Til alle menn, les dette!

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å skrive noe innlegg om dette, men da jeg stiller meg spørrende til en del av det som blir skrevet her, føler jeg nesten at jeg må.

1. Menn som gjør noen gravide blir svært sjelden voldtatt. Det har helt sikkert skjedd, men det skjedde i allefall ikke i dette enkelte tilfellet. Dette var fullstendig frivillig. Mannen, så vel som kvinnen, et like mye med på det, og er like mye "skyldig" i at ting blir som det blir ( og jeg er naturligvis sjeleglad for det her og nå når jeg sitter med min vakre, perfekte lille datter i armene…) La oss dra fram et velkjent utrykk fra barndommen de fleste kjenner til: Er man med på leken, så får man jammen tåle steken!

2. Man er ikke kynisk, kald, manipulativ, sjovel, frekk, eller slem som krever at en pappa i det minste skal stille opp økonomisk. Og det Kommer han til å måtte gjøre før eller siden, enten han vil det eller ikke. Dette er Norsk lov, og takk Gud for det. Jeg presser ikke noen for penger, staten gjør. NAV ønsker ikke å betale for fedre som kan betale selv, derfor gjør de alt i sin makt for å få disse fedrene til å betale det de ifølge Norsk lov skal betale. Barnebidrag.

3. Inget oppegående menneske får barn for økonomisk vinning. Det er seriøst det dummeste jeg noen gang har hørt. Okei, la oss bare si at alle som har barn, skjønner veldig godt hva jeg mener. End of story. Så da regner jeg nesten med at det er dere som ikke har et eget barn i deres omsorg, som faktiSk klarer å resonnere dere fram til at man oppnår økonomisk vinning ved å få/ha barn. Haha. Ett enkelt ord. Wtf? Nok om den saken. Det samværsforelderen/ikke tilstedeværende-forelderen må betale i bidrag, er virkelig INGENTING opp mot de faktiske kostnader av det å oppfostre et barn og alt dette barnet trenger. Og.. Jo eldre, jo flere kostnader.

Okei.. nå har jeg hørt nok "stakkars menn" for et helt liv. Er det virkelig så synd i disse mennene? Hva er det som gjør at det er synd i de? At man ikke kan vifte rundt med snurrebassen og være fri mann uten å bruke hodet, og tenke på at, JA, kvinner kan faktisk bli gravide. Det skjer. Det skjedde. Men det spiller ingen rolle nå. Nå har jeg verdens nydeligste datter, og spørsmålet om abort eller ikke er så fjernt at det trenger vi virkelig hverken tenke på eller diskutere nå. Jeg takker Gud for at jeg aldri gjennomførte en abort, men i stedet er så privilegert og får ha denne nydelige frøkna i livet mitt som gjør hver dag til en solskinnsdag. Nå, og i mange, mange år framover som jeg virkelig ser fram til. Så får hennes "pappa" (heretter kalt spermdonor) gjøre hva han vil for min del. Han ønsker åpenbart ikke å stifte kjennskap med sitt eget barn, og det vil han nok angre dypt på når han en dag blir voksen. Det kan godt hende det er for sent for han når han våkner opp, men det er et valg han har tatt selv. Jeg bærer ikke noe nag til han og ønsker han all lykke til, men jeg klarer samtidig virkelig ikke å føle et snev av empati for noen som er i stand til å gjøre nettopp det han gjør akkurat nå. Det finnes ikke en eneste liten celle i meg som synes synd i han. Eller noen andre menn som måtte være "utsatt" for å få barn de ikke ville ha. Stakkars, stakkars dere ja.

Kjære alle menn som måtte føle seg truffet, husk dette: Dette er akkurat like mye DERES fortjeneste! Og NEI, det er ikke synd i dere.

62 kommentarer
    1. Wooow! For et innlegg👏👏 sitter i akkurat samme situasjon som deg med mitt første barn… helt ufattelig å være så kald…! Liker at du virkelig har bein i nesa! 💗
      Vi får håpe disse mannfolkene innser hva de har gjort, og angrer! (Er hvertfall lov å håpe…)

    2. Er så enig! I mitt tilfelle forlot min kjæreste gjennom flere år meg da jeg var over 20 uker gravid med jenta mi, for ei annen. Han har ikke villet sett henne siden julen 2014 og det var ett halvt år før den gangen igjen (hun er født i 2013), og jeg får stadig høre at det er JEG som nekter han å se henne?! Mens hans har kjøpt hus, sitter jeg uten ett snev av mulighet de neste årene til det ettersom jeg enda studerer… Ikke blir det betalt barnebidrag heller, føler virkelig ikke et snev av empati, nei.

    3. Lurer på hvordan han hadde følt det, hvis moren eller faren hans ikke ville hatt noe med han å gjøre? Mange sier at han ikke valgte å bli far, men dette barne valgte heller ikke å bli unnfanget. Han er voksen,og han valgte å ha sex. Alle voksene folk burde vite at det kan bli barn av det. I dette tilfellet er det ikke synd på han, men denne uskyldige jenta, som ikke kan snakke for seg.
      Det er ikke bare å ta abort, hvis man skulle bli gravid. Spessielt når man har barn i fra før. Ei venninne av meg sliter ennå med depresjon etter hun måtte ta abort, pga. sykdom. Det er snart gått 3 år med nedtur for henne!
      Du har gjort alt riktig for deg og barna dine rannveig! Det er han som er den kalde og følelsesløse her. Å det minste han kan gjøre er å betale penger til barne han var med på å lage, så hun kan få de tingene hun trenger igjennnom livet!

    4. Sinnsykt bra innlegg Rannveig!!! 👍💜
      Sienna er såå heldig som har alt hun trenger i deg!

    5. Kjære Rannveig! Jeg er enig med deg og heier på deg. Hvis en ikke ønsker å få barn er det ens eget ansvar å bruke prevansjon. Jeg synes menn er dårlige på å ta ansvar for det. Når det er sagt synes jeg ikke du skal bruke bloggen til å kjefte på en “deadbeat dad”, selvom jeg forstår at du blir frustrert. En dag leser kanskje barna dine bloggen, eller de får høre det fra andre. Når de blir store nok vil de uansett forstå det selv, og de vet hvor fantastisk mor du er 🙂 Og det er alt som betyr noe 🙂

    6. Amen! 🙌🏼 Ditt beste innlegg hittil! Du er rå, og du viser gang på gang at ingen av barna dine kunne hatt en bedre mor for dem. Jeg er mamma til en, å det er av og til nok for meg, selv om han faktisk er en rolig liten sjel. Du er helt fenomenal på det du gjør, å at du får så mye kritikk og hat er for meg helt uforståelig. Fortsett i den retningen du er på vei, å vis nettroll og “bedreviterne” at du ikke tar deg nær av det oppgulpet de kommer med dag etter dag. Jeg beundrer deg virkelig! 🙌🏼 Stå på!

    7. Fantastisk skrevet 👏🏼
      Vil også legge til for de av dere som kanskje ikke vet det (men som rannveig har skrevet tidligere), så lot ikke faren høre fra seg før hun var rundt 20 uker på vei, og sa da at hun måtte ta abort. Grensen på å ta abort er 12 uker for de som ikke vet det.. Idiot! Stå på, Rannveig. Jeg synes du virker som en fantastisk mamma!

    8. Hvis han puler på en dame som har to “løsbarn” fra før, uten å bruke kondom, så er han ganske tett.. med mindre du kom med en forklaring som dette “heeei, æ hette rannveig og bruke det vanntætte hundre prosent sikre naturelle prevensjonsmiddelet kalt natural cykles. Du kan bare peise på, detta funke bedre enn spiral! Kom i mæ, ja, bare gjør det. Reklamen og ho Rannveig holder ord! “

    9. Vil man inneha barn så skal man beskytte seg, og det ansvaret ligger på begge partene! Dummeste jeg hører er menn som sier de ikke ønsket barn, da skulle de brukt prevensjon da, er ikke dama si feil. Når man først er blitt gravid så er det faktisk opp til dama å bestemme hva som skjer videre, da er det hennes kropp.

    10. Amen 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Det er alltid en risiko uansett hvilken prevensjon man bruker, veldig gammeldags å tenke at det er kun damene som skal ta ansvar for det 😫

    11. Så enig med deg Ranveig. Hvorfor mener enkelte menn att det er vi som er den skyldige eller har lurt dem eller hva patetisk dem lirer av seg. Om du ikke er voksen nok til og ta konsekvensen av det og ha sex så vent til du er moden nok.

    12. Så, i følge alle disse kommentarene har ikke en far én eneste ting han skulle ha sagt? Ja, har man sex er man ansvarlig og bevisst over at graviditet kan være utfallet. Ønsker man seg ikke barn så trær man på seg plastikken. Men hva om mannen spør dama flere ganger om beskyttelse, og betrygger han om at hun er “på pillen”, når hun egentlig ikke er det? Mannen har kanskje viftet rundt med snurrebassen, men for Guds skyld, dama har da også spredt beina. Er det bare mannen som skal ta ansvar for sikker sex fordi han spruter cellene? Jo, jeg synes faktisk ganske synd i menn som blir fedre uten å ville være det selv. Valget de har er enten å betale penger eller ikke se barna sine fordi de aldri var klar for et helt mindblowing ansvar. Det må være ganske deprimerende å bli satt i den situasjonen fordi den “mean girl’sen” han pjøket på mener hun har rett i alt. Gir man beskjed til barnefar om graviditeten og han gir beskjed om at han ikke er klar for å være far, men man alikevel beholder, har man ikke rett til å springe rundt til alle på bygda og spre jævelskap om faren.

    13. Så, det du sier er at du hadde lyst på barn da. Med noen som ikke ville. I og med at ikke du tok ansvar for prevensjon selv.

    14. Monica:
      Jeg er helt enig med deg at jeg synes synd i de som blir lurt, absolutt ikke greit.
      Nå vet vi jo ikke om det er tilfelle i denne saken, men det tviler jeg veldig på siden rannveig vurderte abort. Uansett, kvinnen er den som blir gravid og må ta valget om å beholde eller ikke. Tro meg, en abort er aldri enkelt. Rannveig sa jo selv at hun ikke klarte å gjøre det.. Det er ikke bare å si at en kvinne skal ta abort hvis det strider mot det henne selv vil og føler er riktig!

    15. Jeg håper fra innerst til ytterst at det vil ordne seg på best tenkelige måte for vesle “navnesøsteren” til mitt lille gull 🙂 Det finnes bare et ord som kan beskrive “menn” som stikker av på denne måten.

    16. 1. Menn som gjør noen gravide blir svært sjelden voldtatt.
      Nei, det har jeg aldri hørt om at noen menn har blitt, for å ha gjort noen gravide 😂

    17. Tommel opp for bra innlegg!
      Mannen har også ansvar for å bruke prevensjon- gjør han ikke det må han klare stå for evt konsekvenser! 🙂 enough said!

    18. Du nevner ikke navn men henger han ut på alle mulige måter nå. Skulle du ikke snakke pent om han eller ikke si noe i det hele tatt

    19. Legg skylden på Mannen du. Når det er Du som har 2 stk fra før med 2 Forskjellige. Å hva vet dere da. Hva eventuelt frøken løs har sagt til han ang p-piller osv. Latterlig hele kjerringa. Alt for Oppmersomhet.

    20. Det som er svært “urettferdig”, men også en velsignelse, er at det alltid er damene som blir gravide og dermed blir de sittende med ansvaret samme om de ønsker det eller ei. Hvorfor er det alltid guttene som skal si at de ikke er klare? Hva hvis damene ikke er klare? De har ikke mulighet til å bare stikke av, skylde på at de ikke er klare? De må stå ovenfor et valg som vil forandre livet deres – enten det blir abort og alle mulige følelser og tanker det medfører, eller beholde barnet.
      Så, hvorfor fortjener menn å “glemme” kondom? Eller synes synd på seg selv når det faktisk er kvinnen som blir “fastlåst”, om man skal bruke det ordet.

    21. 👏👏👏
      Så sant! Vil man ikke bli far så bruker man kondom. Ingen prevensjon er uansett 100% sikker, har man sex vet en hva konsekvensen kan bli. Og så enig med deg i at det er fantastisk at norske lover krever at far betaler barnebidrag. Om man ikke vil delta i livet til barnet må man uansett bidra økonomisk.
      Du er en fantastisk mamma for dine tre flotte barn, Rannveig! De er så heldige som har akkurat deg som mamma, du gjør en kjempejobb👍 Klem fra alenemor til ett p-pillebarn😊

    22. Spiller egentlig ingen rolle om hun eventuelt har løyet om p-piller. Man er rimelig naiv og ansvarsløs likevel dersom man tar dette for god fisk med noen man ikke kjenner.
      Slutt og umyndiggjør og synes så synd på menn som har sex uten selv å ta ansvar for prevensjon. Det er så umodent!

    23. “Det samværsforelderen/ikke tilstedeværende-forelderen må betale i bidrag, er virkelig INGENTING opp mot de faktiske kostnader av det å oppfostre et barn og alt dette barnet trenger. Og.. Jo eldre, jo flere kostnader.” Amen! Hvis alle “fedre” bare kunne lest dette. Er såå enig med deg at det gjør vondt i hjertet. Får meg til å tenke på min egen far, og min mor som har vært alenemor med 4 barn. At han har null innsikt i de faktiske kostnadene… Du er ikke alene!

    24. Er helt enig men det som ble skrevet 20:30. Man bør ikke legge all tillit til at kvinnen bruker prevensjon. Om du har sex med noen du ikke er i forhold med bør man værtfall ta sine forhåndsregler å bruke kondom! Synes ikke i det hele tatt at Rannveig skal få all skyld for han var like mye med på samleiet som hun, så da har han like mye ansvar som hun har. I tillegg var faktisk Rannveig i et forhold med begge fedrene til de eldste enten før eller etter barnet kom til verden så hun har værtfall hatt et forhold til dem.
      Alle nett trollene kan ta seg ei bolle å holde kjeft om ting de kun har lest om på en blogg. 99% av alle som skriver ting som er “sant” i kommentarfeltet har dratt infoen ut av rævva.

    25. De eneste mennene jeg har et snev sympati for er de som er i et forhold der de stoler på dama som sier hun er på prevensjon, men som “glemmer” en pille. Man skal tross alt kunne stole på den man er i et forhold med.
      De verste er der forholdet skranter litt og hun blir gravid for å ha en sjanse til å beholde typen.
      Utenom det har jeg null sympati for menn som velger å ikke bruke kondom.

    26. Skjønner ikke kordan folk kan ha sæ til å skrive om p-pille løgn, å “stakkars han” som ikke vil ha nåt med rannveig å gjøre fordi han ikke takle ho? Vel,ingen prevasjon i verden e hundre prosent sikker. Å han har hatt sex med ho, å da burde han tenke såppas at han kanskje må ha nåt å gjør med ho resten av sitt liv, fordi nettopp sånne ting som skjedde kan skje! Å nu e det vel strengt tatt sitt eget kjøtt å blod det e snakk om. Å da ser æ ikke en eneste grunn til å ville gå glipp av det beste i livet, folk dør for sine barn.?? Nei stå på rannveig, sienna e heldig som har akkurat dæ som mamma.

    27. Haha, Rannveig. Det er du som må tåle “steken” som puler i fylla på nasj. Håper denne graviditeten har lært deg en lekse. Hvis ikke er du jammen meg tett i pappen👌

    28. Hvorfor er det ALLTID så synd på alenemødre?? Har vært alene med 2 barn i alle år, jobbet langt over 100%stilling, aldri tatt i mot noe alenemor stønad, kjøpt hus og bil, i tillegg har jeg fulgt opp begge barna veldig godt, begge med to dyre hobbyer! Jeg har gått med syke barn natt og dag i perioder, fulgt til lege, gått på alle foreldremøter, holdt bursdagsfeiring for 20-25 barn 2 ganger pr år! Jeg er selv ikke 100%frisk!! Men JEG valgte dette selv!! Er ikke noe synd på meg!! Er du forholdsvis frisk og rask, så klarer du det du vil!! Så slutt å syte for alt! Vi lever i VERDENS BESTE LAND!!

    29. Begynner sparegrisen å bli tom Heitmann,eller begynner veien til banken å bli lang,kanskje? Du skriver at SIENNA skal ha pengene,men det er kanskje i den formening om at du skal kunne kjøpe dyrere klær til henne,enn hva Knerten og Karoline tilbyr?

    30. Ser virkeligheten ikke ha smekka til deg i tryne enda! Det går an for deg å spørre om han bruker kondom, du må slutte å legge skylda på alle andre! Det er like mye ditt ansvar som vårt at du eller han beskytter dere! Ikke bare oss mannfolk!

    31. Fatter ikke at noen i det hele tatt ‘har seg’ på nasj uten kondom, graviditet er en ting…masse andre’gaver’ man kan pådra seg også…de kan brått bli et større problem enn et uønsket svangerskap som ender i ei fantastisk nydelig lita jente😘 Helt utrolig at det et sted der ute sitter en ‘mann’ og straffer et barn for noe han har vært med på selv.

    32. Virker som flere som skriver negative komentrer til deg her er bekjent av barnefaren, eller er han selv.
      Skjønner godt at du ønsker å skrive om den uansvarlige fyren på bloggen din. Men husk å tenke litt på sienna også. Tror du at når hun vokser opp og blir så stor at hun kan lese bloggen din, kommer til å syns det er noe gøy å lese om disse tingene?
      Ikke bare om faren, men tenker på at det står så mye stygge ting om deg, som er mammaen hennes og det kjæreste hun har i verden.
      Nå er det jo ikke sikkert hun kommer til å lese bloggen din, men hvis hun gjør kan det hende hun blir fryktelig såret. Samme dine to andre skatter.
      Folk burde skamme seg når de poster enkelte komentarer.

    33. Fint du står opp for sienna. Egentlig ikke min sak, men jeg lurer av ren nyskjerrighet. Jeg setter av det jeg kan av barnetrygda deres på sparekonto til de blir eldre. Er det det du planlegger med sienna? Formuleringen virket slik 🙂

    34. Æsj, blir helt uvel av deg. Jeg mener det er kvinnens ansvar å ikke bli gravid. Ta p-pillen, spiral, osv! Hvordan går det an at du blir “uønsket” gravid med hver mann du puler? Alle vet du har gjort deg selv gravid med vilje.
      Synes virkelig synd på de mennene som blir pappa uten at de føler seg klar. Kvinner er noen egoistiske dyr. Jeg ble gravid for 2 år siden, og pappaen ville IKKE bli pappa. Selvfølgelig tok jeg da abort! Uansett hvor vanskelig det var. Men selvsagt skal jeg ikke tvinge noen til det de ikke vil!

    35. Anonym 16.58.
      Du tok abort fordi han IKKE ville bli far? Virkelig? !
      Du kan ikke være gamle jenta. Er abort et prevensjonsmiddel???
      Her tror jeg far vil slite om noen år,hvis lysten på å være pappa for Sienna kommer. Dessverre vil de fleste barn avvise “faren” sin.
      Mine to hadde sporadisk kontakt med sin far,han var opptatt med seg og sitt. Nå er de voksne og har valgt å kutte han ut av livet sitt for noen år siden.
      Faren har desperat forsøkt å få kontakt,men som de sier,deres stefar er deres pappa.
      Biologisk far er innlagt på psyk stadig vekk,da hele hans liv er ødelagt. Det tok han 15 år før han innså tabben.
      Synes jeg synd på han? Absolutt ikke!
      Jeg har barna mine og snart barnebarn,og vi koser oss i livet.
      Du er flink Rannveig. De som skriver for å trykke deg ned aner ikke hva det handler om. Enten er de ikke tørr bak øya, eller venner av “far” eller “far” selv.

    36. Til alle som slenger dritt til Rannveig – stakkars. Virkelig, stakkars. Også kalle hennes to eldste barn løsunger? Really? Har dere hatt en så grusom oppvekst at dere sitter der, med chipsen i hånden, feitere enn en dundre på 100+ og naver enda dere har muligheten til å jobbe, bare fordi dere er en gjeng med late, patetiske idioter som ikke har noe liv, og derfor må rakke ned på en fantastisk mor, fin jente og en hardt-arbeidene mor som gjør alt og litt til for hennes små og for seg selv? Hahahahahaha. Jeg må le. Fy faen så latterlig, ikke rart det er krig i verden – nett-troll som dere er mye av grunnen til hat-tilstander. Sitter der, bak deres lille skjerm. Jeg må le. Men enda det ikke er håp for noen av dere, så skal jeg komme med et klokt tips for deres egen del og som kanskje kan brukes senere i livet – silence is the sleep that nourishes wisdom (for de av dere som forstod det da, tipper 90% av nett-trollene ikke har gått på skole engang). 😉

    37. Blir lei meg av å lese alle frekke kommentarer! Folk har virkelig ikke vett i hodet! Men de fleste som kommenterer negativt er vell venn med barnefar eller han selv!
      Stå på ditt! ❤️ Å overse alle de stygge kommentarene!

    38. vet besteforeldrene (foreldrene til faren til Sienna) om henne?? de vil helt sikkert ha kontakt med barnebarnet sitt selv om faren (Idioten) ikke vil det.

    39. Mange her som burde se filmen “A girl like her” på Netflix. Stikkord: selvmord, mobbing.
      Ha en fin kveld, Rannveig 🙂

    40. og så glemmer du å nevne disse som lurer menn å sier at de bruker prevansjon. du kan forsøke å rettferdiggjøre statens innkrevning av underholdningsbidrag alt hva du kan- men hvis du hadde stått på andre siden så hadde du sett hvor mange tragiske tilfeller det finnes. selvmordstatistikken blant menn i slike sitasjoner er høy. selv er jeg gift med en mann som er bidrags-slave for nav. det jeg ikke forstår er hvorfor jeg som også er mor skal måtte forsørge mine to barn og mannen min på egenhånd fordi han ikke har muligheten til å betale noe annet enn underholdningsbidrag for sine to andre barn. det er så mange som ikke er opplyst over hvor vanskelig det kan være i mange tilfeller. det er ikke så lett å være en pappa når man får så mye “juling” fra alle hold.

    41. Jeg har aldri lagt igjen en kommentar på bloggen din. Men dette innlegget var virkelig godt skrevet av deg. jeg har vært i samme situasjon selv. Så og si helt likt. Jeg håper virkelig pappaen til Sienna en dag tar til fornuft.
      Jeg hadde gitt opp håpet, trodde aldri at pappan til jenta mi kom til å ønske å være en del av hennes liv. Men den dagen hun ble 1 år valgte jeg å invitere han i bursdagen hennes, og han kom faktisk.
      Og den dag i dag er han i livet hennes og å veldig glad i henne.
      Så jeg ville bare si, at selv om det må føles ut som at han aldri kommer til å bry seg om sin datter, så kan det faktisk skje at han ombestemmer seg. Noen ganger kan det ta lengere tid enn hva en mor kan fatte og begripe, men kanskje, kanskje han en dag våkner opp ♡

    42. Hva er galt med dere i kommentarfeltet…?! ‘de som lyver å sier de går på pillen’ – OG SÅ DA? Det er virkelig ikke LOV og være så tett i pappen i 2016 at man ikke vet at p-pillen ikke er 100%. Altså, uansett om dama lyver ang prevensjonsmiddelet eller ikke- SÅ KAN MAN FORTSATT BLI GRAVID.
      Bruk kondom da for faen, hvis et barn er noe man ikke kan ta ansvaret for.
      Og utrolig nok folkens, det har til og med skjedd at kvinner blir gravide til tross for kondombruk.
      Prevensjon er BEGGE parters ansvar. Men sier dama at hun går på pillen, tar du fortsatt som gutt en frivillig sjanse hvis du velger bort en kondom. Du kan gjerne i etterkant si nei til barnet, men sex’en var fortsatt frivillig. Er man ikke mann/kvinne nok til å takle konsekvensene av FRIVILLIGE VALG, burde dere fader meg ikke ha sex før dere er voksne nok til det.
      Skjerp dere.

    43. Ser meg enig i at det er begges ansvar, men hvem vet, kanskje du løy? kjenner flere som vil ha barn og dermed sier de går på p-piller, så blir de gravide. Da syntes jeg de skal droppe å ta kontakt med barnefaren og klare seg uten ett sånt bidrag, samme med deg. Du valgte å beholde og bør også da legge til økonomiske delen av det uten å tenke på at du skal være avhenig av han.
      Beklager men du gjør meg kvalm..
      Hilsen gravid 25 år

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg