggen som jobb dem 2 største er i bhg om dagen du har kun S hjemme. og helgene trenger ikke være fulle av ting å gjøre, kanskje barna kunne tenkt seg å slappe litt av også?????

    6. huset trenger heller ikke være perfekt til enhver anledning. Men du skjønner vel tinge etterhvert med noen år på baken

    7. Altså jeg hadde sikkert revet av meg alt håret om jeg var deg :p syns du gjør en super jobb 🙂 du er så flink å finne på aktiviteter.. Og UTE aktiviteter også! Du kunne lett bare gitt dem hver sin iPad, men neida du står på! 🙂 virkelig!! Jeg håper du får en mammaferie en vakker dag! Det fortjener du virkelig 🙂

    8. Til deg helt øverst! Om barnevernet skulle gripe inn hver gang foreldrene er slitne, så la meg bare fortelle deg én ting: da hadde alle barna i dette langstrakte landet vært under barnevernet! Det er slitsomt å ha barn, det tror jeg alle vi som har barn kan skrive under på! Men det betyr ikke at vi ikke synes det er verdt det, for det ER det! Jeg synes Rannveig er tøff som tørr å skrive om den slitsomme delen ved å ha barn og samtidig vise hvor takknemlig hun er for de fantastiske barna hun har😊 Du er super flink Rannveig!!

    9. Og mamman min som var helt ALENE med 4 barn! Hjelpes…. visste ikke at hun hadde en for mye til å kunne bli helt utslitt.

    10. Synes du gjør en flott jobb, Rannveig. Nydelig vakre barn som ser veldig fornøyde ut <3 ta med deg de fine kommentarene du får og blås i de negative oppgulperne som bare mååå lire av seg skit. Har to barn på 2 mnd og 2 år og er kjempe sliten på kvelden selv om jeg har en mann som hjelper til. Så all ære til deg!! Stå på videre, vi er mange som støtter og skjønner deg godt 🙂 de dagene jeg kan legge meg på sofaen på dagtid å sove når minsten sover blir som regel mye bedre overskuddsmessig, så unn deg selv litt hvile på dagtid du også. Helt herlig og gjør det med goooo samvittighet 🙂 klem til deg, Rannveig. Du er en super mor for dine barn 🙂

    11. Har du testet deg for bipolar lidelse? Du virker veldig høyt oppe og veldig langt nede til stadig, manisk i perioder med alle disse galemanns prosjektene. Du skriver ko selv du tror du har adhd. Men kan være noe annet!
      Håper du finner ut av det.

    12. Skjønner at du er sliten, men du hadde kommet godt ut av å gi litt mer creds til fedrene til N og E. Du skrev for ikke så lenge siden at E er annenhver uke hos faren sin, så å si du er helt alene med alle tre er en overdrivelse. Ser også at faren til N prøver å opprettholde samvær til tross for avstanden. Virker som de tar farsrollen seriøst, og det burde komme fram på bloggen din.
      Betyr ikke at du ikke gjør en god jobb, men du er ikke den eneste.

    13. Du som kommenterer ang BV, skjerp deg, å hold kjeft. Rett og slett. Er så piss lei av å lese rundt på diverse blogger og forum, tragiske kommentarer fra anonyme fjols, som truer med barnevernet for det minste lille. Det er helt vanslig å bli sliten når man er alene med 3 barn. Så shuut it..
      Du er en god mor R. Drit i nettfjols..
      Men, du valgte selv dette, å beholde. Men jeg dømmer ikke…………. skjønner godt at du til tider blir utslitt, det blir ALLE mødre 🙂
      Peace and love..

    14. Å uff. Den kranglingen er utrolig slitsom, og det værste er at det blir bare verre til større barna blir… Dessverre!:( Synes det er mer slitsomt nå, enn når barna var mindre. Så du har og glede deg til..

    15. Bare vent til barna blir større og begynner på skolen, skal kjøres hit og dit til fritidsaktiviteter, har besøk av venner, skal gjøre lekser hver ettermiddag, krangler mye(!) mer enn nå, tenåringsproblematikk og utaggering, ja mye å se frem i mot… Nei, du, nyt småbarnstiden for den kommer du til å savne om noen år!!

    16. du gjer en fantstisk jobb, Rannveig ! Mari: du har kanskje ikkje barn du? Skrive at ho har bipolar eller ADHD fordi ho har mange prosjektet? Ho e aleinemor til tre, klart ho har mange prosjekt då.

    17. Er vel ikke lenge til den fjerdemann kommer. Skaffe deg ordentlig jobb istedet for blogging. Det er kun det du tjener penger på. Prøv å ro ned klagingen.. Det er ikke bare du som har 3 barn og alenemor. Det er flere. De har en jobb, de lager middag hver dag. Slutt å være så korka

    18. du er kjempe flink <3 er også utrolig sliten bare med et barn alene, kan ikke forstille meg hvordan du har det engang, du er helt fantastisk,ikke bry deg om de sure her, de har tydeligvis ikke et liv, og bv bryr seg neppe om dette

    19. Jeg er alene med 4 små i alderen 2,4,6,8 jeg jobber 8-16 og går nettbasert kveldskole, i tillegg til det du gjør

    20. Syns du gjør en kjempe flott jobb med barna dine og det er lov å være sliten :)Det er hardt arbeid å være alene med barna ,har selv vært alene med 4 barn.så jeg forstår hvordan du har det…:) Ikke stress så med husarbeidet..Jeg tok å ryddet om kveldene etter at barna hadde lagt seg eller når de så barnetv.. eller var i barnehagen….Tenk litt på deg selv oppi alt dette….:)

    21. Altså.. Du er faktisk hjemmeværende mor, om man kan få si det på den måten. Ikke at det er negativt, men hva med de som gjør alt det du gjør, ved siden av å ha en jobb 8-16? DE kan klage de. Du har alle timene hjemme alene med S, mens E og N er i bhg. At du ikke skal ha tid til “jobben din” de timene der er til å riste litt på hodet av. Tenk hvis alle alenemødre måtte være hjemmeværende fordi de måtte rydde hus istedenfor å jobbe, da hadde ikke verden stått til påske.

    22. E for store klær og N for små klær for en mor…kankje slutte å kjøpe joreklær og brukke heller de pengene på noen passelig i størelser klær til barna??

    23. 22:14:
      Foreslår at du heller bruker tiden din på å skrive skikkelig norsk. Tegnsetting, grammatikk, setningsoppbygging. Skjerp deg!

    24. Skjønner meg ikke helt på de som opplever alle innleggene til R som klaging, hun skildrer jo bare hverdagen sin. Hun skriver en blogg om sitt liv, og da får dere nesten bare tåle å lese om den også. Det er hennes fulle rett til å skrive innlegg på innlegg om at hun er sliten i en hektisk hverdag. Det er jo helt forståelig. Blir litt paff av de som på død og liv skal presisere at de har det sååå mye verre med flere barn, jobb og aktiviteter, og som i tillegg sier at hun skal slutte å klage. Hva med å ta sitt eget råd?

    25. Jeg har to barn og en mann som jobber mye, når det er sagt så jobber jeg også 4-5 dager i uken. Å herregud så sliten jeg er. Jeg klarer fint og sitte meg inn i hvordan du har det og det tempoet du må holde med så tette barn.. Jeg merker det er noen som ikke tåler at vi mødre sier vi er sliten.. Saker er at selvom vi får 1 barn eller 10, så har vi lov å si at man er sliten. De beste mødre er ofte sliten, så mye som vi gir av oss for at barna skal ha det godt.
      Du er dyktig Rannveig, håper virkelig du ser det selv såpass mye at stygge kommentarer ikke tar innover deg.

    26. Haha syns det er ganske komisk å logge meg inn på kommentar felte her igjen å lese alle kommentarer . Det værste er at de aller fleste av dere påstår at dere er mødre selv ( og for meg så virker det som om dere fisker etter litt skryt selv siden dere har en 9-4 jobb ved siden av ) men tør ikke skrive navnet deres engang ?? HAHA !!! VIS DERE ER SÅ VOKSNE MENNESKER SOM DERE
      PRØVER Å FREMSTÅ SOM (
      Som ikke fungerer så bra , bare så det er sakt ) SÅ SKRIV HELLER DERES FULLE NAVN , send en melding til rannveig på Facebook Om alt ho gjør å skriver plager dere såå mye , mot å sitte å gjemme dere anonym bak et tastatur . Dere er tragisk . Rett og slett tragisk , jeg syns nesten litt synd i dere
      Mødre over her å skulle virkelig likt å sett deres liv som mamma ! HAHAH !!
      Stå på vidre rannveig 🙂 du er kjempe flink . Syns d er helt super godt gjort å stå med 3 små alene ! Jeg har to rette en mann som hjelpet til og eldste mann i barnehage og jeg har dager der jeg er såå sliten at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg !! Du er helt unik og den beste mamma dine barn kunne fått ❤️❤️

    27. Himmel til dumme kommentarer du får, kjære deg. Selv er jeg 4 barnsmamma og har nå kun to boende hjemme. Og selv jeg blir sliten av å ha en liten gutt på 4 år. Man blir sliten og det er lov å bli sliten.
      Dere supermammaer som har 100 baller i lufte….. en vakker dag møter dere veggen med et smell og karma biter dere hardt i baken.
      Husker selv da jeg hadde 3 små barn, 3 jobber, skole og fritidsakt til ungene… trodde jeg skulle klikke og gjorde vel nesten det flere år seinere. Møtte veggen så det sang.
      Rannveig er tross alt ALENE med disse tre og forstår henne så godt. Og jeg må si at hun er kjempeflink til å engasjere ungene sine og flink til å ta de med ut i naturen, være seg bondegård o.l
      STÅ på du :))

    28. grøsser når jeg leser gjennom kommentarene her.
      Dere som har jobb, studier og aktiviteter i tillegg til alt det andre burde prise dere lykkelige for at dere har muligheten til det. At dere bor i et land der man får penger til å studere, at dere i det hele tatt har en jobb i disse nedgangstider og ikke minst at dere har friske barn som kan gå på forskjellige aktiviteter. Ikke alle er det forunt, tenk dere litt om.
      Rannveig, den jobben du gjør med barna dine er fenomenal! Du bør legge deg stolt hver kveld 🙂

    29. Som noen over her sier – dette har dere mødre valgt selv. Barn kommer til verden enten planlagt eller fordi man ikke beskytter seg. Da nytter det ikke å klage når det er dere selv som har satt dere i den situasjonen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg