Jeg er jo ikke helt uteligger

Da jeg pratet med en venninne tidligere i dag, slo det meg plutselig. Vi snakket på telefonen i det hun sto på Gardermoen og nettopp  hadde mistet flyet sitt til København. Jeg spurte om hvordan hun skulle løse det sånn rent praktisk, i og med at det kan være ganske kostbart å bestille nytt fly samme dag. Hun svarte som følger; “Jeg er jo ikke helt uteligger, heller”  

Og det har hun helt rett i. Hun er ingen uteligger. Og det var jo bare et utrykk for hennes del i denne situasjonen. Men du trenger ikke være helt uteligger selv om økonomien ikke strekker til å bestille flybilletter til flere tusen kroner, selv i 2017. Dette fikk meg virkelig til å tenke. I dagens samfunn er det nærmest et krav at du skal ha så så mye penger på bok for å være sosialt akseptert og inkludert i samfunnet. Jeg, som er alenemor til tre, og hjemmeværende med den minste, lever inget luksusliv, sånn rent økonomisk. Jeg har av flere forskjellige grunner valgt å legge bloggen litt til side, og dermed er jeg nødt til å være økonomisk smart for at vi skal leve godt og kunne delta på ting og helgeaktiviteter.

Mine tre søte små! Fredagskos i badekåpene sine. Ostepop, kinderegg og barnetv! ♥
 

Et veldig godt eksempel er når barnehagen fra tid til annen sender ut mail til foreldre om at “NN må ha med seg 200 kr i barnehagen på mandag, da skal de på utflukt” Det er kjempefint og flott det, altså. Men, jeg mener.. Jeg har to hundre kroner å gi. Og i akkurat den barnehagen hvor mine barn går, tror jeg de fleste har de pengene.  Men det er det faktisk ikke alle som har.  Ting koster penger overalt, tilogmed barnehagen, som vi allerede betaler for i utgangspunktet. Og hva skjer med de barna hvis foreldre ikke har to hundre kroner å gi til utflukten? De får ikke være med. De blir ekskludert. Ekskludert fra samfunnet. 

 

Jeg var bare atten år når jeg fikk Nathaniel, og jeg har virkelig fått kjenne på kroppen hvordan det er å lære seg alt voksenlivet innebærer, i et slags ufrivillig lynkurs, inkludert økonomi. Vi hadde overhodet ikke mye penger, da jeg var helt alene med han, og ikke hadde noe særlig inntekter på bloggen min på det tidspunktet. Dermed vet jeg veldig godt hvordan det føles å leve i et land som kaller seg verdens rikeste land, når realiteten er ganske langt fra nettopp det, for så veldig mange. 

33 kommentarer
    1. Virkelig? Må dere betale for utflukter i barnehagen? Nå har mine gått i barnehagen i 5 år og 1 år og ikke en gang har jeg måttet ut med penger for å betale noe de skal. De går på teater eller på tur til biblioteket, de går på besøk til folkehøgskolen, har mat i barnehagen hver dag – hvor av to av måltidene er varme i uka.

    2. veldig fint at du tar opp dette tema! det er faktisk sånn at en må ha penger for å blir akseptert og inkludert. Men at du må betale for utflukter bhg står for har jeg aldri hørt om

    3. Et relevant innlegg,,,og jeg har råd til å betale for utflukter men ,,det bør ikke skapes klasseskiller ved å ha det slik,,,De fleste barnehager har et friområde de kan gå til,,evtmmkomme seg til for en billig penge,,..Synest du er flink med dine 3 søte små:))

    4. For et supert tema å rette fokus mot! Det må gjøre innmari vondt å være i den situasjonen. Samtidig tror jeg at man setter langt større pris på det man har om en først har lært seg hvordan det er å ikke ha “noe” 🙂 Jeg har selv vært i en situasjon som 18-åring hvor jeg måtte vri på hver en krone da jeg først flyttet for meg selv, så det å eie både leilighet, fin bil og ikke minst kunne unne meg selv det jeg føler for er noe jeg aldri vil ta for gitt. Jeg er rett og slett glad for å ha opplevd å ha lite, nå som jeg har alt jeg trenger og enda mer.

    5. godt innlegg! for det er mange mange mange foreldre i dette landet som ikke har råd til både det ene og det andre, selv hadde vi ikke hatt 200kr på bok helt uten videre til barnehagen,da måtte vi fått beskjed 1 mnd før så vi kunne lakt bort.
      å venninden din som ”ikke er helt uteligger heller” vel..jeg er heller ikke uteligger, men nå går hele inntekten min til husleie,regninger og mat, så om jeg hadde mista et fly, hadde jeg blitt stående der uten mulighet for å komme meg hverken den ene eller andre veien

    6. så fint tema du tok opp her 🙂 her må du heldigvis ikke betale for noe som har med bhg og gjøre, bortsett fra 20 kr for godtepose på juletrefest 🙂
      For en nydelig 3kløver du har 🙂

    7. “Silje”
      Du mener det er rart man kan ha barn når man ikke har 200 kr en gang??
      Har du barn selv??
      Vet du vor mye det koster?
      Hær i huset går ting akkurat rundt slik skm økonomien er nå, har max 500 i mnd å bruke på “goder” som aktiviteter, klær ol. Så tar du 200 fra det og sitter igjenn med 300. Nei vettuka… barnehage koster rundt 3000 pr barn. Hus, bil, mat osv koster … tenk deg om før du kommenterer

    8. Er du sikker på at det er barnehagen som krever dette? Eller er det foreldreutvalget i bhg som samler inn?

    9. Ja, har barn og vet derfor hva det koster. Jeg syns det er uforsvarlig å få barn hvis man er fattig som en kirkerotte – barna får ikke det de trenger og det er belastende å vokse opp fattig

    10. Stine, du som mor bør vite bedre enn å kommentere som du gjør. Så alle som ikke har masse penger å rutte med hver måned bør ta abort? Er det det du sier? Hva om du skiller deg fra en evt mann? Da blir all økonomi mye trangere. Det er ikke akkurat noe man planlegger. Tenk litt lenger enn nesetippen

    11. Hei synes det er veldig rart at barnehagen krever at dere foreldre skal betale penger for urgifiter . Barnehagen har så vidt jeg vet ikke lov til å kreve eller oppbevare penger fra foreldrene. Hver avdeling har en foreldrerepresnentant i SU , og valgt av foreldrerådet . Foreldrerådet kan bli enige om å samle inn ekstra penger fordi de ønsker feks. at barna skal få muligheten til å gå i teateret eller lingende. Da er det foreldrerepresentanene som samle inn disse pengene og utryker ønske om hva de skal brukes til.

    12. Mener også å ha lest at det ikke er lov, men vet av erfaring selv st det blir gjennomført slike aktiviteter på både barnehager og skoler. Kan der være at slike ting blir styrt av ei foreldregruppe?

    13. Til Elisa
      Jeg syns det er et tegn på at bloggeren begynner å bli voksen, det hun skriver nå. Det er bra at vi vokser opp og endrer syn på overfladiske ting som merkeklær, etc.

    14. Syns det er et viktig tema å ta opp. Men jeg er enig med Silje også, som kommentar til noen over her at folk må sette av 200 kr en mnd på forhånd. Da tenker jeg også at man burde ta noen grep for bedre økonomisk fremtid. Vi bor i Norge å vi har alle gode muligheter for barna våre. Grip de 👊🏽 Og bare for å presisere så la jeg ikke så mye gjennomtanke i selve “uteligger” kommentaren min. Det var bare et begrep for å poengtere at det ikke var sååå krise liksom.

    15. Nei, sier ikke at alle bør ta abort i slike tilfeller – men jeg ville isåfall passet ekstra nøye på å ikke bli gravid i første omgang. Feks p-piller og kondom, hvordan skal det da være mulig å bli gravid? Er lov å være litt ansvarsfull og faktisk tenke igjennom om man har råd til å få barn.

    16. Du kan umulig være veldig opplyst når du tror det ikke går an å bli gravid på p- piller og kondom. Hva hvis man har god råd når man blir gravid, men man går gjennom en skilsmisse slik at man får mindre å rutte med? Nevnte det over her, men du svarer jo ikke på det. Hva hvis man mister jobben? Sier ikke at 200,- i måneden er mye, men det er ikke alle som har 200,- ekstra hver eneste måned. Man skal være forsiktig med å slenge ut sånne kommentarer, du vet aldri hvorfor en person har dårlig råd!

    17. Til Tonje: om man får dårligere råd pga livskriser og lignende _etter_ at man har fått barn, er ikke det det samme som å planlegge og å få barn når man på forhånd vet at man ikke har penger eller de nødvendige ressursene vel. Noen har ofte seg selv og barneønsket i fokus først, så selve barnet og hva det vil si for dette. Så tror ikke den kommentaren var myntet personlig på deg og de som av andre årsaker kommer inn i en økonomisk krise.

    18. Mari: kommentaren hennes var “Synes det er rart man kan ha barn når man ikke har 200,- engang.” Mye mulig hun mente det du skriver, men da er hun ikke særlig flink til å formulere seg. Sånne kommentarer provoserer.

    19. Mari: kommentaren hennes var “Synes det er rart man kan ha barn når man ikke har 200,- engang.” Mye mulig hun mente det du skriver, men da er hun ikke særlig flink til å formulere seg. Sånne kommentarer provoserer, fordi man aldri vet bakgrunnen til hvorfor noen har dårlig råd.

    20. Nå har jeg selv erfart å sitte med en tom konto etter regninger er betalt, og flaskepanting for å få råd til en pose havregryn. Jeg har også erfart å ha en lønn som er det seksdobbelte av en norsk gjennomsmitlig årslønn (ja, du leste rikitgk). Det er helt klart hvilken situasjon man sitter best i, og gir en mer balansert, og absolutt mindre depressiv hverdag. Men det i en periode i livet å ha dårlig råd skader ikke ett barn! Å velge bort ett barn pga økonomi er noe du selv må stå for, og er en personlig og PRIVAT avgjørelse. Jeg eide ikke nåla i veggen, men selv om jeg har barn, kunne jeg allikevel jobbe beinhardt og komme seg oppover – framover, og jeg tror nok ikke min sønn har tatt skade av en tidligere “lut fattig” mamma. Jeg sørget for mat på bordet hver dag, rene klær, friluft og aktiviteter. Mange unge i dag er studenter som klarer seg akkurat på krona i slutten av måneden, og flere av disse (venner av meg), er fantastiske foreldre, selv om 200,- er for mye å betale på sparket. Se lenger enn til nesetippen, og gi heller de som har det trangere enn deg en hjelpende hånd hvis du selv har mulighet. For det fleste foreldre med trang økonomi, så blir det bedre tider. Barna klarer seg godt med gode oppegående foreldre uavhengig om du på sparket kan betale 200,- eller ikke 🙂 du kommer ikke langt i livet med å snakke ned andre mennesker og deres valg – føler du deg selv bedre?
      Flott innlegg Rannveig. Bedre tider med bedre økonomi kommer! <3

    21. Nå var det å få barn med viten om hvilken økonomisk situasjon man er i. Og hvis du ikke forsto det så mente jeg p-piller og kondom kombinert for å unngå graviditet. Jeg syns det er ego å få barn når man så vidt har råd til å leve selv, da blir det en belastning. Snakker ikke om å være bortskjemt, men at barn ikke får deltatt på aktiviteter som er viktig for det fysiske og psykiske, at man ikke får klær som trengs og kun billig usunn mat – da er det et problem

    22. Silje: som sagt eide jeg ikke nåla i veggen, og ble gravid PÅ P-pille. Min sønn hadde alltid rene og pene klær. Mye brukt, men det så ikke slik ut på klærne. Hele og fine og brukt et par ganger før de ble for små. Jeg driver med bikinifitness (gjorde tidligere), som hobby, noe jeg elsket. I kjøleskapet hos meg var det kun sunn grønn mat, fisk fra ferskvaren (da dette er billigere), kylling og kalkun… Usunn mat når man er fattig er vanlig hos mange pga mangel på kunnskap. Her har det alltid vært mye aktiviteter da dette har vært noe jeg har prioritert. Så det er ikke likt for alle. kunnskap er makt, og selv om det til tider har vært tungt, har jeg nå i ettertid vært utrolig heldig med inntekten. Og vi er fortsatt like opptatt av helse, trening og aktivitet. Som sagt: her har det ikke vært mye usunt på bordet nei…;) og rene og pene klær har han alltid hatt

    23. Okei, tydelig at du tar dette veldig personlig. Det var skrevet på et generelt grunnlag, ikke rettet mot deg. Og hvis ting er så bra som du sier, så ser jeg ikke hvorfor du har et så stort behov for å forsvare deg?
      Og igjen – jeg snakket om å bli gravid når man kombinerer p-piller OG kondom, ikke separert.

    24. Silje: Du er latterlig… Kan hende man har 200,- ekstra, men at det skulle være middagen for hele familien en dag eller to… Hold deg for god til og kommentere slike ting.

    25. Jeg har ei lita i barnehagen og aldri fått beskjed om ha med penger ( vi betaler ca 3000 + – ca ekke heilt sikker men det er inkludert frokost-lunsj-mellom måltid ( frukt måltid ) dem er også på utflukt med både båt og egen buss men aldri måte betalt noe mer syns dere foreldre i den barnehagen du Har ungene dine i ( dere burde sette dere ned å ha en samtale om dette at dere faktisk betaler for ha barna i barnehagen for lære og utforske at dere ikke akseptere at dere må betale for utflukt )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg