Holdningene vi må gjøre noe med.

Jeg må bare si tusen takk for alle fine ord og tilbakemeldinger etter mitt forrige innlegg. Det var et veldig vanskelig innlegg å publisere. Mest av alt fordi det er litt som å blotte seg selv, og sine mørkeste, innerste hemmeligheter. Det føles utrolig ubehagelig egentlig, men samtidig vanvittig befriende. Ting som egentlig ingen andre visste, foruten om de få menneskene som faktisk noen gang har greit å komme ordentlig inn på meg. Mennesker jeg stoler to hundre prosent på. 

Jeg tror det var litt tøffere for meg å poste gårsdagens innlegg enn jeg først hadde forventet. Da jeg skrev det måtte jeg naturligvis tenke tilbake, og tenke gjennom alt det vonde jeg har opplevd i mine ungdomsår. En tid jeg gjerne skulle vært foruten. Jeg føler på mange måter dette, og mange andre fæle ting jeg har opplevd, har farget mitt syn på menn. Jeg mener. jeg har virkelig problemer med å stole på menn. Jeg har hatt det så lenge jeg kan huske, og har det fortsatt den dag i dag. Det gjør meg sint, fordi jeg mest sannsynlig aldri kan ha et normalt og sunt forhold til en mann uten å tenke at han er “ute etter noe mer” Det gjør meg sint, fordi det ikke er min feil at jeg har det sånn. Det er de som har behandlet meg på den måten, sin feil. De som fikk meg til å tro, at “sånn er det bare”.

Jeg bestemte meg for å sende en melding til disse guttene/mennene og informere de om at jeg kommer til å anmelde de. Ikke med et mål om å få de dømt, men fordi jeg føler det er noe jeg må gjøre for meg selv. Noe jeg skulle gjort for mange år siden.  Jeg sendte en saklig melding, og informerte de om at jeg fortsatt husker den kvelden for 8 år siden veldig godt, og at det rett og slett ikke er greit å ha sex med noen som ikke er i stand til å gi sitt samtykke til det. Og vet dere hva? Helt uforventet, føltes det som om mange kilo falt av mine skuldre. Det føltes litt som å avslutte et vondt kapittel jeg egentlig bare bestemte meg for å lukke igjen, og aldri åpne noen gang igjen.  Men, det var på tide. Og det var helt riktig. 

Jeg håper, og tror aldri min gutt kommer til å oppføre seg slik mot jenter. Jeg oppfostrer han til å ha respekt for jenter. Respekt for alle mennesker generelt. Sier noen nei, så betyr det kort og greit nei.

For å dra et veldig godt eksempel: Om han vil ha nattasuss av Sienna, må han alltid spørre henne først. Og selv om hun ikke kan svare, er det selve holdningen jeg er opptatt av å lære han. Det at man ikke kan bestemme over andres kropp. Selv om det fortsatt selvfølgelig er verdens mest uskyldige ting å gi et nattasuss til lillesøsteren sin, som han forguder mer enn noe annet her i verden, er det holdningen som er så utrolig viktig. Nei betyr nei. Og det kan man nesten ikke gjenta ofte nok. Vi må ikke må gi hadeklemmer eller heiklemmer til noen som helst, om vi ikke har lyst til det. En selv bestemmer over sin egen kropp. Og det er så utrolig viktig å lære, og vite det. 

Hvis ikke Sienna har lyst på ett nattasuss, får han heller ikke gi henne det. Sånn er det bare. Og da forteller jeg han rolig at Sienna er veldig glad i han, men at hun rett og slett ikke hadde lyst på nattasuss denne kvelden. Det er så enkelt. Vi må begynne i det små, lære de de riktige og sunne holdningene. Og lære at et nei, det er et nei. Slik kan han etterhvert lære, at man ikke tar et slikt sjebnesvangert valg for en som ikke er stand til å gi sitt samtykke. Slik som noen som ikke hadde lært det samme av sine foreldre, desverre gjorde mot meg en gang i tiden. 

10 kommentarer
    1. Utrolig fint skrevet❤️ Dette var et veldig klokt og ikke minst rørende innlegg. Stor klem til deg.

    2. Dette var et veldig klokt innlegg, Rannveig! Du er en veldig sterk jente som jeg faktisk ser litt opp til og har mye å lære av 🙂

    3. Kom over dette innlegget og må bare si, stå på rannveig! Ingen ekte menn er slik, de som behandler damer på den måten fortjener mye strengere straffer en det er for slikt i Norge.

    4. Utrolig imponert over deg! Du er tøff! Jeg håper at prosessen med å anmelde kan hjelpe deg med å bli ferdig med denne saken, selv om det ikke skulle ende i domfellelse. Så tror jeg nok du en gang i framtida kommer til å klare å stole på menn, nettopp fordi du virker reflektert rundt egne følelser. Så må du selvfølgelig klare å skille ut dem som kan stoles på, og det kan jo være vanskelig. Ønsker deg masse lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg